så äcklad!

_FiA_

Trådstartare
Fy fan så jäkla äcklad jag är. Köpte hem en kyckling och pasta sallad från en restaurang här.jag har köpt sallad för ifrån säkert 50 ggr, men har aldrig märkt något konstigt och aldrig blivit dålig eller så. Men nu hade jag ätit upp nästan hela salladen och ser då en mask (ser ut som en typisk daggmask, fast i mini format. ) dom kryper runt. Har haft problem att hålla salladen nere kan jag säga, och har proppat i mig lugnande medicin. Snälla säg att det inte är någon fara? Kommer jag bli sjuk? Det kan väl inte vara mask från dålig kyckling när den ser ut som en liten vanlig daggmask? Måste vara från dåligt sköljd sallad eller? Hoppas att det var den enda..vet ju inte om jag fått i mig någon.. :yuck::yuck::rage:
 
Ja, det kan finnas maskar, larver etc. i dåligt sköljd sallad. Behöver inte vara något konstigare än så.

Och även OM du skulle råkat få i dig någon tidigare (vilket såklart absolut inte behöver vara fallet) hade det knappast varit farligt. Lite äckligt kanske, men inte värre än så. Så du kan med all sannolikhet vara lugn :)
 
Ja, det kan finnas maskar, larver etc. i dåligt sköljd sallad. Behöver inte vara något konstigare än så.

Och även OM du skulle råkat få i dig någon tidigare (vilket såklart absolut inte behöver vara fallet) hade det knappast varit farligt. Lite äckligt kanske, men inte värre än så. Så du kan med all sannolikhet vara lugn :)
Det är nog från salladen. Lite äckligt men inte farligt. Jag vill verkligen inte äta småkryp men det känns ändå rätt bra att de faktiskt finns småkryp på odlingarna.
 
Det är nog från salladen. Lite äckligt men inte farligt. Jag vill verkligen inte äta småkryp men det känns ändå rätt bra att de faktiskt finns småkryp på odlingarna.
Ja min känsla är att det var en typisk salladsmask. Och det är väl bra att det inte är så besprutat att dom överlever, men jag vill inte ha dom i maten! :yuck: .

Snälla säg att det inte kan vara en mask från dålig kyckling eller så? Hur skulle sådana larver/maskar se ut? :yuck:
 
Ja min känsla är att det var en typisk salladsmask. Och det är väl bra att det inte är så besprutat att dom överlever, men jag vill inte ha dom i maten! :yuck: .

Snälla säg att det inte kan vara en mask från dålig kyckling eller så? Hur skulle sådana larver/maskar se ut? :yuck:
Om det skulle vara från kycklingen känns det som fluglarver är närmst till hands, de brukar vara vita.

Jag tror också det är från salladen, inte farligt.
 
Om det skulle vara från kycklingen känns det som fluglarver är närmst till hands, de brukar vara vita.

Jag tror också det är från salladen, inte farligt.
Okej skönt att höra, för det är det som får mig mest äcklad att det skulle vara från köttet. Men om jag svalt en mask så kommer den bara dö i magsyra och komma ut andra vägen sen? Man kan inte bli sjuk?
 
Har extremt svårt att tro att det är från kycklingen. Den är ju tillagad, och hade den varit SÅ dålig hade det definitivt varit en smakfråga också.

En mask från grönsakerna. Inte särskilt fräscht, men inte farligt är min tanke.
Nej kycklingen smakade jätte bra, inget konstigt. .. Ja riktigt äckligt är det och jag kommer aldrig kunna äta kycklingsallad igen är jag rädd.
 
Fy fan så jäkla äcklad jag är. Köpte hem en kyckling och pasta sallad från en restaurang här.jag har köpt sallad för ifrån säkert 50 ggr, men har aldrig märkt något konstigt och aldrig blivit dålig eller så. Men nu hade jag ätit upp nästan hela salladen och ser då en mask (ser ut som en typisk daggmask, fast i mini format. ) dom kryper runt. Har haft problem att hålla salladen nere kan jag säga, och har proppat i mig lugnande medicin. Snälla säg att det inte är någon fara? Kommer jag bli sjuk? Det kan väl inte vara mask från dålig kyckling när den ser ut som en liten vanlig daggmask? Måste vara från dåligt sköljd sallad eller? Hoppas att det var den enda..vet ju inte om jag fått i mig någon.. :yuck::yuck::rage:
Ekologiskt obesprutad och du får i dej extra protein om du sväljer en mask :D
 
OT men....

Jag har lite svårt med denna fobi mot kryp, sniglar eller maskar i sallad och grönsaker.

Grönsaker växer - i bästa fall - i jord. För att liv ska finnas måste det finnas annat liv. En tomat som växer på bevattnad mineralull må vara röd och stilig men inte smakar den likadant som den som faktiskt vuxit i jord. Jord innehåller mikroorganismer, kryp och mask. I annat fall är den död.

Jag tänker spontant på det barn som äcklades av att mjölk kommer från en kotutte... Sallad växer förhoppningsvis på jord. Besprutas den rejält är den befriad från levande kryp. Men vi lever och det som dödar krypen torde påverka även oss.
 
Jag har fått mask och småflugor i sallad flera gånger. Blir inte alls äcklad längre. Bara naturligt :p men jag har rätt svårt för att beställa mat med sallad ute. Hemma sköljer jag framförallt sallad väldigt väldigt noga. Är mest på sommaren i svensk sallad det ofta är småflugor i :) som jag inbillar mig att bara jag vet. Så jag köper sällan sallad med sallad ute :-D
 
Fy fan så jäkla äcklad jag är. Köpte hem en kyckling och pasta sallad från en restaurang här.jag har köpt sallad för ifrån säkert 50 ggr, men har aldrig märkt något konstigt och aldrig blivit dålig eller så. Men nu hade jag ätit upp nästan hela salladen och ser då en mask (ser ut som en typisk daggmask, fast i mini format. ) dom kryper runt. Har haft problem att hålla salladen nere kan jag säga, och har proppat i mig lugnande medicin. Snälla säg att det inte är någon fara? Kommer jag bli sjuk? Det kan väl inte vara mask från dålig kyckling när den ser ut som en liten vanlig daggmask? Måste vara från dåligt sköljd sallad eller? Hoppas att det var den enda..vet ju inte om jag fått i mig någon.. :yuck::yuck::rage:


Lite trist för den stackars masken som blev dödad i onödan och fick resa runt i en platsbunke innan dess. Och såklart trist för dig - jag vill inte heller hitta insekter och mask i maten. Men annars håller jag med övriga, det visar ju att salladen inte var alltför giftig i alla fall.

- kunde inte låta bli att länka. :D
 
Fy fan så jäkla äcklad jag är. Köpte hem en kyckling och pasta sallad från en restaurang här.jag har köpt sallad för ifrån säkert 50 ggr, men har aldrig märkt något konstigt och aldrig blivit dålig eller så. Men nu hade jag ätit upp nästan hela salladen och ser då en mask (ser ut som en typisk daggmask, fast i mini format. ) dom kryper runt. Har haft problem att hålla salladen nere kan jag säga, och har proppat i mig lugnande medicin. Snälla säg att det inte är någon fara? Kommer jag bli sjuk? Det kan väl inte vara mask från dålig kyckling när den ser ut som en liten vanlig daggmask? Måste vara från dåligt sköljd sallad eller? Hoppas att det var den enda..vet ju inte om jag fått i mig någon.. :yuck::yuck::rage:
Masken lär komma från salladen, inget konstigt, inget farligt. Det är inte ens enormt slarvigt av restaurangen, det är för dyrt att kolla varje salladsblad noga innan den hamnar i salladen. Visst det borde inte ske men det händer säkert enstaka gånger om man inte avdelar folk för att studera alla salladsblad.

Det är tråkigt att en liten mask äcklar dig så mycket att du behöver proppa i dig lugnade. De biverkningarna och de negativa effekterna av tabletterna är förmodligen större än någon salladsmask i maten kan ge dig både på kort och lång sikt.

Maskar från kött kryper inte, de är tillagade.
 
Nu är det så att min situation är lite speciell då jag har "ätsörningar" och har problem med mat. Hade detta hänt någon annan förstår jag att man mest bara blir lite äcklad men inte så mycket mer, men jag får panikångest och då har jag medicin jag kan ta. Får inga biverkningar av min medicin, tar den när jag behöver.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 429
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 599
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 636
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp