Bukefalos 28 år!

Sv: Runkeeper

Ja, det är de verkligen! Och du har rätt - jag borde nog ligga på 201 som maxpuls, när jag tänker efter.
Jag vet dock att jag kräks om jag ligger över 195 i mer än några sekunder ;) :o
 
Sv: Runkeeper

Va? Så om man går 5 km och väger säg 60 så förbränner man 65?

Görel: jösses vilken skillnad! Min påstod att jag förbrände 295 kcal när jag gick 5 km och det lät alldeles för bra.

Hm. Jag sprang nyss 5,8 km, delvis på skogsstig, jag väger 60 kg och min Garmin sa att jag förbrukade 410 cal. Häromdagen sprang jag 5 km och brände enligt samma Garmin 344 cal.

Jag ser ofta folk som lagt upp sina promenadsträckor och kalorieförbrukningen uppges vara skyhög. Jag tror man ska vara ganska kritisk.....

Det måste ju gå åt mer energi om man springer en sträcka än om man går densamma? Jag går nästan alltid minst 5 km på mina hundpromenader och går rätt snabbt, men blir inte det minsta andfådd. Springer jag, däremot, samma sträcka, blir jag både svettig och andfådd och får lätt ammoniaklukt i näsan. :eek:
Men jag tycker ändå att drygt 250 cal för en 5 km promenad låter tänkbart?
 
Sv: Runkeeper

Om man pratar fysik så går det alltid åt samma mängd energi för att flytta en kropp en viss sträcka, oavsett hastighet. Att det är jobbigare ju fortare du rör dig beror på att du förflyttar dig sträckan på kortare tid, alltså behöver mer energi per tidsenhet. Energin för en sträcka är ändå samma.

Anledningen till att löpning kräver mer energi än gång är att rörelsemönstret är lite olika, i löpningen rör vi oss också lite uppåt, när man liksom hoppar fram i varje steg, det kräver också lite extra energi.
 
Sv: Runkeeper

Om man pratar fysik så går det alltid åt samma mängd energi för att flytta en kropp en viss sträcka, oavsett hastighet. Att det är jobbigare ju fortare du rör dig beror på att du förflyttar dig sträckan på kortare tid, alltså behöver mer energi per tidsenhet. Energin för en sträcka är ändå samma.

Anledningen till att löpning kräver mer energi än gång är att rörelsemönstret är lite olika, i löpningen rör vi oss också lite uppåt, när man liksom hoppar fram i varje steg, det kräver också lite extra energi.

Ja, så måste det vara. När man springer har man ju ett svävningsmoment, och det måste ju gå åt mer energi när man ska få upp alla kilona i luften varje steg :D
 
Sv: Runkeeper

Ja, det är de verkligen! Och du har rätt - jag borde nog ligga på 201 som maxpuls, när jag tänker efter.
Jag vet dock att jag kräks om jag ligger över 195 i mer än några sekunder ;) :o

Jag har tränat en del puls-spinning, och där har jag lärt mig att man vid över 90% av maxpuls får tunnelseende och illamående. De flesta klarar av att toppa max 92-93% av max. Så "maxpuls" är inte samma sak som den puls man maximalt har uppmätt, utan max verkar ligga en bit över. Utifrån det så skulle jag gissa att du har kanske 93-95% av maxpuls vid 195.
 
Sv: Runkeeper

Sportstracker påstod att jag brände knappt 300 när jag gått 9,5 km. Runkeeper sa att jag bränt omkring 700 på samma sträcka.

Skillnaden kan bero på flera saker:
* Mätte båda apparna upp samma sträcka på samma runda? Ibland kan de få fnatt och mäta upp fel sträcka (min gör det om jag har wifin avslagen).
* Har du ställt in samma kroppsvikt samt kön i båda apparna?

Olika konditionsapparater och appar räknar kalorier lite olika. Vissa räknar de extra kalorier man gör av med när man motionerar, och andra räknar även med basalmetabolismen under tiden (dvs lägger på det man hade förbrukat även om man legat på sängen samma tid som man motionerar).

Jag hade väldiga problem med kaloriberäkningen i Runkeeper ett tag. Ett löppass om 60 minuter brände 7 542 540 kalorier. Jag funderade några veckor på vad som hänt. Upptäckte att jag på något konstigt sätt lyckats ställa in att jag vägde typ 7 600 kg... Fattar inte hur jag lyckades med det! Innan stämde kalorierna (och troligtvis vikten) bra i appen.
 
Senast ändrad:
Sv: Runkeeper

Skillnaden kan bero på flera saker:
* Mätte båda apparna upp samma sträcka på samma runda? Ibland kan de få fnatt och mäta upp fel sträcka (min gör det om jag har wifin avslagen).
* Har du ställt in samma kroppsvikt samt kön i båda apparna?

Lägg till individuell steglängd också. I rena stegräknare kalibrerar man det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
11 147
Senast: Saeta
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 676
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Hmmm....Hur ställer ni er till det? Big no-no?Tänker då enskilt, inte på grupp- AW eller dyl.Blev lite småobekväm då min chef undrade om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 980
Senast: farin
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 081
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp