Bukefalos 28 år!

Rykta före eller efter ridning

Zolimita

Trådstartare
Vill veta hur ni gör.Självklart borstar man ju av hästen både före och efter ridning,men om man vill ta sig tid och rykta ordentligt gör ni det före eller efter(eller både och)
Har börjat fundera över det då en bekant sa att man inte behöver borsta så noga efteråt då fettet ligger utanpå pälsen och borsten inte kommer igenom :confused:
Själv tycker jag att det är bra att rykta efteråt också då hästen samtidigt får lite massage och såklart vill jag ju borsta där sadeln legat.Tycker att hon blir blank och fin när man borstar efteråt också.
 
Jag borstar av hästen ordentligt innan och ryktar. Men jag ryktar alltid mer efteråt. Har hört att när hästen är varm så öppnar sig porer och då får man rent hästen på djupet. Eller nått i den stilen :D
 
Innan ridning börjar jag med att borsta hela hästen med en rotviska och sen ryktar jag ca 10-30 minuter (beroende på hur jag ska rida och hur det är med tiden) på varje sida för att få igång blodcirkulationen.
Sist kratsar jag hovarna.
Efter ridning borstar jag av med en rotviska och ger honom massage. Är han svettig avslutas det med en dusch i spolspiltan. :)
 
nu ska du få höra slöarviga mej, tar en borste vispar av lite, slänger på sakerna och rider.. men när ja kommer tillbaka rycktar jag en kvart för då har porerna öppnat sej.
 
jag ryktar ordentligt innan jag kör igång med honom och borstar av efter..inte lika ordentligt,men borstar bort grus eller annan smuts som uppkommit under tiden...sen åker täcket på!!
 
Borstar före och efter men ryktar bara efter ridning för att smuts och stöv lättare går bort när hästen har arbetat.
 
Det är lite olika men jag brukar försöka rykta av både före och efter. Är olika, ibland kan det bli före eller efter och ibland inget alls. :eek: :cool:
 
Jag ryktar både före och efter ridning, eller försöker i a f! :angel:
Har kommit på att hästen gillar rykten bättre om jag INTE borstar med borste innan... :confused:

Rykten hjälper cirkulationen att komma igång, o så kan det vara skönt oxå! :D
 
Innan ryktar jag NOGA.
Efter åt "drar" jag bara över hästen om den ej är svettig. Är den svettig får den ha täcke osså ryktar jag noggrant då den torkat.
 
Ryktar nogrannt innan & "ryktar bara av" dem efter. Alltså både &! :D Före för att de ska vara helt rena så de inte får skav & för att få igång blodcirkulationen. Efter som massage, för att bli av med slaggproduckter & för en lättare återhämtning av musklerna. Nu när de inte blir skitiga ute ryktar jag dem endast. Ingen annan borste alltså. & det trivs de bäst med.

En gång i veckan ryktar jag en tävlingshäst mot betalning. Denna ryktar jag nästan en timme & då börjar jag med att ta bort päls & skit &få igång blodcirkulationen & mjuka upp musklerna lite med en gummiskrapa. Sen ryktar jag honom nogrannt med två borstar. (Vad gör man inte när man får riktigt bra betalt? ;)) De vill ha honom ryktad för massagens skull & för att de inte kan ducha honom nu pga vädret. Han blir så blank & fin så! :D

:banana:
 
Ryktar både föra och efter men noggrannare efteråt... om inte hästen blivit väldigt svettig och måste duschas såklart...
 
Ryktar noga före ridturen, är han svettig sen så bortsar jag bara där sadeln har legat och slänger på honom ett svettäcke. Är han inte svettig så ryktar jag efteråt också, men det händer inte ofta. :smirk:
 
Min är ung och lite otålig, så det funkar bäst om jag borstar före, och ryktar efter träning.
När vi är färdigtränade (om det så bara är 10 minuters skrittövningar) är hon lugn och nöjd, slappnar av och njuter av rykten. Före träningen står hon tålmodigt i typ 5 minuter, sedan blir det snart skrap och småstök.

Fiffigt med att rykta efteråt är att det känns som det går in mer på djupet då, cirkulationen är igång och man ger den en extra skjuts liksom, massagen verkar "ta" mer när musklerna är uppvärmda. Jag tycker också att hästen blir glansigare av efter-rykt än före-rykt?

Men logiskt sett vore det nog bättre att rykta före, just för att hjälpa cirkulationen igång innan träningen? Fast å andra sidan *spånar vidare* efter en massage vill man helst vila, musklerna kan ju bli lite trötta av den där cirkulationen... hmmm. Fortsätter nog med att borsta av (noga) innan träningen, tänker på att skritta fram och värma upp ordentligt, och ger den där mysmassagen efteråt ändå.
 
Jag borstar av nogrannt innan jag rider :)
Efteråt försöker jag också att alltid borsta av rätt nogrannt, jag har presic som "Hästbiten" hört att porerna då är öppna och att om man då borstar en varm och svettig häst blir den ren på djupet och man får en blank och fin hårrem! :)

Sara :banana:
 
Då är det fler än jag som hört att det är bra att rykta efteråt också då porerna är öppna.
Blev bara förvånad över det medryttaren sa när hon snabb-borstade pållan efter ridturen.Kanske en ursäkt för att hon hade bråttom :smirk:
Nåja,hon dör inte av att slarvborstas av en gång i veckan...
Det är väl jag som är petig :o
 
Rycktar före(men den ena pållen borstas bara av eftersom att hon går otäckad) & efteråt borstar jag bara av lite snabbt eller dushar av dom om dom blivit svettiga(om det inte är allt för kallt)
 
Tar rotviska före ridningen å ryktar efteråt. Tycker det funkar bäst på en ivrig häst som vill ut...
 
"Min" ivriga häst lugnar faktiskt ner sig när jag ryktar ordentligt FÖRE arbete, utan att borsta innan... :D
 
Rykter noggrannast före, men även efter. egentligen är det bäst att borsta efter. då har smutsen "dragit sig ut" och är lättre att få bort. det betyder finare och blankare päls :D
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 335
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 123
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp