Bukefalos 28 år!

När amningen inte fungerar

Sv: När amningen inte fungerar

Ditt sista inlägg låter mycket positivt och hoppingivande. :) Vad skönt att du verkar fått bra hjälp (och lite gnista?).

Lyssna på dig själv och ta till dig de råd och den hjälp som du tror på!
 
Sv: När amningen inte fungerar

Det finns olika sorters amningsnappar också, kolla så att du hittar en som passar just dina bröstvårtor och barnets mun.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Åh vad kul att höra att det gick så bra.

Man kommer igång med pumpen efter ett tag. 150ml är ju jättemkt mat för en 2 veckorsbebis så nog har du så det räcker och blir över.



Tänkte på det nu när du pumpar. Du vill inte anmäla dig som bröstmjölksdonator? Så slipper du hälla ut maten som inte blir uppäten. 150 ml är ca 30 portioner mat för en liten bebis på neo så det är ju inte direkt att man måste känna att man ska donera flera liter om dagen!

Här i Uppsala funkar det så att man får hem ett provrör dom gör bakterieprov på. Sen när de är klart så får man hämta ut pump, handsprit och förvaringslådor. Sätter en namnlapp och in i frysen. Sen åker man in och lämnar när man inte har plats för mer hemma eller när barnet blir 3 månader. Gör ett HIV-blodprov och när dom får svar på de får man lite ersättning för mjölken.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Vad skönt att du fick bra hjälp!

Först några allmänna råd:

Heracillin gör ofta att man får underlivssvamp, så bli intre förvånad om du skulle få det.

På din beskrivning av bröstvårtorna (torra) låter det som att du dessutom möjligen skulle kunna drabbats av en svampinfektion, då blir vårtgården ofta torr, lite fjällande och kliig, så blir du inte helt bra av penicillinet bör du kolla upp det också. Det finns hjälpmedel för allmänt torra bröstvårtor också, tex snäckskal som man fuktar med lite mjölk och har över vårtorna i BH:n. En del BB lånar ut sådana. De kan också hjälpa till att läka sår och irritation, eftersom bröstmjölken har antiseptiska egenskaper.

Amningsnapp ökar risken för infektion, så var mycket noga med hygienen. Sterilisera helst mellan varje amning. Var också noga med din handhygien - tvätta noga med tvål och använd sedan gärna alkogel eller liknande. Det underlättar att ha ett par-tre amningsnappar så slipper man sterlisera hela tiden. Nappen kan också göra att bröstet stimuleras lite sämre, vilket kan leda till lite gnälligt barn som vill ammas ofta och en långsammare/sämre utdrivningsreflex, så bli inte orolig om det skulle hända. Det viktiga är att du inte har ont, amningsnapp kan man ofta vänja bort senare.

En del barn får svårt att växla mellan bröst och flaska, eftersom sugtekniken skiljer sig markant åt. Om det skulle hända innebär det oftast att taget vid bröstet blir för litet och/eller att barnet blir väldigt otåligt vid bröstet eftersom de blir "bortskämda" med att maten kommer snabbt och i en stadig ström ur flaskan, medan mjölktillförseln från bröstet inte alls fungerar på det sättet. Får man problem med det här så finns det alternativ till flaska, om man känner att amningen känns viktig. Jag tillmatade med pumpad mjölk i drickskål i omgångar, eftersom de två yngsta inte kunde klara de olika sugteknikerna. Inte heller kunde jag ge napp. Detta skriver jag inte för att skrämmas på något vis, utan för att du inte ska bli förtvivlad om det skulle hända er. Det går att lösa i allmänhet.

Tvätta allt som kommer i kontakt med dina bröst och din mjölk i minst 60 grader. Det tar död på eventuell svamp och de flesta bakterier. Då minskar du risken för att återsmitta dig själv sas.


Jag vet inte om du vill felsöka och bolla tankar här i tråden eller om du vill ta det via PM, så jag ställer lite frågor här så får du svara här eller i PM.

  1. Var sitter såren?
  2. Hur ont har du nu?
  3. Har du fått någon amningsobservation, dvs om någon tittat på er teknik?
  4. Hur reagerar tösen vid bröstet - är hon otålig och/eller blir skitförbannad eller så?

Beroende på var såren sitter är det förhållandevis lätt att rätta till barnets tag och position. Vi börjar här och så betar vi av allt eftersom! :bump::bump: *tutthopp* :D
 
Sv: När amningen inte fungerar

Åh vad kul att höra att det gick så bra.

Man kommer igång med pumpen efter ett tag. 150ml är ju jättemkt mat för en 2 veckorsbebis så nog har du så det räcker och blir över.



Tänkte på det nu när du pumpar. Du vill inte anmäla dig som bröstmjölksdonator? Så slipper du hälla ut maten som inte blir uppäten. 150 ml är ca 30 portioner mat för en liten bebis på neo så det är ju inte direkt att man måste känna att man ska donera flera liter om dagen!

Här i Uppsala funkar det så att man får hem ett provrör dom gör bakterieprov på. Sen när de är klart så får man hämta ut pump, handsprit och förvaringslådor. Sätter en namnlapp och in i frysen. Sen åker man in och lämnar när man inte har plats för mer hemma eller när barnet blir 3 månader. Gör ett HIV-blodprov och när dom får svar på de får man lite ersättning för mjölken.

Nja. 150 ml skulle aldrig ha räckt för min grabb när han var 2 veckor gammal. Han drack utan problem ½ dl åt gången. Jag hade varit duktig och fryst in i små omgångar om 10-15 ml jag, men det var bara att sluta med det. Han drack minst ½ dl när han fick mjölk på flaska.
 
Sv: När amningen inte fungerar

½dl är väl 50 ml? Då räcker ju 150 ml till 3 portioner.

Jag har fryst in mjölken till Tilde i sånadär isbitspåsar. Så är det bara att trycka ut så många man behöver. Donerar man så rymmer dom plastbunkarna 250 ml eller något sånt. Man ställer kyld mjölk i frysen. Sen kan man hälla på med mer nedkyld mjölk så den är full. Men man får inte blanda kallmjölk.
 
Sv: När amningen inte fungerar

½dl är väl 50 ml? Då räcker ju 150 ml till 3 portioner.

Jo, fast det är ju inte säkert att det handlar om något överflöd av mat hos TS bara för att hon fått ur 150 ml. För hennes barn räcker det kanske inte till särskilt många portioner. Det var lite så jag tänkte. ;)
 
Sv: När amningen inte fungerar

Grattis till 150 ml och din elektiska pump!

Jag har följt din tråd i tysthet. Jag pumpade de två första veckorna av min pojks liv för han somnade så fort jag la honom vid bröstet. Nu vill jag ge dig några tips utifrån min erfarenhet.

För mig kom det mer mjölk ibland och mindre ibland. Det varierar över dygnet (för alla kvinnor?) Dessutom så fort jag blev stressad gick produktionen ned och så fort jag blev lugnare ökade den. Jag blev ganska fixerad av hur många ml som jag fick ut varje gång och trodde att jag höll på att sina varje gång det blev färre ml. Men man sinar inte från en dag till en annan!!!

Fick du en bra genomgång av pumpen? Jag hyrde en gul Medela och tyckte att genomgången jag fick på BB var kass, men väl hemma surfade jag fram bruksanvisningen och fick en massa bra tips.

Vi valde att dela på jobbet. (Min man var fortfarande hemma med pappadagar.) När jag pumpade, matade min man med nappflaska. Mjölk håller sig 24 timmar i kylskåpet och jag hade turen att jag alltid kunde ha ett mål i kylskåpet. Efter två veckor var min pojk stark nog att ta bröstet och vi kunde sluta med nappflaskan.

Lycka till med pumpningen! Innan du vet ordet av kommer du amma igen *pepp*!
 
Sv: När amningen inte fungerar

*kl*

Toppen att det känns bättre! En grej jag tänkte på är att om brösten läker dåligt kan du som jag ha drabbats av stafolykocker. Jag behövde tre penicillinkurer innan mina bröst hade läkt, 1½ månad efter att jag slutat pumpa/amma. Skulle det inte rätta till sig kan du alltid be amningsmottagningen på sjukhuset att ta ett prov om det inte gjorts.

Hoppas det löser sig på det sätt som du vill:)
 
Sv: När amningen inte fungerar

Aha jag tänkte om hon fick ut så pass per pumpningstillfälle då är det ju onödigt att kasta de som inte blir uppätet.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Hade det precis som du med Isak.
Han fick inget tag, jag fick sår som inte läkte och det gjorde djävulskt ont varje gång han åt. Han blev frustrerad för att det inte kom nog med mjölk. Pumpade med det gick bara nån v max sedan sinade det helt. Ammade i två veckor, och grät varje gång. Dels pga smärtan och dels pga av känslan av otillräcklighet, att jag som mamma inte kunde mata min hungriga son. En hemsk känsla verkligen!
Sedan att man inte fick nåt stöd av dåvarande sambon gjorde ju inte saken bättre heller.

Vi gick över till ersättning och allt blev så mycket lättare.
Isak blev mätt, vi kunde dela på matningarna och jag slapp smärtan.
Vi valde att ge honom Nestles ersättning, den fungerade bra för honom, han fick inte ont i magen och åt bra av den. Det står på kartongen hur mycket man ska ge och hur det ska blandas.
 
Sv: När amningen inte fungerar

De första två veckorna hade vi också strul med mjölken vad gäller mängd, amning och jobbiga sår som inte riktigt hade tid att läka, men det gav med sig till slut, lättade precis innan jag tänkte skita i allt och pensionera brösten.
Jag gav dock ersättning redan från början parallellt med amningen så jag behövde aldrig den där oron över att inte vara tillräcklig - och ungen protesterade knappast! Tror hon gillade ersättningen bättre än bröstmjölken :o. Hade dock inte tvekat en sekund att bara ge ersättning om amningen inte funkat.
 
Sv: När amningen inte fungerar

*kl*
Tiden räcker inte riktigt till, men förhoppningsvis finns det lite tid över ikväll till att läsa alla inlägg och svara. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Gravid - 1år Mina tvillingar har lite magknip, från början var det bara killen men nu börjar tjejen också få det. Det är inte kolik (än) utan ser mer...
2
Svar
26
· Visningar
2 102
Senast: Fille
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 643
Senast: verser
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 723
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp