Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Ja, jag bor ju också i US, handikappridning och träning till häst är väldigt mycket mer utvecklat här än det verkar vara i Sverige...

Men det kommer nog snart, Sverige är ett hästland!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

ojoj jag som klagar på mitt ynkliga ben som är trasigt och inte blir helt bra!!!
jag vet att jag ska upp på häst men när o hur :confused:

till alla med funktionshinder/// skador
bra kämpat!!!!:bow:

Klart du ska upp på hästen igen!

Jag kan, jag vill, jag vågar, får man tänka :D

Jag håller tummarna för att du blir bättre snart!!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

ojoj jag som klagar på mitt ynkliga ben som är trasigt och inte blir helt bra!!!
jag vet att jag ska upp på häst men när o hur :confused:

till alla med funktionshinder/// skador
bra kämpat!!!!:bow:
Har det läkt det som är trasigt så du kanske kan börja testa eller väntar du på att det som går ska läka?
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Idag ska jag träffa en läkare som har en helt ny metod att laga mosade ryggar... som kanske fungerar på mig.. jag är så jävla nervös att jag spyr snart.

OM det går att utföra, och OM operationen går bra, och OM hundratusen andra saker stämmer, så kanske, kanske att jag kan gå igen.. iaf några steg.

Snacka om att inte kunna sova.

Håll tummarna för mig klockan tio, det är klockan 19 svensk tid!!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*håller tummarna så hårt jag bara kan*


Jag blev påkörd av en taxi för 3 år sedan, som bara stack.... Båda benen är rätt "mos" o jag ska vara glad över att kunna fungera som vanligt... Mamma ville efter olyckan att jag skulle sluta rida, men de funkade ju inte, jag hade juh en tävling inbokad 1 vecka senare! Jag kom till stallet på kryckor till en färdigfixad häst, blev upplyft på hästen som redan var framriden och sedan var de bara in på banan. En clear round på 50 cm som jag klarade felfritt trots att tårarna sprutade för det gjorde så helvetiskt ont, och trots att jag gled av (läs:trillade) direkt efter mållinjen så kändes det så jävla bra! (och om min läkare skulle veta det här skulle hon ha dödat mig:devil: )

Idag funkar det mesta så länge jag inte överanstränger benen... jag får känna efter själv vad som funkar. Ibland pressar man sig lite för mkt o då är de kryckor i några månader igen... Men har min egen pålle nu och då är det juh lätt att anpassa ridningen efter vad benen klarar, dock är ju min framtidskarriär som hoppryttare bara att glömma :P

Men håller med alla andra här, utan hästar lever man inget riktigt liv, och dom gör ju att man mår så himla mycket bättre både fysiskt men även psykiskt!

Stora kramar till alla er duktiga ryttare som aldrig ger upp!:)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Mina skador sen födseln.. Spastisk diplegi eller hemiplegi står olika i olika journaler med vänstersidig övervikt.
Innåtroterad fot samt för kort hälsena som förlängdes när jag var 3-4 år.

Har ridit sen den tiden ungefär eller i allafalll ÅKT häst. Tack o lov tyckte jag själv efter ett antal år att handikappridningen inte gav mig tillräcklig utmaning... Gick den låånga vägen och började i vanlig ridgrupp, skaffade sköthäst och så småningom egen häst.

Hur många gånger jag dumpit i backen DE vill jag nog inte veta. Rekordet på en ridlektion om en timma är 10 gånger i alllafall..
Jag KÖR häst också..
Varpå jag -92 välte med trilla och kom i kläm och släpades med ca 50 meter på grusväg.. Resultatet av detta.. Brytet vänsterben ( min dåliga sida då givetvis) och skadade utskott på några ryggkotor.
Efter felaktig hopspikning så gjordes ett nytt försök med längre spik. Då vreds mitt ben ut samtidigt. MEN jag fick ett 2 cm kortare vänsterben på köpet också.

I oktober -05 var jag ute och körde häst igen. Flög ur vagnen fick vagnen över mig.. blåslagen och brutna revben. Hästen fick en sena trasig.. Vi har kört henne lite efter det men 8 juni -06 skenade hon med mig i vagnen för sista gången.

Jag har nyligt upptäckt det här med Akademisk ridkonst och det verkar fungera med min häst. Då hon får jobba lika mycket med kropp och knopp.

Varmblodet kör jag och till sommaren ska vi debutera på tävlingsbanan i Villvattnet om jag får hålla mig frisk och kan träna.

Dålig blodcirkulation och nedsatt känsel är tyvärr något som jag också har. Vilket gjort att jag nu är hemma från jobbet sen förra veckan och äter Penicilin för att få ett sår att läka under stortån.
Vid de tillfällena är det inte jättekul att ha 2 egna hästar och en medryttare som kommer endast 2 dagar i veckan..

I "normala" fall jobbar jag 75% på liten ridskola och är sjukskriven 25%

Anna-Carin
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Idag ska jag träffa en läkare som har en helt ny metod att laga mosade ryggar... som kanske fungerar på mig.. jag är så jävla nervös att jag spyr snart.

OM det går att utföra, och OM operationen går bra, och OM hundratusen andra saker stämmer, så kanske, kanske att jag kan gå igen.. iaf några steg.

Snacka om att inte kunna sova.

Håll tummarna för mig klockan tio, det är klockan 19 svensk tid!!
Håller både tummar och fötter. Lycka till!!

36_1_32v.gif

Inte för jag är troende men lite sådant kanske oxå hjälper
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Är oxå intresserad av akademiskt och centrerad ridning men långt till tränare här så har inte kunnat börja. Läst mkt men känns som det är för komplicererat att försöka lära sig på egen hand.

Du låter som en riktigt tuffing och som inte ger upp. Du har inte funderat på att testa rida islandshäst? Själv har jag gått över helt till de underbara raggsockorna. Inte lika högt att ramla av från :rofl: . Nej nu var jag taskig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryttare med funktionshinder

tack för stödet!

Härlig kämpaglöd, sånt blir jag glad av att läsa!

jag blev också påkörd, dock inte av taxi utan av en j-vla gubbe som pratade i mobil och inte såg sig för.. fick bilen i ryggen, studsade mot en stenmur och seglade över bilen och landade på huvudet.

Minns inte ett skit mer än själva flygturen, varken innan eller efter, men jag minns att jag tänkte "Jahapp, nu är jag död" när jag flög, och att jag var rätt förväntansfull för att få veta vad som hände :smirk:

Men jag antar att jag får vänta några år till. Hjärnan är konstig ibland.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

tacktacktack

Hyperventilerar härborta. Borde sova, men det går verkligen inget vidare :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hallo alla medsystrar, vill bidra min historia. 97 opererade diskbråk efter långvarig besvär och nervpåverkan, bra gjort men dom för h****e kunde inte räkna så dom opererade fel kota --> cauda equina syndrom och förlamad från midjan och neråt en kort stund. Ny op. som räddade största delen av kroppen men inte riktigt allt. Har total peroneus pares (droppfot) hö. samt minskad styrka i hela höger ben.


Har ridit sedan barn men gjorde uppehåll för studier 95 och framåt. Återupptog ridningen 2001 men då gjorde jag det som handikappad, fast gick och köpte en galen shire och gjorde mig illa ytterligare. inga bestående men:angel:
nu har jag hästen som bär mig i ur och skur med trygghet och i hästryggen fotten får "droppa" hur mycket den vill.:D

Vill utveckla stråden lite grann, hur har ni det annars socialt; arbetar ni, barn, hur mycket funktionshinder "hindrar" er.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag är sjukpensionär på heltid. Har inga barn och mkt av mitt sociala liv är i stallet + goda vänner (som förstår när man har ont och inte orkar vara social).

Det som kan vara frustrerande är att min sjukdom inte syns och tiden folk ser mig kan jag se fräsch ut. De ser ju inte efter tex turen till stallet på morgonen så ligger jag till sängs resten av dagen. Eller om man ska gå upp 6:30 så ringer väckarklockan 4:30 så man kan ta sina smärtstillande för att kunna ta sig ur sängen vid 6:30. Ursäkta att det låter väldigt negativt men har haft rejält ont ett tag och knappt sovit något på länge.

Hästar och stallet betyder så mkt för att må bra så prioriterar det. Att man har dammråttor hemma och disk får man leva med :d
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Vill utveckla stråden lite grann, hur har ni det annars socialt; arbetar ni, barn, hur mycket funktionshinder "hindrar" er.

Jag bor med katt i etta med kök, som vi delar med disk och dammråttor. Jag städar ett kvarts rum i taget, sen orkar jag inte så mkt mer. Dammsugaren blir jag trött i ryggen av och att sen stå och diska är inte så mkt bättre. Utan jag får ta det pö om pö och helt enkelt inse. Det är jag som får bo med det.

För som du säger, jag prioriterar min häst, hinna med att träna min kropp lite på rehab för att hålla den igång och i övrigt att försöka umgås med släkten och de få vänner jag har. Jag mår som bäst mellan klockan 10 och klockan 16 på dagen, före och efter det är jag stel och erbarmelig. Det kan gå åt ett antal alvedon. Men på hästryggen känns inte stelheten och idag red jag en så härlig, underbar handikapplektion på min älskade Timatant och jag ger mig den på att både Tima och jag LOG, så bra gick det och så bra kändes det.

I övrigt jobbar jag halvtid i ett landskapsprojekt som heter Landskap för alla. Vi ÄR ett gäng funktionshindrade, som har uforskat naturen och miljön i närheten av Kilsbergen och sjön Tysslingen. Vi ser på möjligheter att med enkla hjälpmedel, göra naturen och miljön tillgänglig även för äldre och personer med enklare funktionshinder. Vi måste inse att det inte går att förbättra för alla, men vi har kommit en bit på väg med vår databas åtminstone...http://www.landskapforalla.se
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hallo alla medsystrar

Systrar? Hmpf :mad:

:smirk:

Vill utveckla stråden lite grann, hur har ni det annars socialt; arbetar ni, barn, hur mycket funktionshinder "hindrar" er.

Jag har inte arbetat på många år, och kommer nog få vänta ytterligare några innan jag kan göra något. Är sängbunden ca 90% av tiden. Det gör att man också är socialt tillbakadragen, man träffar inte gärna folk när man inte tar sig upp i sittande ställning för egen maskin.

Mediciner 4-6ggr/ dygn = var 4-6 timma => sover sällan hela nätter, det sliter också...

Jag är lyckligt lottad dock, jag har en make :love: med renlighetsmani som städar innan dammet hinner ens tänka råtta, har dessutom hemhjälp (som mycket sällan har nåt att göra eftersom det alltid är städat överallt), samt en storebror som stället upp i vått och torrt när jag behöver. :love:
Utan dem hade jag inte klarat mig, utan varit förpassad till sjukhus => Ingen ridning. DET vill vi inte vara med om!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Innan jag började rida så visste jag inte att det var så många handikappade, eller funktionshindrade som man säger numera, som red! På vår ridskola har vi t.om. en Handikappsektion utöver U-SEK och T-SEK vilket jag tycker är väldigt kul!
Har inget handikapp själv men jag kan tänka mig att en helt ny värld öppnas när man som exempelvis rullstolsburen sätter sig på en häst!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Innan jag började rida så visste jag inte att det var så många handikappade, eller funktionshindrade som man säger numera, som red! På vår ridskola har vi t.om. en Handikappsektion utöver U-SEK och T-SEK vilket jag tycker är väldigt kul!
Har inget handikapp själv men jag kan tänka mig att en helt ny värld öppnas när man som exempelvis rullstolsburen sätter sig på en häst!

Joda.. har man inga ben själv får man låna nån annans :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Håller tummarna för att det ska gå bra!


Som jag skrev tidigare så jobbar jag 75% med lönebidrag på liten ridskola. 25% sjukskriven med tanke om förtidspension.

Bor i hus på landet med sambo :love: en tonåring 2 hästar 2 kaniner och en katt.
Min sambo för göra MYCKET hemma. De dagarna som jag känner att jag orkar så gör jag mer andra mindre.
Utan min sambos godkännande hade jag ALDRIG kunnat skaffa hästarna hemma. 2 dagar i veckan har jag medryttare till varmblodet. Han är gudasnäll men 165 cm hög så jag känner mig inte trygg att rida honom. Han får då varierad träning och mår gott av de.

Mitt "problembarn" en tinkerkorsningsdam är däremot knappt storhäst och lagom fallhöjd. Rider henne mest barbacka då vi har svårt att finna en sadel som fungerar bra på henne. HON kräver lite väl mycket energi egentligen, skulle må allra bäst av att jobba minst 7 dagar i veckan.

Socialt.. ja bor i en liten by utan eget körkort. Så jag är ganska låst. Att springa på stan är uteslutet, de är väl mest där jag känner mig hindrad. Att jag INTE ORKAR gå och stå så mycket. Värken finns där. Ibland blir jag sängliggande men hästarna är en enorm drivkraft..

Anna-Carin
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 534
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 204
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 289
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp