Rygglinjen? vad tror nu kan passa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Curtis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 268
C

Curtis

Hej.

Här kommer några bilder på min häst. Jag håller på och letar sadel och har beställt tid hos sadelproffs. jag skulle vilja ha lite hjälp med att bedöma min hästs rygglinje. Jag är fullständigt medveten om att sadeln kan passa olika bra när hästen står stilla och när den arbetar. Just den här hästen kommer upp mycket med ryggen, speciellt vid sidan av och bakom manken blir han mycket bredare och "högre"under arbete.

Hur skulle du beskriva hästens rygglinje? Vilka sadelmärken skulle du vilja prova?

Här kommer två bilder.

Mvh Monika

P1010139frstorad.jpg

18mars05001.jpg

Sv: Rygglinjen? vad tror nu kan passa?

Han är ju väldigt överbyggd så du behöver en sadel som är böjd i bommen. Prestige skulle nog ligga riktigt bra på honom. Du kan också prova Jaguar, Harry Dabbs, Amerigo, Dominus, gamla FB, County.

Jo, har är ju överbyggd. Det knepiga är att när han jobbar helt rätt så kommer ryggen upp och blir mycket rakare och då rullar de svångda bommrna i sidled på honom. När jag då väljer en något rakare bom så blir det istället tryck över länden efterom han har så kort rygg. Just nu har jag en Amerigo DJ som är gjord för överbyggda hästar, men den fungerar inte längre. Själv är jag mkt förtjust i jaguaren.

Mvh Monika

Varför rullar dom i sidled?? Om sadeln är för svängd så brukar den glappa, men har inte hört att dom glidit på sidan? Säker på att inte du eller din häst är sneda? Det är ju mkt vanligt, är lite sned själv. ;)

Självklart är vi sneda! :D Båda är som bananer i pyjamas, sneda runt högerskänkeln. :banana: :banana: B1&B2!

Det tokiga med min häst är att han är väldigt bred runt manken vid jobb så många sadlar klämmer hans muckler där när han rör sig. Mitt möte med sadelproffset närmar sig, jag får nog fler svar då. Om jag får välja så blir det en Jaguar. Men den passar nog inte perfekt i originalstoppning. Jag har prövat kompisens.

Kan sadeln glappa fram också om den är för svängd?

om han kommer upp ordentlig med ryggen kanske en crown kan ligga bra, hade det på min mara som var liknande byggd med kort sadelläge, han var dock betydligt mer musklad över ryggen. Din ser ut att ha lite takås rygg men det kan bara vara bilden, svårt att se....

Då måste den nog vara ganska mkt för svängd, men det kan säkert förekomma.

Jag har en ide och du kommer att vara supernöjd efter det :) Ring en sadelprovare som tar mått på din hästs rygg och säger vad för slags sadel som skulle passa :) Hont ar bara 500 kr! Finns i linköping :)

Vilken slags rygg är Crown sadlarna (dressyr) gjorda för? :bump:

Curtis skrev:
Jo, har är ju överbyggd. Det knepiga är att när han jobbar helt rätt så kommer ryggen upp och blir mycket rakare och då rullar de svångda bommrna i sidled på honom. När jag då väljer en något rakare bom så blir det istället tryck över länden efterom han har så kort rygg. Just nu har jag en Amerigo DJ som är gjord för överbyggda hästar, men den fungerar inte längre. Själv är jag mkt förtjust i jaguaren.

Mvh Monika

Om den börjar glida i sidled när han kommer upp med ryggen kan det bero på att sadlarna är för smala och för svängda i bommen (ja, centaur, är den för böjd eller för rak kan den glida i sidled också).

När jag då väljer en något rakare bom så blir det istället tryck över länden efterom han har så kort rygg.
Detta har INGENTING att göra med om bommen är rak eller böjd. Sadeln är helt enkelt för lång. De kortaste sadlarna som finns på marknaden är raka... Men frågan är om de är böjda nog åt in häst. Har du en bild där han arbetar?

Crown har samma passform som Wellington/Edinburgh ungefär. De sistnämda plats för högre manke, men annars är de snarlika.

min sadel tippar fram när jag sadlar både hennes vanliga sadel och westernsadeln...hon har ganska rak rygg...det konstiga är att sadeln har passat bra på henne innan utan att tippa fram
efter ridningen idag tippa inte westernsadeln fram längre o sadelgjorden va inte mer spänd då än innan ridning... vad kan detta bero på är det skadligt för hästen o hur gör man för att undvika det...

Hon kanske har blivit mer överbyggd?

Om sadeln tipapr fram är det skadligt ja, för då blir det mer tryck fram vilket kan göra att blodgenomströmningen i musklerna minskas. I det långa loppet kommer musklerna tillbakabildas och ryggen kommer bli muskelfattig.

har tyvärr ingen bild på henne ryggen påminner väldigt mycket om din hästs rygg (den me lång man) bara att hon e större o har rätt stor mage o ingen hals just nu..tappat mycket vikt...hade föl sen ut på bete o åt upp sig bra o blev "maffig" åkte till fodervärd o nu ser hon ut som hon gjorde när fölet åkte fast man ser inte revbenen o magen e tjockare...sadeln har inget märke en billig sadel från h**ks som låg perfekt på henne innan....westernsadeln ligger bra men tippar fram med den tjocka padden man måste ha tar jag av den tippar den inte...eller efter ridning tippar inte under ridning iheller vet inte hur den vanliga sadeln är under ridning då jag själv inte ridit i den på 6 mån....

hur ser en överbyggd häst ut egentligen var sitter dem där extra musklerna eller vad det nu menas med

En överbyggd häst har en rygg som sluttar uppåt mot länden. Om du kommer på min hästs rygg under Freeform på min hemsida ser du att han är överbyggd.

Jag råder dig att ta kontakt med en utprovare, när man är ny om på området behöver man någon som visar en hur det ska vara.

Tycker du att Curtis häst och min häst är lika varandra i ryggen?

/Elin som funderar

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Esmeralda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 444
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 032
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka