Ryttare föll av när häst jagades

Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Det står inte nånstans om att hunden skall vara kopplad, bara "under sådan tillsyn".

/Carla som har sina hundar under sådan tillsyn utan koppel, som blivit utskälld av gubbar för många gånger.


I jägarexamens boken står det i klartext att hunden skall vara kopplad dessa månader.

Men som alla vet, är lagarna skrivna på ett sådant sätt att man ibland inte förstår dem.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Detta är riktigt läskigt, varit med om det själv, 3 stora hudar hoppade hur enkelt som hälst över ägarens staker och hundarna ANFÖLL då´oss.. var jag och en vänn som satt på 2 lugna islandshästar. Hundarna HÖGG efter svansen och benen på hästarna. lyckades hoppa av och skrämma iväg hundarna dok, så alla kladade sig helsinande. men man undviken den vägen i skogen i fortsättningen, ska inte behöva vara så..
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Nä, jag ser inte vart det står klart och tydligt att det ska vara kopplade.
Men jag ska inte vara dum och förstå att de vill ha hundarna kopplade mellan 1 mars och 20 augusti, eller "hindras från att löpa lösa" som de skriver. Indirekt koppel.
Men som det är skrivet nu kan det tolkas lite som det vill.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Jag blev för ett par år sedan attackerad av grannes galna jävla hund när jag red,vi höll på att gå omkull i diket...

Polisen upplyste mig efter anmälan "Men du bor ju på landet där får ju hundarna vara lösa":eek:

Det var på midsommarafton,behöver jag nämna att polisen fick en liten föreläsning om koppeltvång och så vidare av mig.Grannen var ju som vanligt frånvarande och hunden var i alla fall en km hemifrån...
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Hundägare har ett STRIKT ansvar. Vilket innebär att man är skyldig till i stort sett ALLT ens hund kan ställa till med. Sä säger lagen.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Vilken fasa att bli jagad av ouppfostrade hundar, jag har i stället det problemet att när det är älgjakt kommer ej hästtränade hundar in till mina hästar i hagen, och där blir det inte roligt för hundarna, konstigt att ingen blivit ihjälsparkad ännu, hästarna blir inte rädda men de leker med hundarna.
Alla jägare jag känner jobbar alltid med hundarna när de är valpar runt mina hästar så då är dessa ingen ide att prova skälla på dem när de är vuxna . Och aldrig att dessa hundar har kommit lösa hem till mig
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Har tack och lov inte blivit jagad av lösa hundar men stött på. Ägarna satt i BILEN och lät hunden springa i skogen själv..... Däremot blev vi jagade av rullskidåkare före nyår. Trots att vi ropade att de kunde väl stanna så fortsatte de att åka efter oss.....
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

all fakta finns inte med i artikeln.
jag var sj där, det var 2 hästar som blev jagade (17, 4 var hästarna),
1 av hundarna nafsade efter benen på hästarna och sprang efter dem ca 1 km.
hästarna sprang förbi mig när jag var ute och körde min shettis,
hunden var på väg att springa mot oss då men jag röt till och då sprang den tillbax till sin ägare, jag stog då vid min ponnys huvud hon ogillar stora svarta hundar, så hon anfaller (jag tyckte att vi hade inte tid att sätta hundjäveln på plats:D )
galoppa tillbax till stallet fångade hästarna med hjälp av en förbi passerande gubbe och en stallkompis.
sen var det bara att köra dit hästarna kom ifrån och leta efter ryttare:cool:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Jagad har jag aldrig blivit, däremot har jag ridit förbi en tomt då det helt plötsligt har kommit en lös hund utfarande ur trädgården, ut på vägen och börjat skälla precis vid rumpan på min häst. Hästen blev skitskraj, började skena och kastade av mig, varefter han rusade ut på landsvägen, ren tur att inget hände.

Samma sak har hänt en gång till med samma hund men med en annan häst (som inte var min) den gången såg jag hunden och röt till ordentligt varefter den slank iväg.

Kan tillägga att första gången såg hundägaren vad som hände och bad om ursäkt, fortf har hon hunden lös på det här sättet flera månader senare samtidigt som hon bor 100 meter ifrån ett häststall.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

*kl*
Finns faktiskt tillfällen som jag är glad att min unghäst anfaller hundar som kommer i närheten. :D Jag varnar alltid hundägarna innan vad som kan hända så de får hålla koll på sina egna hundar om de vill åka hem med dem levande igen.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

knapp

Älskar säkrskilt MÄN med hundar som fäller komentaren
"H*n är inte rädd för häst.."
ger väll fullständigt :devil: i om hunden är rädd för hästar du kan ha den kopplad och hunden vägar säkert mindre än dig :devil: jag sitter färemot på en dynamit rulle som antänder när som på 600 kg :smirk: BYTA?!
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

det är en sådan typisk komentar, har ALDRIG vart med om att tanter fäller den komentaren utan de brukar hålla hunden elelr ge fullständigt :devil: i att hästen (ibland är hon lungn men ibland inte) måttar för spark och trippar på tårna.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Sen har vi ju faktist problemed med puckade ryttare som har med sig sin hund när dom rider som dom har NOLL koll på!
Det är inte heller så roligt.

Jag var ute och tränade min lilla schäfer kille (i koppel) han är iof två år gammal, absolut inga problem att ha lös, jagar inte, och är lite mattig fortfarande så så fort det kommer någon så kommer han.

När han var åtta veckor så anföll en kompis hund honom, vilket har resulterat i en massa träning för att få honom att inte vara så rädd för andra hundar.

I alla fall så promenerade vi i Erstaviks området när det kommer ett stolpskott till kvinna på sin häst, med en lös hund som hon har NOLL pli på!

Min hund blir jätte stressad och börjar skälla och morra, försöker gömma sig bakom mig, och jag inser att hunden tänker inte stanna trots att hon ropar på den.

Jag frågar henne om det är en hanhund, och det är det.
Hon säger till mig att jag ska "viffta bort" honom!
Känns ju jättekul!
Hennes häst börjar bli jättenervös och snurra runt, och där står jag emellan min jätterädda hund, och hennes hund som jag inte vet något alls om!

Hennes hund börjar spänna sig mot min och det börjar bli riktigt obehagligt, men istället för att sitta av och ta hand om sin jävla hund så rider hon iväg ihopp om att den ska följa med antar jag!
SANSLÖST!

Hunden lyder ett par meter, men vänder sedan och kommer tillbaka medans hon travar iväg!

Gudskelov hade jag med min en väninna som är rädd för hundar (dock inte mina, jag har nämligen en kille till.)
Så jag slänger över hunden till henne och går och ryter i åt den andra hunden, och då äntligen ger den sig iväg efter sin matte som redan är utom synhåll.

Förutom att det var en riktigt otrevlig upplevelse, så har det resulterat i att våran träning har gått tillbaka minst tio steg.

Hon bad inte ens om ursäkt!
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

det är då man har lust att ta hunden med sig å lämna in den till polisen så de får lösa ut den för typ 600 spänn... så kanske de lär sig...
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Jag vet att det är ett mkt stort problem med just hästägarnas egna hundar i det området. Otroligt egentligen att hästfolk är så sabla dåliga på att hålla reda på sina egna kräk! :mad: :devil:
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Har råkat ut för lösspringande hundar som jagat hästarna många gånger :crazy: Ska det vara så jäkla svårt för hundägarna att ha ordning på sina hundar?! Rätt som det är så kommer hundarna i fråga att bli överkörda av nån bil, då hundarna "hemma" springer rakt ut i vägen för att jaga hästarna. Bryr sig ägarna inte mer?!
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Detta låter ju helt vansinnigt. Vad är dessa för människor? :mad: Aldrig varit med om liknande.
 
Sv: Ryttare föll av när häst jagades

Jag vet att det är ett mkt stort problem med just hästägarnas egna hundar i det området. Otroligt egentligen att hästfolk är så sabla dåliga på att hålla reda på sina egna kräk! :mad: :devil:

På tal om dålig koll på sina hundar, så tycker jag många hästägare har det på tävlingar också. Där har vi alltså hästfolk som låter sina hundar springa lösa, göra anfall mot andra hundar osv. Och mitt i alltihopa finns det hästar, hästar som är unghästar och kanske ute på sin första tävling osv.
Hur tänker de tro?! :confused:
Har många ggr varit med om att folk på hästtävlingar har hunden i ett sådant där koppel som rullas ut/in. Sedan låter de hunden gå i kopplet i full längd, dvs mellan hund och ägare går en för hästen osynlig snubbeltråd.

Och de tävlingar där inte två hundar ljudligt försöker slåss, de finns inte, i allafall inte i den trakten jag bor.

Min förra häst var en sådan som stampade på hundar om de kom för nära, dessutom var han svårskrämd. Så jag var aldrig rädd för min egen och hästens säkerhet med dessa hundar på tävling, men ändå hade det ju varit synd om ngn fått sin hund rejält skadad eller tom dödad pga att de har så taskig koll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två ryttare till häst har i två separata händelser blivit jagade och attackerade av hundar när de ridit på stranden i Storbritannien de...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 904
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter Den finske ryttaren Paavo Huttunen ramlade av sin häst Conbaso och landade i ett vattenhinder och förblev liggande. Han fördes till...
Svar
14
· Visningar
1 983
Senast: Wilisia
·
  • Artikel
Hästnyheter En traumatisk räddningsinsats fick ett lyckligt slut i Bergs kommun. Det som skulle vara en rogivande skogsritt blev det motsatta när...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp