Ryttarvikt

Det kan kanske också vara så att 1) verksamhetshästar är utvalda för bland annat förmåga att bära olika ryttare av olika vikt, skicklighet osv, och/eller 2) verksamhetshästar generellt är ganska vältränade och därmed faktiskt ÄR mer viktbärande än "medelhästen"?
Jag tror helt klart det ligger nånting i det du säger här! Dels att det inte går att samla på sig en massa hästar som kanske bara kan ta 20% av eleverna, men sen också att man måste tänka långsiktigt och hållbart vad gäller hästarnas träning. Sen skiljer det väl sig åt från verksamhet till verksamhet också såklart, en del kanske ser hästarna mer som "slit och släng" än andra, men dom flesta seriösa tror jag ändå har något slags uppbygglighetstänk med sig när det kommer till träningen.
 
Jag tror helt klart det ligger nånting i det du säger här! Dels att det inte går att samla på sig en massa hästar som kanske bara kan ta 20% av eleverna, men sen också att man måste tänka långsiktigt och hållbart vad gäller hästarnas träning. Sen skiljer det väl sig åt från verksamhet till verksamhet också såklart, en del kanske ser hästarna mer som "slit och släng" än andra, men dom flesta seriösa tror jag ändå har något slags uppbygglighetstänk med sig när det kommer till träningen.
De ställen som jag har erfarenhet av, både "vanliga" ridskolor och turridningsställen/ridskolor med islandshäst, har varit otroligt noga med sina hästar och ofta behållit samma individer i verksamheten i många år. Så jag tror det är en kombination av att "välja rätt" från början och ta väl hand om och träna hästarna när man väl har dem!
 
(Det jag funderar på med ätstörning hos hästägare är om det kan leda till att de fodrar för mycket/för lite trots att "alla andra" kan se att hästen är för tjock eller för tunn)

Nu är jag ju inte forskare inom området men har svårt att se att en anorektiker skulle applicera sin anorexi på husdjur. Det är nog någon annan typ av störning vi talar om då.

Helt anekdotiskt känner jag till ett fall där det fanns stora (!) misstankar om just detta. Gällde dock inte häst utan en annan djurart.
 
Helt anekdotiskt känner jag till ett fall där det fanns stora (!) misstankar om just detta. Gällde dock inte häst utan en annan djurart.
Ja, jag har stött på milda versioner åt båda hållen.

Men jag har inte kompetensen att bedöma om det var ätstörningen eller nåt annat som påverkade.
 
Ja, men även om det är triggande för personer med sjukdom så är det viktigt att vi sätter hästens välfärd först och kan prata objektivt om vikt.

(Det jag funderar på med ätstörning hos hästägare är om det kan leda till att de fodrar för mycket/för lite trots att "alla andra" kan se att hästen är för tjock eller för tunn)
Varför skulle man ge sin häst för mycket eller förlite mat bara för man har nån ät störning?
Jag har haft anorexi först från jag var 11-13 och sen var jag frisk i ungefär 1,5 år eller nåt och sen fick jag det igen när jag var 14 och jag är inte helt frisk skriven än nu och jag har haft det i ungefär ett år och fyra månader nu. Så ganska lång tid iallafall och jag har ALDRIG ALDRIG gett nåt av mina djur förmycket eller förlite mat pågrund av det!! Och vet ingen annan som skulle det heller!
 
Jag som är väldigt tunn har fått höra att min längd är ett problem istället när jag skulle hitta medryttarhäst för några år sedan. Stämmer detta? Har aldrig ridit ponny, bara storhäst.
Kan en lång ryttare ha samma dåliga effekt som en tung ryttare hos en häst som är ej viktbärande?

Är 176 cm lång, väger typ 53 kg.
 
Jag som är väldigt tunn har fått höra att min längd är ett problem istället när jag skulle hitta medryttarhäst för några år sedan. Stämmer detta? Har aldrig ridit ponny, bara storhäst.
Kan en lång ryttare ha samma dåliga effekt som en tung ryttare hos en häst som är ej viktbärande?

Är 176 cm lång, väger typ 53 kg.

Om du är lång så KAN du bli mer obalanserad på en mindre häst än om du hade varit kortare - men det behöver inte vara så. Jag är själv nästan lika lång som du (174 cm) och rider islandshäst, så kan ju tycka att det där med att man är "för lång för ponny" är aningen överdrivet. Min häst är ca 145 cm (så D-ponny) och för mig känns han helt lagom, han är också relativt bred över ryggen och djup i bålen så det "sväljer" mina långa ben rätt bra! En tunnare häst hade nog känts för liten även om den varit högre, tror jag!
 
Varför skulle man ge sin häst för mycket eller förlite mat bara för man har nån ät störning?
Jag har haft anorexi först från jag var 11-13 och sen var jag frisk i ungefär 1,5 år eller nåt och sen fick jag det igen när jag var 14 och jag är inte helt frisk skriven än nu och jag har haft det i ungefär ett år och fyra månader nu. Så ganska lång tid iallafall och jag har ALDRIG ALDRIG gett nåt av mina djur förmycket eller förlite mat pågrund av det!! Och vet ingen annan som skulle det heller!
Nej, inte FÖR att 😅.

Jag bara undrar om det finns de med ätstörning som även inkluderar hästen i det. Om den skeva självbilden även kan gälla djuren, eftersom man ofta identifierar sig med sitt djur.

Och åt båda hållen / för olika ätstörningar, dvs övermata hästen eller undermata hästen.
 
Det är jättesvårt! Jag jobbade med ponnyridning i många år och vi hade en viktgräns som gällde generellt alla ponnyer (russ). Sedan fanns det ju individer som tog mera och dom som tog betydligt mindre. Men vi försökte pussla så gott vi kunde. Just med hästar som går i verksamhet upplever jag att det är generellt är färre individer som definieras som "inte viktbärande", kanske på grund av att man behöver så att säga "fylla sin kvot" som verksamhetshäst. Men det är klart att det finns undantag.

Det jag ser i medryttargrupper på Facebook är nog mer en generell trend där unga tjejer uppskattar att deras hästar (av olika skäl) inte är viktbärande. Sedan om det finns skadehistorik, om dom är ur kondition av någon anledning etc, framgår inte. Detta har fått mig att fundera lite.

Kan det vara så att om hästens ägare är liten så har hon valt en sadel som passar henne (och hästen såklart) och då funkar inte den sadeln till en större ryttare? Var det inte nån studie som visade att sadeln påverkade en del hur hästarna påverkades av ryttarens vikt?
 
Jag är lång, ej överviktig men däremot så väger jag en hel del ändå och har byxor strl 42-44 pga rumpan.

Min rumpa ska absolut inte sitta i en 16,5" sadel. Det blir inte bra för hästen. Då hamnar min vikt i bakkant, min balans blir fel, och pållen blir inte alls lika "viktbärande". Ont i ryggen får jag dessutom pga framtippat bäcken.

Så ja, sadelstorlek är en faktor som påverkar.
 
Om du är lång så KAN du bli mer obalanserad på en mindre häst än om du hade varit kortare - men det behöver inte vara så. Jag är själv nästan lika lång som du (174 cm) och rider islandshäst, så kan ju tycka att det där med att man är "för lång för ponny" är aningen överdrivet. Min häst är ca 145 cm (så D-ponny) och för mig känns han helt lagom, han är också relativt bred över ryggen och djup i bålen så det "sväljer" mina långa ben rätt bra! En tunnare häst hade nog känts för liten även om den varit högre, tror jag!
Samma här, är 175 o rider hästar på runt 150 men känner mig aldrig för lång på dem, mina är också breda (typ platta över ryggen) med stora bröstkorgar o mycket temperament så känns som att sitta på en krutdurk :)
 
Kan det vara så att om hästens ägare är liten så har hon valt en sadel som passar henne (och hästen såklart) och då funkar inte den sadeln till en större ryttare? Var det inte nån studie som visade att sadeln påverkade en del hur hästarna påverkades av ryttarens vikt?
Så kan det ju vara!
 
För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :) Som alltid hoppas jag att vi kan uttrycka oss vänligt mot varandra, även om ämnet kan vara känsligt.

Det har gjorts lite forskning (på olika nivå och omfattning) på ämnet, här är några som jag känner till, lägg gärna in om ni känner till fler!


Hur tänker och resonerar ni?
Vad grundar ni er uppfattning i?

Själv tänker jag att ryttarvikten givetvis är en faktor i ridningen, precis som mycket annat. Ibland kan ryttarvikten förvärra befintliga problem och öka en skadlig belastning, ibland har den ingen större effekt. Jag läser forskning med intresse, och tycker att det är intressant att fundera över ämnet och hur vi som ryttare förhåller oss till vår kropp på hästryggen. Generellt kan jag känna att jag vill veta mer.
Hittade dessa länkar
https://ker.com/equinews/horses-weight-carrying-ability-studied/
The study, “Evaluation of indicators of weight-carrying ability of light riding horses,” was conducted by DM Powell, K Bennett-Wimbush, A Peeples, M Duthie of the Ohio State University Agricultural Technical Institute, Wooster, Ohio.
In its 1920 Manual of Horse Management, The U.S. Cavalry suggested a horse should not be asked to carry more than 20% of its body weight. This assumed a combined weight of rider, saddle, bridle, and other equipment.
Considering loin width, horses with wider loins experienced less muscle soreness than horses with narrower loins after exercise when carrying a heavier load. Results of this study suggest that, for lighter riding horses, a total weight (rider, saddle, other equipment) not in excess of 20% of the horse’s body weight is quite acceptable and does not stress the horse. The authors indicate more studies considering total loin area and muscle depth as well as hoof size could be helpful in determining weight-carrying capacity of light riding horses.
(den var lustig, hästarna fick vila i hagen i 4 månader innan testet startade och de reds en gång vart 14 dag i 45 minuter på intermediate nivå, vikten anpassades genom blytyngder i sadeln så verkar varit ungefär samma ryttare. Tester togs på div olika parametrar och en hästmassör gick över dem dagarna efter passen. De måste ha varit mäkta omusklade :D men intressant idé för nollställning. De testade vikt upp till 30% av hästens. (de skrev att tydligen distanshästar gick med det ibland.)
delvis samma studie annan länk, delvis andra studier sammanställt.
https://extension.umn.edu/horse-car...carrying-capacity-horses#conformation-1624660

Another study looked at Arabian endurance horses carrying between 20 and 30 percent of their bodyweight. Among these horses, lameness was more common in horses with smaller cannon bones (i.e. smaller cannon bone circumference).

Compared to the average Arabian horse, Icelandic horses are more compact and tend to have thicker cannon bones. In addition, Icelandic horses are regularly seen carrying adult riders despite their small stature. To evaluate effects of this type of work, researchers studied Icelandic horses carrying between 20 and 35 percent of their bodyweight. They found that the horses had no muscle soreness after one to two days of work and most were able to work aerobically (with oxygen) until they reached a weight load of 23 percent.

When describing a horse that can easily carry weight above the 20-percent rule, think of a well-balanced horse that has a short, well-muscled back and thick cannon bones. This horse will also have a lower center of gravity compared to a horse with long legs and a long, weak back. Overall, riders should be aware of structural weaknesses in their mounts and make sure that their fitness plans address these weaknesses.
 
Senast ändrad:
För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :) Som alltid hoppas jag att vi kan uttrycka oss vänligt mot varandra, även om ämnet kan vara känsligt.

Det har gjorts lite forskning (på olika nivå och omfattning) på ämnet, här är några som jag känner till, lägg gärna in om ni känner till fler!


Hur tänker och resonerar ni?
Vad grundar ni er uppfattning i?

Själv tänker jag att ryttarvikten givetvis är en faktor i ridningen, precis som mycket annat. Ibland kan ryttarvikten förvärra befintliga problem och öka en skadlig belastning, ibland har den ingen större effekt. Jag läser forskning med intresse, och tycker att det är intressant att fundera över ämnet och hur vi som ryttare förhåller oss till vår kropp på hästryggen. Generellt kan jag känna att jag vill veta mer.
Skriver utan att ha läst tråden (för jag blir påverkad av vad andra skriver sedan och kanske ändrar åsikt :)).

Hur tänker och resonerar ni?

Att jag nog tror att tex Islandshästar kan bära runt 80-90 kg 20% precis som brukar vara rekommendationen hos turer osv. Men att jag personligen gärna ligger en god del under det på en häst i den storleken.

Jag tror att en grov överviktig brukshäst inte nödvändigtvis kan bära tyngre än en lättare och icke överviktig Quarter/fullblod med stabila ben i samma höjd. Trots att den nättare hästen väger mindre och ryttarens vikt då skulle vara en lägre procentandel.

Jag tror inte att en 180 hög varmblodshäst nödvändigtvis måste vara väldigt väl anpassad till att bära extra tungt trots sin vikt utan tror (hej vilt utan att basera det på något speciellt) att en väl byggd häst om ca 160 hög borde vara proportionerligt mer viktbärande.

Vad grundar ni er uppfattning i?

De artiklar jag läst och att jag tror att kavalleriet hade säkert något slags koll i alla fall (20% vikt med utrustning, häst en handsbredd lägre än rekryten).
Och att hästar har blivit såpass mycket högre på så kort tid (25 år?). Funderar (hej vilt) på om allting hängt med proportionerligt på så få generationer.
 
Nej, inte FÖR att 😅.

Jag bara undrar om det finns de med ätstörning som även inkluderar hästen i det. Om den skeva självbilden även kan gälla djuren, eftersom man ofta identifierar sig med sitt djur.

Och åt båda hållen / för olika ätstörningar, dvs övermata hästen eller undermata hästen.
Anorexi är ju ett självskadebeteende, så ser det som mindre troligt att det skulle vara orsaken till att man fodrar sitt djur för mycket/lite. Typ som att någon som skär sig (också ett självskadebeteende) plötsligt skulle börja skära sitt djur.
 
Men alltså rent generellt det här med "viktbärande". Absolut har olika hästar olika exteriör plus är olika musklade etc. Men samtidigt så är ju alla hästar lika konstruerade i grunden. Det borde betyda att mindre hästar tar mindre vikt, eller hur? Vad är det då som gör att man påstår att t ex små islandshästar kan bära stora, tunga karlar? Jag förstår verkligen inte det. Om någon förstår och kan ge mig en vettig förklaring, så skulle jag verkligen uppskatta det. Ingen har lyckats hittills. 😅
 
Men alltså rent generellt det här med "viktbärande". Absolut har olika hästar olika exteriör plus är olika musklade etc. Men samtidigt så är ju alla hästar lika konstruerade i grunden. Det borde betyda att mindre hästar tar mindre vikt, eller hur? Vad är det då som gör att man påstår att t ex små islandshästar kan bära stora, tunga karlar? Jag förstår verkligen inte det. Om någon förstår och kan ge mig en vettig förklaring, så skulle jag verkligen uppskatta det. Ingen har lyckats hittills. 😅
Alltså själva mankhöjden tänker jag har väldigt lite att göra med hur viktbärande en häst är? Jämför med oss människor ex, är en lång person nödvändigtvis starkare än en som är kort? Däremot hur hästarna är byggda tänker jag spelar stor roll, samt vilken kondition dom är i.
 
Alltså själva mankhöjden tänker jag har väldigt lite att göra med hur viktbärande en häst är? Jämför med oss människor ex, är en lång person nödvändigtvis starkare än en som är kort? Däremot hur hästarna är byggda tänker jag spelar stor roll, samt vilken kondition dom är i.
Absolut, men mankhöjden hänger ju ihop med vikten och massan också. En liten häst väger mindre och borde följaktligen klara att bära mindre?
 

Liknande trådar

Träning Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är...
Svar
8
· Visningar
1 811
Senast: flashlight
·
Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 761
Dressyr Dressyrens framtid kanske hänger på att det finns människor som är beredda att forska och publicera. All forskning är inte av Gud, den...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hittade en jättebra lista.... As the Academy wants to promote the communication among dressage friends from all over the world, we...
Svar
3
· Visningar
1 884
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp