Ryttare under 13 får inte tävla på elitnivå

Bukefalos 30 år!

Ryttare under 13 år får framöver inte tävla på elitnivå.
Ridsportförbundet inför en åldersgräns på 13 år från 2027.
”Genom beslutet vill vi ge barn en positiv och hållbar start i sin idrott”, säger förbundets ordförande Sandra Ruuda.

Som jag förstår det är det SM från 13 år, varken mer eller mindre, oavsett höjd.

På vilket sätt är det rimligt?

Både div ett och elit anordnas av förbundet och kommer beröras. Div ett är kval till elit.
Det är helt rimligt att barn inte tävlar på elitnivå med den pressen det ofta medför. Det är inte förenligt med RFs riktning överhuvudtaget. Ridsporten kan inte vara undantaget det bara för folk har mycket pengar.

Men det blir väl lika för alla?

Jag tycker det är bra att Ridsportsförbundet följer sin samtid. Finns ingen anledning alls att vara elitidrottare innan man fyllt 13 år.
Fast du får rida C-ponny tills du är, vad är det, 20 år nu? Så 13-åringarnas första kontakt med SM och liknande blir ju mot de ryttarna, istället för mot jämnåriga på b-ponnys. Det är bedrövligt.

Det har jag inte sagt att det är, men det här tar ju bort glädjen helt för b-ponnybarnen. Helt uppåt väggarna detta.

Vad menar du då med:
Nu ska de då plötsligt gå från inga mästerskap eller serier på B-ponny till C-ponny mot ryttare som kan vara flera år äldre med många års erfarenhet, det blir ju jättedåligt.
Om det inte är viktigt att vinna eller konkurrera, varför är det då dåligt att tävla mot de som är några år äldre? Kan inte det vara lärorikt och inspirerande?

Och om den enda glädjen 13-åringar har i sitt ridsportande är mästerskap, ja, då är det ju hög tid att ta ett rejält omtag i sporten!

Vad menar du då med:

Om det inte är viktigt att vinna eller konkurrera, varför är det då dåligt att tävla mot de som är några år äldre? Kan inte det vara lärorikt och inspirerande?

Och om den enda glädjen 13-åringar har i sitt ridsportande är mästerskap, ja, då är det ju hög tid att ta ett rejält omtag i sporten!
Fast hur kul är det att inte få tävla på sin egen nivå utan tvingas upp? Idag kan en 10-åring få rida SM mot andra barn i samma ålder, det tänker vi ta bort. Man kan få rida i lag med jämnåriga, det tänker vi ta bort.

Man säger att barn ska kunna få utvecklas på sin nivå, men det kommer de ju inte. Rider du på SM-nivå på b-ponny tas den möjligheten bort tills du är 13, många barn är för stora för sina b-ponnys när man är 13, så då blir det inget på b-ponny. Klart man ska få träna och tävla och sikta på mästerskap om man tycker det är roligt! Otroligt dåligt beslut, stackars ponnybarnen!

Det har jag inte sagt att det är, men det här tar ju bort glädjen helt för b-ponnybarnen. Helt uppåt väggarna detta.

Tar bort glädjen för b-ponnybarnen? Menar du på allvar att glädjen för b-ponnybarnen består av att få tävla på elitnivå?

Jag kan ju tycka att de barn som slutar rida för att de inte får tävla på elitnivå förrän de fyllt 13 år förmodligen inte är nån större förlust för hästarna själva. Om det som ger mest glädjen inte är relationen till hästarna utan elittävlingar så är det personer ridsporten bör sålla bort. Hästar är individer, inte bara tävlingsredskap.

Tar bort glädjen för b-ponnybarnen? Menar du på allvar att glädjen för b-ponnybarnen består av att få tävla på elitnivå?

Jag kan ju tycka att de barn som slutar rida för att de inte får tävla på elitnivå förrän de fyllt 13 år förmodligen inte är nån större förlust för hästarna själva. Om det som ger mest glädjen inte är relationen till hästarna utan elittävlingar så är det personer ridsporten bör sålla bort. Hästar är individer, inte bara tävlingsredskap.
Fast det är klart man måste få satsa mot mästerskap om man tycker det är roligt? Det som händer nu är ju bara att man säger till de yngre barnen att ”ni får inte vara med”.

Fast hur kul är det att inte få tävla på sin egen nivå utan tvingas upp? Idag kan en 10-åring få rida SM mot andra barn i samma ålder, det tänker vi ta bort. Man kan få rida i lag med jämnåriga, det tänker vi ta bort.

Man säger att barn ska kunna få utvecklas på sin nivå, men det kommer de ju inte. Rider du på SM-nivå på b-ponny tas den möjligheten bort tills du är 13, många barn är för stora för sina b-ponnys när man är 13, så då blir det inget på b-ponny. Klart man ska få träna och tävla och sikta på mästerskap om man tycker det är roligt! Otroligt dåligt beslut, stackars ponnybarnen!
Det här är sådant sjukt elitistiskt vuxenperspektiv på det du skriver. Precis det som barnen behöver skydd från för vuxna i sporten klarar det inte. Oerhörd ironi att du inte alls ser det.

Det är inte en 13-årings idé att tävla mästerskap. Det är vuxnas idé. 13-åringar vill tävla mästerskap för att de fått veta av vuxna och resten av omvärlden att det är roligt. Det går alldeles utmärkt att göra de första åren i sporten roliga utan mästerskap. Man kan fortfarande få rida i lag och tävla mot barn i samma ålder.

Det här är sådant sjukt elitistiskt vuxenperspektiv på det du skriver. Precis det som barnen behöver skydd från för vuxna i sporten klarar det inte. Oerhörd ironi att du inte alls ser det.

Det är inte en 13-årings idé att tävla mästerskap. Det är vuxnas idé. 13-åringar vill tävla mästerskap för att de fått veta av vuxna och resten av omvärlden att det är roligt. Det går alldeles utmärkt att göra de första åren i sporten roliga utan mästerskap. Man kan fortfarande få rida i lag och tävla mot barn i samma ålder.
Jag tävlade SM när jag var 11, det var inte mina föräldrars idé, det var jag som ville det, för jag älskade att tävla. Du vet ingenting om mig, så jag kommer inte bemöta dig mer.

Jag tävlade SM när jag var 11, det var inte mina föräldrars idé, det var jag som ville det, för jag älskade att tävla. Du vet ingenting om mig, så jag kommer inte bemöta dig mer.
Jag pratar så klart inte om dig. Det vore ju befängt. Jag pratar om gruppen barn.

Jag har svårt att tro att majoriteten av ryttarna på SM för b-ponny inte har föräldrar som för ett eller flera år sedan hoppades/önskade eller hade en idé om att deras barn skulle tävla på elitnivå. Det krävs ju "ganska" mycket för att göra det, så att det skulle gå med enbart en 11-årings glädje som insats tror jag inte en sekund på.

Fast det är klart man måste få satsa mot mästerskap om man tycker det är roligt? Det som händer nu är ju bara att man säger till de yngre barnen att ”ni får inte vara med”.

De får rida ut i skogen och ha roligt och busa med sina ponnyer. Leka gymkhana och testa flera olika grenar och sött att umgps med sin ponny. Det mår de bara bra av att göra istället för att elitsatsning! Mer lek! Mindre allvar!

På vilket sätt? Vi besöker ponnytävlingar mer eller mindre varje helg, ridiningen är betydligt sämre på lägsta nivå än på den högre, på b ponny ser man verkligen ponnyer som inte vill tävla och slås över av små ryttare eller som skenar runt utan kontroll. Det är ju ingen utopi att dessa ponnyer kommer öka då det inte kommer finnas samma motiv och marknad att köpa de duktiga, lite dyrare, ponnyerna som tycker det är roligt med tävling, dessa lär istället gå utomlands till betydligt sämre hästvälfärdsländer.

(Och, som Anna Hammarström skriver i ett inlägg, de familjer som har råd kommer att på ett eller annat sätt komma runt reglerna och tävla på annan licens och i andra länder istället, det här drabbar inte de rika på samma sätt alls som de fattiga).
Fast på allvar - det här är inte en regel som "drabbar fattiga"! För att låta en 11-12-åring tävla i ridsport på elitnivå behöver du ha rejält med pengar, och även kunna lägga mycket tid. De allra flesta barn i den åldern har inte möjlighet att tävla på elitnivå, med eller utan regeln. Att sen superrika anser sig stå utanför regelsystemet är verkligen inget argument.

Det är väll jätte bra tänker jag. Tycker inte barn ska eller behöver elitsatsa.

Har läst flera inlägg av ponnyföräldrar där de skriver att vi kommer tappa barn från ridsporten om de inte får tävla SM på b-ponny men det finns ju andra tävlingar och fokus ska väll i den åldern primärt vara att ha kul och utvecklas oberoende av tävling. Om intresset hänger på ’elittävlingar’ så är nog inte ridintresset så stort ändå.

Kanske kan det också lugna ner ponnyföräldrar något som satsar stenhårt på deras barns ponnykarriärer. Ibland undrar man vem det är som är mest intresserad av ponnytävlingar barnet eller föräldern 🙄

Jag har fått ifrågasättande (av andra föräldrar) varför vi inte köpt en ponny med mer potential i tävling, till min 8 åriga dotter som bara ridit två år på ridskola 🤯. Behöver definitivt ingen styra och hoppa ponny, en trygg lite envis tjock shettis är lagomt och säkert mer utvecklande i längden.

Ryttare under 13 år får framöver inte tävla på elitnivå.
Ridsportförbundet inför en åldersgräns på 13 år från 2027.
”Genom beslutet vill vi ge barn en positiv och hållbar start i sin idrott”, säger förbundets ordförande Sandra Ruuda.

Eller

en utdöende art? Ingen lär vilja föda upp b-ponnyer. De flesta 13-åringar är redan för långa för att rida B och med de nya SMreglerna lär man hellre köpa en D eller möjligen C ponny än en b ponny och sikta på ett lägre SM som 13 åring. Childrensklasserna lär också dö ut om man inte rider alla tre åren. De som har råd att köpa hästar för children siktar ganska uteslutande på de mästerskap och internationella tävlingar som finns för dessa från år ett. Nu finns det väl kanske andra köpare till en duktig childrenshäst, de är inte så många till antalet och går om inte annat utomlands där man har mer childrensklasser, men ingen kommer såklart köpa en bra b-ponny för tävling. Det är synd och gynnar troligen inte hästvälfärden heller.
Menar du att ingen kommer vilja rida B-ponny på lägre nivå?
På inomhus SM i hoppning nu var det 16 stycken som startade, 25 stycken på utomhus SM. Alla andra som rider B-ponny då? Majoriteten rider ju ändå inte på den nivån. De får ju fortsätta tävla.
Jag tror ändå att folk kommer att köpa bra B-ponnyer, de vill ju vinna oavsett nivå. Sen kommer marknaden för ponnyerna i miljonklassen kanske minska.

Och Children kommer absolut att komma i kläm.

Det är helt rimligt att barn inte tävlar på elitnivå med den pressen det ofta medför. Det är inte förenligt med RFs riktning överhuvudtaget. Ridsporten kan inte vara undantaget det bara för folk har mycket pengar.
Nja riktigt så är det ju inte. RF har egentligen inga problem vilken nivå det är på tävlingar så länge det handlar om egna kvalifikationer (som det gör till ridningen SM) och inte utslagning av andra barn (har själv haft dialogen med dem inom annan sport som jag arbetat inom). Men bara att gratulera ponnytravet och galoppen som lär få betydligt fler utövare där ridsporten mister dem.

Fast på allvar - det här är inte en regel som "drabbar fattiga"! För att låta en 11-12-åring tävla i ridsport på elitnivå behöver du ha rejält med pengar, och även kunna lägga mycket tid. De allra flesta barn i den åldern har inte möjlighet att tävla på elitnivå, med eller utan regeln. Att sen superrika anser sig stå utanför regelsystemet är verkligen inget argument.
Precis. De bästa B-ponnyerna kostar runt miljonen i dag. Är väl ändå rätt begränsat vilka som kan lägga ut de summorna.

Fast du får rida C-ponny tills du är, vad är det, 20 år nu? Så 13-åringarnas första kontakt med SM och liknande blir ju mot de ryttarna, istället för mot jämnåriga på b-ponnys. Det är bedrövligt.
Märks förstås mer i dressyren än i hoppningen. I hoppning kan krasst sett en bra ponny bära runt en ryttare som inte behöver ha så värst mycket inverkan.

Nja riktigt så är det ju inte. RF har egentligen inga problem vilken nivå det är på tävlingar så länge det handlar om egna kvalifikationer (som det gör till ridningen SM) och inte utslagning av andra barn (har själv haft dialogen med dem inom annan sport som jag arbetat inom). Men bara att gratulera ponnytravet och galoppen som lär få betydligt fler utövare där ridsporten mister dem.
Det var inte uppfattningen jag fick vid Riksidrottsmötet i våras. Visst finns det enstaka specialförbund som slåss för elitidrott bland barn, toppning m.m. Men det är inte den riktningen jag uppfattar beslutades iom Svensk idrott 2035.

Menar du att ingen kommer vilja rida B-ponny på lägre nivå?
På inomhus SM i hoppning nu var det 16 stycken som startade, 25 stycken på utomhus SM. Alla andra som rider B-ponny då? Majoriteten rider ju ändå inte på den nivån. De får ju fortsätta tävla.
Jag tror ändå att folk kommer att köpa bra B-ponnyer, de vill ju vinna oavsett nivå. Sen kommer marknaden för ponnyerna i miljonklassen kanske minska.

Och Children kommer absolut att komma i kläm.
Jag tror inte man kommer köpa de bästa ponnyerna nej. Även om majoriteten inte rider SM. Vi red heller aldrig SM på B-ponny men var med i baltic. Drömmen måste få finnas.
Ja, jag skrev att children kommer i kläm, men dessa hästar har en marknad oavsett, många är fullkomligt nöjda med att rida en häst som hobby som går 125-130 och kan köpa den utifrån, lika många köper inte en B-ponny som hoppar felfritt varje 1.00 meter eftersom marknaden inte finns där. Utomlands finns dock förhoppningsvis kapitalet att sälja dessa en del.

Och nej, de rika kommer att stationera sina barn utomlands och på så vis komma undan beslutet. Det kommer missgynna vanliga barn.
Men som sagt, vi drabbas inte, dottern kommer rida stor häst när det införs om hon ens fortsätter på stor häst. Jag har trots det svårt att se anledningen till beslutet. Skrikande och gråtande barn som är besvikna över deras prestation ser man på alla nivåer men faktiskt framförallt de lägsta där många av ponnyerna inte ens vill vara på banan och borde få göra något annat.

Det var inte uppfattningen jag fick vid Riksidrottsmötet i våras. Visst finns det enstaka specialförbund som slåss för elitidrott bland barn, toppning m.m. Men det är inte den riktningen jag uppfattar beslutades iom Svensk idrott 2035.
Jag har haft den här konversationen med dem sååå många gånger (i en sport där man faktiskt får ha SM och som inte kommer ändras). Jag vidhåller vad jag skriver.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka