Bukefalos 28 år!

Rusar iväg i skogen

Youmeoh

Trådstartare
Behöver lite tips om hur jag ska få min häst att rusa mindre när vi rider ut (i både trav och galopp)
Alltså, han sticker inte iväg i fullt sken, utan förlorar allt vad takt och balans heter så fort vi kommer utanför ridbanan :crazy:
Försöker jag hålla in honom börjar han nästan springa på stället (=tappar takten totalt)
Det här med tempoväxlingar och olika fattningar (bland annat förbättra balansen) gör honom bara het, så han rusar ännu mer.

På banan går han jättebra för det mesta, men jag vill ju kunna rida ut i alla gångarter i normalt tempo eftersom han lessnar ganska fort på att bara gå på banan.
Skulle jag rida lite dressyr på en äng eller liknande går det oftast också bra, det är när han får väg under hovarna som han blir så.
:bump:
 
Sv: Rusar iväg i skogen

Tempoväxlingar är ingen bra idé om du vill få din häst lugnare ute i terrängen. Tempoväxlingar brukar man iofs använda sig utav för att få hästen mer uppmärksam, men ja.. det ger också ökad framåtbjudning för det mesta.

Halvhalter, halvhalter och återigen halvhalter när du rider i trav och galopp.

När du förhåller på tyglen så ska du inte hålla in honom och låsa dig fast i tygeltaget. Det får honom bara att vilja springa ännu fortare och blir ännu mera het. Var istället väldigt lätt i handen, utan att för den skull tappa kontakten med hästens mun. Tyglarna ska inte glappa och hänga löst hur som helst. När du förhåller så försök att ta korta, snabba förhållningar och mjukna av direkt. Bli aldrig fast i tygeltaget.

Om han vill rusa iväg i trav, öka inte din egen takt i lättridningen, utan försök rida lätt i en lagom takt du vill att han ska gå i, istället för att rida lätt i högre takt ju fortare han går.
Försök att samla honom när du rider i trav och galopp, då går han inte fortare. Men som sagt, var följsam. Det gäller att ha kontroll, det är bara att kämpa! :bump:

I galoppen kan du ta lite längre galoppsträckor utan att bryta av/fatta för många gånger mellan gångarterna. Jobba honom i galoppen och sitt ner i sadeln till att börja med, istället för lätt sits då han säkert gärna rusar lite fortare. Sitt emot i sadeln, halvhalter, förhållningar/eftergifter, lätt i handen, osv...

Om han vill rusa iväg fortare,- ta ner tempot på honom dirket. Ju fortare han rusar iväg, i desto sämre balans rör han sig ju.

Och så gäller det att vara konsekvent och ha tålamod.

Han verkar bli pigg ute i skogen och tycker säkert att det är roligt. Att rida ut oftare är ett tips! Då kanske han blir lite lugnare ute efter ett tag. har du provat att i början bara ta långa skritturer i skogen, kanske tsm med någon annan häst? Kan ju bli lite enformigt att bara skritta själv, om du tycker det. Så han får lugna ner sig lite i miljön. :cool:


Lycka till.
 
Sv: Rusar iväg i skogen

Hej.
Hästar är ju individer, precis som du och jag, och det som fungerar på en fungerar inte alltid på en annan.
Jag har haft riktiga problem med min häst som "tok-dragit" vid uteritter, alltså inte skenat men sprungit med mig av pur energi och glädje. Vi har inte det problemet längre och vi (hästen och jag) kom tillrätta med det på följande sätt:
Han "laddar" när han ser en trevlig "springsträcka", då får han inte gå. Jag tar hårda förhållningar med direkt eftergift tills han skrittar lugnt och sansat (kanske missar hela den fina galoppsträckan den gången... men det får va så) men när han är lugn och avslappnad får han trava eller galoppera (jag väljer).
Känner jag att han håller på att gå mig "ur handen" är det samma sak, hårda förhållningar direkt följda av eftergift (dra aldrig i munnen!) ända tills han går lugnt, avslappnat och trevligt igen. Att vara konsikvent gör att hästen lär sig fort. Nu kan jag rida ut med min älskling barbacka i alla gångarter och bara använda rösten för att minska tempot eller bryta av. Det är en fantastisk känsla!
Lycka till
 
Sv: Rusar iväg i skogen

Tack för tipsen :bow: Ska försöka och se om det fungerar på min galning ;)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 437
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 262
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 156
Senast: yamyam
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp