Så många fel på huset vi skall köpa- vad gör man?

Det är inte skillnad på brytarna på jobb och hemma. De är lättare med dvärgbrytare men de är inte bättre än gängsäkringar vilket folk tror. Dvärgbrytare som löser ut några gånger kommer att lösa ut vid betydligt lägre strömstyrka än vad de är klassade för efterhand vilket i sin tur kan orsaka andra problem med maskiner i hushållet. De bör bytas eftersom de blir svagare, men detta pratas det inte om eftersom folk tror att en ny elcentral är ett bevis för att elen är bra.

Det viktigaste är trots allt inte att centralen är bytt utan alla ledningar, kablar och uttag är. Och det var det jag ville belysa. Inte gå in i en diskussion om dvärgbrytares livslängd, som faktiskt är begränsad.

Dessutom så är hushållsel betydligt striktare i regler än i industri, här använder man betydligt trögare säkringar än i hushåll.


Ja men efter 3 gånger? Som sagt att de slits är det ingen tvekan om men med din teori så borde flera av mina bytas. De har gått några gånger även om det sker sällan och jag antar att det skett några gånger före min tid.
 
bild44_53e91654ddf2b3144649461c.jpg

Ser fint ut!
 
Om jag vore ni så skulle jag kontakta en oberoende mäklarfirma och be om att få huset värderat. Har man tur kostar det inget. Då vet ni lite vad det är värt,och kan efter det besluta er om köp eller inte,prutning eller inte. Nu hör jag hemma i dalarna,men ett hus under 500.000:- brukar inte vara något alls att hurra för här,brukar vara totalt renoveringsbehov,och då bor vi endå "bara" i Dalarna som sagt,tycker endå att det låter som ni fått ett bra pris.
 
Ja men efter 3 gånger? Som sagt att de slits är det ingen tvekan om men med din teori så borde flera av mina bytas. De har gått några gånger även om det sker sällan och jag antar att det skett några gånger före min tid.

Rek är att man skall byta ut dem efter ca 3 gånger, inget som sägs till kunder och det enda som kan hända är i princip att de löser ut vid lägre ström än de är klassade för eller att de svetsar och således inte går att återställa. Säkringar som löser ut gör det pga en orsak och har man könsligt elektronik så vill man def inte att de skall lösa ut under klassen

Som sagt jag skrev bara att skruvsäkringar inte är sämre än dvärgbrytare (ibland bättre) och således behöver man inte kassera ett hus pga detta
 
I ett situation hade jag bytt till ett värmesystem som fortfarande använder skorstenen, det finns en hel del larmrapporter om gamla hus där skorstenen inte längre används och de problem som därmed uppstår.

Jag hade införskaffat en pelletspanna alt kollat om ni kan komplettera er panna med en pelletsbrännare. Pellets behöver inte vara så jobbigt, det finns möjlighet att köpa på bulk och ha en automatisk matning (våra kompisar bytte till det) själva har vi en pelletsbrännare på en gammal oljepanna och det funkar kanon. Billigt är det också. Vår uppvärmningskostnad per år (90kvm hus) ligger på 8000:-
 
I ett situation hade jag bytt till ett värmesystem som fortfarande använder skorstenen, det finns en hel del larmrapporter om gamla hus där skorstenen inte längre används och de problem som därmed uppstår.

Jag hade införskaffat en pelletspanna alt kollat om ni kan komplettera er panna med en pelletsbrännare. Pellets behöver inte vara så jobbigt, det finns möjlighet att köpa på bulk och ha en automatisk matning (våra kompisar bytte till det) själva har vi en pelletsbrännare på en gammal oljepanna och det funkar kanon. Billigt är det också. Vår uppvärmningskostnad per år (90kvm hus) ligger på 8000:-

Det är en pelletspanna vi har. Inte med bulk, men det ser jag inget behov av. Vi har en kombipanna pellets/havre, men eldar med pellets. Dock är den, som jag skrev i ett annat inlägg långt bak, för stor och effektiv för vårt lilla hus. Vi kommer med största sannolikhet antingen ha kvar den eller byta till en annan mindre pelletspanna, men möjligheten att kombinera detta med luft/luftvärme som någon annan föreslog verkar ju väldigt smidigt och effektivt.
 
Om jag vore ni så skulle jag kontakta en oberoende mäklarfirma och be om att få huset värderat. Har man tur kostar det inget. Då vet ni lite vad det är värt,och kan efter det besluta er om köp eller inte,prutning eller inte. Nu hör jag hemma i dalarna,men ett hus under 500.000:- brukar inte vara något alls att hurra för här,brukar vara totalt renoveringsbehov,och då bor vi endå "bara" i Dalarna som sagt,tycker endå att det låter som ni fått ett bra pris.

Huset är värderat av mäklare och priset är satt inför mäklarförsäljning. När vi hittade huset låg det både ute till försäljning via mäklare och på Blo**et för uthyrning. Men det priset sattes ju innan besiktningsmannen hittade felen på tak, osv. Men möjligtvis tar vi ut en mäklare till, för en second oppinion :)
 
Rek är att man skall byta ut dem efter ca 3 gånger, inget som sägs till kunder och det enda som kan hända är i princip att de löser ut vid lägre ström än de är klassade för eller att de svetsar och således inte går att återställa. Säkringar som löser ut gör det pga en orsak och har man könsligt elektronik så vill man def inte att de skall lösa ut under klassen

Som sagt jag skrev bara att skruvsäkringar inte är sämre än dvärgbrytare (ibland bättre) och således behöver man inte kassera ett hus pga detta

Det verkar vara en väl bevarad hemlighet, då du är enda källan jag trots ivrigt letande på internet, däremot googlade jag fram diskussioner där folk hävdar att de är tekniker och menar att de endast behövt byta ut enstaka dvärgbrytare överhuvudtaget.

Men nej du skrev inte bara om skruvsäkringar utan du kom med ett obekräftat påstående du till synes är ensam om, flera har däremot andra erfarenheter när man googlar. Hade din utsaga stämt, att kapaciteten minskar vid endast 3 utlösningar av en automatsäkring så hade jag definitivt fått måna träffar. Det är inget direkt ovanligt att det sker inom några år. För mig har det exempelvis skett flera gånger i samband med mer generella strömavbrott (elen avstängd för renovering). Du får allt visa på en källa för att inte tappa ordentligt i trovärdighet i mina ögon.
 
Det verkar vara en väl bevarad hemlighet, då du är enda källan jag trots ivrigt letande på internet, däremot googlade jag fram diskussioner där folk hävdar att de är tekniker och menar att de endast behövt byta ut enstaka dvärgbrytare överhuvudtaget.

Men nej du skrev inte bara om skruvsäkringar utan du kom med ett obekräftat påstående du till synes är ensam om, flera har däremot andra erfarenheter när man googlar. Hade din utsaga stämt, att kapaciteten minskar vid endast 3 utlösningar av en automatsäkring så hade jag definitivt fått måna träffar. Det är inget direkt ovanligt att det sker inom några år. För mig har det exempelvis skett flera gånger i samband med mer generella strömavbrott (elen avstängd för renovering). Du får allt visa på en källa för att inte tappa ordentligt i trovärdighet i mina ögon.


Jag bryr mig faktiskt inte vad du anser, jag vet vad jag vet! Och igen, när du själv drar brytaren påverkar INTE livslängden, men om du får KORTSLUTNING så minskar det livslängden.

Automatsäkringen finns i många varianter med olika karakteristik. Det finns en-, två- och trepoliga varianter. Finessen med de flerpoliga varianterna är att spakarna sitter ihop med varandra. På så vis kommer den trepoliga brytaren att lösa ut hela trefasgruppen trots att det endast är fel på den ena polen (fasen). Bra att veta är att automatsäkringen har begränsad livslängd. Ju fler kortslutningar den utsätts för, desto mer slits den.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet Ett företag som vågar gå ut med det alla elektriker vet





 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Hemmet Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input. Jag och min make hyr...
2
Svar
29
· Visningar
2 823
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp