Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Oj, här händer det saker... kul

Själv är jag hemma och har dödstråkigt och får inte rida på flera veckor.. blaeaeae
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Stina68 Jag förstår om du inte vill ÅKA häst..

Om jag var du så skulle jag kontakta ridskolan och förklara din situation och be att få komma någon tid när det är lungt på stallet och provrida. Sen kan ni efter det gemensamt utverdera dina kunskaper osv för inplacering i lämplig ridgrupp!

Anna-Carin

Tack Anna-Carin för en bra idé. Jag ska försöka göra det så snart som möjligt.

Stina
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hej på er !

Tänkte titta in i tråden & säga att det är härligt att känna den positiva energin :)
om ni vill läsa lite om vad som hänt mig så knalla in på hemsidan min om ni vill ....

Impossible is an Opinion ~ Not a Fact !!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Min dröm är att hitta någon sjukgymnast som använder hästar i träningen. Har en mailkontakt i USA som går på sjukgymnastik till häst 2 gånger i veckan och tycker det är underbart.


Det finns! Kanske inte i närheten av dig men du kan läsa mer på denna sidan!


Lycka till alla som kämpar så hårt trots alla motgångar!!! :bump: :bow:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Tack för tipset! Har du någon erfarenhet av stället själv eller hört något?

Ska maila om de tror det skulle funka för mig och vad det kostar. Är det inte för dyrt så kan jag gott och väl åka dit och få träning för sedan vet man hur man ska träna med sin egen häst (som står ut med det mesta)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Tack för tipset! Har du någon erfarenhet av stället själv eller hört något?

Ska maila om de tror det skulle funka för mig och vad det kostar. Är det inte för dyrt så kan jag gott och väl åka dit och få träning för sedan vet man hur man ska träna med sin egen häst (som står ut med det mesta)

Har ingen erfarenhet rent praktiskt (har inget funktionshinder) av stället men vet folk som har varit där när dom hade öppet hus och sa att det verkade vara ett bra och trevlig ställe!
Har varit på gården själv då där tidigare fanns en tjej, som hyrde in sig och sina hästar, och hade turridning där.
Ligger helt enormt vackert! :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag kom inte in på sidan..

Jag började rida som 4 -åring som just sjukgymnastik..

När jag bodde utanför Uppsala juni 99 -nov 01 och INTE hade tillgång till ridningen så FÖRSÖKTE jag få ridning som sjukgymnastik..
Det fanns.. Men eftersom jag haft egen häst i omgångar ansågs jag FÖR duktig så jag blev så att säga diskvalificerad..

Red 1 lektion som jag bekostade själv på närmaste ridskolan. Vilket då kostade i mina ögon hiskeliga pengar 75 kr för ridningen ok de kan jag ta men sen kostade resorna dit varje gång ca 100 kr per resa..

Att jag sen EJ hade fått gehör för vad jag berättat om mig själv innan ridturen gjorde mig.. MINST sagt förbannad..
Jag hade endast haft ett uppehåll på 3 år med ridningen..Å berättade att jag startat LC LB med min fjording och va 2 poäng från att bli uttagen till Fjordriks med honom... Å så håller de på å svimma av mer el mindre för att jag red hästen I FORM..

Nu så rider jag sporadiskt med på ridlektioner på MIN Undis. Å får då den "sjukgymnastik till häst" som finns att tillgå här uppe.

Jag va ju dessutom ENSAM i västerbottens län att anmäla mig till en intressedag för blivande handikapp kuskar och ryttare. Trots att kursen var GRATIS, hade annonserats i Distriktsnytt och de ända man behövde göra att ta sig dit UTAN häst för de fanns på plats..

I sommar när jag tävlar så kommer jag att tävla som "icket" handikappad dvs.. jag har inget medicinskt kort ännu och ORKAR inte lägga energin på det ändå.. tävlandet för mig är i nuläget en MOROT för att ta mig i kragen och släpa mig iväg ut med hästarna..

Min balans har bättrats på otroligt pga allt jag rider barbacka på "soffa" å ända gången jag suttit riktigt löst till det senaste året har jag mig själv HELT å skylla.. Jag red i galopp efter en skogsväg.. Det är energi i min dam å så proooa jag.. HON gjorde som hon skulle fd körhäst som hon är.. hon tvärnitade och jag hängde runt halsen..

Anna-Carin

Anna-Carin
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Min balans har bättrats på otroligt pga allt jag rider barbacka på "soffa" å ända gången jag suttit riktigt löst till det senaste året har jag mig själv HELT å skylla.. Jag red i galopp efter en skogsväg.. Det är energi i min dam å så proooa jag.. HON gjorde som hon skulle fd körhäst som hon är.. hon tvärnitade och jag hängde runt halsen..

Hehe, en sån snygg grej gjorde jag också en gång.. kom i full galopp på en skogsväg på hopphästen (innan jag blev skadad) och mitt över vägen ligger en STOR GRAN. Kanske 2-3m hög.. och hästen börjar bjuda för att hoppa, som han alltid gjorde.. och jag tänker i mitt stilla sinne att det här kommer gå åt...

Pro! säger jag desperat.

Alla fyra hovarna låses fast i marken, och plötsligt är det Max som ligger i granen :angel: :D

Jag landade mjukt...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Själv får jag sjukgymnastik till häst emellanåt. Det är roligt.
Men så bor jag ju där det finns också..
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Den länken fungerade..

Hur fint som helst såg de ut! Synd bara att sverige ibland är fruktansvärt långt land..

Anna-Carin
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Tja, plötsligt fick alla gnälltrådar från oss icke funktionshindrade ryttare med diverse problem en annan dimension. Ni är alla beundransvärda som med kämpaglöd och vilja övervunnit svårigheter som de flesta av oss inte ens kan förstå! Heja på!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Nu smyger jag mig in igen hoppas det inte gör ngt, mycket härlig tråd tycker jag !!!

Hoppas du snart är uppe i sadeln igen, det gör ju så himla mkt på så många olika sätt, många sätt som folk inte ens har en aning om !!

Vet inte hur många som sagt till mig läkare som andra men snälla lilla du, du av alla ska väl inte rida eller ha häst & dessutom en problem frieser :mad: *Morrr * säger jag bara.
Likaså läkarens underbara kommentarer, ligg still & gör inget, det är väl inteligent va & säga:rofl:

Som jag så då jag vart interjuvad av tidningen i samband med ELMIA förra året, den enda som sätter ens gränser är en själv :)

Hoppas jag inte störde er i tråden nu bara

Kram på er !
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Ingen stör i mina trådar!
Kul att höra allas åsikter..

Du har helt rätt i att det är man själv som sätter sina gränser.. men jag ska vara den förste att erkänna att jag inte direkt tänker ge mig i kast med nån problemfrieser i första taget :D

:smirk:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Tja, plötsligt fick alla gnälltrådar från oss icke funktionshindrade ryttare med diverse problem en annan dimension. Ni är alla beundransvärda som med kämpaglöd och vilja övervunnit svårigheter som de flesta av oss inte ens kan förstå! Heja på!

Tack för fina ord!

Du har rätt i det du säger.. men man får inte glömma att utifrån individen så kan ett problem vara mer förstörande än ett annat. Jag menar, mitt funktionshinder är ju definitivt ivägen och tröttsamt på många sätt, men det förstör inte mitt liv.. jag kan ju fortfarande vara glad.. För det är min vardag och jag börjar vänja mig vid den, även om humöret självklart droppar i backen mellan varven.

Allt handlar om vad man har för mål!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

For those who care... jag har gått upp 2 av de 7 kg jag måste gå upp före nästa operation.. heja mej! :bump:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*ler* mja det e kanske inte det första man tänker på att ta sig an kankse:D men jag e en sån där dum blondin vet du :D ;) då vet man inte bättre....då jag dessutom funderar på en till dock en frieser hingst denna gången samt tagit mig an ytterligare en flock medlem som folk bara skakar på huvudet över att jag skaffar mig...

Du vet väl att om man har ett funktionshinder & är handikappad på ngt sätt så ja då kan man ju inte göra saker eller vara aktiv :rofl:
Som sagt Folks fördomar ska man skaka om de mår dom bara bra av som en nära vän till mig sagt !:D ;)

Du kan läsa om du vill på hemsidan våran om Mariska min frieser om vad som hänt henne & även mig om du skulle vilja döda lite tid nån gång finns en hel del att glutta på :idea:

KANON Att du gått upp om du måste inför operationen !!!!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Det ska jag kolla på, är det nåt jag har så är det tid :D

Nej, röra sig är förbjudet! Mina läkare blir helt spattiga när vi säger att vi varit ute en tur med bilen.. jag menar.. öh.. bilen.. sitta still... var skiljer det från att sitta still hemma? Nojiga jävlar...
Hästen vet de inte om :angel:

Ja, jag måste gå upp 7 kg.. jag gick ner efter alla operationer så mycket att jag till sist låg ungefär 29 kg under normalvikt.. gjorde första operationen när jag låg 23 kg under, men läkaren sa att nästa kan vi inte göra förrän det finns lite att "ta av", eftersom jag kommer tappa efter nästa, och om jag inte har nåt att tappa så ja.. då blir det ju inte så himla bra.

Nu lever jag på typ.. pizza. Och godis.. och sånt. Wow, tänker vissa, att få leva på bara skräpmat! Men jag lovar.. man mår illa efter ett tag.. gnällde som en idiot igår tills maken lovade BARA sallad till middag.. heh.. länge leve tomat och gurka!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Vill påtala ironin i att jag just, med mitt hundrade inlägg, blev utnämnd till "gångare".

:crazy:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Du är så välkommen in till oss så om du vill kan jag PMá artikeln om mig ?

Jo av nån aledning så är dom riktigt nojiga det små liven aka läkare då man rör på sig:D & häst ja det e lika bara att de inte känner till, då går de i taket :D ...mina undra varför mitt blodtryck gick ner som var som på en galoppör & ja det var inte hälsosamma värden direkt ...men de undra vad som gjort att de gått ner & låg PERFEKT....:angel: ...jaaaa jag har vart i stallet sa jag :angel: ...som sagt skaka om dom lite mår de bara bara bra av !!!

Låter KANON att du gått upp :banana: way to go girl !!!!
Jo jag vet det där säger det samma länge leve gurka & tomat!!!

Gilla ironin tjejen ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 534
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 204
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 289
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp