Rycka ögonspröt?

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Tjo, hur är det känselspröten runt ögonen, är dom nånsinn ok att plocka/klippa?
Ena hästen har väldigt långa spröt atm, typ 7-8cm, så alla flughuvor och flugpannband ligger ju mot (mindre storlek av huva med båge beställd, men den är ju lite meckig med grimma/flugtäcke), och jag misstänker lite att det är det främsta anledningen till att han plötsligt inte alls ville få på sig grimman med flugpannband igår och idag. Han fick pannband istf för huva för fick ingen att ligga luftigt nog.

Men. Det är så sjuukt mycke knott å mygg å så nu, och storbremsen har kommit igång, att nått behöver han ju ha på sig 🤷‍♀️

Så min tanke, skulle det va en lösning att plocka lite spröt så dom inte blir konstant tryckta på?

På andra hästen har jag plockat enstaka förrut då dom böjt av så tidigt att dom nästan petat rakt i ögat.

Ugh..skönt med sommar..men ändå inte..

Som jag tolkar lagen så är det inte okej att plocka bort känselhåren såsom du beskriver.
Det finns flughuva med båge, som sagt, för att hålla tyget längre från hästens ögon. Jag förstår inte riktigt hur du menar att det är meckigt med det och grimma/flughuva - jag använde sådana huvor till min häst i kombination med insektstäcke utan problem (mer meck att ha mer grejer överlag, men 🤷 ). En får prova sig fram till en modell som sitter bra.

Klippt från en artikel i Ridsport (hinner inte leta upp något bättre just nu) :

När det gäller Sverige är borttagandet av hästens känselhår förbjudet enligt svensk djurskyddslag, vilket sannolikt är anledningen till att det inte nämns i TR.

Detta säger lagen:
”Hästars känselhår får inte klippas av eller på annat sätt avlägsnas. Detta gäller inte om enskilda känselhår måste klippas eller avlägsnas för att undvika lidande för hästen. Med känselhår avses de speciella, hårda hårstrån på mule och runt ögonen som hästen använder för sin känsel.”

Min har haft känselspröt runt ögonen som blivit någon dm långa, inga problem med huva, grimma eller träns. Man får bara plocka fram dem när de hamnar under någon rem. Men skulle det verkligen inte funka och hästen stör sig på det så skulle jag hellre klippa av en del, inte hela, än att rycka dem.

Som jag tolkar lagen så är det inte okej att plocka bort känselhåren såsom du beskriver.
Det finns flughuva med båge, som sagt, för att hålla tyget längre från hästens ögon. Jag förstår inte riktigt hur du menar att det är meckigt med det och grimma/flughuva - jag använde sådana huvor till min häst i kombination med insektstäcke utan problem (mer meck att ha mer grejer överlag, men 🤷 ). En får prova sig fram till en modell som sitter bra.

Klippt från en artikel i Ridsport (hinner inte leta upp något bättre just nu) :
Huvan med båge (horze) har inget att fästa flugtäcket i och ska man ha grimma så måste den ju nästan sitta under huvan, blir knöligt utanpå, och vill ju helst inte att han ska behöva ha den på sig oxå.
Har i nuläget 4 olika flughuvor som jag växlat mellan, vill inte att som ska behöva gå med samma flera dagar i rad för att minska risken för skav, och för att variera tryckpunkter. Och då har jag provat några modeller till som inte blev bra alls.
Den där contour (shires? 🤔) har varit min go to på honom, men måste göra nått åt meshen, för i år vill vecken inte alls hålla sig på plats utan lägger sig rakt på 🙄

Är en ganske speciell häst överlag, som visar när han inte är nöjd över nått. Är inne i en fas igen där han inte vill ha sitt krubbskrammel och lucern blandat, utan vill få blanda själv 🙃 hos förra ägarna hade han tydligen 3 krubbor i boxen.
Jag har blandat allt i samma, men på slutet så har han lämnat lite mer mat och jag blir less på att kasta bort 😒

Kastar sig in genom portar, men det blev bättre med entremattor.

Så ja. Lite udda, speciellt jämfört med den andra som inte är brydd nått typ.

Beror väl lite på hur man tolkar "lidande hos hästen" då. Flugor i ögonen å knott i öronen känns ju inte jättenice heller 🤔
Har bett om att få zitch utskrivet men fick såklart inte kontakt med vet förrän igår em 🤦‍♀️

Min har haft känselspröt runt ögonen som blivit någon dm långa, inga problem med huva, grimma eller träns. Man får bara plocka fram dem när de hamnar under någon rem. Men skulle det verkligen inte funka och hästen stör sig på det så skulle jag hellre klippa av en del, inte hela, än att rycka dem.
Tänker att det borde ju kunna va lika individuellt som för oss. Typ att ha håriga ben, oftast inga problem, men ibland blir det så sjukt obehagligt och halvont att de måste bort nu 😅

Jag har tolkat texten som att man kan ta bort ett strå som kröker sig på ett sätt att det petar in i ögat till exempel. Men om det är ett reellt problem att använda flughuva pga känselstråna kan det kanske vara befogat att ta bort även av den anledningen.

Huvan med båge (horze) har inget att fästa flugtäcket i och ska man ha grimma så måste den ju nästan sitta under huvan, blir knöligt utanpå, och vill ju helst inte att han ska behöva ha den på sig oxå.
Har i nuläget 4 olika flughuvor som jag växlat mellan, vill inte att som ska behöva gå med samma flera dagar i rad för att minska risken för skav, och för att variera tryckpunkter. Och då har jag provat några modeller till som inte blev bra alls.
Den där contour (shires? 🤔) har varit min go to på honom, men måste göra nått åt meshen, för i år vill vecken inte alls hålla sig på plats utan lägger sig rakt på 🙄

Är en ganske speciell häst överlag, som visar när han inte är nöjd över nått. Är inne i en fas igen där han inte vill ha sitt krubbskrammel och lucern blandat, utan vill få blanda själv 🙃 hos förra ägarna hade han tydligen 3 krubbor i boxen.
Jag har blandat allt i samma, men på slutet så har han lämnat lite mer mat och jag blir less på att kasta bort 😒

Kastar sig in genom portar, men det blev bättre med entremattor.

Så ja. Lite udda, speciellt jämfört med den andra som inte är brydd nått typ.

Beror väl lite på hur man tolkar "lidande hos hästen" då. Flugor i ögonen å knott i öronen känns ju inte jättenice heller 🤔
Har bett om att få zitch utskrivet men fick såklart inte kontakt med vet förrän igår em 🤦‍♀️
Måste du fästa flugtäcket då?
Hellre ha grimman under flyghuvan än att ta bort känselspröt, tänker jag iaf.

Jag förstår både problemet och behovet, men hade verkligen inte velat klippa känselhåren och kanske ännu mindre på en känslig häst (de finns ju av en anledning..), om det kan undvikas.

Jag har nog knappt haft något fäste på någon av mina flughuvor, har inte fäst dem i något isf. Stoet hade HW-täcke med hals som gick upp över öronen (hål för öronen), där trädde jag huvan över (för att halstäcket skulle sitta kvar runt öronen = hålla tätt), men huvan hade ju inget fäste då heller. Stoet plockade av sig hårt spända grimmor i hagen utan att skada eller knäppa upp dem, så visste ändå att om hon verkligen inte ville ha just den huvan så skulle den hamna i hagen oavsett 🤷 . Hästen ifråga var rätt ordentligt skavkänslig, och tunnhudad, och jag bytte huva ofta även av hygieniska skäl (de sitter ju rätt nära ögonen..). Det blev många, varav ett gäng verkligen inte funkade och ytterligare några gick sönder helt enkelt. Jag ville heller inte ha mesh helst, det är för mjukt imo - min erfarenhet är att det lätt vill fastna om ögat rinner lite t ex. Och så hade hon bred panna och smal nos = knepigt med passformen på många huvor. (Samma procedur med täcken, särskilt insektstäcken, som kunde se ut att sitta bra men bara funka nån vecka... halleluja...).

Fjordvalacken, som aldrig haft problem med insekterna på det viset, behövde täckas när vi flyttade upp hit. Blev fruktansvärt biten av knotten..
Båda mina hästar fick dessutom ögoninflammation av insekterna (både här och på annan ort med mycket mindre insekter..). Så jag fattar verkligen behovet av huva sommartid!

Tjo, hur är det känselspröten runt ögonen, är dom nånsinn ok att plocka/klippa?
Ena hästen har väldigt långa spröt atm, typ 7-8cm, så alla flughuvor och flugpannband ligger ju mot (mindre storlek av huva med båge beställd, men den är ju lite meckig med grimma/flugtäcke), och jag misstänker lite att det är det främsta anledningen till att han plötsligt inte alls ville få på sig grimman med flugpannband igår och idag. Han fick pannband istf för huva för fick ingen att ligga luftigt nog.

Men. Det är så sjuukt mycke knott å mygg å så nu, och storbremsen har kommit igång, att nått behöver han ju ha på sig 🤷‍♀️

Så min tanke, skulle det va en lösning att plocka lite spröt så dom inte blir konstant tryckta på?

På andra hästen har jag plockat enstaka förrut då dom böjt av så tidigt att dom nästan petat rakt i ögat.

Ugh..skönt med sommar..men ändå inte..
Men alltså nej, verkligen inte ok att rycka av något. Jag har klippt typ 1-2 gr under alla mina år dom hästmänniska där strået varit vänt så det irriterade ögat. Fattar inte hur du lyckas klämma stråna och har du beställt en annan luva får du ju helt enkelt justera luvan så det inte klämmer eller skippa luva tills den nya kommer.

Inte rycka eller klippa spa flughuva, det finns lösningar som andra skrivit om redan. Vår ponny har ett strå vid ögat som kröken sig inåt, det kortar vi ner när det närmar sig risk att peta in i ögat, men klipper bara lite i taget, tar inte bort hela stråt. Man får ha koll regelbundet istället.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka