Så jävla äcklad

Jag in såg nyss en sak som nog många kommer att tycka att jag är helt dum i huvudet för.
Men om avel och sånt alltså med hästar eller säkert hundar eller kor eller andra djur. Så det är så JÄVLA äckligt om man tänker på det 🤮
Liksom att nån människa bara be stämmer att dens sto ska bli be täckt så i BÄSTA fall så kanske hon vill göra det med den hingsten. Men annars så blir hon nästan v*ld t*gen och människorna typ håller fast henne. Och annars så tar tar man sp*rma från hingsten och sprutar in det i stoet för nån bara har be stämt att hon ska bli dräktig. Så då gör nån människa det annars.
Ni tycker säkert att jag är helt dum i huvudet nu och att det är så det ska gå till men JAG tycker att det låter så JÄVLA äckligt och att människor är så fucking jävla vidriga 🤮🤮🤮
 

Jag har varit med och betäckt för hand med en hingst. Det fanns inte på fråga att han klev upp på ett sto som inte var redo och med på det hela. :)
Ja och då är det ju okej. Men jag har läst om tips om inte stoet vill det och tillexempel som jag inte vet om man gör i Sverige men iallafall. Men att dom ställer stoet mot nåt som stopp så hon inte KAN gå iväg om hon inte vill och att dom har en lina runt bak benen så hon inte kan sparka och det är VIDRIGT tycker jag 🤮
 
Jodå, vettiga uppfödare som kör med handbetäckning utan våldtäkt (alltså två sugna hästar i grimskaft).

Och det finns en hel del som fribetäcker. Jag besökte en gång en welshuppfödare på Öland (i skolsammanhang), dom hade fantastiska gräshagar med enorma ligghallar och en komplett flock med ston och hingst. Det var som en saga att få se, på våren när grönskan precis exploderat och fullt med vackra vita ponnys. Hingsten och ett sto bjöd till och med på barnförbjuden show 😅.

Gotlandsruss födda på Lojsta Hed är ett annat exempel på garanterat samtycke vid betäckning.
Vet du eller nånannan hur det är på Irland tillexempel? Om dom brukar göra fri be täckning där eller hur är det vanligast? Alltså med tillexempel korsnings ponnyer och cob och såna.
 
Jag har inget bevis på det och vet inte ens om det skulle gå att forska på det, men det är mera en känsla av att det funkar lite så... Mitt äldsta sto har vi t.ex. bara lyckats få föl på vartannat år, hon är en mycket klok och egensinnig dam, och det verkar på mig som att hon själv vill ha ett pausår mellan sina föl.

I övrigt så är hon inte alls svårflirtad vad gäller betäckning - hon ställer upp sig för var och varannan valack inom synhåll när hon är i brunst, så hon kan endast gå i rena stoflockar annars så i princip "tvingar" hon valackarna att betäcka.... för inte att tala om ifall det är en hingst i närheten... Så jag har inte så dåligt samvete för att använda henne som avelssto, även om vi måste köra med inseminering pga det inte finns lämpliga hingstar av hennes ras i närheten som betäcker naturligt. Jag tror dock hon blev betäckt naturligt med sitt första föl innan hon kom till mig, och att det är därför hon är så "på" vad gäller andra hästar av hankön....
Hennes kropp kanske inte är redo att ha ett föl varje år bara. För jag tror verkligen INTE att ston kan på verka hur dom VILL bara om dom blir dräktiga. För då skulle nog inget sto som människor tvingade bli det. Och om man bara sprutar in det med en spruta så vet dom väl inte ens om att dom kanske blir dräktiga.
 
Din tanke är helt rimlig och du är inte ett dugg dum i huvudet!

Det är inte riktigt så det fungerar.
Det händer att stoet inte gillar hingsten, vid naturlig betäckning. Då får man hitta på något annat, t.ex att byta till en annan hingst - och det kan mycket väl fungera alldeles utmärkt.
Ett sto som slår ifrån är näst intill omöjligt att betäcka. och OM man ändå försöker är risken stor för skador.
Det är inte tillåtet att använda semin från en hingst samtidigt som han används för naturlig betäckning. Och seminverksamhet drar med sig en massa extra kostnader och är i många fall helt ointressant. För det är inte ens möjligt att hitta hingstar att seminera med i alla raser.
De ston som semineras är oftast planerat med semin redan från början. Ofta handlar det om hingstar som många vill använda och då är det (mkt förenklad beskrivning) enklast att transportera små semindoser till stonas hemmastationer istället för att alla ston ska köras till hingsten. Och varje sats hingsten lämnar kan användas till många ston.

Jag har shetlandsponnyer och hos mig går avelshingsten tillsammans med stona i hagen. Och han frågar dem försynt om de vill bli betäckta innan han närmar sig. Och jag lovar, ett sto som vill bli betäckt visar det väldigt tydligt.....
Så som du skriver att du har tycker jag är okej för då är det ju bara om båda hästarna vill det. Men jag tycker INTE att det är okej med v*ld t*kt eller att spruta in det bara för att människorna tycker att det stoet ska bli dräktigt.
 
Det man kan tycka om semin då det är att stona missar kontakten och umgänget med hingsten. Samma med de flesta mjölkkor som går på semin. Annars- om en flock ston eller en flock kor släpps lösa med en hingst eller tjur så blir de allra flesta betäckta o dräktiga, helt utan tvång.
Så det är knappast äckligt att använda semin, bara onaturligt , dock säkert både mot hon och handjuret.
Jag tycker iallafall att det är äckligt. För som du skrev om det är en flock så blir domflesta dräktiga UTAN TVÅNG och då är det ju inget fel.
Men om det är ett sto eller en ko eller nåt som bara åker till en vetrinär eller vart dom gör sånt. Så stoppar dom in en spruta och sprutar in sp*rma det fattar ju inte den. Och sen heltplötsligt så är den dräktig bara alltså tänk själv ifall du kanske trodde att du skulle göra nån under sökning bara och du hade inte ens träffat nån kille eller gjort såna saker sen heltplötsligt så var du gravid. Och du visste inte ens vem som var pappan eller hur det gick till eller nånting skulle inte det vara ganska äckligt?
Och ja jag vet att inte hästar eller kor tänker exakt som oss men jag tycker ändå att det är sjukt.
 
Jag tycker iallafall att det är äckligt. För som du skrev om det är en flock så blir domflesta dräktiga UTAN TVÅNG och då är det ju inget fel.
Men om det är ett sto eller en ko eller nåt som bara åker till en vetrinär eller vart dom gör sånt. Så stoppar dom in en spruta och sprutar in sp*rma det fattar ju inte den. Och sen heltplötsligt så är den dräktig bara alltså tänk själv ifall du kanske trodde att du skulle göra nån under sökning bara och du hade inte ens träffat nån kille eller gjort såna saker sen heltplötsligt så var du gravid.

I grunden, om man ser till individen långt tillbaka i tiden så är häst och ko gjorda för att få kalv eller föl typ varje år. Det är inte människan på samma sätt (alltså bebis då);).
Och om man ser till ex kor , så klarar inte de av att gå tomma hela livet då de blir för feta, sedan så finns risker med naturlig betäckning också, kor som bryter ryggen och dör eller att tjuren fläker sig o blir obrukbar. Vad gäller hästtbetäckning, de ggr jag i min närhet (handbetäckning)råkat ut för det så finns det ston som fått in organet i ändtarmen. Hingstar som blivit söndersparkade och så kan de inte betäcka mer det året. Men ffa så har ju infektioner minskat, nära nollats tror jag med semin.

Och häst och ko måste vara brunstiga för att kunna semineras, alltså deras kroppar är reda för att ta emot sperma, det går inte utan att de är öppna in till livmodern, ex.
 
Vet du eller nånannan hur det är på Irland tillexempel? Om dom brukar göra fri be täckning där eller hur är det vanligast? Alltså med tillexempel korsnings ponnyer och cob och såna.

Jag hade hellre köpt svenskt från en uppfödare jag kan besöka. Det finns många bra i Sverige.

Skulle jag själv köpa föl eller unghäst i dagsläget blir det en till Kigermustang. Vi har flera trevliga uppfödare.
 
Det man kan tycka om semin då det är att stona missar kontakten och umgänget med hingsten. Samma med de flesta mjölkkor som går på semin. Annars- om en flock ston eller en flock kor släpps lösa med en hingst eller tjur så blir de allra flesta betäckta o dräktiga, helt utan tvång.
Så det är knappast äckligt att använda semin, bara onaturligt , dock säkert både mot hon och handjuret.

Och det står mig fritt att tycka att en del onaturliga saker vi gör mot djuren är äckliga :).

Jag håller, umgås och tränar mina hästar med så mycket autonomi som det är praktiskt möjligt att ge dom. Jag vet både vetenskapligt och känslomässigt att det är ingen större skillnad på dom och mig. Vi är däggdjur. Vi har liknande känslor, bara lite olika kroppar och förmåga att tänka i koncept/abstraktion.

Jag är inte intresserad av maktspel med mina vänner och familjemedlemmar.

Kanske för att jag själv blivit utsatt för maktmissbruk och destruktiva relationer... och bearbetat det såpass att jag kan särskilja på vad jag internaliserat för mönster och tankegångar från tidigare misshandel mot mig, och vad jag indoktrinerats i när det kommer till destruktiva makthandlingar mot djur.

Hästar är personer för mig. Så en hel del av det som ses som "normalt" att göra mot hästar är helt otänkbart för mig. Jag ser det som omoraliskt och motbjudande.
 
Jag tycker iallafall att det är äckligt. För som du skrev om det är en flock så blir domflesta dräktiga UTAN TVÅNG och då är det ju inget fel.
Men om det är ett sto eller en ko eller nåt som bara åker till en vetrinär eller vart dom gör sånt. Så stoppar dom in en spruta och sprutar in sp*rma det fattar ju inte den. Och sen heltplötsligt så är den dräktig bara alltså tänk själv ifall du kanske trodde att du skulle göra nån under sökning bara och du hade inte ens träffat nån kille eller gjort såna saker sen heltplötsligt så var du gravid. Och du visste inte ens vem som var pappan eller hur det gick till eller nånting skulle inte det vara ganska äckligt?
Och ja jag vet att inte hästar eller kor tänker exakt som oss men jag tycker ändå att det är sjukt.
Du får tycka precis som du gör, men jag tycker att du förmänskligar djur väldigt mycket.
Ett sto bryr sig inte ett skit om vem som är pappa till fölungen eller om de ens själva är den biologiska mamman. Sen att det är onaturligt, javisst, men äckligt? Nej jag tycker inte att det är äckligt. Lika lite äckligt som när ett barn blivit till genom IVF. Vi använder nog ordet äckligt ganska olika
 
Du får tycka precis som du gör, men jag tycker att du förmänskligar djur väldigt mycket.
Ett sto bryr sig inte ett skit om vem som är pappa till fölungen eller om de ens själva är den biologiska mamman. Sen att det är onaturligt, javisst, men äckligt? Nej jag tycker inte att det är äckligt. Lika lite äckligt som när ett barn blivit till genom IVF. Vi använder nog ordet äckligt ganska olika

Det är inte jämförbart, IVF är med fullt samtycke hos mamman.

Och vi behöver inte förmänskliga djuren för att erkänna deras rätt till självbestämmande över sina egna kroppar. Det handlar snarare om att "fördjura" dom, att sluta se dom som maskiner och sluta se människan som den enda som tänker och känner.

För det är vetenskapligt inkorrekt, att ha ett mekanistiskt synsätt på djur.
 
Du får tycka precis som du gör, men jag tycker att du förmänskligar djur väldigt mycket.
Ett sto bryr sig inte ett skit om vem som är pappa till fölungen eller om de ens själva är den biologiska mamman. Sen att det är onaturligt, javisst, men äckligt? Nej jag tycker inte att det är äckligt. Lika lite äckligt som när ett barn blivit till genom IVF. Vi använder nog ordet äckligt ganska olika
Jaha och du får tycka precis som du gör.
Och jag tycker att det är VÄLDIGT stor skillnad på om en människa VILL ha barn och det blir till med ivf motför att en människa be stämmer att dens häst SKA ha föl o avsett om hästen vill det eller inte.
JAG tycker att det är äckligt att göra så nånannan blir dräktig eller gravid och den inte ens vet det och inte får NÅN val möjlig het o avsett om det är en människa eller en häst eller ko eller nåtannat.
Och jag fattar inte ens hur man kan jäm föra att tvinga ett sto att bli dräktigt med att en människa som VILL ha barn får hjälp att bli gravid om det be hövs.
 
Ja och då är det ju okej. Men jag har läst om tips om inte stoet vill det och tillexempel som jag inte vet om man gör i Sverige men iallafall. Men att dom ställer stoet mot nåt som stopp så hon inte KAN gå iväg om hon inte vill och att dom har en lina runt bak benen så hon inte kan sparka och det är VIDRIGT tycker jag 🤮

Det finns sådana också. Det är inte ok. Verkligen inte ok.

Sedan måste man skilja på vad som är för hingstens säkerhet, utan att för den delen tulla på stoets integritet.
Att ha linor för att hingsten inte ska skadas allvarligt behöver inte betyda att man betäcker ett sto som sparkar och inte vill. Vill hon inte tar man hingsten därifrån utan att någon fått skador.
Man har ju ansvar för hingstens bästa också.

Jag har mest sett betäckning för hand i betäckningsspilta, också för både stoets och hingstens säkerhet. Hon kan säga ifrån utan att han skadas och hon behöver inte ha en extremt taggad hingst mot kroppen när hon står om hon inte vill eller ung och lite rädd, väggen är i vägen. Han får inte betäcka om hon säger ifrån.

De duktiga hingsthållarna är extremt uppmärksamma och har alltid stoets bästa i tanke.

För ett otränat öga kan det se både instängt, vilt och tvingande ut.

Sedan måste man också vara medveten om riskerna med fribetäckning. Senaste hingsten som jag känner gick med några ston där stona bråkade med mening att döda varandra. Som två hingstar.
Avundsjuka mellan ston är vanligt och kan orsaka skador och/eller att ett sto aldrig får komma till betäckning trots att både hon och hingst vill.
 
Jag hade hellre köpt svenskt från en uppfödare jag kan besöka. Det finns många bra i Sverige.

Skulle jag själv köpa föl eller unghäst i dagsläget blir det en till Kigermustang. Vi har flera trevliga uppfödare.
Ja men jag ska inte köpa nån häst utan jag undrar hur det är för tillexempel min ponny och för mammas häst hur dom blev till eller hur man säger.
 
Och häst och ko måste vara brunstiga för att kunna semineras, alltså deras kroppar är reda för att ta emot sperma, det går inte utan att de är öppna in till livmodern, ex.
Nej men det är lika med människor också. Och det är väl inte precis att det är okej om nån blir v*ld t*gen om den blir gravid för då var kroppen redo att ta emot sp*rma så då var det inte v*ld t*kt eller? 🤮
 
Jaha och du får tycka precis som du gör.
Och jag tycker att det är VÄLDIGT stor skillnad på om en människa VILL ha barn och det blir till med ivf motför att en människa be stämmer att dens häst SKA ha föl o avsett om hästen vill det eller inte.
JAG tycker att det är äckligt att göra så nånannan blir dräktig eller gravid och den inte ens vet det och inte får NÅN val möjlig het o avsett om det är en människa eller en häst eller ko eller nåtannat.
Och jag fattar inte ens hur man kan jäm föra att tvinga ett sto att bli dräktigt med att en människa som VILL ha barn får hjälp att bli gravid om det be hövs.

Det går ju inte heller att jämföra djurs "vilja" att ha avkomma med våran vilja.

Att hormoner gör att de vill bli betäckta är ju inte samma som att de vill ha avkomma. I det fria skulle deras hormoner säga att de vill men tankarna som vi har runt det hela finns ju inte. Det känns fel att referera till det som äckligt bara för att vi i några fall ger hästen tillfälle att bli betäckt när deras hormoner säger att de vill.

Jag kan till och med tycka att vi faktiskt i många fall är justare och inte tvingar på dem så många föl som deras kroppar säger att de vill ha.
 
om hon inte vill eller ung och lite rädd, väggen är i vägen.
Jag tog ut denhär meningen för det är exakt det som är så jävla äckligt tycker jag. Om ett sto inte vill eller är ung och lite rädd så är det ju helt jävla stört att ens försöka att få henne att gå med på att en hingst be täcker 🤮
Och hur många som har hingst är SÅ noga att det verkligen är som stoet vill då? Om det är så stor skade risk att dom får göra det själva så kanske inte dom vill heller?
 
Det går ju inte heller att jämföra djurs "vilja" att ha avkomma med våran vilja.

Att hormoner gör att de vill bli betäckta är ju inte samma som att de vill ha avkomma. I det fria skulle deras hormoner säga att de vill men tankarna som vi har runt det hela finns ju inte. Det känns fel att referera till det som äckligt bara för att vi i några fall ger hästen tillfälle att bli betäckt när deras hormoner säger att de vill.

Jag kan till och med tycka att vi faktiskt i många fall är justare och inte tvingar på dem så många föl som deras kroppar säger att de vill ha.
Säger deras hormoner att dom vill att en människa ska stoppa in en spruta i dom och spruta in sp*rma? Det tror jag faktist INTE!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Ord
Dagbok Jag är så jävla tom och egentligen så är ju JAG redan borta. Den riktiga Emma finns inte och hon har inte funnits på LÄNGE. Detenda som...
2
Svar
36
· Visningar
1 949
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 894
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Kanske ska börja med trigger varning för vissa kanske tycker sånthär är jobbigt ❤️ Men det är om kroppen och om äckel saker och annat...
2
Svar
25
· Visningar
1 802
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp