- Svar: 51
- Visningar: 5 589
Polisen har ännu inte velat säga hur man tror att olyckan har gått till, men enligt trovärdiga uppgifter till SVT rör det sig om en omkörningsolycka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är ju inte direkt jämtländsk vinterväglag här, det måste väl tas med i beräkningen.
Ca 1 sekunds reaktionstid och till det ca 1/3 av farten omvandlat i meter Gäller för personbilDet var en allmän fråga.
Okej. Jag hittar inga sekunder i beräkningar av bromssträckor, vad innebär det i meter?
4 sekunder med en genomsnittsfart på 80 ..då har du en reaktionssträcka på 20 meter (minst) + bromssträcka på 25 meter. så säg 50 meter... exklusive ev. elektroniska hjälpmedel. Sedan får du förlänga bromssträkan alltefter sämre väglag.Den lastbilen måste ha väldigt dåliga bromsar... en långtradare som kör i 80km/h med en totalvikt på 60ton stannar på 4 sekunder förutsatt att man ställer sig på bromsen, detta gäller vid torr vägbana. Dagens moderna lastbilar har även hjälpbromsar som hjälper till att få stopp snabbare, då niger hela bilen. Ett bra exempel på det är följande klipp där lastbilens hjälpbromsar hoppar in och hjälper till och även chaufförens snabba reaktionsförmåga.
Ca 1 sekunds reaktionstid och till det ca 1/3 av farten omvandlat i meter Gäller för personbil
Så vid 90 km/h så har du mellan 20-25 meters reaktionstid och en bromssträcka på ca 30 meter..
Vid torrt väglag. För en lastbil kan då bromssträckan vara längre. om det är halt, mångdubbelt längre
Sedan har jag kollat.. Lastvikten ska inte spela ngn större roll på bromssträckan eftersom trycket på däcken och därmed bromsverkan ökar med större last. En lastbil med fullgoda bromsar ska alltså under samma förutsättningar kunna bromsa på samma sträcka som en personbil.,,,vad som däremot skiljer är momentet. ställer sig ekipagen på tvären (inte ovanligt att trailers knyter sig) så har naturligtvis lastbilen en oerhört mycket högre levande obromsad kraft.4 sekunder med en genomsnittsfart på 80 ..då har du en reaktionssträcka på 20 meter (minst) + bromssträcka på 25 meter. så säg 50 meter... exklusive ev. elektroniska hjälpmedel. Sedan får du förlänga bromssträckan alltefter sämre väglag.
Tas med i vilken beräkning? Nu får du det att låta som att olyckan var lastbilens fel för att den ej hann bromsa? Det är så ditt inlägg låter.Är ju inte direkt jämtländsk vinterväglag här, det måste väl tas med i beräkningen.
Tas med i vilken beräkning? Nu får du det att låta som att olyckan var lastbilens fel för att den ej hann bromsa? Det är så ditt inlägg låter.
Jag utgick inte från någonting vad det gällde utmärkningen av fororna, vad jag skrev (du kan kolla) var väl en spekulation om, de var utmärkta lika illa som filmen jag länkade till.Så läser inte jag inläggen.
Som att lastbilschauffören skulle vara vållande.
Det jag tycker mig ha läst är dels att @lbb tycker att fororna inte hade på vägen att göra (enligt min mening ute och cyklar i den åsikten) och utgick från att fororna inte var korrekt märkta (konstigt att utgå från det, och dessutom visat felaktigt).
Dels har jag läst att folk tycker att det är anmärkningsvärt att föraren av personbilen inte uppmärksammade en mötande lastbil (och det låter märkligt utifrån att en timmerlastbil är STOR). Och att det mest troligt är föraren av personbilen som gjort den stora missbedömningen.
Sedan har jag också läst att man reflekterat kring att det inte är enkelt att få stopp på en timmerlastbil, kanske i synnerhet i Jämtländskt vinterväglag, vilket gör det ganska självklart att lastbilschauffören inte hade möjlighet att göra annat än att försöka stanna och väja - när det nu var en personbil på väg rakt in i nosen på lastbilen, och på fel sida vägen.
Så jag har snarast läst svårigheterna att få stopp på en timmerlastbil som "förmildrande/förklarande omständigheter".
Nej men i beräkningen på hur lång bromssträcka ett lastbilsekipage har i inlägget i filmen. Sträckan är ju längre i sämre väglag.Tas med i vilken beräkning? Nu får du det att låta som att olyckan var lastbilens fel för att den ej hann bromsa? Det är så ditt inlägg låter.
Men varför var din reaktion att spekulera i att fororna nog inte var korrekt märkta/skyltade?Jag utgick inte från någonting vad det gällde utmärkningen av fororna, vad jag skrev (du kan kolla) var väl en spekulation om, de var utmärkta lika illa som filmen jag länkade till.
Därför att det hör till ovanligheten att de hästekipage jag ser är just ordentligt utmärkta. Så gott som aldrig med reflexer eller fast belysning bakåt eller reflextriangel som varnar för vagn/släde
Det är sällan en parts fel vid en olycka...haveriexperter talar om väggar som skyddar. Men varje vägg har hål. Olika stora. Väggarna rör sig och när alla hålen ligger i linje, då är olyckan ett faktum.OK, då blir det mer förståeligt. Men jag tänker att det bör vara skillnad när det gäller en van kolonn med forbönder. De har säkert bättre koll jämfört med en genomsnittlig hobbykusk.
Och jag kan tycka att det är synd att omedelbart gissa att forbönderna inte skött sig.