Ryska språket

Enya

Trådstartare
Jag ville som tonåring lära mig ryska, men jag hade redan valt att läsa spanska, tyska och latin så jag fick avstå. Egentligen skulle jag läsa italienska också samtidigt, men jag gick efter någon vecka över till kulturkunskap, hade blivit lite mycket med italienska också. Det var någon diskussion om att vi i klassen skulle läsa grekiska, men jag har för mig att det var för få som ville till slut så det blev inget. Tyvärr, det hade varit kul att kunna lite där med!

Men nu har jag hipp som happ bestämt mig för att göra slag i saken och läsa ryska på distans och har då en fråga. Är det svårt? Någon som läst det eller som kan det? Är grammatiken svår? Vrickar man tungan eller bara låter det som att man gör det?

Egentligen borde jag kanske friska upp mina kunskaper i språken jag pluggade i skolan, och även danskan, så att jag kan använda dem bättre, men det känns ju inte ens halvvägs lika intressant!

Matte har jag aldrig varit bra på så därför blev det tre frågor istället för en!

Ryska är svårt! Hade planer på att läsa de men valde italienska istället, men då är jag inte heller vidare språkintresserad. Så de går säkert lättare om man har intresset som du verkar ha, men ja det är svårt till skillnad från Engelska, spanska, italienska, etc. De där "vanliga". Allt är relativt såklart.

Prova,
Ryska är ett slaviskt språk, så det fungerar lite annorlunda än de romanska och germanska språk du läst tidigare.

Grammatiken bär mycket av betydelsen - trots att det är ett mycket ordrikt språk. Ett exempel: verben har aspekter och du använder olika aspekter förenklat beroende på om du vill betona aktivitet eller resultat. Allt böjs Genus, kasus rubbet ;) Eftersom du redan har vokabulären för att beskriva grammatik så har du det 76% lättare än dina medstudenter.

Ljuden. De betonar ett ord en gång och de obetonade stavelserna reduceras starkt. Det är därför ryssar ofta låter lite entoniga när de talar andra språk. Musiköra är ett plus när man läser ryska. De skiljer mellan mjuka och hårda konsonanter (Namnet "Palme" - känn efter hur du trycker upp tungan när du säger "l" - där har du ett klockrent mjukt "l")

Om det är svårt beror på hur du är navlad. Jag gick bet - men det var örat som brast. EN bekant sprack på grekiskan, men blev lärare i ryska

Ryska är svårt! Hade planer på att läsa de men valde italienska istället, men då är jag inte heller vidare språkintresserad. Så de går säkert lättare om man har intresset som du verkar ha, men ja det är svårt till skillnad från Engelska, spanska, italienska, etc. De där "vanliga". Allt är relativt såklart.
Ja, det blir ju ett helt "nytt" språk för mig. De andra språken påminner ju ganska mycket om varandra, kanske, och där kan det ju hjälpa att tänka på ett likartat språk för att klura ur något svårt ord, men ryska är ju inte samma släkte.

Jag tycker att språk är skitkul, men har överlag svårt för att lära, men nu har jag gått och varit uttråkad en längre tid så plötsligt en kväll kom jag på att jag nog ska plugga in mina språk bättre, men så kom jag ju på den lysande idén att äntligen lära mig ryska som jag ju ville i tonåren, men inte kunde då. När jag lyssnade på Putins tal till sitt folk häromdagen eller när det nu var så bestämde jag mig på riktigt för att göra slag i saken.

eller jag borde kanske ta tag i det där med att lära mig spela piano istället? Eller cello? Det vill jag ju också!!! Är DET svårt??

Prova,
Ryska är ett slaviskt språk, så det fungerar lite annorlunda än de romanska och germanska språk du läst tidigare.

Grammatiken bär mycket av betydelsen - trots att det är ett mycket ordrikt språk. Ett exempel: verben har aspekter och du använder olika aspekter förenklat beroende på om du vill betona aktivitet eller resultat. Allt böjs Genus, kasus rubbet ;) Eftersom du redan har vokabulären för att beskriva grammatik så har du det 76% lättare än dina medstudenter.

Ljuden. De betonar ett ord en gång och de obetonade stavelserna reduceras starkt. Det är därför ryssar ofta låter lite entoniga när de talar andra språk. Musiköra är ett plus när man läser ryska. De skiljer mellan mjuka och hårda konsonanter (Namnet "Palme" - känn efter hur du trycker upp tungan när du säger "l" - där har du ett klockrent mjukt "l")

Om det är svårt beror på hur du är navlad. Jag gick bet - men det var örat som brast. EN bekant sprack på grekiskan, men blev lärare i ryska
Navlad?! :rofl:
Grekiska verkar ju lättare än ryska! Jag kan två ord på ryska- ja och nej, och det var ett av de orden jag hörde en gång när Putin talade nu senast, var riktigt intressant att lyssna på! Det är ett fint språk att lyssna på, när de inte är arga och skriker på varandra. Vissa språk faller jag lättare för än andra. Finska och arabiska är tex språk jag inte gillar, medan spanska, latin, ryska, isländska och kinesiska tycker jag om.

Jag har kunnat enkla ord såsom hej, mamma, pappa, syster, bror, hund, katt, häst, men jag minns inget av det numera. Musiköra har jag i alla fall och jag har läst lite... ja jag tappade det ordet, fonetik, kan det vara det ordet jag menar? i alla fall, hur ord låter och liknande och det är kanske en fördel då.:up:

Måste komma till öronläkare snart så jag kan få bättre hörapparater så jag kan höra ordentligt med andra ord :D

Åh, ryska hade jag tyckt varit skithäftigt att prata! Du kan väl uppdatera när du börjat och tala om ifall det verkar vara ett helt omöjligt projekt... :angel::p

En kompis läste ryska med framgång. Hon skulle förklara för mig en gång hur det är uppbyggt och redan där hopade jag av. :D

En kompis läste ryska med framgång. Hon skulle förklara för mig en gång hur det är uppbyggt och redan där hopade jag av. :D
Herregud, det här bådar inte gott, känner jag :D Är det kanske ett av de svåraste språken i världen? :eek::D

Jag kanske borde läsa på mina andra språk istället.... Eller nej, voffo de, då får man inte ha roligt ju :D

Någon som har tips på ett ställe med BILLIGA kursböcker? Det är väl det största problemet med att gå kurser, kursböckerna är så dyra och ibland använder man dem mycket, andra gånger inte alls.... Om de inte har dem på mitt bibliotek här i stan, vilket jag redan kollat, kan de beställa någon annanstans ifrån då?

Herregud, det här bådar inte gott, känner jag :D Är det kanske ett av de svåraste språken i världen? :eek::D

Jag kanske borde läsa på mina andra språk istället.... Eller nej, voffo de, då får man inte ha roligt ju :D

Någon som har tips på ett ställe med BILLIGA kursböcker? Det är väl det största problemet med att gå kurser, kursböckerna är så dyra och ibland använder man dem mycket, andra gånger inte alls.... Om de inte har dem på mitt bibliotek här i stan, vilket jag redan kollat, kan de beställa någon annanstans ifrån då?
Du kan väl prova lite, först ett nytt alfabet och sen "lite" grammatik på det :)

Du kan väl prova lite, först ett nytt alfabet och sen "lite" grammatik på det :)
Jo, jag måste ju prova, inte ge upp innan jag testat på det :D

Undrar om det nya alfabetet är som att läsa notor? Det har jag aldrig kunnat lära mig, hur mycket jag än tränat har notor inte kunnat pluggas in. hoppas inte!

Jag ville som tonåring lära mig ryska, men jag hade redan valt att läsa spanska, tyska och latin så jag fick avstå. Egentligen skulle jag läsa italienska också samtidigt, men jag gick efter någon vecka över till kulturkunskap, hade blivit lite mycket med italienska också. Det var någon diskussion om att vi i klassen skulle läsa grekiska, men jag har för mig att det var för få som ville till slut så det blev inget. Tyvärr, det hade varit kul att kunna lite där med!

Men nu har jag hipp som happ bestämt mig för att göra slag i saken och läsa ryska på distans och har då en fråga. Är det svårt? Någon som läst det eller som kan det? Är grammatiken svår? Vrickar man tungan eller bara låter det som att man gör det?

Egentligen borde jag kanske friska upp mina kunskaper i språken jag pluggade i skolan, och även danskan, så att jag kan använda dem bättre, men det känns ju inte ens halvvägs lika intressant!

Matte har jag aldrig varit bra på så därför blev det tre frågor istället för en!
Jag har läst ryska på distans på Karlstads universitet.
Jag tycker att det var ganska svårt när man läst någon termin, men det var roligt. Nu är det bortemot femton år sedan och tyvärr har jag inte sett till att öva kunskaperna så det är inte mycket jag kan numera.
Läste 40 universitetspoäng.

• Gilla
Reactions: Sar

Jag talar, läser och skriver på ryska. Jag lärde mig att läsa genom att binda bokstäverna till ett ord, tex bokstaven "D" till Hus (Ryskt uttal på ordet hus= Dåm), eftersom det ser ut som en stuga/hus sett från sidan, samtidigt som ordet börjat på bokstaven "D". Bokstaven Z till orm, eftersom den ryska bokstaven ser ut som en slingrande orm, och uttalas "Zmeja" och så vidare. Alfabetet har jag inte lärt mig utantill, men sen har jag inget jätte stort språkintresse heller.

Ja, ryska är svårt, men ett otroligt vackert och rikt språk att kunna.

Åh, jag vill SÅ gärna lära mig farsi och halva nöjet (och besväret ;)) är att få lära sig ett helt nytt alfabet :love:. Jag kommer absolut att ta en kvällskurs när jag har tid och råd och kan det språk jag pysslar med nu bättre :p.

@Enya Kör på! Det blir säkert jättespännande och det finns få saker som är så roliga att plugga som språk :love:.

Vilka böcker är det?

Jag har inte läst ryska men påbörjade studier i arabiska. Jag provade 3 olika forum. Arabiska på distans, arabiska heltid på universitet samt arabiska genom ABF (typ). För mig var ABF-varianten den bästa, i alla fall som totalt nybörjare. Där var det att lära sig prata med folk, typ turistarabiska.
Upplevde att på universitetet var det först x antal veckor grammatik och sedan sa de att vi skulle lära oss att prata med högre tjänstemän. Jag ville mest kunna prata lite på mina resor. Distans var ok men svårt med att prata, det blev aldrig naturligt. Men att lära sig skriva och läsa gick bra på distans.

För övrigt fastnade jag för Alf Leila Wa Leila. Det är så vackert att säga det. (betyder tusen och en natt) Arabiska är något jag skulle vilja ta upp igen faktiskt. Det är helt fantastiskt att kunna skriva lite, det liksom flyter. Och att läsa "från fel håll" är oerhört naturligt.

Blev inspirerad av din tråd!

Upplevde att på universitetet var det först x antal veckor grammatik och sedan sa de att vi skulle lära oss att prata med högre tjänstemän.
Gud så dåligt! Jag läser språk på universitet och vi läser parallellt grammatikkursen samtidigt som de andra kurserna. Känns mer logiskt tycker jag!

Att ni skulle lära er på en gång att tala med högre tjänstemän känns ju jättemärkligt. Var det verkligen en nybörjarkurs?

Jo, jag måste ju prova, inte ge upp innan jag testat på det :D

Undrar om det nya alfabetet är som att läsa notor? Det har jag aldrig kunnat lära mig, hur mycket jag än tränat har notor inte kunnat pluggas in. hoppas inte!

Jag har läst ryska, och tyckte inte det var svårare än franska. Tror alla indoeuropeiska språk är ungefär lika lätta/svåra för en svensk, kanske att de germanska är lite lättare. Men jämfört med kinesiska t ex tyckte jag ryska var mycket lättare, det gick fort att lära sig basics så man kunde börja prata och förstå lite.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka