Så jävla äcklad

Jag in såg nyss en sak som nog många kommer att tycka att jag är helt dum i huvudet för.
Men om avel och sånt alltså med hästar eller säkert hundar eller kor eller andra djur. Så det är så JÄVLA äckligt om man tänker på det 🤮
Liksom att nån människa bara be stämmer att dens sto ska bli be täckt så i BÄSTA fall så kanske hon vill göra det med den hingsten. Men annars så blir hon nästan v*ld t*gen och människorna typ håller fast henne. Och annars så tar tar man sp*rma från hingsten och sprutar in det i stoet för nån bara har be stämt att hon ska bli dräktig. Så då gör nån människa det annars.
Ni tycker säkert att jag är helt dum i huvudet nu och att det är så det ska gå till men JAG tycker att det låter så JÄVLA äckligt och att människor är så fucking jävla vidriga 🤮🤮🤮
 

Jag tycker mkt av djurhållningen är dålig. Men jag tycker det är lika dåligt att slå sig för bröstet och mena man är så mkt bättre.
Vi tjänar pengar på våra djur, ja jag tycker det är moraliskt, jo de har det väldigt bra och månas om minutiöst. De arbetar med att beta stora arealer med naturreservat med sällsynta blommor och insekter och vanliga också såklart, vad tror du skulle hända om våra djur inte betade där? Det är min moral att det viktiga blom, ört o insektsliv bevaras.
Men om dina kor mår bra och blir bra be handlade och bara blir be täckta om domsjälva vill det varför tar du åt dig då?
 
Alltså jag är ingen tanke läsare så jag vet inte exakt HUR dom tänker. Men dom har väl några drifter att dom vill bli be täckta om dom vill ha föl eller kalv eller vad det nu är för djur. Och om dom inte vill det så vill dom nog inte bli be täckta heller.
De är gjorda för att vilja bli betäckta, om man ser det som så att någon inte skulle vilja bli betäckt så försvinner den blodlinjen pronto då det inga avkommer blir och mao det är bara de som vill bli betäckta som blir kvar. Den driften ligger ju kvar sen urminnes då alla årsbasis bytesdjur var tvungna få avkomma varje år för artens fortlevnad, då rovdjur skulle födas.
 
Ja man får tänka på att deras drifter pga brunst är väldigt mkt starkare just då än ex människan som inte blir brunstig eller löper på samma sätt.
Om deras drifter är mycket starkare och dom bara blir be täckta när dom VILL det så borde det inte be hövas massa sätt att få ston och kor att bli mera brunstiga och gå med på att bli be täckta utan då blir som väl det ändå. Och då borde det inte vara så stor skade risk för varför skulle den sparka hingsten eller tjuren om den ville bli be täckt av den?
 
Men om dina kor mår bra och blir bra be handlade och bara blir be täckta om domsjälva vill det varför tar du åt dig då?
Jag tar inte åt mig alls, jag argumenterar till viss för semin, till visst för det konstiga resonemanget att ex en ko tänker vid betäckning att yeah nu blir det kalv nästa år. De släcker en mkt stark drift när de valsar med en tjur, det är inte för att de önskar en kalv om 9 mån.
 
De är gjorda för att vilja bli betäckta, om man ser det som så att någon inte skulle vilja bli betäckt så försvinner den blodlinjen pronto då det inga avkommer blir och mao det är bara de som vill bli betäckta som blir kvar. Den driften ligger ju kvar sen urminnes då alla årsbasis bytesdjur var tvungna få avkomma varje år för artens fortlevnad, då rovdjur skulle födas.
Men det är ju så det INTE är eftersom tillexempel ston får det in sprutat och inte FÅR välja självs eller visa om dom vill.
 
Jag tar inte åt mig alls, jag argumenterar till viss för semin, till visst för det konstiga resonemanget att ex en ko tänker vid betäckning att yeah nu blir det kalv nästa år. De släcker en mkt stark drift när de valsar med en tjur, det är inte för att de önskar en kalv om 9 mån.
Nej men o avsett hur den tänker så VILL den bli be täckt då ellerhur?
Men jag tror inte att nån häst eller ko tänker att den VILL få det in sprutat med en spruta så dom blir dräktiga eller tror du att dom tänker så?
 
Om deras drifter är mycket starkare och dom bara blir be täckta när dom VILL det så borde det inte be hövas massa sätt att få ston och kor att bli mera brunstiga och gå med på att bli be täckta utan då blir som väl det ändå. Och då borde det inte vara så stor skade risk för varför skulle den sparka hingsten eller tjuren om den ville bli be täckt av den?
Jag skrev att en tjur kan fläka söner sig. En ko kan bryta ryggen vid bestigning. Att hingsten kan bli infekterad och missa hela avelssäsonen av ett sto som har infektion i livmodern.

Jag lägger till: kalvar -om de går med sin ko, kan bli ihjältrampade av både ko och tjur. Att hingstar, eller ston kan få grova sparkskador, även när de går fritt, kan bero på att stoet inte äer100 klart, bristande kommunikation dem emellan, andra lägger sig i , finns ju hingstar som inte passar för frigång ex .
 
Jag skrev att en tjur kan fläka söner sig. En ko kan bryta ryggen vid bestigning. Att hingsten kan bli infekterad och missa hela avelssäsonen av ett sto som har infektion i livmodern.

Jag lägger till: kalvar -om de går med sin ko, kan bli ihjältrampade av både ko och tjur. Att hingstar, eller ston kan få grova sparkskador, även när de går fritt, kan bero på att stoet inte äer100 klart, bristande kommunikation dem emellan, andra lägger sig i , finns ju hingstar som inte passar för frigång ex .
Nej och om det är en hingst som inte passar för det så kanske inte den borde vara i avel alls istället för att göra det utan att stoet får nåt val.
 
Nej men o avsett hur den tänker så VILL den bli be täckt då ellerhur?
Men jag tror inte att nån häst eller ko tänker att den VILL få det in sprutat med en spruta så dom blir dräktiga eller tror du att dom tänker så?
Ja brunstar hondjuret så är de supersugna på rajtantajtan.Går inte att stoppa. Nej jag tror inte de tänker att nu kommer en spruta med sperma, jag tror djuren skiter i om det är sperma eller om det ex skulle vara antibiotika som blir lite samma ingrepp på djuret och att de inte heller kan förstå skillnaden.
 
Nej och om det är en hingst som inte passar för det så kanske inte den borde vara i avel alls istället för att göra det utan att stoet får nåt val.

Om man har en 100 miljonershingst så är det förståligt att man inte vill riskera något, ett avsparkat ben ex eller en spark på pungen.
Men vad gäller naturlig betäckning så släpps inte en sådan hingst i en grupp, och det jag känner till så -på den tiden- försvann de individerna.

Intressant diskussion för övrigt nu ska jag jobba.
 
Ja brunstar hondjuret så är de supersugna på rajtantajtan.Går inte att stoppa. Nej jag tror inte de tänker att nu kommer en spruta med sperma, jag tror djuren skiter i om det är sperma eller om det ex skulle vara antibiotika som blir lite samma ingrepp på djuret och att de inte heller kan förstå skillnaden.
Jag tror ändå att dom fattar att dom kan bli dräktiga av att dom blir be täckta alltså inte att dom TÄNKER så kanske men själva bio login så fattar dom nog det. Men om dom bara får det in sprutat för att en människa har be stämt att dom SKA bli dräktiga så fattar dom ju inte ens att dom blir det.
Och dess utom så tycker jag att det är väldigt konstigt att säga att dom inte fattar skillnaden så det är samma sak. Nej dom fattar inte exakt som människor och tänker inte exakt som människor men är det okej att tvinga dom bara för det då?
Isåfall borde det ju vara okej om nån människa har nån stor hjärn skada också så kan npnannan bara be stämma att den ska bli gravid för den vet ändå inte skillnaden motför om det var en under sökning?
 
Om man har en 100 miljonershingst så är det förståligt att man inte vill riskera något, ett avsparkat ben ex eller en spark på pungen.
Men vad gäller naturlig betäckning så släpps inte en sådan hingst i en grupp, och det jag känner till så -på den tiden- försvann de individerna.

Intressant diskussion för övrigt nu ska jag jobba.
Jag tycker att det är sjukt också att människor be stämmer att nån häst är värd hur många miljoner somhelst och nån är bara skräp. Så får man inte tycka om människor men det är helt okej att tycka att djur inte är lika mycket värda tydligen.
 
Men det är ju så det INTE är eftersom tillexempel ston får det in sprutat och inte FÅR välja självs eller visa om dom vill.
Men om vi ser till det lilla experimentet med vår koflock och att alla där alltid blir betäckta och enligt ert resonemang vill ha en kalv så de väljer att bli betäckta därför, så spelar det väl ingen roll om det blir semin då alla vill ha kalv.

Mitt resonemang är att driften är så stark att de vill umgås med tjuren, inte för att de planerar en kalv året därpå.Det anser jag är att förmänskliga djuren- att de kan planera skeden i livet längre fram och det kan de inte.

Nu till jobb.
 
Jag tror ändå att dom fattar att dom kan bli dräktiga av att dom blir be täckta alltså inte att dom TÄNKER så kanske men själva bio login så fattar dom nog det. Men om dom bara får det in sprutat för att en människa har be stämt att dom SKA bli dräktiga så fattar dom ju inte ens att dom blir det.
Så är det säkert, som jag skrev det är ingen skillnad att spruta in sperma eller antibiotika i en livmoder för djuret, under brunst då såklart.
 
Men om vi ser till det lilla experimentet med vår koflock och att alla där alltid blir betäckta och enligt ert resonemang vill ha en kalv så de väljer att bli betäckta därför, så spelar det väl ingen roll om det blir semin då alla vill ha kalv.

Mitt resonemang är att driften är så stark att de vill umgås med tjuren, inte för att de planerar en kalv året därpå.Det anser jag är att förmänskliga djuren- att de kan planera skeden i livet längre fram och det kan de inte.

Nu till jobb.
Jo det spelar roll för att OM nån inte ville eller inte var redo så skulle den an tagligen inte ha blivit be täckt då. Men dom KUNDE välja och det kan dom inte om man bara be stämmer åt dom.
Och du skrev själv att driften är så stark att dom vill UM GÅS MED TJUREN inte att driften är så stark att dom vill få sp*rma in sprutat i sig av nån vetrinär.
 
Alla får tycka hur dom vill men JAG tycker ändå att det är FEL och sjukt och äckligt att be stämma att nånannan ska bli gravid eller dräktig o avsett om det är en häst eller ko eller människa eller gris eller vem det än är.
Och JAG tycker att det är ÄCKLIGT att be stämma att tillexempel sitt sto SKA bli dräktig då om hon kanske inte vill bli be täckt så hon sparkar eller är rädd eller nåt så sprutar man in så*rma i henne ändå. JAG tycker att det är ett vidrigt sätt att tänka om andra o avsett om dom fattar exakt som mansjälv gör eller inte.
Annars om man tycker att det är okej att be stämma över nånannans kropp och om den ska ha barn då borde det var lika okej med tillexempel hjärn skadade människor också att be stämma sånt om dom? För om dom har ägg lossning som DOMFLESTA som har en liv moder har då vill ju deras kropp bli gravid då?
Men det tror jag att domflesta skulle tycka var jävligt stört att tänka så ellerhur? Men om djur så är det okej?
Och om jag skulle ha ett sto och att jag skulle vilja ha ett föl så skulle jag ALDRIG göra minstalilla som var likt en v*ld t*kt för jag tycker att det är SJUKT! Utan isåfall skulle hon få lära känna hingsten lite först och att hon var brunstig och ville bli be täckt då och av den hingsten. Och det skulle SÅKLART vara en hingst som var snäll och för siktig annars borde dom inte vara i avel ALLS tycker jag o avsett hur många miljoner människor tycker att den är värd.
JAG tycker att det är FEL att tvinga ALLA till nåt som inte är nöd vändigt. SÅKLART är det skillnad om tillexempel nåt djur måste opereras för att bli frisk. Lika som att jag har också blivit TVINGAD att få vård för att jag BE HÖVDE det men det är ändå JÄTTE stor skillnad mot att be stämma att nån SKA bli gravid eller dräktig och allt som det ändrar i kroppen och hela dens liv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Ord
Dagbok Jag är så jävla tom och egentligen så är ju JAG redan borta. Den riktiga Emma finns inte och hon har inte funnits på LÄNGE. Detenda som...
2
Svar
36
· Visningar
1 950
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 894
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Kanske ska börja med trigger varning för vissa kanske tycker sånthär är jobbigt ❤️ Men det är om kroppen och om äckel saker och annat...
2
Svar
25
· Visningar
1 802
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp