Så många fel på huset vi skall köpa- vad gör man?

ztsu

Trådstartare
Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att vi har förköpsrätt fram till ett visst datum, och priset vi har kommit överens om står också tydligt, men husen här omkring kan ligga ute på Hemn*t i över ett år så jag vill väl inte påstå att jag är rädd för någon typ av konkurrens om vi skulle vilja köpa senare. Priset som står på kontraktet är det som gäller vid förköpsrätt och sattes innan vi flyttade in. Sedan dess har vi dock upplevt en mängd problem och även fått reda på saker vid besiktningen av huset. Det vi visste när vi flyttade in var att huset behöver målas om till våren och att söderfasaden behöver bytas ut. So far, so good och priset kändes rimligt även med den vetskapen. Under besiktningen fick vi veta att även taket behöver bytas. Efter lite överläggande bestämde vi oss för att ändå tacka ja till huset, trots de typ 100.000kr dyrare som det blev iom takbytet. Vi flyttade in och allt var frid och fröjd tills....

1. Golvet i källaren översvämmades av bajsvatten. Detta efter att vi bott i huset i bara två månader (innan vi flyttade in hade det stått tomt i några månader). Då visar det sig att hon som äger huset har installerat en miljötoa men det klarar inte rören så om man skulle råka spola på "snålknappen" blir det inte tillräckligt med vatten för att skjutsa iväg allt i toan. Potentiellt kan det alltså bli så att vi måste dra nya rör, och vad det kostar vill jag inte tänka på.

2. Pelletspannan blev överhettad och började brinna. Det var det äckligaste och sjukaste jag varit med om, och all färg släppte på insidan av pelletsförrådet och fyllde hela huset med potentiellt väldigt giftig rök. Nu håller hon på att sanera den och har bytt ut en massa delar, men det känns ju onekligen lite som att den sjunger på sista versen och en ny panna kostar väl en sisådär 100.000kr.

3. Ventilationen i huset är dålig. Speciellt på övervåningen försvinner all luft, att ha dörrarna stängda till sovrummen där är inte att tänka på. Vad kan det kosta att fixa ny ventilation? Jag har ingen aning, men det lär ju inte vara billigt.

Med detta i bakhuvudet har jag inte längre någon lust att betala det överenskomna priset, även om det med Göteborgsmått mätt är en piss i havet. Men kan man pruta på ett hus? Och hur mycket är isf rimligt? Priset vi kommit överens om ör 495.000kr. En piss i havet som sagt, men lägger man till kostnad för fasad- och takbyte, nya rör, ny panna och ny ventilation så är vi uppe i nästan en miljon och det är det här huset absolut inte värt. Och för en miljon skulle vi köpa något helt annat.

Vad har ni för tips och råd kloka Bukefalister? Vi älskar det här huset och vi älskar den lilla byn vi hamnat i. Barnen trivs kanonbra i skolan och på förskolan och vi vill inte flytta. Men vi vill liksom inte pyssla med välgörenhet heller...
 
En pelletspanna kostar inte mer än 20 000kr, kolla på blocket. Ventilation kostar väldigt lite, ni behöver borra två hål per rum och sätta in ventiler, i badrummet en Pax-fläkt för 1500kr.

Oavsett så gör ni klokt i att fundera över alternativen, avloppet är en dealbreaker för mig. Jag hade inte köpt huset.
 
En pelletspanna kostar inte mer än 20 000kr, kolla på blocket. Ventilation kostar väldigt lite, ni behöver borra två hål per rum och sätta in ventiler, i badrummet en Pax-fläkt för 1500kr.

Oavsett så gör ni klokt i att fundera över alternativen, avloppet är en dealbreaker för mig. Jag hade inte köpt huset.

Tack!

Pannan som vi har nu ligger runt 100.000kr, men är alldeles för stor för det här lilla huset. Men även om vi hittar en för 20.000kr så måste någon också installera den och det lär väl också kosta en "liten" slant. Samma sak med ventilationen, någon måste göra jobbet också (både jag och min man är totalt ohändiga).

Det är iaf kommunalt vatten och avlopp, om det gör någon skillnad?
 
Nä kommunalt betyder ju bara att ni fär en räkning från kommun istället för att behöva boka slamsugning (om man har egen avloppstank måste den tömmas). Kommunen har bara ansvar fram till tomtgränsen.

Det låter som att det här huset är lite för svårt för er,tänk på ditt första hus som din första häst :-). Det kan vara väldigt riskabelt att köpa en billig projekthäst, och som första häst är en lite dyrare men problemfri bättre ;-).

Och projekthus kräver antingen tjock plånbok eller engagemanget att ni båda lär er "händighet".
 
Nä kommunalt betyder ju bara att ni fär en räkning från kommun istället för att behöva boka slamsugning (om man har egen avloppstank måste den tömmas). Kommunen har bara ansvar fram till tomtgränsen.

Det låter som att det här huset är lite för svårt för er,tänk på ditt första hus som din första häst :-). Det kan vara väldigt riskabelt att köpa en billig projekthäst, och som första häst är en lite dyrare men problemfri bättre ;-).

Och projekthus kräver antingen tjock plånbok eller engagemanget att ni båda lär er "händighet".

Jag tänker att det inte behöver vara för svårt, bara för dyrt. Vi är båda helt överens om att det kommer bli dyrare för oss att bo i hus än för gemene man eftersom vi måste leja folk till allt. Men det är också därför vi valt att köpa ett lite billigare hus där vi får pengar över till just sådant. Bara det att nu blir ju huset inte så himla billigt som vi hade tänkt oss. Och hade priset varit 395.000kr istället för 495.000kr så hade det känts okej ändå, trots att våra utgifter lär ligga långt över de 100.000kr som huset isf blir billigare. Men ett hus kan ju heller aldrig vara gratis, det inser vi ju båda två.

Det känns lite som när man köper häst. Om hästen inte går igenom besiktningen så reduceras priset förhoppningsvis en del (beroende på anledningen såklart) om man fortfarande vill köpa. Borde det inte bli så nu också? Jag kan ingenting om husköperi trots att min man jobbar på en mäklarfirma.

Min första häst var ett eldigt fuxsto ;) :love: :banghead:
 
Jag tänker att det inte behöver vara för svårt, bara för dyrt. Vi är båda helt överens om att det kommer bli dyrare för oss att bo i hus än för gemene man eftersom vi måste leja folk till allt. Men det är också därför vi valt att köpa ett lite billigare hus där vi får pengar över till just sådant. Bara det att nu blir ju huset inte så himla billigt som vi hade tänkt oss. Och hade priset varit 395.000kr istället för 495.000kr så hade det känts okej ändå, trots att våra utgifter lär ligga långt över de 100.000kr som huset isf blir billigare. Men ett hus kan ju heller aldrig vara gratis, det inser vi ju båda två.

Det känns lite som när man köper häst. Om hästen inte går igenom besiktningen så reduceras priset förhoppningsvis en del (beroende på anledningen såklart) om man fortfarande vill köpa. Borde det inte bli så nu också? Jag kan ingenting om husköperi trots att min man jobbar på en mäklarfirma. Inget hindrar er från att bjuda ett lägre belopp än avtalat pris heller, om säljaren går med på det är en annan historia.

Min första häst var ett eldigt fuxsto ;) :love: :banghead:

Ni kan ju deala med säljaren, ni betalar begärt pris men de fixar avloppet så toaletten går att använda som tänkt exempelvis.
 
Ni kan ju deala med säljaren, ni betalar begärt pris men de fixar avloppet så toaletten går att använda som tänkt exempelvis.

Det tror jag inte att hon går med på, för hon hävdar å det bestämdaste att om man bara spolar med "nummer 2-knappen" alltid, så finns det niget problem.. Annars är det def. ett tänkbart alternativ.
 
Fast det finns hus utan alla dessa problem till samma pris eller lägre.

Onödigt att köpa ett hus som bevisligen inte blivit ordentligt omhändertaget av sin ägare. Kommer bara bli problemas. Lite som att köpa en häst med sadeltvång, fång och eksem. Det går att lösa, men är det värt det?

Vi köpte vårat hus med hyfsat nyrenoverat avlopp (även stambyte), fungerande värmesystem, naturligt väldränerad källare och tak/fasad-byte långt fram i tiden för 200k. Visserligen ett enormt projekt i form av ytskiktsrenovering, köksbyte etc men dom "stora farliga" sakerna var fixade.

Vårt hade legat till salu i flera år och vi prutade från 285k till 200k just med tanke på att köket var ofullständigt och måste rivas. Men anledningen till att vi vågade köpa var just att det enda som behövde ordnas var det estetiska.

Om ni vill ha ett billigt projekthus, köp ett billigt projekthus! Men just det här låter som en nitlott.
 
Tack!

Pannan som vi har nu ligger runt 100.000kr, men är alldeles för stor för det här lilla huset. Men även om vi hittar en för 20.000kr så måste någon också installera den och det lär väl också kosta en "liten" slant. Samma sak med ventilationen, någon måste göra jobbet också (både jag och min man är totalt ohändiga).

Det är iaf kommunalt vatten och avlopp, om det gör någon skillnad?

Räkna med runt 30 000kr för en pelletspanna med installation

Borra hål i väggen lär ni er , eller bör ni lära er om ni skall bo i hus
 
Jag hade aldrig köpt ett hus där ägaren är så egensinnig och så oengagerad i huset. Vad säger att det inte dyker upp mer fel? Med en okunnig och ointresserad ägare är risken onekligen större än med en kunnig ägare som tagit hand om huset. Saknar ni dessutom kunskap själva råder jag er att tänka över det ett antal gånger. Ett hus är det alltid jobb med, men med ett problemhus tar det lång tid att komma till underhållsnivån. Om ni inte kan fixa själva förstår jag ärligt talat inte hur det kan vara så ekonomiskt att köpa ett hus som kräver så mycket? Vill ni bo i ett renoveringsprojekt där ni är beroende av att leja in andra att fixa allt?
 
Men alltså toa 'problemet' har du väldigt ofta med snålspolade toaletter, det är inte konstigt alls.
Avhjälps som tanten säger med att spola med den knappen som öser på mer vatten.
Du behöver inte alls byta avloppsrören pga det.

Att pelletspannan havererade och började brinna är inte heller jätte ovanligt.
Finns som sagt billiga på blocket, jag personligen skulle dock vilja byta till annat värmesystem men det är bara för att jag personligen tycker pellets är kasst.

Ventilationen kan kosta hundralappar att fixa eller vara hur dyr som helst beroende på vad som felar och hur ni vill ha det.

Det du verkar se som stora problem ser jag som mindre problem som inte behöver vara hemska att åtgärda.
Självklart kan man försöka att pruta på ett hus, sen om säljaren godtar det är ju en annan sak.
Pruta bort kostnaden för taket.
 
Det tror jag inte att hon går med på, för hon hävdar å det bestämdaste att om man bara spolar med "nummer 2-knappen" alltid, så finns det niget problem.. Annars är det def. ett tänkbart alternativ.

Eller så får de byta ut toaletten mot en som alltid fungerar. man kan knappast bevaka att alla gör rätt alltid.
 
Vi hyr sedan i augusti ett gulligt litet rött hus med vita knutar på en ort 11 mil hemifrån (Göteborg). I hyreskontraktet står det att vi har förköpsrätt fram till ett visst datum, och priset vi har kommit överens om står också tydligt, men husen här omkring kan ligga ute på Hemn*t i över ett år så jag vill väl inte påstå att jag är rädd för någon typ av konkurrens om vi skulle vilja köpa senare. Priset som står på kontraktet är det som gäller vid förköpsrätt och sattes innan vi flyttade in. Sedan dess har vi dock upplevt en mängd problem och även fått reda på saker vid besiktningen av huset. Det vi visste när vi flyttade in var att huset behöver målas om till våren och att söderfasaden behöver bytas ut. So far, so good och priset kändes rimligt även med den vetskapen. Under besiktningen fick vi veta att även taket behöver bytas. Efter lite överläggande bestämde vi oss för att ändå tacka ja till huset, trots de typ 100.000kr dyrare som det blev iom takbytet. Vi flyttade in och allt var frid och fröjd tills....

1. Golvet i källaren översvämmades av bajsvatten. Detta efter att vi bott i huset i bara två månader (innan vi flyttade in hade det stått tomt i några månader). Då visar det sig att hon som äger huset har installerat en miljötoa men det klarar inte rören så om man skulle råka spola på "snålknappen" blir det inte tillräckligt med vatten för att skjutsa iväg allt i toan. Potentiellt kan det alltså bli så att vi måste dra nya rör, och vad det kostar vill jag inte tänka på.

2. Pelletspannan blev överhettad och började brinna. Det var det äckligaste och sjukaste jag varit med om, och all färg släppte på insidan av pelletsförrådet och fyllde hela huset med potentiellt väldigt giftig rök. Nu håller hon på att sanera den och har bytt ut en massa delar, men det känns ju onekligen lite som att den sjunger på sista versen och en ny panna kostar väl en sisådär 100.000kr.

3. Ventilationen i huset är dålig. Speciellt på övervåningen försvinner all luft, att ha dörrarna stängda till sovrummen där är inte att tänka på. Vad kan det kosta att fixa ny ventilation? Jag har ingen aning, men det lär ju inte vara billigt.

Med detta i bakhuvudet har jag inte längre någon lust att betala det överenskomna priset, även om det med Göteborgsmått mätt är en piss i havet. Men kan man pruta på ett hus? Och hur mycket är isf rimligt? Priset vi kommit överens om ör 495.000kr. En piss i havet som sagt, men lägger man till kostnad för fasad- och takbyte, nya rör, ny panna och ny ventilation så är vi uppe i nästan en miljon och det är det här huset absolut inte värt. Och för en miljon skulle vi köpa något helt annat.

Vad har ni för tips och råd kloka Bukefalister? Vi älskar det här huset och vi älskar den lilla byn vi hamnat i. Barnen trivs kanonbra i skolan och på förskolan och vi vill inte flytta. Men vi vill liksom inte pyssla med välgörenhet heller...
Jag hade nog pratat klarspråk med säljaren och sagt att det pris ni kom överens om sattes innan ni kände till husets alla brister. Och sen presentera ett bud på huset som ni tycker är rimligt, utifrån vad ni kommer få lägga ut på diverse renoveringar och reparationer.
 
Supervanligt att gamla rör inte klarar snålspolande toaletter.
Jag har bott i mitt hus i 7 år och har samma "problem". Nu har vi eget vatten och gott om det. Viktigt att bara använda toalettpapper och inte hushållspapper och inget annat skräp ska in i toaletten.
Även när kommunen har tömt, så töms också rören på vatten och då måste man fylla på. Funkar numera bra, när man vet om det.

Sen får man alltid räkna med kostnader när man köper gamla hus.
Man får bli sin egen fastighetsskötare:D

Hur mycket mark har ni?

495.000:- tycker inte jag låter så mycket.
 
Ni är inga hemmabyggare. Huset har fel som behöver åtgärdas. Buke och ni är inte helt överens om betydelsen av felen.

Hos mig ringer alla varningsklockor. Det kommer fler hus. Köp inte det här.
 
Det här låter inte alls som ett hus för er. Även om man har miljoner, är det svårt att hitta vettigt folk att fixa. Titta bara på fuskbyggarna. Kan man INGENTING kommer man garanterad att bli lurad. Att äga hus är som att äga bil. Det gäller att ha lite grundkunskaper och intresse, annars kommer det för eller senare att bli... mindre bra.

De problem ni upplever ser jag inte ens som något annat än förutsättningar. Snålspolande toaletter är ett helvete, och skapar problem hos väldigt många. Det handlar inte alltid om rören, utan om att man försöker få ut något trots att det inte finns tillräckligt med vatten. Försök spotta iväg ett äpple från golvet, liksom.

Vad gäller ventilationen måste ni själva läsa in er lite på vilken lösning ni vill ha och vad som är vettigt för er byggnad. Vill ni inte det - ta in en oberoende besiktningsman som lämnar rekommendationer. Och samma gäller ALLT. Vill ni inte själva bry er, får ni hyra in någon oberoende som rekommenderar. Det går inte att lyssna på 6 olika byggare med 6 olika lösningar - ni måste veta att det blir rätt innan ni investerar.
 
Tack för era svar!
De flesta av er verkar inte tycka att detta med hus är något för oss eftersom vi inte är händiga, och det förstår jag faktiskt inte. Måste ju finnas massor med människor som bor i hus och inte är händiga. Eller ännu värre, tvärt om. Som hon som äger vårt hus t.ex. Som tror att hon kan fixa allting själv och så blir det fel. Då är det väl bättre att vara medveten från början om att man inte kan, och leja folk som vet vad de gör?

Jag är den typen av person som är väldigt påläst för det mesta. Skall jag göra något, vare sig det handlar om något med hästen, en resa, eller ev. då något med huset så googlar jag mig fördärvad. Och pratar med alla jag känner som skulle kunna tänkas veta något om saken. Jag står inte blåögd och tvinnar håret runt mitt finger och låter mig luras. Och om det skulle bli aktuellt med husköp och då också ny ventilation och annat så lär jag vara väl insatt i ämnet. Jag kan bara inte utföra det själv. Men min man arbetar på en välrenommerad mäklarfirma och har "tillgång" till duktiga besiktningsmän som i sin tur har kontakter för det mesta. Så i det känner jag mig trygg.

Kärnan i frågan var ju egentligen inte huruvida vi var lämpliga att ha ett hus eller inte, utan hur man går tillväga med prissättningen när det uppstår saker som dessa. Någon föreslog att vi skulle pruta av takbytet, och det kanske är rimligt? Alt. säga att vi köper huset för utsatt pris, men hon får sätta in en ny panna och ny ventilation, samt luktsanera? När pannan pajade och golvet översvämmades (samma helg) fylldes huset och dess ventilation med äcklig doft och den har liksom inte försvunnit. Vi har doftljus tända för jämnan.

Om man nu skall "pruta" på ett hus, gör man det rimligast via ombud (mäklaren) eller själv? Någon som gjort det?
 
Om din man jobbar på en mäklarfirma borde väl han veta hur man gör vid ev bud?!

Han jobbar inte som mäklare, han jobbar på en mäklarfirma. Han kan ingenting om sånt här, men det är klart att han skulle kunna ta reda på det (vi hyr ju dock huset nu så situationen är något annorlunda mot vid vanliga husförsäljningar). Jag tänkte bara att det kanske var någon här som varit med om något liknande och kunde berätta hur de gjort.
 
Om husen i trakten kan ligga ute länge utan att bli sålda är det väl bättre att se sig omkring? Ni kanske hittar ett hus som inte behöver göras vid så enormt mycket i stället.
 

Liknande trådar

Hemmet Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input. Jag och min make hyr...
2
Svar
29
· Visningar
2 823
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp