Runda upphöjda konturer???

Rea

Trådstartare
Ok, nu är jag smått orolig!!!!! I stallet har vi en häst som har lite konstiga "utslag" på kroppen, fråmst på halsen men även på rumpa och sidorna, dom är helt runda som en ring , ca 3-4 cm i diameter och man kan klart känna och se att konturerna är upphöjda. På en det ställen har han kliat sig så att vätskande sår uppstått :crazy: Hästen i fråga har inte bytat foder eller boxströ eller fätt täcken tvättade! Därför mer eller mindre utesluter jag kontakteksem och foderrelaterade problem. Hur yttrar sig ringorm undrar ju jag nu..... hästen är inte min och ägaren har inte riktigt koll på varken häst eller annat.
 
Tycker det låter som ringorm..
Se till att ägaren ringer veterinär och var försiktiga så det inte sprids till övriga hästar i stallet..
 
OM det nu visar sig vara ringorm, hur kan ha fått det, riskerar hästarna i hagarna brevid att drabbas ( min går granne :crazy:), boxgrannar är väl i riskzon redan. Fy fasen, jag vill inte ha detta i stallet *kräksmiley*.
 
Det är ganska smittsamt men det är inte säkert att de andra hästarna blir sjuka.
Haggrannar borde inte bli smittade eftersom det smittar via direktkontakt eller via hudflagor och hårstrån på utrustning eller boxinredning. Gäller att vara noga med att tvätta händerna efter kontakt med hästen och inte använda dess utrusning till någon annan häst.
Tänk också på att det kan smitta människa (och hund tror jag).
 
Dom står och leker med varandra över staketet :crazy:, så nog har dom direkt kontakt allt... Tackolov är vi väldigt noga med att ha egna borstar till våra egna hästat, INGEN lånar av varandra.
Jag har varit inne och läst på sidan du rekomenderade och man blir ju mörkrädd, såhär står det:


Sanering
Det är mycket viktigt att stallet, hästtransporter och all utrustning rengörs ordentligt, eftersom svampsporer överlever i hudflagor och hårstrån på boxinredning, i sadelkammare och på utrustning som borstar, vojlockar etc. Se till att göra rent stallet med lämpligt desinfektionsmedel t ex Virkon S går att köpa hos Apotek och Lantmännen.
All annan utrustning som borstar, sadlar mm kan rengöras med 70% M-sprit, den får du på recept av veterinären. Tvätt av täcken, vojlockar och kläder i 60 grader avdödar också svampen. När stallet ska saneras så börja med mekanisk rengöring med till exempel högtrycksspolning. Därefter en desinfektion, enligt anvisningen på förpackningen.

Hår och tagel från borstar, ihopsopat strömaterial från stallgången mm ska destrueras genom exempelvis bränning. Det får inte spridas på stallbacken. Utsatta platser som till exempel staket i hagar och paddockar bör också göras rent och desinficeras.
Ja då har man skaffat sig lite pyssel i stallet ett par dagar fram :crazy:.
 
Vi har haft ringorm i stallet.
Alla var livrädda för att vi hört att det ska vara så smittsamt osv.
De som fick det hade små partier (ung. som en 5krona) som de tappade pälsen på.
Det var inte särskilt smittsamt och försvann på en vecka. Men ringorm, det va det :crazy:
Jaja, hör med vet. iaf
 
Hästarna på gamla klubben hade det för sisådär 7-8 år sedan.

Men jag har haft det ganska nyligen. Jag tog på en häst som hade fått utslag vid halsen, vid öronen och neröver halsen. Jag pillade i dessa sår/skorpor och fick då ringorm. Denna häst gick tillsammans m andra hästar och ingen annan fick det. Inte heller boxgrannen.

Mitt råd är till dig: Rör eller pilla INTE i det. Jag fick mitt på halsen. Jag själv behandlades av tee three oil m barnolja = bakteriedödande och sedan smorde jag in me Lamisil, finns att köpa på apoteket.

Man får till och med tävla med en häst som har ringorm.

Kram Favina :bump:
 
hade det förut, hästen tvättades med special medel, och sen så baddades ringormen med jodopaxlösning för att förhindra spridning.. det kan ju vara en bra ide..
 
Hej, det låter inte som ringorm utan snarare snarare för högt protein i fodret kan ge dessa symtom och de framkommer oftast på hösten och försvinner vid vår/sommar. Fodrar ni med ensilage? Även om inte foderbyte har skett nyligen så kan det ta upp till 1-2 månader innan symtom syns.
 
Nä, pilla är det sista jag tänker göra på den hästen, efter jag släppt ut honom i går och tittat på eländet tvättade jag händerna med Ytdes.
/nojjig jag, näääää :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Verkar som att mina byrackor fått någon slags ohyra eller utslag, helt ny grej för mig när det gäller hund så jag är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
5 369
Senast: lady_vip
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 303
Senast: Mynta2
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 858
Senast: cirkus
·
Hästvård Tänkte fråga både som en fundering & samtidigt om någon har ett snabbt råd att ge. Vår lilla ponny kom in från hagen idag med ett sår i...
Svar
7
· Visningar
4 286
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp