Ryttare föll av när häst jagades

Sv: Ryttare föll av när häst jagades

det är alldels för många hundägaresom har sina hundar lösa! :mad:
har själv varit ute för en lös springande hund när jag satt på unghäst:crazy:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Tyvärr känner man ju själv igen detta problem som ryttare i både Nacka och Värmdö området. :cry:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Inget ovanligt, hundfolk som har sina hundar lösa utan att ha koll är idioter.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Ja ja. Tror det är mest synd om hundarna om någon jycke skulle försöka jaga när jag rider. Ibland är det trevligt att ha hingst som inte behöver mycket uppmuntran för att JAGA hundar.

/KT
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

*kl*

jag möter okopplade hundar säkert 70% av gångerna jag rider ut...
en av dem har schäfrar, men ledarhonan går först och stannar alltid, och sen vänder hon mot sin matte som fångar in alla 4 hundarna och sätter sig mer i skogen så att hästen kan gå förbi! :bow:
(min häst stannar alltid och varnar mig för "sånt som rör sig", så ingen panik)...

sen finns det en med två *svarta irländska settrar, heter nått?*, han säger jämt "hundarna är inte rädda för hästen"... Ehhhh nähä??? Det skiter väl jag i??

Är rätt glad över att min häst snarare gillar hundar än är rädd för dem....
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

fy vilka idioter det finns >_<
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

"Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används
vid jakt."



Fler måste tänka på denna lag! Så med andra ord så får man bara ha hunden lös i storstäder där det inte finns något vilt. Men vem har det egentligen?

Har själv blivit jagad av hund. Men som tur är har man en snäll häst som inte gör något när en skällande, bitande hund kommer och hoppar på na.
Själv tycker jag att det ska vara lag på koppel året runt, då det kan finnas någon som är rädd för hundar. Man kan ju vara i inhägnat område där man kan släppa hunden. Då kommer den inte så långt.:cool:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

*kl*
Här ser man ännu ett bra användningsområde för dressyrpisken... :idea: Gud nåde den hund som skulle ge sig på mig och min häst. :devil:
Och gud nåde dess ägare. :mad:

Skönt att man har en häst som inte är rädd för hundar, men det handlar ju inte om det, INGEN häst ska attackeras av lösspringande hundar!
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

När jag var ute o tömmkörde min häst hemma hos oss i förra året (observera att jag står med hästen i ett NATURRESSARVAT, där skall ALLA hundar hållas kopplade ALLA tider på året) Så kom det en lös hund springandas, det händer ofta men de flesta hundar är snälla, denna var dock inte det... :(
Min häst som älskar hundar blir inte rädd utan stannar o vänder huvudet mot hunden med öronen framåt. Då attakerar hund fan..... :mad:
Först bet hunden i mulen och gick sedan på benen..... Som tur var så red jag ju inte, så jag sprang fram o sparkade till hunden allt vad jag kunnde o då sprang den iväg.
Ingen ägare innom synhåll... :mad: :eek: :mad:
Blev som tur var bara små bit sår på hästen. :cry:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Är lag på att hundar ska hållas kopplade. Den lagen tillsattes antingen den 1jan-07 el jan-08.
Om polisen ser att du har din hund okopplad så åker man på böter.
/Linda
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Nån mer som varit med om att bli jagad av barn då? Trodde inte mina ögon/öron när en liten kille på typ 6-7 år kom tjutande och rusande mot min hästs RUMPA! Tur att hästen gillar barn... När killen var bara någon meter ifrån oss hann hans mamma ikapp och fångade upp honom - glatt skrattandes och till synes med i leken. Hade jag inte suttit på en stencool Nordis hade jag troligtvis också haft hjärnskakning idag.

Galet :eek:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Egentligen är nog inte problemet att hundarna är lösa. Det största är okunniga hundägare som inte har pli på sin hund.

Jag har alltid min schäfer lös förrutom när vi går inne i stan som respekt till hundrädda.
Men han lyder lika bra med koppel som utan. Aldrig några bekymmer eller tveksamheter & att han skulle börja jaga häst vet han är ett big no,no.

Vi bor i ett naturresarvat där jaktlaget känner till att han är lydig så det har aldrig varit problem att ha han med ut i skogen lös när jag antingen rider eller går.

Jag förespråkar mer utbildning till hundägare, borde finnas krav på att gå ett par kurser i lydnad & hundhantering när man köper hund från uppfödare.
Allt för många skaffa hund utan tillräcklig kunskap.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

"Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används
vid jakt."



Fler måste tänka på denna lag! Så med andra ord så får man bara ha hunden lös i storstäder där det inte finns något vilt. Men vem har det egentligen?

Har själv blivit jagad av hund. Men som tur är har man en snäll häst som inte gör något när en skällande, bitande hund kommer och hoppar på na.
Själv tycker jag att det ska vara lag på koppel året runt, då det kan finnas någon som är rädd för hundar. Man kan ju vara i inhägnat område där man kan släppa hunden. Då kommer den inte så långt.:cool:

Det står inte nånstans om att hunden skall vara kopplad, bara "under sådan tillsyn".

/Carla som har sina hundar under sådan tillsyn utan koppel, som blivit utskälld av gubbar för många gånger.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

kl
Det finns för många hundägare med dålig koll..
Förra året kom en lös hund och slängde sig upp på ryggen på min då 1.5 årig dotter.. fällde henne hejdlös.. som tur var är hon stentuff lilltjejen och hunden glad men vad ARG jag blev!!

Däremot hoppade en hund upp och bet min 11-årige son i handen i förra veckan.. Han försökte inte hälsqa eller ngt utan passerade bara förbi när hunde zapp satt i handen på honom!!
Tydligen var hunden tokig i vantar och försökte ta pojkens.. men tror ni inte på f..n att när min son tar av sig vanten för att se om det gick hål då tar kä..ingen vanten och börjar leka med hunden..
Han fick inget namn eller ngt och började givetvis storgråta när han gick hem... Så nu är han livrädd för hundar och jag vet inte vem hundägaren eller hunden är:mad:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Hypotetiskt scenario: Lös hund jagar/attackerar häst. Häst blir rädd/ förbannad och sparkar hund. Hund dör.
Måste hästägaren då ersätta den jädra jycken, vars oansvarige ägare låter springa lös hur som helst?
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Nån mer som varit med om att bli jagad av barn då? Trodde inte mina ögon/öron när en liten kille på typ 6-7 år kom tjutande och rusande mot min hästs RUMPA! Tur att hästen gillar barn... När killen var bara någon meter ifrån oss hann hans mamma ikapp och fångade upp honom - glatt skrattandes och till synes med i leken. Hade jag inte suttit på en stencool Nordis hade jag troligtvis också haft hjärnskakning idag.

Galet :eek:

Hade det varit min häst hade ungen fått en spark rakt i fejjan...
Vilket jävla sett! Det kan ju vara livsfarligt...
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

nej det tror jag inte...
som hästägare har man inte speciellt många skyldigheter till att belata för om hästen sparkar sönder saker osv.

tex en bilist möter en häst och ryttare längst vägen. Hästen sparkar bilen, hästägaren behöver inte betala någonting. Bilägaren får stå för kosnaderna att laga bilen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 904
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter Den finske ryttaren Paavo Huttunen ramlade av sin häst Conbaso och landade i ett vattenhinder och förblev liggande. Han fördes till...
Svar
14
· Visningar
1 983
Senast: Wilisia
·
  • Artikel
Hästnyheter En traumatisk räddningsinsats fick ett lyckligt slut i Bergs kommun. Det som skulle vara en rogivande skogsritt blev det motsatta när...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp