Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer det massa blad :)

Aha! 😅 Stam i min föreställningsvärld är (åtminstone enkelt uttryckt) vad som skiljer en buske från ett träd; stammen på ett träd växer med ett toppskott, och därifrån utgår grenar åt sidorna. På en buske finns antingen ingen stam utan bara grenar, eller många stammar med förgreningar.

Vad man ska kalla stamaktiga saker som inte riktigt är en stam utan att förvirra mig är dock lite oklart, det där skulle jag nog ha kallat en jordstam. 🤔 Är den vedartad? Ska bli intressant att se hur den växer vidare!
 
Aha! 😅 Stam i min föreställningsvärld är (åtminstone enkelt uttryckt) vad som skiljer en buske från ett träd; stammen på ett träd växer med ett toppskott, och därifrån utgår grenar åt sidorna. På en buske finns antingen ingen stam utan bara grenar, eller många stammar med förgreningar.

Vad man ska kalla stamaktiga saker som inte riktigt är en stam utan att förvirra mig är dock lite oklart, det där skulle jag nog ha kallat en jordstam. 🤔 Är den vedartad? Ska bli intressant att se hur den växer vidare!
ja vedliknande kanske eller ja tjockare gren? 😂
 
027FED8C-9C13-43B6-9982-D6E2CC9EFAB2.jpeg
Låtit min Dr Westerlund stå i norrfönster under vintern, hur beskär man en sån här på bästa sätt, den är stor men ful 😂
 
Är det någon som har Detolf till sina växter här, med belysning? Hämtar hem några begagnade Detolf imorrn som jag ska ha växter i, men belysning är det sämre med. Det lutar åt någon form av led-lister. Kan någon rekommendera något med vitt ljus som är prisvärt och inte ser anskrämligt ut? :)
 
Är det någon som har Detolf till sina växter här, med belysning? Hämtar hem några begagnade Detolf imorrn som jag ska ha växter i, men belysning är det sämre med. Det lutar åt någon form av led-lister. Kan någon rekommendera något med vitt ljus som är prisvärt och inte ser anskrämligt ut? :)
Jag har ngt som inte stämmer in på en enda punkt men som kanske kan vara inspiration eller ett snöre att börja dra i :laugh:

Har milsbo med Relassy led strips som fäster med dubbeltejp, dimbar och med timer. Däremot är det mer gult ljus än vitt. Tejpen sitter super på glas men är ändå flyttbar. Tycker den strular på metall. Men den kommer med skruvar om man vill använda dom.
 
Har en vit sort planterad i samma kruka, men den verkar mer svårflirtad att få att börja blomma. Stör mig lite att mina vårkaktusar inte satt en enda knopp 😒
 

Bifogade filer

  • E80D5CB1-97CE-44B2-9F13-48DE3B2884F2.jpeg
    E80D5CB1-97CE-44B2-9F13-48DE3B2884F2.jpeg
    311 KB · Visningar: 35
Har en vit sort planterad i samma kruka, men den verkar mer svårflirtad att få att börja blomma. Stör mig lite att mina vårkaktusar inte satt en enda knopp 😒
Verkligen jättevackra blommor! :love: Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men kan det hjälpa att sära på dem? Som det är nu, så kanske de konkurrerar med varandra om näring och plats för rötter etc. Eller så kanske den vita är svårare att få att blomma i allmänhet.

Jag har ingen aning som sagt var, men tänkte att det kanske kunde vara en idé.
 
Verkligen jättevackra blommor! :love: Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men kan det hjälpa att sära på dem? Som det är nu, så kanske de konkurrerar med varandra om näring och plats för rötter etc. Eller så kanske den vita är svårare att få att blomma i allmänhet.

Jag har ingen aning som sagt var, men tänkte att det kanske kunde vara en idé.
Tror det är en gammal sort, snodd stickling 😊 så kanske lite mer divig, hade velat men för många växter på för liten yta så den hår härda ut 😁😁
 
00C54CC2-7592-40B6-B7F9-936253A2988B.jpeg

Har låtit min tusenmodersplanta fått växa, den är nu nästan en meter hög. Vem visste att de fick blommor när de är tillräckligt gamla. Måste nog börja om med denna. Den är så fruktansvärt ful 😂 men söta blommor i alla fall
 
Verkligen jättevackra blommor! :love: Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men kan det hjälpa att sära på dem? Som det är nu, så kanske de konkurrerar med varandra om näring och plats för rötter etc. Eller så kanske den vita är svårare att få att blomma i allmänhet.

Jag har ingen aning som sagt var, men tänkte att det kanske kunde vara en idé.
Bladkaktusar är inte så petiga med utrymme, men man behöver få till rätt mix av temperatur och ljus för att trigga knoppsättning. Ibland råkar man få till det utan att göra något, men annars brukar kyla funka bra för att få igång blomning. Så om det är frostfritt skulle jag ställa ut den en vecka eller så och se om det hjälper. Akta vårsolen bara!
 
Bladkaktusar är inte så petiga med utrymme, men man behöver få till rätt mix av temperatur och ljus för att trigga knoppsättning. Ibland råkar man få till det utan att göra något, men annars brukar kyla funka bra för att få igång blomning. Så om det är frostfritt skulle jag ställa ut den en vecka eller så och se om det hjälper. Akta vårsolen bara!
Ställde ut den på inglasade altanen hela september och halva oktober. Såg knopparna, reste bort och såg blommorna på golvet när jag kom hem 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 301
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 231
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 217
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp