Rullstolar för hund är här...

Förj-vligt på ren svenska.
Däremot skulle jag möjligen kunna sträcka mig till att rättfärdiga en sådan åtgärd under en kort, kort period (max någon vecka) efter säg en operation eller så - där prognosen i övrigt är god och hunden kommer att bli mycket bättre/återställd inom överskådlig tid. Det skulle jag möjligen kunna sträcka mig till, men aldrig på en redan gammal och sjuk hund!
 
Oerhört märklig historia då det länge stått på länsstyrelsen/jordbruksverkets sida att permanent användande av rullstoll till hund ej är tillåtet - endast vid rehabiliteringssyfte. Ska dessa regler kunna överklagas, så lär mycket av vår djurskyddslag kunna överklagas och ändras i rätten !
 
Oerhört märklig historia då det länge stått på länsstyrelsen/jordbruksverkets sida att permanent användande av rullstoll till hund ej är tillåtet - endast vid rehabiliteringssyfte. Ska dessa regler kunna överklagas, så lär mycket av vår djurskyddslag kunna överklagas och ändras i rätten !
Ja, och då skjuts ju hela djurskyddslagen i sank :banghead:
Undrar om dom tänkte på det öht, förvaltningsrätten? Dom sätter ju en hel lag i gungning :mad: En lag som vi ska vara stolta och glada för att vi har!
 
Oerhört märklig historia då det länge stått på länsstyrelsen/jordbruksverkets sida att permanent användande av rullstoll till hund ej är tillåtet - endast vid rehabiliteringssyfte. Ska dessa regler kunna överklagas, så lär mycket av vår djurskyddslag kunna överklagas och ändras i rätten !

Fast det var väl länsstyrelsensw och jordbruksverkets tolkning av lagen. Som jag fö tyckte var helt rätt. Men att domstolarna är de som ytterst tolkar lagen är ju inget nytt. Så en hel lag gungar inte per se från det.

Om förvaltningsrätten fortsätter tolka på helt annat sätt än lagstiftaren tänkt däremot - då gungar lagen och måste skrivas om.

Jag tycker djurskyddslagen är ett svenskt sorgebarn trots alla försök att göra om den. Och hoppas på ett vis vi tillslut får en djurskyddslag som syftar till djurens bästa - utan en massa undantag som enbart är till för människans bekvämlighet! Men den här domen går åt andra hållet :(
 
Fast det var väl länsstyrelsensw och jordbruksverkets tolkning av lagen. Som jag fö tyckte var helt rätt. Men att domstolarna är de som ytterst tolkar lagen är ju inget nytt. Så en hel lag gungar inte per se från det.

Om förvaltningsrätten fortsätter tolka på helt annat sätt än lagstiftaren tänkt däremot - då gungar lagen och måste skrivas om. (

Jag tolkar reflektionen som att domar väger stort i fråga om vägledning och att det var det som avsågs .
 

Liknande trådar

R
Hundhälsa Den här veckan är jag och min pojkvän hundvakt åt en labrador som tillhör hans syster. Hunden är gammal och har alltid haft problem med...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 649
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp