Så jävla äcklad

Jag in såg nyss en sak som nog många kommer att tycka att jag är helt dum i huvudet för.
Men om avel och sånt alltså med hästar eller säkert hundar eller kor eller andra djur. Så det är så JÄVLA äckligt om man tänker på det 🤮
Liksom att nån människa bara be stämmer att dens sto ska bli be täckt så i BÄSTA fall så kanske hon vill göra det med den hingsten. Men annars så blir hon nästan v*ld t*gen och människorna typ håller fast henne. Och annars så tar tar man sp*rma från hingsten och sprutar in det i stoet för nån bara har be stämt att hon ska bli dräktig. Så då gör nån människa det annars.
Ni tycker säkert att jag är helt dum i huvudet nu och att det är så det ska gå till men JAG tycker att det låter så JÄVLA äckligt och att människor är så fucking jävla vidriga 🤮🤮🤮
 

Ja, jag håller med dig här. Tycker det är ett övergrepp, och att det är äckligt. Jag tycker att alla däggdjur ska få lov att ha självbestämmanderätt över sina kroppar, i den mån det är praktiskt möjligt.

Och hästar måste inte få föl. Finns ingen anledning att tvinga det på dom.
 
Ja, jag håller med dig här. Tycker det är ett övergrepp, och att det är äckligt. Jag tycker att alla däggdjur ska få lov att ha självbestämmanderätt över sina kroppar, i den mån det är praktiskt möjligt.

Och hästar måste inte få föl. Finns ingen anledning att tvinga det på dom.
Tack att du fattar! Och ja jag tycker att det är så jävla jävla fel och äckligt att nån människa bara be stämmer allt bara sådär 🤮 Tänk om det var så med människor då skulle nog alla tycka att det var helt sjukt och vidrigt 🤮
 
Är det så med alla häst raser och överallt eller är det tillexempel o lika i o lika länder eller raser eller nånting? Alltså om man inte vill ha en häst som var från en v*ld t*kt KAN mannha en häst då ens?
 
Är det så med alla häst raser och överallt eller är det tillexempel o lika i o lika länder eller raser eller nånting? Alltså om man inte vill ha en häst som var från en v*ld t*kt KAN mannha en häst då ens?
Jag vet att jag läst om sådana som kör med naturlig betäckning, där hingsten får gå med stoet redan innan brunst och senare betäcker själv utan människor som tvingar.

Hur vanligt det är vet jag dock inte.

En ponny som jag red var resultatet av en tjuvbetäckning. Fölet hon fick några månader senare var detsamma. Där hade hästarna fixat helt själva, så finns ju sådana hästar med 🙄.
 
Fribetäckning är ganska vanligt i flera ponnyraser till exempel. Bara senast fick de ju byta ut russhingsten som gick med stona för att han inte riktigt gick hem hos damerna (eller damerna inte gick hem hos honom). 😅

Jag kan också försäkra dig om att naturlig betäckning oftast inte genomförs om stoet slår ifrån. Det är helt enkelt inte säkert för vare sig sto eller hingst. Då avbryter man. I de stuterier jag varit verksam låter man dessutom sto och hingst bekanta sig genom vägg med lucka innan betäckning sker, och det är väldigt tydligt vad märren tycker. :)
 
Det finns flera raser som brukar praktisera naturlig betäckning, där man släpper hingsten ihop med en flock ston så gör dom allting själv och frivilligt. Så det går absolut att köpa en häst som blivit till på det viset.

Sedan tror jag stona faktiskt har någon form av inverkan på hurvida de blir dräktiga även vid konstig inseminering. Jag vet dock inte hur, men man upplever t.ex. relativt ofta att ett sto inte blir dräktigt med en specifik hingst, men blir det och får föl med en annan hingst.
 
Fribetäckning är ganska vanligt i flera ponnyraser till exempel. Bara senast fick de ju byta ut russhingsten som gick med stona för att han inte riktigt gick hem hos damerna (eller damerna inte gick hem hos honom). 😅

Jag kan också försäkra dig om att naturlig betäckning oftast inte genomförs om stoet slår ifrån. Det är helt enkelt inte säkert för vare sig sto eller hingst. Då avbryter man. I de stuterier jag varit verksam låter man dessutom sto och hingst bekanta sig genom vägg med lucka innan betäckning sker, och det är väldigt tydligt vad märren tycker. :)
Nej men om stoet sparkar så sprutar man väl in sp*rma med en spruta istället?
 
Sedan tror jag stona faktiskt har någon form av inverkan på hurvida de blir dräktiga även vid konstig inseminering. Jag vet dock inte hur, men man upplever t.ex. relativt ofta att ett sto inte blir dräktigt med en specifik hingst, men blir det och får föl med en annan hingst.
Detdär tror jag är bull shit att det är nåt stoet men på verka.
 
Nej men om stoet sparkar så sprutar man väl in sp*rma med en spruta istället?
Det beror nog på vilka hingstar som finns tillgängliga och vad man vill med aveln, och vilken syn man har på det hela. Det är lika möjligt att de försöker igen vid nästa brunst eller med en annan hingst. :)
Men du har helt rätt i att semin är vanligt.
 
Är det så med alla häst raser och överallt eller är det tillexempel o lika i o lika länder eller raser eller nånting? Alltså om man inte vill ha en häst som var från en v*ld t*kt KAN mannha en häst då ens?

Jodå, vettiga uppfödare som kör med handbetäckning utan våldtäkt (alltså två sugna hästar i grimskaft).

Och det finns en hel del som fribetäcker. Jag besökte en gång en welshuppfödare på Öland (i skolsammanhang), dom hade fantastiska gräshagar med enorma ligghallar och en komplett flock med ston och hingst. Det var som en saga att få se, på våren när grönskan precis exploderat och fullt med vackra vita ponnys. Hingsten och ett sto bjöd till och med på barnförbjuden show 😅.

Gotlandsruss födda på Lojsta Hed är ett annat exempel på garanterat samtycke vid betäckning.
 
Detdär tror jag är bull shit att det är nåt stoet men på verka.

Jag har inget bevis på det och vet inte ens om det skulle gå att forska på det, men det är mera en känsla av att det funkar lite så... Mitt äldsta sto har vi t.ex. bara lyckats få föl på vartannat år, hon är en mycket klok och egensinnig dam, och det verkar på mig som att hon själv vill ha ett pausår mellan sina föl.

I övrigt så är hon inte alls svårflirtad vad gäller betäckning - hon ställer upp sig för var och varannan valack inom synhåll när hon är i brunst, så hon kan endast gå i rena stoflockar annars så i princip "tvingar" hon valackarna att betäcka.... för inte att tala om ifall det är en hingst i närheten... Så jag har inte så dåligt samvete för att använda henne som avelssto, även om vi måste köra med inseminering pga det inte finns lämpliga hingstar av hennes ras i närheten som betäcker naturligt. Jag tror dock hon blev betäckt naturligt med sitt första föl innan hon kom till mig, och att det är därför hon är så "på" vad gäller andra hästar av hankön....
 
Jag in såg nyss en sak som nog många kommer att tycka att jag är helt dum i huvudet för.
Men om avel och sånt alltså med hästar eller säkert hundar eller kor eller andra djur. Så det är så JÄVLA äckligt om man tänker på det 🤮
Liksom att nån människa bara be stämmer att dens sto ska bli be täckt så i BÄSTA fall så kanske hon vill göra det med den hingsten. Men annars så blir hon nästan v*ld t*gen och människorna typ håller fast henne. Och annars så tar tar man sp*rma från hingsten och sprutar in det i stoet för nån bara har be stämt att hon ska bli dräktig. Så då gör nån människa det annars.
Ni tycker säkert att jag är helt dum i huvudet nu och att det är så det ska gå till men JAG tycker att det låter så JÄVLA äckligt och att människor är så fucking jävla vidriga 🤮🤮🤮
Din tanke är helt rimlig och du är inte ett dugg dum i huvudet!
Nej men om stoet sparkar så sprutar man väl in sp*rma med en spruta istället?
Det är inte riktigt så det fungerar.
Det händer att stoet inte gillar hingsten, vid naturlig betäckning. Då får man hitta på något annat, t.ex att byta till en annan hingst - och det kan mycket väl fungera alldeles utmärkt.
Ett sto som slår ifrån är näst intill omöjligt att betäcka. och OM man ändå försöker är risken stor för skador.
Det är inte tillåtet att använda semin från en hingst samtidigt som han används för naturlig betäckning. Och seminverksamhet drar med sig en massa extra kostnader och är i många fall helt ointressant. För det är inte ens möjligt att hitta hingstar att seminera med i alla raser.
De ston som semineras är oftast planerat med semin redan från början. Ofta handlar det om hingstar som många vill använda och då är det (mkt förenklad beskrivning) enklast att transportera små semindoser till stonas hemmastationer istället för att alla ston ska köras till hingsten. Och varje sats hingsten lämnar kan användas till många ston.

Jag har shetlandsponnyer och hos mig går avelshingsten tillsammans med stona i hagen. Och han frågar dem försynt om de vill bli betäckta innan han närmar sig. Och jag lovar, ett sto som vill bli betäckt visar det väldigt tydligt.....
 
Ja, jag håller med dig här. Tycker det är ett övergrepp, och att det är äckligt. Jag tycker att alla däggdjur ska få lov att ha självbestämmanderätt över sina kroppar, i den mån det är praktiskt möjligt.

Och hästar måste inte få föl. Finns ingen anledning att tvinga det på dom.
Det man kan tycka om semin då det är att stona missar kontakten och umgänget med hingsten. Samma med de flesta mjölkkor som går på semin. Annars- om en flock ston eller en flock kor släpps lösa med en hingst eller tjur så blir de allra flesta betäckta o dräktiga, helt utan tvång.
Så det är knappast äckligt att använda semin, bara onaturligt , dock säkert både mot hon och handjuret.
 
Min hast var en avelshingst i flera ar innan han kastrerades och saldes. Nar jag hade honom sa fick jag ett Paso Fino sto ... som ju stjalvklart kunde ga tillsammans med min vallack. :angel: Vad jag visste, men inte tankte pa, var att Michico hade en tendens att fa alla ston runt honom i brunst.🧐

Det tog honom 3 dagar, sedan stod han dar och "hingst pratade" med henne och vi var flera som skrattade och tyckte det var super gulligt ... anda tills jag vande mig om for att ga darifran. Han kom SKRIKANDE till mig, och tittade mellan stoet och mig med viss panik i blicken. En av kompisarna som var van att avla med hastar skrattade hogt och tyckte jag skulle hamta grejor sa jag kunde hjalpa honom.:o
Han var alltid "breed in hand" och som vallack visste han ju inte langre hur man gor. :cautious:

De tva blev dock super kompisar och gick tatt tatt tillsammans i hagen. De var urgulliga ihop.
 
Det beror nog på vilka hingstar som finns tillgängliga och vad man vill med aveln, och vilken syn man har på det hela. Det är lika möjligt att de försöker igen vid nästa brunst eller med en annan hingst. :)
Men du har helt rätt i att semin är vanligt.
Ja och det är jävligt stört och äckligt tycker jag.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Ord
Dagbok Jag är så jävla tom och egentligen så är ju JAG redan borta. Den riktiga Emma finns inte och hon har inte funnits på LÄNGE. Detenda som...
2
Svar
36
· Visningar
1 988
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 928
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Kanske ska börja med trigger varning för vissa kanske tycker sånthär är jobbigt ❤️ Men det är om kroppen och om äckel saker och annat...
2
Svar
25
· Visningar
1 844
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp