Bukefalos 28 år!

Russ eller Welsh?

Letar B-ponny 110-125 cm, lämplig som sällskap till min halvblodsvallack, som körponny och snäll barnponny. Vad skiljer dessa raser? Skillnad i temperament? Annat att tänka på? Andra trevliga raser i denna stl?

Självklart har ju alla hästar sin egen personlighet men då jag mest har erfarenhet av större raser finns kanske här någon som har mer erfarenhet av ponnys...

Tack på förhand :)
Vi har en welshmountain och hon är underbar! En jättefin körponny dessutom så jag som vuxen tycker hon är rolig. Hon är ganska pigg och känslig så jag vågar absolut inte låta dottern på 5 år rida henne själv redan. Men jag tycker inte det är något problem då jag går jämte och leder medan dottern styr lite och gör en och annan halt, fattar trav och så. Ett russ kan nog vara lite mer okänslig och i vissa fall kanske det kan vara bra. Men en äldre welsh? vår är bara 5 år men har ett milt temperament.
 
Mitt russ var extremt känsligt och lyhört. Det var ingen barnponny men det funkade bra när jag hanterade hennes mestadels och det var barn som red ibland.
 
Om de inte har ändrat reglerna de senaste åren så får man faktiskt tävla vilken ponny som helst i ponnytrav så länge den har känd stam utan varmblodstravare och håller kategorigränserna.

(Jag gillar russ, jag har två stycken. Ingen av de är däremot någon lämplig förstaponny till barn men det säger ju ingenting om rasen bara de två jag har).

Jo försvisso, vet att man får det men det är inte så vanligt och att jag har svårt att se hur en welsh ska kunna konkurera med russen på tävlingsbanan. Fast då har jag egentligen noll erfarenhet av welsh, så jag ska väl inte säga att det är så.
 
Letar B-ponny 110-125 cm, lämplig som sällskap till min halvblodsvallack, som körponny och snäll barnponny. Vad skiljer dessa raser? Skillnad i temperament? Annat att tänka på? Andra trevliga raser i denna stl?

Självklart har ju alla hästar sin egen personlighet men då jag mest har erfarenhet av större raser finns kanske här någon som har mer erfarenhet av ponnys...

Tack på förhand :)

Jag tycker att dartmoorponnyn är helt underbar. Snälla, samarbetsvilliga och lagom med rörelser. http://www.dartmoorponny.org
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp