Ryttare föll av när häst jagades

Sv: Ryttare föll av när häst jagades

senast i helgen så var jag och tittade på en tävling, hade med min hund för social träning då hon gärna tykar sig. jag hade ju koll på henne och hon gick i kort koppel. när vi står och pratar med några bekanta som hade med en häst så kommer det en liten golden. helt lös och kommer fram och ska hälsa. min hund blir ju jättelycklig, för hon hade tänkt ge den på moppe. vi schasa i väg lille hunden. den går bort till sina ägare som står på andra sidan parkeringen och lastar ur och grejar med x antal hästar.
är inte folk rädda om sin hundar?
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

hmm jag har haft turen att aldrig bli jagad av nån hund det ett år jag varit ponnyägare men min kompis blev attakerad för inte så länge sen.

min kompis då och hennes kompisar på väg upp till ridhuset för att rida lektion, de rider förbi ett hus med en familj som äger en STOR rottwieler (??) hunden kommer typ rusandes ut på vägen och attakerar min kompis häst och typ vägrar gå dän. när hunden typ står på bakbenen med frambenen på hästens bakdel lyckas hon få in en träff med hoppspöet på hunden så den hoppar av och hästen tar chansen och skenar halva vägen hem. de andra vet jag inte men en häst sparkade sönder sej så den blev blockhalt. :/

typ den familjen tål inte hästar och snacket har gått om att de släppte ut hunden med flit. och låt mej meddela att de åkte på en saftig veterinärräkning.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Äh , svensk överflödsproblem igen.
Jag har varit i några länder utanför Sveriges gränser. Ställen där hundar alltid är lösa, aldrig under ägarens kontroll. Och man kan vara hur säker som helst på att inget händer. Det kan vara flockar av hundar som kommer dragandes när man rider, varken hundar eller hästar bryr sig. Bara svenskar.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Intressanta inlägg måste jag säga.

Kan bara tillägga att vi förr hade en häst i stallet, som jagade joggare ;) Det kanske finns ett joggingforum där just denna fråga tas upp... Undra vem det var värst för - pinsamheten hos ryttaren eller skräcken hos joggaren?

:p
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

vill bara tillägga att man får ha hunden lös (där ingen annan regel/lag gäller) OM du har god uppsikt över din hund och kan hindra den från att jaga. Och i stockholmsstad får du inte ha hunden lös överallt. men allt sånt stor på deras hemsida.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

vilken tur för den hundägaren att det inte var någon oärlig som fick tag på hunden... då hade den ju varit borta för alltid.. blivit "kampkompis" till någon elak ägares hund och sedan slängd i ett dike.... Usch
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Jävla idioter.
Har man inte koll på sina hundar ska man inte ha dom lösa.
Inte alls om man inte får.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

I sverige har vi faktiskt lag på att hundar ska vara kopplade eller så lydiga att de inte jagar andra djur eller människor. Vad de gör i andra länder är totalt irrelevant.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 904
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter Den finske ryttaren Paavo Huttunen ramlade av sin häst Conbaso och landade i ett vattenhinder och förblev liggande. Han fördes till...
Svar
14
· Visningar
1 983
Senast: Wilisia
·
  • Artikel
Hästnyheter En traumatisk räddningsinsats fick ett lyckligt slut i Bergs kommun. Det som skulle vara en rogivande skogsritt blev det motsatta när...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp