Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stenante kallas den nog. Den var fin! Jag ska kolla efter den! Tack för tipset! Var vill den stå? Jag har norr- och söderfönster. Inga andra tyvärr.

Min står i norr och det händer att den blir lite solbränd om det verkligen gassar på, men den gillar lagom mycket sol. Jag har också bara två fönster att välja på, så plantorna får gilla läget lite. :)
 
Köpt tre pelargoner igår :heart
Madame Salleron, Linea och Pink Pandora
5A3AE254-471E-434C-9412-585B721ADBD8.jpeg
 
Jag skulle behöva tips på växter som är lättskötta! D.v.s. inte såna som behöver vattnas väldigt sällan för då glömmer jag bort dem och de dör ändå t.ex. garderobsblomma. det jag letar efter är växter som tydligt säger till när de behöver mer vatten och återhämtar sig snabbt när de får vatten. Jag har Fredskalla som passar väldigt bra in på den beskrivningen. Den slokar när den behöver vatten och nån timme senare ser den fin ut igen!
Pilspetsranka/gåsfot. Min slokar när den är törstig, jag vattnar och dagen efter är den piggare. Den får rankor som man kan klippa av på flera ställen och rota i vatten för att få fler. Trivs bäst i självvattnande kruka.
 
Jag köpte mig förresten en Begonia rex på affären igår, tänkte ha den som färgklick i terrariet men har aldrig haft en begonia förut. Hur är det med dem, är de säsongare och dör ner sedan eller kommer den att fortsätta vara pigg och fin och röd?
 
Jag har insett att min silverpilea nog är något annat.. läste att de ska ha ludna blad, medan min har vaxiga och ser ut att vilja bli en hängväxt..

4973982A-A35B-4E2D-AC7F-3D10C3464721.jpeg


Några idéer?
 
När jag bildgooglar Pilea cadieri så ser de ut som din? Ser inga ludna blad på bilderna?
Ja jag tyckte också det i början men ju mer jag googlade desto mindre säker blev jag. Mönstringen stämmer inte riktigt, mina har inget vitt alls. + Pilea cadieri har brutna linjer/fläckar, vilket min inte har. Och bladen verkar ha annan form.

Nu vet jag inte om silverpilea och elefantöra ska ha samma typ av känsla i bladen, men min ”silverpilea” har mycket hårdare blad än mina elefantöron. Dessa blad är mer hårda som bladen på svärmorstungor, fast lite tjockare..
 
Ja jag tyckte också det i början men ju mer jag googlade desto mindre säker blev jag. Mönstringen stämmer inte riktigt, mina har inget vitt alls. + Pilea cadieri har brutna linjer/fläckar, vilket min inte har. Och bladen verkar ha annan form.

Nu vet jag inte om silverpilea och elefantöra ska ha samma typ av känsla i bladen, men min ”silverpilea” har mycket hårdare blad än mina elefantöron. Dessa blad är mer hårda som bladen på svärmorstungor, fast lite tjockare..
Du kanske helt enkelt får vänta tills den blommar för att bli säker?
1585732639015.png
 
Nu blev jag sugen på att skaffa nya växter. Mina nuvarande i vardagsrummet är lite......döda.
Lyckades ta död på min Monstrea jag hade i hallen också samt att jag nog skulle kunna köpa något mer.

Glaskulorna för vattningen såg väldigt smarta ut, får se om Blomsterlandet har något liknande. Vattna är inte riktigt min starka sida. :angel:
 
Fick med mig en dracaena hem från handelsträdgården (dom är så sjukt billiga på rumsväxter!) :angel:

Mötte sambon i trädgården när jag kom hem..
Han: ...
Jag: Jag har köpt en växt till dig! Du sa en gång att du ville ha en sån!
Han: ...!
Jag: Och hon behöver en stor, fin kruka!
Han: Ja.. vad bra..!

Min sambo älskar inte växter. Tur att han däremot älskar mig :angel:
 
Fick med mig en dracaena hem från handelsträdgården (dom är så sjukt billiga på rumsväxter!) :angel:

Mötte sambon i trädgården när jag kom hem..
Han: ...
Jag: Jag har köpt en växt till dig! Du sa en gång att du ville ha en sån!
Han: ...!
Jag: Och hon behöver en stor, fin kruka!
Han: Ja.. vad bra..!

Min sambo älskar inte växter. Tur att han däremot älskar mig :angel:

Dracaenor är bland mina favoriter! Jag skulle vilja ha ett helt djungelrum med supermycket sol och jättemånga olika varianter! :heart Bild?
 
Dracaenor är bland mina favoriter! Jag skulle vilja ha ett helt djungelrum med supermycket sol och jättemånga olika varianter! :heart Bild?
Fick bli från insta för orkar inte gå upp ur sängen :angel: Jag tror det är en Janet Lind, vad tror du? Jag är lite orolig att den kommer få för mycket direkt solljus där den står nu. Sydvästläge i rum med fönster längs heeela väggen. Borde inte bli direkt solljus förrän på eftermiddagen på sommaren men läste att de absolut inte ska få sol på sig., hur kinkigt är det?

145EEB1D-5011-42D4-967D-CE7B6DCDF070.jpeg
 
Fick bli från insta för orkar inte gå upp ur sängen :angel: Jag tror det är en Janet Lind, vad tror du? Jag är lite orolig att den kommer få för mycket direkt solljus där den står nu. Sydvästläge i rum med fönster längs heeela väggen. Borde inte bli direkt solljus förrän på eftermiddagen på sommaren men läste att de absolut inte ska få sol på sig., hur kinkigt är det?

Visa bifogad fil 47946

Just det där är en typ jag inte har haft sedan jag bodde hemma hos mor, men den stod typ mitt i rummet och var väldigt glad där. Tror aldrig att vi provade den i närheten av något fönster, där fick den inte plats. 😅
Alla varianter jag har nu är dock soldyrkare av rang trots att det ofta i skötselråden står att de vill ha halvskugga, de får ett helt annat växtsätt med gott om sol.
 
Just det där är en typ jag inte har haft sedan jag bodde hemma hos mor, men den stod typ mitt i rummet och var väldigt glad där. Tror aldrig att vi provade den i närheten av något fönster, där fick den inte plats. 😅
Alla varianter jag har nu är dock soldyrkare av rang trots att det ofta i skötselråden står att de vill ha halvskugga, de får ett helt annat växtsätt med gott om sol.
Vad har du nu? :love:
Jag vill tro att denna är vanlig i Sverige. Känns ju som en nickning till Jenny Lind..!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp