Rumpskakets ädla konst

Men för att kunna lära ut detta måste jag veta vad som är fokus. Såg Kat de Luna video och jäklar vad det ryckte i höfterna!

Så jag känner lite; var börjar vi?
Ja precis, folk tänker ofta att det inte är så komplicerat att skaka rumpa men det finns ju hur många olika sätt som helst! Beror på vad man är ute efter.

Letar fortfarande efter en video som visar det jag vill göra.
 
Något jag lärt mig genom att lära ut är att rörelserna inte kommer ur höfterna, utan ur midjan, knäna och fötterna! När man inser det och att man inte ska ha fokusen i höften så kommer höften ofta automatiskt!

Om vi tar Beyonce/Shakira höftrullen i videon så syns det väldigt väl! Tricket är att "lyfta höften" uppåt och sedan utåt sidan. Ska försöka förklara, svårt i skrift, men..

Lyfta höften till höger:
Stå ganska tätt med fötterna. Lyft högra fotens häl så knät böjs. Tryck sedan uppåt genom foten upp i knät så knät ratas ut lite - det ska inte sträckas! Detta kommer (förhoppningsvis) automatiskt göra att höften lyfts lite. Står man framför en spegel med händerna på höfterna så kommer man se lyftet. Knät ska inte framåt, utan uppåt. Släpp sedan ner höften och hälen. Repeat.
Detta är som en tåhävning med lätt böjt knä, det är så rörelsen kommer se ut sen, men vi börjar i baby steps. :)

Börja endast med denna rörelse! Stå framför en spegel och börja se höften lyftas uppåt! Rörelsen är väldigt liten, eftersom det ska till midja sen också då blir lyftet högre. Ena höften är oftast lättare att lyfta, för mig är höger lättast.

När man känner att lyftet sitter lite så lägger man till lyftet i midjan. Det är här många av mina kompisar har fått lite problem, för de tror att lyftet sitter i höften. Vi tar den rörelsen helt separat först.

Lyfta i midjan:
Stå med fötterna ganska tätt. Lägg tyngden i vänster fot, så höger fot bara vilar mot golvet. Tänk dig att du har ett band eller en fjäder i midjan som dras ihop uppåt. Här är det alltså musklerna i midjan som dras åt. Om man känner med handen i midjan som spänns. Målet är att foten ska lyfta från marken, utan att böja knät eller stå på tå. Då vet man att man hittat muskeln! När man kommer på det är det väldigt simpelt, för det är samma muskel som gör att man kan ta ett steg framåt. Men kanske kan tänka att man ska ta ett kliv, fast uppåt. Kom ihåg att kroppstyngden ska ligga i VÄNSTER fot!
Släpp sedan mjuk ner höften genom att slappna av i midjan.

Sätt ihop båda rörelsena:
Tyngden ska nu ligga ganska jämt i fötterna, kanske lite med i vänster, kanske är lättare. Gör tåhävningen och lyftet i midjan samtidigt! Tryck ifrån i tån, vaden och knät samtidigt som bandet i midjan drar höften uppåt.
Rörelsen kommer inte se ut som Shakira, detta är mest för att förstå rörelsen! Den kommer förmodligen vara ganska liten.

När man känner att man bemästrat rörelsen låååångsamt (!!) med båda benen så kan man testa att böja benen lite. Så man i utgångspositions står med lätt böjda knän. Typ så att knäna är i linje med tårna. Försök göra hela rörelsen här och sträck ut knäna lite grann bara.

Kom ihåg att överkroppen ska vara så stilla som möjligt! Inte flyttas i sidled. Tåhävning och lyft i midjan. Sen bygger vi vidare därifrån.
Haha, vet inte om detta alls är bra förklarat! Ni får testa om ni förstår vad jag menar och ge feedback på min förklaring så ska jag försöka förklara bättre, eller gå fortare fram, mm.

Nästa steg är ju att lufta höften utåt åt höger/vänster, för att få till "rullningen".
 
:love:

ÄLSKAR att du tar dig att förklara det här!
Jag har inte läst hela texten och kan inte prova just nu, men under kvällen ska jag utforska det här :D

Något som jag TROR är ganska basic är den rörelsen de här tjejerna gör typ 0:26 - 0:36 in i videon.
Det vill jag lära mig!

 
Awesome, detta är precis samma princip som höftlyftet!! Om du tittar på tjejernas knän så ser du att de lyfter genom dem! Här är det också myycket magmuskler som jobbar. Svinget kommer ut knät, men rullningen i midjan, om man kan säga så. Det är verkligen precis samma princip! (Jag tror jag håller på att då en uppenbarelse, hallelujah!)
Om man tar tar liknelsen med gummibandet i midjan så ska man tänka att det sitter runt hela midjan, inte bara i sidan. Lyft i höger sida, släpp, lyft fram (de raka magmusklerna), släpp, lyft vänster sida, släpp, lyft i ryggen (nedre delen, detta är svårast), släpp. Repeat.

Tillägg: alltså jag kan inte komma över hur roligt det ser ut när de gör den!! xD Armarna rakt ner, brett med benen och dead serious!:laugh: Jäää. Jättefult faktiskt! Men de är duktiga på själva rörelsen!
 
1338564000166_7967611.png


Hähähä! :laugh:
(jag kommer aldrig heller kunna röra mig som som i New Orleans Bounce-videon, men roligt är det!)
 
Något som jag TROR är ganska basic är den rörelsen de här tjejerna gör typ 0:26 - 0:36 in i videon.
Det vill jag lära mig!
Ser ut som en upprätt wine/whine (alla stavar olika), så kanske den här kan hjälpa, men i videon du postade gör de det som sagt mer upprätt och snabbare.

 
Alltså, ni är ju underbara! Här har jag gått och betalat en massa pengar för att få hjälp av en naprapat att fixa mina låsningar i höft och rygg, utan resultat. Och nu, efter att ha följt era instruktioner om hur man rör höfterna, lite nästan varje dag, så vet ni vad? DE RÖR PÅ SIG! Jag kan röra mina höfter utan att röra resten av kroppen, och utan att ländryggen gör dödligt ont efteråt (det blir mindre smärta för varje gång).

Jag är långt ifrån att kunna skaka rumpa, men jag kan röra höfterna! :love: Tack!
 
Haha, ja videon kanske är bättre än min krångliga förklaring! xD Jag kanske var lite föör basic! Men ibland känns tutorials väldigt "gör bara såhär, BAM". Och man själv ba: Eh.. jaha.. jag kan inte göra så.
 
Alltså, ni är ju underbara! Här har jag gått och betalat en massa pengar för att få hjälp av en naprapat att fixa mina låsningar i höft och rygg, utan resultat. Och nu, efter att ha följt era instruktioner om hur man rör höfterna, lite nästan varje dag, så vet ni vad? DE RÖR PÅ SIG! Jag kan röra mina höfter utan att röra resten av kroppen, och utan att ländryggen gör dödligt ont efteråt (det blir mindre smärta för varje gång).

Jag är långt ifrån att kunna skaka rumpa, men jag kan röra höfterna! :love: Tack!


Underbart!!! :D
Genom att röra höfterna så aktiveras ju musklerna i höft, mage och ländrygg och mjukas upp. Kanske är därför det släpper :) Kör på så kommer du vara värsta Shakira snart ju! :D
 
:love:

ÄLSKAR att du tar dig att förklara det här!
Jag har inte läst hela texten och kan inte prova just nu, men under kvällen ska jag utforska det här :D

Något som jag TROR är ganska basic är den rörelsen de här tjejerna gör typ 0:26 - 0:36 in i videon.
Det vill jag lära mig!


Aj, min hjärna skulle brinna upp om jag försökte mig på rullningen vid 2:50 :cautious:

Mvh Okoordinerad
 
:love:

ÄLSKAR att du tar dig att förklara det här!
Jag har inte läst hela texten och kan inte prova just nu, men under kvällen ska jag utforska det här :D

Något som jag TROR är ganska basic är den rörelsen de här tjejerna gör typ 0:26 - 0:36 in i videon.
Det vill jag lära mig!

Just denna påminde mig om att vi ska ha 75 min zumba imorgon :rofl:
Kanske får till höftgunget (jag har skiiitsvårt med höfterna också!) till slut, då kanske rumpan kommer också? Eller? :rofl:

Det här är vad jag dansar just nu...(förutom zumban då) sååå skoj! (Ryggen gillar det inte riktigt däremot, men vad fan...!) :D
 
Senast ändrad:
Underbart!!! :D
Genom att röra höfterna så aktiveras ju musklerna i höft, mage och ländrygg och mjukas upp. Kanske är därför det släpper :) Kör på så kommer du vara värsta Shakira snart ju! :D
Jo, jag märker det. Det här har jag ju gått med i över ett år, aldrig tänkt på att rumpskakningskonsten skulle kunna vara lösningen... ;)
 
Haha, ja videon kanske är bättre än min krångliga förklaring! xD Jag kanske var lite föör basic! Men ibland känns tutorials väldigt "gör bara såhär, BAM". Och man själv ba: Eh.. jaha.. jag kan inte göra så.
Din beskrivning var jättebra, tycker det är effektivast (i mitt lärande alltså, alla lär sig olika) att både se rörelsen långsamt och att få beskrivet i detalj var kroppen ska arbeta (men jag är usel på att förklara sånt i ord så ger mig inte in på det). Håller med om att de ofta går alldeles för fort fram med för lite info i tutorials.
 
Alltså, ni är ju underbara! Här har jag gått och betalat en massa pengar för att få hjälp av en naprapat att fixa mina låsningar i höft och rygg, utan resultat. Och nu, efter att ha följt era instruktioner om hur man rör höfterna, lite nästan varje dag, så vet ni vad? DE RÖR PÅ SIG! Jag kan röra mina höfter utan att röra resten av kroppen, och utan att ländryggen gör dödligt ont efteråt (det blir mindre smärta för varje gång).

Jag är långt ifrån att kunna skaka rumpa, men jag kan röra höfterna! :love: Tack!
Jag kan inte ta credit eftersom jag precis dykt upp i tråden men det är ju helt fantastiskt att du märker en förbättring! Bra jobbat!
 
Okej, jag har twerkat mig dösvettig nu (hemtentan får vänta lite till) och kommit på en "övning" som kanske kan vara bra. Jag har försökt hitta sätt att aktivera midjan för att få in känslan för det. Ni kan ju testa och se om det ger något, annars fuck it. Det är löjligt basic, igen.

Man gör helt enkelt yogarörelsen Katten

1569253.jpg


Puta med ryggen, svanka, repeat.
Jag gjorde detta för att hur mycket jag kan svanka (obs, värm upp först!!) men så hade jag musik i öronen så jag försökte skaka rumpa i denna positionen! Genom att göra rörelsen mindre och snabbare. Dvs typ pumpa upp och ner. Stod framför en spegel (tur att ingen är hemma!). Det kan ha å göra med att jag är lite tjock, men nog rörde sig rumpan alltid.
Försökte också höftrulla stående såhär, alltså åt sidorna - och det gick!

Det blir inte snyggt eller så. Men jag tyckte jag kunde känna hur musklerna rörde sig. Jag försökte också "rulla" midjan och och nedre bröstkorgen i en cirkel med hjälp av katt-rörelsen. Ganska jobbigt faktiskt.

Hehe, övningen kanske är bull och det bara var jag som var överpeppad, men jag tror man kan isolera midjerörelserna bra här. Om inte annat så är katten skön att göra.
 
Jag kan inte ta credit eftersom jag precis dykt upp i tråden men det är ju helt fantastiskt att du märker en förbättring! Bra jobbat!
Klart du kan, jag utnyttjade videon du la in precis innan jag skrev det inlägget, och jag märkte liksom JÄTTESKILLNAD från första och andra gången jag testade, så det var allt meningen att du skulle ta cred. ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 451
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 609
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 334
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp