Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror ni den tar sig? Tänkte att nu ska de tråkiga murgrönorna åka så köper jag nhya. Skämtar inte om jag fick ihop en icakasse med torra blad men döm om min förvåning när det var hur mycket nya skott som helst på murgrönorna 😳

Den här vete tusan om den tar sig men men den får stå kvar så får vi se. Svårt att se på bilden men den var liksom snustorr men grenarna var friska så tog bort allt som var dött. Lever den så lever den.

147719469_739429340071358_6122336571392465914_n.jpg
 
Note to myself, köp aldrig blommor på vintern igen :D ska hålla mig till våren nu.
Visa bifogad fil 64515
Förrförra veckan, dagen då det var typ -18 grader här tyckte jag det var en bra ide att köpa en paraplyaralia när jag var på ICA. Jag tycker de är så fina och den kostade bara 49 kr. Lindade in den i deras papper, sedan bara snabbt från butiken till bilen och sedan från bilen och in men nästa dag hade alla mindre blad och "skott" säckat ihop helt och nästan hälften av de stora bladen var också förstörda :(
 
Förrförra veckan, dagen då det var typ -18 grader här tyckte jag det var en bra ide att köpa en paraplyaralia när jag var på ICA. Jag tycker de är så fina och den kostade bara 49 kr. Lindade in den i deras papper, sedan bara snabbt från butiken till bilen och sedan från bilen och in men nästa dag hade alla mindre blad och "skott" säckat ihop helt och nästan hälften av de stora bladen var också förstörda :(

Ja min såg fin ut första dagen... sen säckade den ju ihop totalt!
Så trist ändå...
 
Hjälp! Min aralia som varit med i över tio år och massor med flyttar är ledsen. Den trivs inte i nya huset :( Tappar blad och ser allmänt ledsen ut.
IMG_20210210_060345.jpg


Den bor i köket, dragigt österfönster med element under. För torr luft? För varmt? Kallt?
 
Hjälp! Min aralia som varit med i över tio år och massor med flyttar är ledsen. Den trivs inte i nya huset :( Tappar blad och ser allmänt ledsen ut.
Visa bifogad fil 64556

Den bor i köket, dragigt österfönster med element under. För torr luft? För varmt? Kallt?
Min som mått bra hela vintern, ledsnade när jag bara snurrade på den i fönstret, tappade massor av blad då... Kinkig! -_-' Så kanske din kan komma att trivas när den väl vant sig?
(Min står i ett söderfönster (dock med tak som sticker ut, så solen når inte riktigt till fönstret under hela dagen) också med element under och dragigt fönster)
 
Min som mått bra hela vintern, ledsnade när jag bara snurrade på den i fönstret, tappade massor av blad då... Kinkig! -_-' Så kanske din kan komma att trivas när den väl vant sig?
(Min står i ett söderfönster (dock med tak som sticker ut, så solen når inte riktigt till fönstret under hela dagen) också med element under och dragigt fönster)

Den har aldrig protesterat såhär innan :arghh:
Flyttade den till ett annat fönster och hoppas på bättre resultat..
 
Jag har dödat två hibiscus-sticklingar på rad nu, försöker följa reglerna från Wexthuset men får inte till det. Fina gröna sticklingar som ledsnar på två dar i ny kruka... Finns det någon hibiscus-whisperer på buke som har tips?

De gröna växterna har fixat den mörka vintern bra, fredskallan, två fluffiga spjukbräken, några dracenor... och svärmorstungorna såklart men de överlever ju i princip allting. Djupgrönt och fint allting.

Paletterna har det svårare, särskilt combaten som trots extraljus hela vintern blivit väldigt missnöjd och grådaskig med massor av tappade av blad. Jag tror att den kommer överleva om än skranglig. Red ruffelsen ser någorlunda fräsch ut, har inte tappat så mycket färg heller. Även den gula (minns inte namnet) ser någorlunda anständig ut. Det är knepigt med lägenhet på vintern - även med växtlampor så går det inte riktigt att kompensera för solljus.
 
Den har aldrig protesterat såhär innan :arghh:
Flyttade den till ett annat fönster och hoppas på bättre resultat..

Jag har (hade) också en aralia som varit med i många år och som från en dag till en annan bara säckade ihop trots att den inte flyttats eller någonting runt den hade förändrats. Synd, den gjorde sig så bra på det stället men nu finns den inte mer tyvärr :cry:
 
Jag har dödat två hibiscus-sticklingar på rad nu, försöker följa reglerna från Wexthuset men får inte till det. Fina gröna sticklingar som ledsnar på två dar i ny kruka... Finns det någon hibiscus-whisperer på buke som har tips?
Vad är det som händer då? Vissnar dom? Har dom rötter? Stora blad?

Jag brukar ta sticklingar på två tre blad, klippa dom större bladen på hälften och stoppa stammen i en flaska vatten tills dom får rötter. Och först efter det planterar jag dom i jord.

Ibland får dom panik och försöker blomma, men det nyper jag bara bort.

Att sätta dom direkt i jord fungerar nästan aldrig för mig. Det tar alldeles för lång tid att få rötter och dom orkar inte dra upp vattnet. Jag har nästan 100% lyckats med vattenrötter på hibiskus. Föredrar det på nästan alla blommor.

Det har hänt att en hibiskus tappat alla blad som liten också, så det bara är en pinne kvar. Men sålänge den inte torkade ur i stammen brukar den komma igen med lite restriktiv vattning.
 
Senast ändrad:
Man kan ju använda root riot-kuber också. Det ser jag dom flesta lyckas med. Då får man både tillräckligt med vatten som på flaska, och jordrötter. Men jag har aldrig använt det själv.
 
Provar här.. Jag har efter tripsangrepp slängt alla växter jag har hemma och städat rent.

Vill nu så nya frön, men bör jag vänta? Kan det finnas trips kvar och hur länge isåfall? Livcykeln är ju 3 veckor på de små odjuret, men om de inte har något att äta borde de (om det finns några kvar någonatans) dö tidigare än så Tänker jag?
 
Vad är det som händer då? Vissnar dom? Har dom rötter? Stora blad?

Jag brukar ta sticklingar på två tre blad, klippa dom större bladen på hälften och stoppa stammen i en flaska vatten tills dom får rötter. Och först efter det planterar jag dom i jord.

Ibland får dom panik och försöker blomma, men det nyper jag bara bort.

Att sätta dom direkt i jord fungerar nästan aldrig för mig. Det tar alldeles för lång tid att få rötter och dom orkar inte dra upp vattnet. Jag har nästan 100% lyckats med vattenrötter på hibiskus. Föredrar det på nästan alla blommor.

Det har hänt att en hibiskus tappat alla blad som liten också, så det bara är en pinne kvar. Men sålänge den inte torkade ur i stammen brukar den komma igen med lite restriktiv vattning.

Jag har satt dem i jord eftersom det var rekommenderat på Wexthuset. Det som hänt är att de sjunkit ihop, bladen torkar ut och sedan är det en liten pinne kvar bara... De har inte haft rötter till att börja med. Men jag ska testa i vatten, halvera bladen, och ha is i magen! Tack för tips! :love:
 
Kunde inte låta bli idag då det var billigt på IKEA. Köpte en calathea, en ödlesköld och en gullranka. Hoppas innerligt att de klarade den korta utomhusvistelsen, får se i morgon. Om de gör det så ska jag försöka ta bättre hand om dessa. Jag får göra ett vattningschema och hålla det.
 
Min rosenstänk, tror jag den hette, ser ut å trivas. Den blommar, men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt. Tycker den ser lite vissen ut längst ner. Borde jag klippa ner det som kommer upp och ska blomma en liten bit? Tänker kanske den blir frodigare då? Borde jag kruka om den till lite piggare jord också? PS, den får vattenbad vid bildtagning brukar inte stå i vasken annars 😅

Lägger med en bild.
IMG_20210212_131013393.jpg
 
Min rosenstänk, tror jag den hette, ser ut å trivas. Den blommar, men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt. Tycker den ser lite vissen ut längst ner. Borde jag klippa ner det som kommer upp och ska blomma en liten bit? Tänker kanske den blir frodigare då? Borde jag kruka om den till lite piggare jord också? PS, den får vattenbad vid bildtagning brukar inte stå i vasken annars 😅

Lägger med en bild.
Visa bifogad fil 64644
Jag tar alltid bort de blad som blir fula, en del växter är lite kinkiga ibland. Har ingen aning om den bör blomma dock 😊
 
Min rosenstänk, tror jag den hette, ser ut å trivas. Den blommar, men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt. Tycker den ser lite vissen ut längst ner. Borde jag klippa ner det som kommer upp och ska blomma en liten bit? Tänker kanske den blir frodigare då? Borde jag kruka om den till lite piggare jord också? PS, den får vattenbad vid bildtagning brukar inte stå i vasken annars 😅

Lägger med en bild.
Visa bifogad fil 64644

Jag klippte ner mina brutalt igår. De hade blivit så långa, gängliga och fula nu under vintern. De har dock blommat ordentligt! Jag vet inte om det var rätt att klippa ner dem brutalt men det var det eller slänga dem som gällde. Jag tror att de kan börja växa fint nu när det blir ljusare så de borde återhämta sig fint.
 
Hjälp! Min aralia som varit med i över tio år och massor med flyttar är ledsen. Den trivs inte i nya huset :( Tappar blad och ser allmänt ledsen ut.
Visa bifogad fil 64556

Den bor i köket, dragigt österfönster med element under. För torr luft? För varmt? Kallt?
Element under är ju döden för växter, det blir som att flytta dem till ökenklimat med kombinationen värme underifrån, torr inomhusluft och dåligt med ljus. Är det inte en ökenväxt då så tar de stryk. Mer ljus, ingen värme underifrån, och högre luftfuktighet, så blir den säkert gladare!
 
Element under är ju döden för växter, det blir som att flytta dem till ökenklimat med kombinationen värme underifrån, torr inomhusluft och dåligt med ljus. Är det inte en ökenväxt då så tar de stryk. Mer ljus, ingen värme underifrån, och högre luftfuktighet, så blir den säkert gladare!

Fast den har alltid bott över element?

Lättare sagt än gjort dessutom, alla fönster har element under
 
Jag tar alltid bort de blad som blir fula, en del växter är lite kinkiga ibland. Har ingen aning om den bör blomma dock 😊
Jag klippte ner mina brutalt igår. De hade blivit så långa, gängliga och fula nu under vintern. De har dock blommat ordentligt! Jag vet inte om det var rätt att klippa ner dem brutalt men det var det eller slänga dem som gällde. Jag tror att de kan börja växa fint nu när det blir ljusare så de borde återhämta sig fint.

Tack, nu har jag både klippt å friserat ^^ ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp