Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

MsSleepalot

Trådstartare
Detta är 3e dagen med lillebror och mjölken har precis runnit till. Men natten till igår låg han och snuttade på tuttarna hela natten = ganska öm när han åt. Och nu gör det mycket ondare + att mjölken runnit till...har så sjukligt ont:cry:

Pumpade nyss men fick inte ur så mycket ur ena bröstet, men nu har det blivit sår/rött också så vill verkligen inte amma eller pumpa:(

Har ni några tips?
Har Bepanthen hemma som jag smort med men inte hänt så mycket sen igår kväll...
Andra tips?
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Jag fick också jätte ont efter ca tre dagar, det kom lite blod från såren men sen började det läka då gick smärtan över. Jag smörjde in med bröst mjölk efter varje måltid och försökte sitta och lufta efteråt. BH:n gjorde så ont men det läckte så mycket. Det droppade hela tiden, bröst mjölk överallt kunde inte vara utan BH:n:).
Men jag bestämde mig för att stå ut med smärtan, man började nästan grina vid varje amningstillfälle.
Nu snart tre månader senare så fattar man inte att det kunde göra så ont.
Men försök stå ut det går över efter några dagar!:)
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Så fick jag också, fick göra så att jag ammade ur det minst trasiga bröstet och samtidigt pumpade jag ur det andra.

Kläm ihop vårtan så den kommer längre in i munnen på sonen. Gomen är ju hård vid tänderna och mjuk ner mot halsen (kän med tungan på dig själv) och vårtan måste komma där det är mjukt för det inte ska nötas sår.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Din stackare... Har inget råd att komma med, utan kan bara säga att jag känner med dig. Jag hade så fruktansvärt, oerhört ont att jag grät redan innan sonen blev hungrig eftersom jag hade så ångest inför amningen.

Jo, ett råd har jag. Ring amningsmottagningen innan det går så långt som det gick för mig. Och stå på dig om det inte känns bra! Till mig sa dom bara att det var normalt och att det snart skulle bli bättre. Jo, tjena... :grin: För att göra en lång historia kort, så efter två veckor (och stora köttsår) så pumpade jag i två veckor innan jag testade att amma igen. Det blev aldrig riktigt bra, men jag härdade ut i många månader... Hoppas att det ordnar sig för dig!
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Jag hade samma problem som dig, trots hjälp av ammningradgivare fick vi inte rikigt ordning pa det. Men en ammningsnapp hjälpte massor sa jag ammade med den manad ungefär sen provade vi utan amningsnapp och da gick det mkt bättre. Men jag far fortfarande väldigt ont och delammar därför bara.

Precis som oregano skriver var det rikigt jobbigt ett tag, började grata sa fort Maja visade tecken pa att vara hungrig för att jag visste att det skulle göra sa ont.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Jag fick jätteont i bröstvårtorna första dagarna. Lowe tog väl inte helt rätt grepp (även om han fick MVG på BB i det) för jag fick sår. Kändes som det var knivar som skar i bröstvårtan vid varje amningstilfälle och jag kunde knappt sitta still, utan satt mest och gnisslade tänder så ont gjorde det.

Köpte bröstvårtskräm och amningsnapp. Blev bättre på 1 dag redan.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Jag tyckte att det hjälpte med ullfettsalva (Lansinoh, finns i de välsorterade barnbutikerna) den är "ätbar" så det är ingen fara att smörja på ordentligt. Gör det superont kan man smörja med Xylocain ca 10 min innan amning och sedan noggrant tvätta bort det så slipper du smärtan. Om det är ett bröst som är trasigast så amma om möjligt två gånger på det "friska" och sedan en gång med amningsnapp på det trasiga/onda. Amningsnappen hjälper till att skona huden och gör att det inte gör lika ont. Med lite glesare amningstillfällen och ordentlig insmörjning så ska det inte ta många dagar innan det onda är borta. Som nån annan sa så är det bra att trycka ihop bröstet till en "hamburgare" och se till att bäbisen får det långt in i munnen. Är du väldigt mjölkstinn så mjölka ut lite så att bäbisen lättare får grepp när den ska äta. Om möjligt så försök att inte agera napp utan när bäbisen är mätt så ge den en napp om den vill fortsätta snutta.

Känner man att man inte kan få bröstet hyfsat tömt så tycker jag att det funkar att gå in i duschen och duscha med hög värme och tryck på brösten och sedan mjölka/massera ur så mycket man kan så att man får bort ev hårda knutor och knölar. Annars är det lätt att man får mjölkstockning, särskilt i början när man ev har väääldigt mycket mjölk...

Lider med dig, jag vet hur det känns! Tog några dar innan mjölken kom igång med båda barnen och orutinerat nog lät jag vår äldsta dotter snutta mig sönder och samman. Hon var ju superhungrig såklart. Till dotter nr 2 tog jag med lite ersättning till BB och stödmatade med de första dygnen innan mjölken kom igång. Sen var det en baggis att amma när bröstvårtorna var hela! Vi hade det dessutom mysigt tillsammans även de två första dygnen då hon slapp vara så hysteriskt hungrig att hon blev ledsen...

Grattis till nya bäbisen och stor kram!
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Tänk vad lustigt det kan vara ibland. Jag har gjort precis tvärtom. Dvs med den första så fick han stödmatning på sjukhuset (inte av mig utan av personalen man gjorde så då dock inte längre). Detta gjorde att han var mätt och låg inte och snuttade hela tiden. Resultatet av detta var att det tog evigheter innan mjölkproduktionen kom igång som det skulle. Var mycket gråtande och krånglade med ersättning innan det äntligen började fungera.

Med den andra så visste jag bättre och lät honom snutta så mycket han ville. Dvs i princip hela tiden. Riklig mjölkproduktion som kom igång snabbt. Enda skrikandet har i princip bara varit på resan hem från sjukhuset i Varberg.

Båda mina har snuttat ofta och länge och jag har aldrig haft problem med såriga bröstvårtor. Inte gjort det minsta ont oavsett hur ofta och länge de har snuttat. Hur kan det komma sig igentligen? Är det utseendet på bröstvårtorna, bäbisens sugteknink eller bäbisens utseende i munnen (erller något annat)?

Lider alltid så med de som har så ont. Det är ju så mysigt att amma men det måste ju vara hemskt när det gör så ont.

Mvh

Tora
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Grattis till bebisen!

Uscha, inget kul med smärta, jag ska försöka bistå med lite tips.

Smärta beror nästan alltid på att amningstekniken inte är optimal. Titta på din bröstvårta när du ammat - är den sned (upp/ned/höger/vänster) och/eller platt, så har du svaret där. Då gäller det att försöka hitta rätt position och teknik. Om tekniken är riktig så får du inte skavsår (däremot kan man få ont av andra anledningar, tex kärlkramp), oavsett hur länge bebisen snuttar.

Det finns snäckor man har över bröstvårtorna mellan amningarna att köpa. De håller bröstvårtorna fuktade och kan hjälpa till att lindra.

Amningsnapp kan funka, men jag brukar inte rekommendera det om det inte är absolut nödvändigt, då den kan störa sugtekniken och ökar risken för infektioner för din del. Om du provar, så köp två, så du alltid kan ha en steriliserad (kokad) och ren till nästa amning.

Jag kan försöka guida dig genom amningsteknik och -position om du känner att du tror att du skulle ha nytta av det? Isåfall behöver jag först ställa lite frågor först, och då vill jag ha din input först av allt.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Amningsnapp tycker jag var det bästa i början för att få såren att läka. När man väl slutar nöta på såren hela tiden läker de ganska snabbt, för mig har de inte kommit tillbaka sen heller.

Pallas - sår behöver alls inte bero på fel teknik, det kan helt enkelt vara rena "skavsår", kombinationen av icke-härdade bröstvårtor, och en bebis som från en dag till en annan ammar uppåt 12 timmar om dygnet. När bröstvårtorna härdats lite blir det inte sår.

Min bebis har haft samma teknik från dag ett, vi var på BB hela första veckan och barnmorskorna var helt överens om att bebis var rena skolexemplet på perfekt amningsteknik - men sår blev det ändå efter ett par dagar, när bebis satt som en liten igel på brösten timmavis. Vi ändrade ingenting, jag hade amningsnapp nån vecka tills såren hade läkt, och sen dess har det fungerat problemfritt (bebis är dryga halvåret nu).
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Hur kan det komma sig igentligen? Är det utseendet på bröstvårtorna, bäbisens sugteknink eller bäbisens utseende i munnen (erller något annat)?


JAg tror det ofta är en kombination av flera orsaker.
Med första barnet hade jag aldrig ont, hon at inte sa ofta och länge och hade bra teknik.

Andra barnet har liten mun och hade svart att fa bra grepp. Hon var ocksa lite lat och sög, släppte, sög släppte vilket ökar pafrestningen. Hon at aldrig fördigt ordentligt innan hon somnade och ville därför äta väldigt ofta. Jag har ocksa sämsta tänkara bröst för en san bebis, stora tunga bröst men väldigt sma och platta bröstvartor.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

sår behöver alls inte bero på fel teknik, det kan helt enkelt vara rena "skavsår", kombinationen av icke-härdade bröstvårtor, och en bebis som från en dag till en annan ammar uppåt 12 timmar om dygnet. När bröstvårtorna härdats lite blir det inte sår.

Det kan svida lite, visst, men om man gråter och har ångest inför amningen är det något fel. Oftast beror det på fel teknik. Det kan röra sig om millimetrar, och det som kallas för "härdade" bröstvårtor rör sig i själva verket om att man hittat rätt efter den första tidens inlärning.

Nu kanske jag låter väldigt kall, men det är inte alls min mening. Jag har bara inte tid att formulera mig snirkligt just nu. Det du beskriver om att ha fått MVG på BB säger precis ingenting. Majoriteten av personalen där är oftast inte speciellt utbildade på amningsproblem. Därför får vi lida i onödan och höra saker som att brösten ska härdas.
 
Senast ändrad:
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

"svida lite"?:D Ja, det var ju en vacker omskrivning för sår som gör svinont. ;) Brösten i sig är inte heller någon lek när mjölken rinner till, mina blev stenhårda och svullna, det gjorde så ont att jag grät, trots att jag gick på stora doser smärtstillande (voltaren + maxdos alvedon + morfintabletter) då. Nu slapp jag ångest inför amningen, men jag har viss förståelse att man inte precis jublar över nästa amning i det läget. :cool:

Med tanke på hur otroligt hårt en bebis suger som nyfödd (det är så att det nästan gör ont när de suger på ett finger) så tycker inte jag det är så konstigt att den tunna huden man har på bröstvårtorna får sår. Jag har blivit betydligt mindre känslig på bröstvårtorna genom amningen, det är rätt uppenbart att de härdats.

Varför måste det vara fel teknik? Att gå från noll till sugpropp dygnet runt, inte konstigt att huden inte håller. Överallt annars på kroppen får åtminstone jag skavsår så snart huden nöts på ett ovant sätt, varför skulle just bröstvårtorna, där huden är så tunn, vara annorlunda?
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Alltså, nu menar jag inte att du inte hade ont, jag menar att om man har så ont som du hade så är något fel. Det är definitivt något fel om det blir sår. Jag har talat med hundratals kvinnor som fått höra att allt var rätt på BB, att brösten skulle härdas och att amning gör ont i början. Med de kunskaper jag faktiskt har på ämnet så hävdar jag att det är skandal att kvinnor ska behöva lida i onödan pga vårdpersonals okunskap.

Bebisar suger skithårt, ja, men om tekniken är rätt så blir det ingen mekanisk nötning på bröstvårtorna, därav min "tvärsäkerhet".

När jag fick mitt första barn gick jag från platt tonårspojksbringa till E-kupa över en natt. Jag grät, huden brast och bröstvårtorna "försvann". Då var amningsnapp räddningen.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Grattis till bebisen!

Tråkigt att du har så grymt ont men det finns saker som underlättar.
Skicka din man till apoteket att köpa xylocain salva och amningsnappar, se till att han också köper nappar till ert barn om ni inte redan har det hemma. Om du tål alvedon så är det helt ok att gå på maxdos några dagar för det kan också hjälpa.

Smörj på xylocainet direkt han kommer hem, det bedövar och hjälper genast. Skölj bort det med vatten innan du ska amma igen. När du ska amma så på med amningsnappen som ska var steril, dvs kokad. När bebisen verkar mätt så ge napp istället för att låta bebisen fortsätta snutta så skonar du dina stackars bröstvårtor.
Vad har du för pump? Det finns ju mängder med bra och dåliga och de dåliga förstör mer än de gör nytta och gör det svårt att mjölka ur.

Ring till amningshjälpen så att du får tips och stöd ifrån dem med olika tekniker att lägga barnet, ibland behöver de komma hem och visa rent handgripligen för det som verkar rätt kan lätt bli fel.

Sår brukar läka ganska fort just eftersom huden är så tunn. Jag använde amningsnapp och det var min räddning. Till barn nummer två hade jag fått tipset att stoppa grovt tyg i bh:n några månader innan förlossningen så att bröstvårtornas hud blev lite härdad och det hjälpte enormt. Jag fick aldrig några sår eller ont alls med henne.

Hoppas verkligen att alla råd du har fått i tråden kan hjälpa dej. Det är tufft nog ändå när babybluesen sätter in.

Kramar
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Är du väldigt mjölkstinn så mjölka ut lite så att bäbisen lättare får grepp när den ska äta.

Och så har utdrivningsreflexen kommit igång också så att bebisen inte behöver suga så hårt. Man kan också försöka byta amningsställning så att bebisen inte suger på samma ställe hela tiden, jag bytte ett tag mellan att ha bebisen "under armen" tex under högerarmen när jag ammade på höger bröst, och ibland ha honom liggande längs framsidan av mig. Sedan gav faktiskt amningskudde som jag skaffade lite sent mycket.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Tror det måste bero på hur stor mun barnet har och hur bröstet ser ut. Spelar ingen roll att alla på BB och amningshjälpen hävdar att det självklart går att suga "rätt" alltid, oavsett.

Nu när babyn är/var mellan 6-8 månader ser grepp och allt ut som i läroböckerna och hur det bör vara. Nu är mina bröst mjuka och det ena hänger kanske till och med litegrann, trycker jag med ett finger är det lite som att trycka i en deg som kan ge efter. Babyn är 22 cm längre och huvudet är mycket större. Hela vårtgården är inne i babyns mun och ingenting gör ont.

När babyn var tre dagar var mina bröst stenhårda, att klämma ihop dem till en hamburgare, :p försök klämma en liten bit av en badboll till en hamburgare... Bröstvårtan var som knoppen som sticker ut där man blåst in luft, det enda som gick att suga på.

Så helt enkelt, jag ger det råd jag faktiskt fick nästan försent (dvs när jag hade problem andra gången när babyn var 4-5 månader). Mjölka ur först innan barnet dricker, mjölka ur så mycket att du faktiskt känner att det är lite lite mjukt och ger litegrann runt bröstvårtan om du trycker med ett finger (brukar räcka med 4 till 6 tryckningar med fingrarna). Då är utdrivningsreflexen igång och barnet kan få tag om vårtgården och få in den i munnen och få ur mjölken.

Mjölka ur det för hand tycker jag är lättast (bröstpumpen fungerade inte heller med badbollar), bara att trycka ganska hårt med fingrarna i vårtgården nära bröstvårtan med tex tumme och pekfinger mittemot varandra, tills mjölken kommer (finns handledningar på nätet) fortsätt trycka tills strålen/arna slutar/avtar, kan ta 10-20 sekunder för mig, lätta och ta nytt tag. Flytta fingrarna runt jämt runt vårtan så att du inte glömmer ngn mjölkgång.

Sedan! försök forma vårtgården lite plattare och amma.
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

En annan grej förresten som kan göra att det gör ont även om barnet har "bra" tag enligt alla och amningshjälpen (dit jag var en tre fyra gånger och de var jättebra!) och som min irriterande man upptäckte och såg :p :

Ibland slarvade jag med att hålla barnet, det står att man inte ska hålla i barnets huvud så att det kan ta sig loss självt. Haken om man är jättenoga med den biten kan bli att barnet måste hålla huvudet uppe till stor del självt, någon månad gammalt med halvbra nackmuskler. Det suger sig helt enkelt fast, orkar inte längre, släpper på suget och ramlar ned, suger sig fast igen osv. Sliter jättemycket. Så försök se till att bebisen inte behöver ta något som helst ansvar för att hålla sitt huvud uppe (men såklart inte hålla fast huvudet så det inte kan sluta suga när det vill). Det krävdes i alla fall att jag har en hand runt nederdelen av huvudet eller bra kudde under eller ngt. Och liggamma var riktigt svårt för att barnet skulle nå upp till bröstvårtan, det kunde jag inte förrän han blev större. Jag såg det inte ens själv, kanske fel vinkel, men min man såg det och varje gång jag börjat slarva igen blev det sår. Jag märkte det bara på att barnet sög, släppte, sög, släppte, kanske grät lite och trodde mest han var inne i en sådan period eller att han inte var så hungrig.
 
Senast ändrad:
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Bebisar suger skithårt, ja, men om tekniken är rätt så blir det ingen mekanisk nötning på bröstvårtorna, därav min "tvärsäkerhet".

Nå, då är det väl mitt barn som är defekt och missbildat då - munnen var så liten i början, att hur man än bar sig åt så rymdes inte hela vårtgården i barnets mun. :cool:

Alltså, jag hade en mycket okomplicerad amningsstart, men när mjölken rinner till så kan det göra ont ändå. Barnmorskorna på BB har också sett hundratals nyfödingar och mammor, men de drog inte alls samma slutsats som du, utan menade att tekniken var jättebra, jag ändrade heller ingenting, utan efter nån vecka med amningsnapp så brösten fick vänja sig lite så har det inte varit några problem alls.

Det blir så snett när man tvärsäkert på nätet säger "alla kan och om man gör rätt gör det aldrig ont. Alla som har ont gör fel!". Finns det forskning som visar det, eller hur kan du veta det, bättre än alla andra barnmorskor?
 
Sv: Så fruktansvärt ont i brösten/vårtorna!

Jag röstar för amningsnapp. Sedan kan "snäckor" också vara bra mellan amningarna för läkning.
Att kolla så ni har rätt amningsteknik på BB samt få låna hem en snabb amningspump (helst en där du pumpar båda brösten samtidigt) så att du kan mata ngt mål med sked är säkert också bra för läkningen.
Jag vet inte om bebisar kan få torsk så tidigt? Du kan ju kolla om den har vita beläggningar i munnen. I så fall är det en svamp som smittat bebisen och därmed dina bröstvårtor.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag blev dålig i fredagskväll. Jag fick influensaliknande symtom, ont i ena bröstet som också började rodna. Igår lördag ömmade bröstet...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Lo_
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 519
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Vad fan gör man då? :cry: :cry: :cry: Imorgon blir Stella två veckor gammal, och enda från början har vi haft det lite småstruligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 138
Senast: Zody
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp