Bukefalos 28 år!

polly p

Trådstartare
Hur botar man väldig ryggvärk? Har väl lite allmänt ont till och från i både skuldror och ländrygg men inget jag inte kan hantera. Jobbar i vården och har mina hästar mm.
Men i natt..jäklar..sån smärta strax ovanför ländryggen. Kunde inte vända mig utan att det exploderade av smärta men bara på ett specifikt ställe.

Har knaprat brufen och alvedon idag samt fick massage av grannen (utbildad).
Men det är väl inte ryggskott när man vaknar av det?
Å finns det någon övning att göra?
Tror att det är inflammation och att tabletterna tar ner den.
Reser utomlands om ett par dagar så måste bli av med värken.
Man ska väl inte vara flr still?
Övningar någon att sträcka ut ryggen?
 
Hur botar man väldig ryggvärk? Har väl lite allmänt ont till och från i både skuldror och ländrygg men inget jag inte kan hantera. Jobbar i vården och har mina hästar mm.
Men i natt..jäklar..sån smärta strax ovanför ländryggen. Kunde inte vända mig utan att det exploderade av smärta men bara på ett specifikt ställe.

Har knaprat brufen och alvedon idag samt fick massage av grannen (utbildad).
Men det är väl inte ryggskott när man vaknar av det?
Å finns det någon övning att göra?
Tror att det är inflammation och att tabletterna tar ner den.
Reser utomlands om ett par dagar så måste bli av med värken.
Man ska väl inte vara flr still?
Övningar någon att sträcka ut ryggen?
Jopp, ryggskott kan man få i princip när som helst.
Det som hänt är ju att en/flera muskel är så spänd att det blir ryggskott av det.
Kiropraktor eller naprapat.
Rörelse är bra. Promenader på jämt underlag till exempel.

https://www.naprapatlandslaget.se/symptom/ryggskott/
 
Jopp, ryggskott kan man få i princip när som helst.
Det som hänt är ju att en/flera muskel är så spänd att det blir ryggskott av det.
Kiropraktor eller naprapat.
Rörelse är bra. Promenader på jämt underlag till exempel.

https://www.naprapatlandslaget.se/symptom/ryggskott/
Ah..då är det ryggskott då, man lär sig. Kommer nog inte hinna få tid hos vare sig kiro eller naorapat innan Torsdag. Får väl fixa det i Thailand men hoppas ju inte uppleva sådan blixtvärk, det var hemskt..
Tack för tips om promenader. Kör på det och smärtstillande. Visste ju rörelse är bra. Har dock varit lite för trött idag då det gjorde så fruktansvärt ont och höll mig vaken i natt.
 
Om det är inflammerat ska man vänta någon dag, sen är det jättebra att ut och gå promenader.
Övningarna i youtube videon här ovan i tråden är också jättebra.

Jag brukar köra allt i en kombination efter jag har varit hos en kiropraktor.
 
Naproxen och Alvedon i fulldos som en kur, värmeplåster från apoteket, varma bad, lagom vila och lätt motion t ex promenader funkar bäst för mig. Viktigt att våga ta fulldos värktabletter för att kapa smärttopparna.
 
Ah..då är det ryggskott då, man lär sig. Kommer nog inte hinna få tid hos vare sig kiro eller naorapat innan Torsdag. Får väl fixa det i Thailand men hoppas ju inte uppleva sådan blixtvärk, det var hemskt..
Tack för tips om promenader. Kör på det och smärtstillande. Visste ju rörelse är bra. Har dock varit lite för trött idag då det gjorde så fruktansvärt ont och höll mig vaken i natt.
Liniment känns skönt också tycker jag.
Men det ska vara de med "lite krut i" 😇
Varm vetekudde kan också kännas skönt.
Efter ett par dagar sist så använde jag vår gamla abtronic som en improviserad variant på TENS, jag tyckte det lindrande också..
 
Å finns det någon övning att göra?
Det bästa är om du har möjlighet att träffa en sjukgymnast, som kan ge dig övningar som är specifika för just den smärta som du har. Vad man bör göra beror på t.ex var i ryggen det gör ont och varför smärtan uppkommit.
 
Känner du ingen i hästvärlden som har laser? Laser är toppen, använder det själv vid ryggont. Jag köpte en till hunden, men även jag har stor nytta av den.
 
Tack alla för pepp och råd! Fick en akuttid hos kiro där mannen brukar gå. Första besöket ever för mig. Är mitt skeva bäcken som ställer till det enligt kirpraktorn. Var nog en del att jobba med så jag får väl ta tag i detta då ;) !
Sjukgymnastik eller annan träning kanske också vore ide'?
 
Kiropraktorer och deras skeva bäcken :banghead:

Vid ryggskott: maxdos alvedon + antiinflammatoriskt (t ex ipren) i någon vecka, lätt rörelse, undvik att försöka "vila bort" smärtan. Att ligga med höft- resp knäled i 90 graders böjning är också bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 347
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Senaste nätterna har jag vaknat med så sjukt ont i ryggen att jag knappt kan andas! Muskelvärk, inte i själva ryggen. Inte ryggskott...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: sthu
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 719
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp