Bukefalos 28 år!

Rykta före eller efter ridning

jag ryktar bara före. dels för att själv värma upp musklerna lite och sen för att värma upp hästens muskler... efter ridning borstar jag oftast inte alls eftersom att man inte ska borsta när dom är svettiga(eller blöta över huvud taget) för det bränns..
 
jag ryktar ca 20 min innan ridningen och ca 20 min efer ridningen. om hästen är svettig så ryktar jag bara på baken :p.

Dom dagar jag inte rider försöker jag att rykta i 60 min.
 
Ryktar både före och efter. För att se om det uppkommit skador mm. Blodcirkulationen kommer igång både på en själv och hästen. Den "stora" rykten blir nog oftast
före ridningen då jag efteråt masserar och stretchar honom.
 
Behöver man verkligen rykta hästen så ofta?? OM man nu inte rider dem varje dag?
Jag tycker att hästarna gör putsningen själva på varándra, men jag ryktar alltid hästarna innan och efter varje arbetspass.....men inte de dagar då de gått ute i hagen och är blöta ( som denna tiden just nu är)
De går på lösdrift, men jag har aldrig hört talas att man måste rykta hästen så ofta om man ska låte dem vila..??

Förklara gärna :confused:
Sam
 
Ja då gäller´det att borsten är ren...annars kan det bildas smuts och bakterier..om nu porerna öppnar sig :confused:

Sam
 
Förutom massage av muskler och hårrem så har rykten ett annat syfte också: hästar gör sig av med mycket slaggprodukter via huden- om man ryktar så rensar man bort gamla hudrester och avlägsnar gammal intorkad svett som blockerar porerna... :)
 
Ryktar inte heller de dagar jag inte rider och hon går i hagen.Men om hon gått otäckad och rullat sig i lera borstar jag av leran innan jag gör kväll.
 
Har hon gått hårt ett ridpass ryktar jag extra noga efteråt så att musklerna får sig en ordenligt massage.

Annars ryktar jag både före och efter. Nogrannast är jag där sadel och gjord skall ligga. Sen är det ju trevligt om svansen inte är full av sågspån när man rider...:D
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 335
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 123
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp