Rykten på jobbet?

Men chefer är sjukt läskiga!
Alla vet ju om att de äter upp en levande på stört om man säger något fel :nailbiting:
Eller det gör dem kanske inte, men det känns så iaf..

Så jag förstår absolut att det känns jobbigt, jag hade iaf tyckt det känts dödsjobbigt.

@pulkaskurk: Eh, jag ÄR oftast chef :o :nailbiting:

Skämt åsido, chefer är ju faktiskt också människor. Givetvis är det ibland läskigt men måste det göras så måste det. När jag börjar bli nervös för saker frågar jag mig: "Vad är det värsta som kommer att hända?". Så länge svaret inte är att dö så kör jag bara på.
 
@pulkaskurk: Eh, jag ÄR oftast chef :o :nailbiting:

Skämt åsido, chefer är ju faktiskt också människor. Givetvis är det ibland läskigt men måste det göras så måste det. När jag börjar bli nervös för saker frågar jag mig: "Vad är det värsta som kommer att hända?". Så länge svaret inte är att dö så kör jag bara på.

Min känsla inför chefer kan ju bero på att jag till störst del haft egoistiska rikspuckon till chefer.
Såna är det liksom inte trevligt att behöva ta upp problem med.

En chef som är intresserad och bryr sig om sin personal är det ju lättare att prata med.
Men nöjd och glad personal verkar inte vara så viktigt för en hel del chefer tyvärr.
 
Nu ska jag komma med en trist uppmaning:

Skit i det!!!

Tyvärr är det så när man som kvinna vågar sig in på det manligaste av manliga områden. Det spelar ingen roll hur duktig du är, hur få saker du än kör sönder. Du kommer ändå att få skulden för allt som går att ge dig skulden för när det gäller.

Jo, jag är bitter, man blir lätt det efter 30 år i branschen.

Vi kvinnor måste vara 1000 gånger bättre än killarna för varenda ett av våra misstag nagelfars av samtliga våra manliga kollegor. Även de gånger då det bara påstås vara en kvinnlig chaufför som gjorde det.

För det vet ju alla att kvinnor är som yra höns i trafiken (konstigt nog är det män som har högst skadestatistik).

Blir mörkrädd när jag läser ditt inägg, vart tusan jobbar du?!
Jag jobbar inte själv inom åkeri men har haft andra mansdominerade yrken och genom att många av mina vänner och familj jobbar inom åkerier så har jag rätt nära relation till branschen och måste säga att jag aldrig hört någon kvinna klaga eller någon man anklaga en kvinna för nått i den stilen snarare tvärt om, här anställer det lokala åkeriet hellre kvinnor än män pga att kvinnorna allt som oftast är mer rädd om grejerna än sina manliga kollegor. Jag vet att detta inte bara är här utan även i gruvorna har man börjat efterfråga kvinnor som chaufförer blandannat pga just den anledningen.

Fruktansvärt tråkigt att höra att någon grupp ska behöva känna att de behöver göra ett bättre jobb än majoritet bara för att inte få skit kastad om sig :(
Nu har ju du varit i yrket längre än jag levt men jag hoppas att det skett någon slags förbättring under ditt arbetsliv så att arbetsplatsklimatet åtminstone går åt rätt håll.

Till TS så säger jag som flera andra, fråga cheferna rakt ut "jag har hört att jag i inte ska ha möjlighet att köra släp längre och jag vill ha en förklaring till detta.." Om man får begränsningar i sina arbetsuppgifter är det ändå chefens plikt att informera det för den beröra parten och ge en godkänd förklaring till varför och inte låta det florerar som ett rykte på firman.
 
Nu har ju du varit i yrket längre än jag levt men jag hoppas att det skett någon slags förbättring under ditt arbetsliv så att arbetsplatsklimatet åtminstone går åt rätt håll.

Jag bor i Västsverige och det är där jag också arbetar. Västsverige har dessutom den största andelen kvinnor inom branschen så det borde vara bättre här men tyvärr.

Ska jag vara helt ärlig har det blivit bra mycket värre de senaste 10 åren.

Detta i takt med att åkerinäringen blir utkonkurrerad av cabotagekörare och andra fuskare.

Jag kan rada upp exempel på exempel:
T.ex. chefen för bussbolaget som sa till mig att han anställt mig för att jag skulle sitta bakom ratten o se snygg ut. Detta fick jag kastat i ansiktet då jag påtalade trafikfarlighet på bussarna.
Trafikledaren som skickade med mig en kollega ut för att se till så jag inte körde sönder något när jag backade till. Personalen på den terminalen trodde att jag hade en elev med mig och ringde faktiskt till vårt huvudkontor och talade om att jag aldrig kört sönder något. De påtalade det underliga i att jag som inte kört sönder något (men var den enda kvinnliga föraren) fick övervakning men inte killarna (två olika) som kört ner portarna flera gånger inte fick det.
Kollegor som sätter upp klistermärken i bilen med överkryssad tjej på.
Kollegor som kommer med kommentarer typ:
Klart bilen står snett det är ju en kärring som kör den, fast det inte är någon av tjejerna som kört den.
Det finns där hela tiden
 
Min känsla inför chefer kan ju bero på att jag till störst del haft egoistiska rikspuckon till chefer.
Såna är det liksom inte trevligt att behöva ta upp problem med.

En chef som är intresserad och bryr sig om sin personal är det ju lättare att prata med.
Men nöjd och glad personal verkar inte vara så viktigt för en hel del chefer tyvärr.
Jag tror våra chefer kan vara konflikträdda, för min kollega som dels berättade ryktet har även berättat att han x antal gånger påpekat för cheferna att han får göra 3 chaufförers jobb, eftersom 2 av dom är så lata och gör inte alla sina uppgifter. Det blir kanske en tillsägelse och det går en vecka innan det är tillbaka i samma visa igen.
Kollegan tröttnade på att de inte lyssnar och gav igen med samma mynt, blev då inkallad till chefen som var sur och sen säger "men då får du säga att det inte är bra då" och kollegan "jag var senast igår och sa till om det...."

Personligen ligger inte mina chefer så högt i min lista, t ex när jag var med i en trafikolycka och var väldigt chockad och ringer till åkeriet för att tala om läget. Första chefen frågar är hur det har gått med bilen... tack för att du frågar hur det har gått med materiella ting som kan ersättas. :meh:
Förvisso misstänker jag att i deras värld så kan chaufförer ersättas, det går att hitta någon annan som kan göra samma jobb..

Nu var det ändå så lyckligt att bilen var oskadd och jag var endast lite chockad.

Jag tror faktiskt aldrig att jag har haft en bra chef, eller jo på mitt första jobb hade jag tre bra chefer. De var alla tiders, varför finns det inte fler sådana i världen? :laugh:
 
Jag bor i Västsverige och det är där jag också arbetar. Västsverige har dessutom den största andelen kvinnor inom branschen så det borde vara bättre här men tyvärr.

Ska jag vara helt ärlig har det blivit bra mycket värre de senaste 10 åren.

Detta i takt med att åkerinäringen blir utkonkurrerad av cabotagekörare och andra fuskare.

Jag kan rada upp exempel på exempel:
T.ex. chefen för bussbolaget som sa till mig att han anställt mig för att jag skulle sitta bakom ratten o se snygg ut. Detta fick jag kastat i ansiktet då jag påtalade trafikfarlighet på bussarna.
Trafikledaren som skickade med mig en kollega ut för att se till så jag inte körde sönder något när jag backade till. Personalen på den terminalen trodde att jag hade en elev med mig och ringde faktiskt till vårt huvudkontor och talade om att jag aldrig kört sönder något. De påtalade det underliga i att jag som inte kört sönder något (men var den enda kvinnliga föraren) fick övervakning men inte killarna (två olika) som kört ner portarna flera gånger inte fick det.
Kollegor som sätter upp klistermärken i bilen med överkryssad tjej på.
Kollegor som kommer med kommentarer typ:
Klart bilen står snett det är ju en kärring som kör den, fast det inte är någon av tjejerna som kört den.
Det finns där hela tiden

Tråkigt att det ska behöva vara så för dig, har en kompis som kör buss och hon stormtrivs på sitt jobb också i västsverige. Inom lastbilsbranchen (vad jag hört hittills) har jag inte märkt av något av det du beskriver. Jag möter dagligen många killar ute på industrierna och vi byter ofta ett hej och glada leende. Cabotagetrafiken och fuskarna märker vi inte av så mycket i min region, kanske märks det mer på de stora åkerierna som måste bredda ut sig för att överleva?
 
Gå till cheferna i alla fall. Det värsta som kan hända är att de viftar bort saken och oavsett hur det går får du framföra ditt önskemål om att öva mer med släp, en chef borde bli glad över en anställd som visar intresse för att utvecklas.
 
Med skada menar jag att jag redan har blivit sårad, räknas inte det som skada enligt dig? Rykte eller inte kan skada ändå.
Med skada menar jag att om det skadar dig på jobbet, att du blir sårad är ju trist men ingen skada som påverkar hur dina chefer ser på dig. I synnerhet om det inte ens existerar något rykte.
 
Jag skulle nog stega upp till chefen och be att få se skadan, kolla om den satt på din bil och vad det ev kostat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 196
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp