Så in vall i stubbåker...

Bukefalos 30 år!

lizzie

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om att arrendera en bit åkermark. För tillfället odlas höstvete och jag får tillgång till marken nästa år. Marken ska användas till hästbete.

Jag kommer få göra upp med nuvarande arrendator om vilket skick marken ska vara i när jag tar över och eftersom jag ska ha den till bete. Så vill jag att de anlägger en vall åt mig. Jag har inte möjlighet att göra det själv, utan måste köpa in den tjänsten.

Mina funderingar är följande:
Går det att så in en betesvall i stubbåker?
Vilka grässorter ska jag satsa på? Hästarna är 1 varmblodig ridhäst och 1 welshponny med fånghistorik. Båda hästarna är lättfödda och behöver alltså inget kraftigt bete.

Tacksam för alla tips!

/Lizzie

Jag kan svara på ena frågan i alla fall! Det går alldeles utmärkt att så vall i stubb. Första året kan det komma lite överblivet från det som är sått på vallen i år, men det brukar vara försumbart lite. Så in så tidigt du kan på hösten.

Jag kan svara på ena frågan i alla fall! Det går alldeles utmärkt att så vall i stubb. Första året kan det komma lite överblivet från det som är sått på vallen i år, men det brukar vara försumbart lite. Så in så tidigt du kan på hösten.

Tack för svar! Låter bra! Eftersom jag har behov av att kunna nyttja arrendet till bete redan nästa sommar så hoppades jag att denna variant skulle funka :). Jag kommer be nuvarande arrendator att så in åt mig och välta också när de är klara med höstskörden.

Efter lite googling så tror jag att fröblandningen Pegasus 13 från Lantmännen kommer passa. Jag behöver tramptålig vall utan rajgräs.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka