Bukefalos 28 år!

När amningen inte fungerar

Sv: När amningen inte fungerar

*kl*

Ställ dig frågan: om du fick hjälp med dina problem så att du inte hade ont längre, vill du gärna amma då?

Att känna sig otillräcklig när amningen fungerar är helt normalt. Jag tror tom att det är en evolutionär bieffekt, faktiskt. Att det finns ersättning att köpa i närmsta affär vet ju inte din kropp rent biologiskt, så att säga.

Nu kom jag just hem från jobbet och är snurrig i huvudet av hunger, men jag försöker gärna hjälpa dig om du känner att du verkligen vill amma och har ork att pyssla med problemlösning. Du ska inte plåga dig, det finns ingen anledning. Vill du amma så finns hjälp att få, känner du att det blir för jobbigt så ger du ersättning. Det har ingenting med dina kvalitéer som mamma att göra öht.

Jag hör till dem som blivit kallad pedofil för att jag ammat i över tre år - amningen har varit viktig för mig och jag har varit tvungen att lära mig oerhört mycket om olika typer av problem som kan uppstå eftersom jag haft långvariga problem med alla tre. På kuppen har jag kunna hjälpa väldigt många kvinnor som känner som du, vare sig det handlar om att försöka få till en fungerande amning eller att avsluta utan skuldkänslor.

Det är vanligt att känna sorg över ett amningsavslut, även om man själv valt att avsluta. Det är inget konstigt, det måste man få göra även om slutet är ofrivilligt.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Jättebra inlägg. Jag sörjde också, trots att jag ammat i 18 månader och kände att det var dags att sluta. Jag grät till och med en skvätt.
 
Sv: När amningen inte fungerar

jag var i exakt samma situation som du med elias och det enda råd jag kan ge dig är att sluta fokusera på att amningen måste fungera, jag gav upp totalt efter 10 veckor i den onda cirkeln(vi varvade med ersättning hela tiden under dessa 10v).. jag har redan nu börjat få ångest inför barn nr 2, fast skillnaden denna gången är att jag har en bm på mvc som är mkt mer insatt i amningsproblematiken som är väldigt vanlig idag.. och jag ska ringa henne om det blir problem denna gången o inte behöva åka runt till olika mott som förra gången..:)
 
Sv: När amningen inte fungerar

kl

Samma för mig, inget funkade och jag bölade. jag gav upp, och körde ersättning i stället, vilket var den bästa lösningen för oss. JAg fick inte den hjälp jag behövde, så för att få lite sinnesro och slut på problemet pumpade jag först, men brösten läkte ändå inte. Ersättning ahr var funkat bra för oss, lite meck i böjan, men man lär sig.

VILL du amma, eller känner du att du BORDE amma? Vill du, så se till att få hjälp, ev kan du pumpa lite och ge så brösten får en chans att läka, annars finns Pallas m fl som kanske kan hjälpa dig.
Men ersättning är ett bra alternativ om det inte rättar till sig. Det är också mysigt, närhet osv.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Stackare! :crazy: Inte lätt det med att få amningen att fungera, jag hade lite problem i början.
Lillkillen ville bara ta mitt vänstra bröst, det högra blev aldrig någon favorit. Han sög på det 1-2 måltider och resten på det andra. Men gudars vad ont det gjorde innan allt la sig och man fick rutin på det hela.
Hade ont i 3 veckor då jag hade fått sår som inte ville läka, testade med allt. Och det som fungerade för mig var bland annat; tvätta rent vårtorna med vatten, sen smörj in dem med bröstmjölk och lufta så ofta du kan. Jag testade det smärtstillande som fanns på apoteket, det fungerade inte för mig. Testade ett annat, en salva (en gul tub, kommer inte ihåg vad det heter) men den höll ju bara såren öppna, de får ju inte en chans att få bilda sårskorpor.
Hade en ammningsnapp någon vecka, sen när såren hade gått ihop kunde jag amma försiktigt utan. Sen av någon anledning fick vi till det och jag slappnade av. Testade med pump, men var som dig, fick bara ut några ml.
Jag märkte att också att utdrivningsreflexen gjorde ondare när jag inte hade sovit tillräckligt, var nervös, stressad eller druckit dåligt.
Jag drack 1 ½ l mellanmjölk/dag (innehåller många bra mineraler och vitaminer) och resten vatten.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Vad fan gör man då? :cry: :cry: :cry:

Imorgon blir Stella två veckor gammal, och enda från början har vi haft det lite småstruligt med amningen. Jag fick sår tidigt, vi hade svårt att få till läget och få henne att ta ett bra tag. Fick hjälp både på återbesöksmottagningen och av BVC vid hembesöket, men trots det så fungerar det inte. :cry:

Såren är stora och läker inte, det är lite var i dem och hela vårtan är oerhört öm och torr. Går helt topless ofta, men det känns som att det kvittar.

Varje gång Stella visar tecken på hunger så kommer känslan av otillräcklighet, av ångest och sorg. Jag vet att det kommer göra så jävla ont, jag vet att hon kommer strula vid bröstet (vifta med armar och ben, hugga efter vårtan och ta litet tag, ta och släppa upprepade gånger osv) och det har blivit en ond cirkel. Det känns som att mjölken inte längre rinner till, som att ingenting fungerar. Har försökt att pumpa ur mjölk och ge ur flaska för att få vila brösten, men inte heller pumpen fungerar. Får inte ut många droppar, senast igår fick jag ca. 10 ml från BÅDA brösten. :cry:

Jag känner mig verkligen så fruktansvärt värdelös och otillräcklig, just nu gör jag inget annat än gråter. Klockan 13 ska vi vara på amningsmottagningen, men precis som sköterskan sa så vet hon inte riktigt vad vi ska kunna göra.
Jag vill kunna ge mitt barn mat, kunna ge henne närhet och kärlek, göra henne nöjd. Nu är jag bara en värdelös mamma som inte duger till något alls.

Vad gör man egentligen? Går in i väggen och bryter ihop? Jag orkar verkligen inte ha det såhär, jag var införstådd i att amningen i de allra flesta fall är riktigt jobbig i början - men jag trodde aldrig att det skulle vara såhär. :cry:

Ersättning är ju självklart det som ligger nära till hands nu, men vid varje tanke på det kommer känslan av att inte räcka till, att jag inte är en tillräckligt bra mamma även om jag vet att det inte är så.
Är livrädd för att hon ska få ont och bli hård i magen, få kolik osv om vi ger flaska. Har ingen aning om hur nånting kring att mata med flaska fungerar, vilken ersättning och vilka flaskor man ska ha. Hur man gör, hur mycket dom ska äta. Ingenting.

Jag hade verkligen hoppats på att livet som mamma skulle vara lite bättre än det här. Nu är jag bara ett gråtande vrak som snart ger upp... :cry:
(vad jag ville med det här enormt gnälliga inlägget? Spy ur mig lite, och hoppas på att någon kanske har något vänligt ord, en kram eller lite råd och stöd att ge)

Förlåt nu har inte jag läst hela tråden men jag känner spontant: lugn tjejen!
Får du panik får bebisen panik!
Mitt tips och tröst är att den första råmjölken är segare och rinner saktare, det blir bättre sen när "den riktiga" mjölken kommer...
Men för att förenkla för dig själv så reta din "mjölkreflex" genom att låta barnet ligga intill bröstet litet innan amning, så mjölken får rinna till innan. Så slipper h*n suga det till sig.

TIPS nr2: Det finns en bedövningssalva på apoteket ;)
 
Sv: När amningen inte fungerar

Jag är ledsen att du känner dig så förtvivlad! :(

Jag förstår faktiskt inte att du ens orkar försöka om jag ska vara ärlig. Närhet får man även med flaska, och mycket mer "demokratiskt" är det också, för pappan kan också få samma närhet som du får till Stella! :love:

Rent fysiskt mår flaskbarn PRECIS lika bra som barn som ammats, det har visats i avhandlingar. Och hon har fått den viktiga råmjölken. :bow:

Du har varit jätteduktig som har kämpat så här länge. Jag hoppas av hela mitt hjärta att din BM säger åt dig att inte amma mer, det är inte rimligt att du ska ha det såhär.

Du är en fantastisk mamma oavsett om mjölken kommer från boppen eller flaskan!

Stor kram!
 
Sv: När amningen inte fungerar

Jag hade ett helvete i början, men fick lära mig några saker som passade mig...

Om du får sår och ont har bebis fel grepp. Det handlar inte om att härda ut. Barnen kan ligga och träna i magen på att suga och det är inte alls säkert att de tränar rätt. Ett barn som suger helt korrekt från början är det inget problem att amma. Jag har flera kompisar som undrar om det ska vara så lätt att amma: Ja om bebis har rätt grepp från början :) (Då pratar jag om barnet grepp och inte om man har någon annorlunda form på bröstvårtorna etc)

Vi fick köra amningsnapp i början. Läääänge. Sen hade han fått in rätt grepp och kunde amma utan att det kändes ett dugg. Jag fick råd om att köra amningsnapp tills han fått rätt grepp och det fungerade. Men mitt ena bröst var svårammat och där körde jag längre med napp än på den andra sidan.

Jag gav ersättning ett par gånger per dag för att komma ifrån lite. Han kunde amma upp till var 20:e minut och jag orkade inte riktigt hela tiden med det. Så han tog flaska och bröst både med och utan amningsnapp. Alla barn gör inte det, men det hade vi tur med.

Den teknik jag fick lära mig att lägga till barnet: Ska du amma på höger bröst så ska bebis huvud ligga i din vänsta hand. Då kan du lägga till barnet precis som du vill ha det. Man ska inte försöka lägga till med barnets huvud i det högra armvecket. När barnet ligger rätt ska barnets näsa inte vara intryckt i ditt bröst. (inte ens om du har jätteboobs som jag har) Däremot ska hakan ta i bröstet. Den ställningen är lätt att få till om du lägger till barnet med "fel" hand.

Sen om du ammat eller ej handlar inte om moderskap eller misslyckande. Det blir som det blir och olika omständigheter påverkar vad som blir :) Det är för och nackdelar med båda alternativen! Det är skönt att slippa diska flaskor, men skönt att någon annan kan ta hand om barnet lättare osv osv! Lycka till vad du än väljer att göra!!
 
Sv: När amningen inte fungerar

Du har fått jättemånga bra tips och råd här i tråden så jag skall inte tjata om ditten och datten.

Jag ville bara skicka en jättekram till dig! Du är en toppenmamma och den bästa för Stella!!! Det löser sig.

//doris (som sket i principen "amma om du vill vara en bra mamma" och gav 1:an ersättning när det strulat konstant i 7 veckor, och tyckte att det var det bästa jag någonsin gjort, vilken frihet!!!)
 
Sv: När amningen inte fungerar

Vad fan gör man då?
Det finns få ställen man kan tappa sitt självförtroende så totalt på som BVC ...där kan de verkligen skuldbelägga!
Min första fick ingen mjölk, hon skrek och ammningarna blev tätare och tätare.
"Alla KAN amma" var svaret på BVC.
Till slut träffade jag en klok sexbarnsmamma som konstaterade att mitt barn var hungrigt!
Köp tllägg var rådet. Ett bra råd, för sen hade vi det lugnt hemma.
När jag fick nr två hade jag inga förhoppningar om ammning - fungerade hur fint som helst i åtta månader, och det var en helt annan känsla, jag kunde känna att jag hade mjölk den känslan hade jag aldrig med ettan.
Ammningen är ingen självklarhet och har det börjat strula och man bara får höra att det visst ska gå då blir det jobbigt.
Så mitt råd är att gå till konsum och köpa tillägg, ge det och amma för skojs skull utan krav.
Det ska inte vara en kamp att ha bebis.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Nummer ett är ju att barnet får mat. Om det sedan är bröstmjölk eller ersättning spelar faktiskt mindre roll.
Jag fick inte riktigt klart för mig om du provat amningssnapp eller ej? En sådan kan hjälpa amningen om barnet har svårt att få rätt grepp och oxytocinspray (stavning???) kan hjälpa tillströmningen av mjölken.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Det finns få ställen man kan tappa sitt självförtroende så totalt på som BVC ...där kan de verkligen skuldbelägga!

Det håller jag verkligen med om!

Den där amningspropagandan är ju som om vi levde på stenåldern och bebis skulle svälta om man inte ammade. Ibland är det ju ingen gräns för vilket lidande de tycker att mamman ska genomgå för amingens skull. Jag tycker att det är rätt otäckt. BVC har en sådan makt över en under den där känsliga livsfasen, och de använder inte alltid den makten försiktigt och respektfullt.

TS, det är viktigare att bebis och du har det mysigt ihop än att du envisas med amningen.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Först och främst, du är ingen dålig mamma för att du inte ammar.

Min mormor var en väldigt klok kvinna, hon sa alltid att visst är det praktiskt att amma och alltid ha mat med sig och i lagom temperatur men man ska inte må dåligt för idag finns det välling som är precis lika bra.

När min äldste morbror föddes för 78 år sedan så hade min mormor, alltså då nybliven mamma, ingen mjölk. Hon fick försöka koka välling själv och var givetvis vettskrämd för att hennes son skulle dö ifrån henne :( Hon fick mata sin son med tesked.
Min morbror överlevde och lever än, han har inte fått några men av att inte få någon amning och jag lovar att du och ditt barn kommer må bättre när ni slipper ångesten över matningen.

Om du verkligen vill amma så bestäm dej för att ge det ett visst antal dagar. Skaffa amningsnapp, utdrivningsspray, bedövningssalva och zinkpasta.
När bebis är hungrig så ta nässprayen och åt din lilla skrika någon minut extra i din famn eftersom det sätter igång den naturliga utdrivningen av hormonet i din kropp så att mjölken verkligen kommer fram. Mjölka ur de första dropparna själv och andas hela tiden djupt så att du inte stressar upp dej, du måste verkligen tro på det här för att det ska fungera.
Håll ditt barn så att du själv kan reglera hur högt upp hon är, låt henne inte ligga för långt ner och vänd henne så att hennes mage verkligen är mot din mage.
Hjälp henne att ta tag och låt henne inte ta bak huvudet utan håll kvar huvudet tills hon isåfall släpper själv.

När du har ammat så smörjer du in bröstvårtorna ordentligt med zinkpasta, det hjälper huden att läka fortare, du kan använda bedövningssalvan under zinkpastan. Salvorna går bort med hjälp av lactacyd tvål och vatten för du måste ta bort det innan nästa amning. Använd amningsnappen tills dina bröstvårtor verkligen är helt läkta och prova bara lite i slutet på varje amning när mjölken redan har runnit till.
Att äta, dricka och få sova ordentligt är också jätteviktigt. Strunta i alla andra måsten och boa bara in dej och bebis, sov när hon sover! Ditt jobb just nu är att lära känna ditt barn. Omvärlden får faktiskt vänta.

Och till sist, en (((jättekram)))
 
Senast ändrad:
Sv: När amningen inte fungerar

*kl*
Jag har läst vartenda inlägg och tårarna bara sprutar, för fy tusan vilka fina människor ni är! :love: Att ett forum kan vara fyllt av okända människor som är som ni, det är otroligt. :love:

Besöket på amningsmottagningen resulterade i Heracillin i 10 dagar för att infektionen i såren ska läka och en elektrisk pump. Ska pumpa ur och ge flaska och har några tetror ersättning hemma som backup om det krisar. Har nu när jag pumpat lyckats få ut runt 150 ml varje gång så jag vet ju att det finns mat i alla fall, men jag känner ändå att jag vill amma!
Det är ett jäkla pyssel med att pumpa och ge flaska - ett evigt diskande, torkande och så ska allt kokas en gång om dagen. Jag saknar redan amningen, trots att den gjorde ont och var ångestfylld.

Ang. amningsnapp så har jag testat det innan och tycker inte riktigt den funkar. Ska dock ge det ett försök till, vore kanon om det kunde fungera nu i kombination med antibiotikan för att få såren att läka.
Vi ska tillbaka till amningsmottagningen på torsdag för att se hur läget ser ut och ska väl ev. kika på amningen då. Dock kommer jag nog försöka här hemma själv redan innan dess, i kombination med flaskan. Har BVC-besök imorgon också och kan få hjälp med att få till läget där med.
Xylocain finns här hemma så det kan ju vara värt ett försök det med!

Ni anar inte hur glad jag är över alla era svar, över era tips och uppmuntringar! :love:

Pallas - jag tar mer än gärna emot din hjälp, för jag VILL verkligen amma.
 
Sv: När amningen inte fungerar

Du låter mer hoppfull nu, vad skönt! :)

Det är ett jäkla pyssel med att pumpa och ge flaska - ett evigt diskande, torkande och så ska allt kokas en gång om dagen.

Som jag lärt mig är det viktiga att man sköter kokningen - i övrigt räcker det att man sköljer av grejerna efter varje användning. Går betydligt fortare! :)
 
Sv: När amningen inte fungerar

Vad skönt att du fick hjälp och att du låter lite mer hoppfull nu. Jag vill ändå råda dig till att inte börja för snabbt med amningen igen. Låt brösten läka ordentligt så det inte blir bakslag. Jag testade amma efter ca en vecka med heracillin, men efter en dag hade jag jätteont igen. Då väntade jag en vecka till och då funkade det! :laugh: Ett tips är också att varva pumpning och amning i början för att vänja brösten lite långsamt.

Lycka till Zody!! :)
 
Sv: När amningen inte fungerar

kl

Först och främst är det mycket viktigare för Stella att ha en mamma som mår bra och orkar vara mamma än vad det är att få amma. Fungerar inte amningen så ska du sluta amma innan du själv går under.

Men som du nog läst vet jag precis hur det känns paniken, ångesten och att man är sämst i hela världen. Mina bröstvårtor såg mer eller mindre ut som variga köttslamsor och jag grät så många gånger när det var dags för amning. Även om jag logiskt förstod att jag inte var en sämre mamma om jag inte ammade så gick det inte in känslomässigt i min hormonsprängda hjärna… Så än en gång: DU ÄR INTE EN SÄMRE MAMMA OM DU INTE AMMAR!

Du har fått många bra tips så detta kanske inte bidrar med nått nytt men jag dränkte in bröstvårtorna i bedövande ”bröstvårtskräm” från apoteket. Innan amning tvättade jag bort denna med en tvättlapp med kallt vatten för att bedöva lite till. Men riktig hjälp fick jag inte förrän jag till slut fick hjälp med teknikförändring. Jag skulle inte hålla mage mot mage då mina bröstvårtor är placerade lite snett utåt. Det är viktigt att se till att hon äter aktivt vid bröstet. Ser hon ut att dra ner på takten, halvslumra eller likn så skulle jag lägga henne ifrån mig så hon vaknade till igen. För äter de inte aktivt försämras sugtekniken och oftast så håller de för långt ut i så fall.
 
Sv: När amningen inte fungerar

HÄRLIGT att du känner dig vid bättre mod ! För du ÄR den bästa mamman till din lilla flicka oavsett.

Jag hoppas att du får till amningen eftersom du så gärna vill amma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 596
Gravid - 1år Mina tvillingar har lite magknip, från början var det bara killen men nu börjar tjejen också få det. Det är inte kolik (än) utan ser mer...
2
Svar
26
· Visningar
2 104
Senast: Fille
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 643
Senast: verser
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 726
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp