Så många fel på huset vi skall köpa- vad gör man?

Tack för era svar!
De flesta av er verkar inte tycka att detta med hus är något för oss eftersom vi inte är händiga, och det förstår jag faktiskt inte. Måste ju finnas massor med människor som bor i hus och inte är händiga. Eller ännu värre, tvärt om. Som hon som äger vårt hus t.ex. Som tror att hon kan fixa allting själv och så blir det fel. Då är det väl bättre att vara medveten från början om att man inte kan, och leja folk som vet vad de gör?

Jag är den typen av person som är väldigt påläst för det mesta. Skall jag göra något, vare sig det handlar om något med hästen, en resa, eller ev. då något med huset så googlar jag mig fördärvad. Och pratar med alla jag känner som skulle kunna tänkas veta något om saken. Jag står inte blåögd och tvinnar håret runt mitt finger och låter mig luras. Och om det skulle bli aktuellt med husköp och då också ny ventilation och annat så lär jag vara väl insatt i ämnet. Jag kan bara inte utföra det själv. Men min man arbetar på en välrenommerad mäklarfirma och har "tillgång" till duktiga besiktningsmän som i sin tur har kontakter för det mesta. Så i det känner jag mig trygg.

Kärnan i frågan var ju egentligen inte huruvida vi var lämpliga att ha ett hus eller inte, utan hur man går tillväga med prissättningen när det uppstår saker som dessa. Någon föreslog att vi skulle pruta av takbytet, och det kanske är rimligt? Alt. säga att vi köper huset för utsatt pris, men hon får sätta in en ny panna och ny ventilation, samt luktsanera? När pannan pajade och golvet översvämmades (samma helg) fylldes huset och dess ventilation med äcklig doft och den har liksom inte försvunnit. Vi har doftljus tända för jämnan.

Om man nu skall "pruta" på ett hus, gör man det rimligast via ombud (mäklaren) eller själv? Någon som gjort det?

Fast vissa av problemen som nämnts är inte så dyrbara att åtgärda:

Tänk inte byta avloppsrör, skaffa en icke snålspolande toalettstol istället, om det är för svårt att lära sig spola med "fel" knapp. Gäster får man spola extra efter. Vi hade det så i ett hus jag bodde i...

Men jag är inte riktigt på banan med vad TS menar med "ny ventilation". Ett "gulligt hus med vita knutar" tolkar jag som "ett något äldre hus på landsbygden", med endera timmer- eller plankstomme och panel, eller möjligen regelverksbyggt litet senare under 1900-talet, men innan man började hålla på med mekanisk ventilation. Sådana hus har självdragsventilation.
Om det är ett hus med självdragsventilation, så är det enkelt att sätta in en eller två ventiler i varje sovrum. "Unken" luft uppstår ofta vid tilläggsisolering av fasaden på "äldre" hus. Åtgärdas enkelt med några borrade hål som sagts. Och kanske en välplacerad evakuerande fläkt typ PAX eller motsvarande i badrummet. Jag rekommenderar i så fall en badrumsfläkt kopplad till en separat strömbrytare, så att man kan stänga av eller slå på själv vid behov.
Mekanisk ventilation för hela huset är bara för hus byggda för sådan. Hör inte hemma i äldre hus, byggda för självdrag.

För dessa åtgärder handlar det om 10-15 tusen kronor som går att leja bort.

Det där med uppvärmningen är lite knepigare. Där behöver man nog fundera över vilket uppvärmningssystem man egentligen vill ha.
Jag antar att pelletspannan värmer ett vattenburet system? Finns det i så fall ackumulatortankar?
Hur mycket arbete (tid) vill ni lägga på att hålla huset varmt? Finns tillgång på billig/egen ved?
Finns det några eldstäder och/eller vedspis i huset? Hur/var är pelletsanläggningen placerad i huset? Finns det styr och reglersystem av rimligt modernt snitt?

Många klarar sig med luft/luft värmepump, samt lite extra eldning i eldstäder när det är så kallt att värmepumpen inte orkar riktigt.

Till ett vattenburet system med ackumulatortank kan man ha solpaneler (som värmer vatten) och som ger värme och varmvatten i princip arbetsfritt och utan kostnad från ungefär mars/april till september/oktober ungefär. Under vintern så får man endera elda med ved, pellets eller köra en elpatron.

Man kan också/istället koppla en luft/vatten värmepump till sitt vattenburna system, denna drar en del el, kostar mer än en luft/luft värmepump, men drar betydligt mindre el än att värma vatten direkt via elpatron.

Så kan man investera en del mer pengar och borra för bergvärme, eller om man har tillräckligt med rimligt stenfri mark, gräva ner jordvärme.

Billigaste investeringen av ovanstående förslag är luft/luftvärmepump, dyraste bergvärme.

Personligen gillar jag inte pelletssystem, det verkar vara betydligt mer krångel än med vedeldning, men vedeldning innebär i regel mer jobb samt kräver utrymme för vedförvaring och såklart tillgång på ved.

Att lägga om taket får man ta in offerter på, från flera olika hantverkare. Men kostnaden blir ganska olika beroende på vad som ska ligga på taket och hur undertaket är uppbyggt. Leta reda på en klok och duktig hantverkare i trakten, det löser ofta många praktiska problem, en sådan person kan bli en stor tillgång om man är ohändig själv.

Vilka problem med taket föreligger det? Vad är taket lagt med nu? Tegelpannor (lertegel), betongpannor eller plåt? Kan (tegel-, betong-) pannorna återanvändas till största delen? Är det ett gammalt undertak med lockpanel eller ligger det råspont och underlagspapp?
Tegelpannor av äldre typ kan köpas begagnade, och hela pannor behöver inte slängas, utan man kan köpa till det man behöver. Betongpannor kan det vara svårt att få tag i sådana med rätt färg och form begagnade. Och man kan faktiskt lägga "tegelformad" plåt om det skulle vara det lämpligaste.

Det är svårt att köpa "hus på landet", endera är de välrenoverade, och kostar därefter, eller så har de diverse skavanker som måste åtgärdas.
Har man jobbat igenom ett hus med diverse renoveringsprojekt, så blir man "ett" med huset efter ett tag.
 
Klart ni kan klara av ett hus, men välj ett hus som passar er nivå av gör-det-själv-vilja.

Jag hade dock inte köpt ert hus hur fet plånbok eller kunskap jag än haft, varningsklockorna ringer högljutt av den ägaren. Det finns så många andra hus.
 
Fast som många av oss försöker säga: det du ser som fel ser flera här som förutsättningar. Alltså inga problem i den bemärkelsen.

Ni kan ju alltid lägga det pris ni anser att är beredda att betala, och i så fall avstå köp om säljaren inte går med på det.
 
@ztsu med min kommentar menade jag inte att ni inte är lämpliga att äga hus, men att just detta hus tycks alldeles för krävande och problematisk för er. Jämför med bil eller hästköp. Inte skulle du väl rekommendera en bil i behov av total motorenovering till någon totalt okunnig på bilar? Skulle du rekomendera en häst som stegrar sig till någon med lite riderfarenhet?

Det finns massor av trevliga hus i bra skick som inte kräver så mycket mer än underhåll. Visst kostar ett sånt hus mer, men å andra sidan kan ett billigt problemhus ändå vara mycket dyrare i längden. Framförallt om man ska ta in folk till minsta grej.

Om din man jobbar på mäklarfirman bör han väl inte bara ha kontakt med besiktningsmän utan även med mäklare, som har vana av att hitta jämkningslösningar?
 
Fast vissa av problemen som nämnts är inte så dyrbara att åtgärda:

Tänk inte byta avloppsrör, skaffa en icke snålspolande toalettstol istället, om det är för svårt att lära sig spola med "fel" knapp. Gäster får man spola extra efter. Vi hade det så i ett hus jag bodde i...

Men jag är inte riktigt på banan med vad TS menar med "ny ventilation". Ett "gulligt hus med vita knutar" tolkar jag som "ett något äldre hus på landsbygden", med endera timmer- eller plankstomme och panel, eller möjligen regelverksbyggt litet senare under 1900-talet, men innan man började hålla på med mekanisk ventilation. Sådana hus har självdragsventilation.
Om det är ett hus med självdragsventilation, så är det enkelt att sätta in en eller två ventiler i varje sovrum. "Unken" luft uppstår ofta vid tilläggsisolering av fasaden på "äldre" hus. Åtgärdas enkelt med några borrade hål som sagts. Och kanske en välplacerad evakuerande fläkt typ PAX eller motsvarande i badrummet. Jag rekommenderar i så fall en badrumsfläkt kopplad till en separat strömbrytare, så att man kan stänga av eller slå på själv vid behov.
Mekanisk ventilation för hela huset är bara för hus byggda för sådan. Hör inte hemma i äldre hus, byggda för självdrag.

För dessa åtgärder handlar det om 10-15 tusen kronor som går att leja bort.

Det där med uppvärmningen är lite knepigare. Där behöver man nog fundera över vilket uppvärmningssystem man egentligen vill ha.
Jag antar att pelletspannan värmer ett vattenburet system? Finns det i så fall ackumulatortankar?
Hur mycket arbete (tid) vill ni lägga på att hålla huset varmt? Finns tillgång på billig/egen ved?
Finns det några eldstäder och/eller vedspis i huset? Hur/var är pelletsanläggningen placerad i huset? Finns det styr och reglersystem av rimligt modernt snitt?

Många klarar sig med luft/luft värmepump, samt lite extra eldning i eldstäder när det är så kallt att värmepumpen inte orkar riktigt.

Till ett vattenburet system med ackumulatortank kan man ha solpaneler (som värmer vatten) och som ger värme och varmvatten i princip arbetsfritt och utan kostnad från ungefär mars/april till september/oktober ungefär. Under vintern så får man endera elda med ved, pellets eller köra en elpatron.

Man kan också/istället koppla en luft/vatten värmepump till sitt vattenburna system, denna drar en del el, kostar mer än en luft/luft värmepump, men drar betydligt mindre el än att värma vatten direkt via elpatron.

Så kan man investera en del mer pengar och borra för bergvärme, eller om man har tillräckligt med rimligt stenfri mark, gräva ner jordvärme.

Billigaste investeringen av ovanstående förslag är luft/luftvärmepump, dyraste bergvärme.

Personligen gillar jag inte pelletssystem, det verkar vara betydligt mer krångel än med vedeldning, men vedeldning innebär i regel mer jobb samt kräver utrymme för vedförvaring och såklart tillgång på ved.

Att lägga om taket får man ta in offerter på, från flera olika hantverkare. Men kostnaden blir ganska olika beroende på vad som ska ligga på taket och hur undertaket är uppbyggt. Leta reda på en klok och duktig hantverkare i trakten, det löser ofta många praktiska problem, en sådan person kan bli en stor tillgång om man är ohändig själv.

Vilka problem med taket föreligger det? Vad är taket lagt med nu? Tegelpannor (lertegel), betongpannor eller plåt? Kan (tegel-, betong-) pannorna återanvändas till största delen? Är det ett gammalt undertak med lockpanel eller ligger det råspont och underlagspapp?
Tegelpannor av äldre typ kan köpas begagnade, och hela pannor behöver inte slängas, utan man kan köpa till det man behöver. Betongpannor kan det vara svårt att få tag i sådana med rätt färg och form begagnade. Och man kan faktiskt lägga "tegelformad" plåt om det skulle vara det lämpligaste.

Det är svårt att köpa "hus på landet", endera är de välrenoverade, och kostar därefter, eller så har de diverse skavanker som måste åtgärdas.
Har man jobbat igenom ett hus med diverse renoveringsprojekt, så blir man "ett" med huset efter ett tag.

Tack för ditt långa och utförliga svar :) :bow:

Mycket riktigt så har vi självdrag, men det verkar inte funka på övervåningen där det blir väldigt dålig luft. Men om det inte är svårare än att "borra hår i väggen" och inte kostar mer än 10-15 lax så kan jag nog avfärda det som ett problem.

Vi har vattenburet värmesystem med ackumulatortank. Funkar bra när pannan är på, funkar ganska dåligt när vi värmer med elpatron. Då räcker varmvattnet knappt till en dusch. Jag har funderat lite på luftvärmepump, men inte tagit tanken vidare. Vi har skorsten (såklart) men ingen eldstad i huset. Jag har kikat lite på att sätta in en kamin, men tyvärr löper murstocken inte genom vardagsrum/matsal utan genom hall, trappa och sonens sovrum. Känns inte som att en kamin gör sig riktigt på något av de ställena :D

Taket är betongpannor som i sig inte är problemet, utan problemet är att de när de bytte taket inte bytte pappen. Så den håller inte riktigt tätt. Han som besiktigade huset rekommenderade oss att byta både papp, läkt, rännor och pannor när vi ändå gör det, så att allt hamnar i synk med varandra. Han sa att risken annars är att vi kommer få greja med taket mer ofta än vad som behövs för nästa gång blir det pannorna men inte pappen som behöver fixas. Dessutom sa han att det tar längre tid och blir dyrare om byggarna måste vara rädda om pannorna som skall tas bort och återanvändas. Ligger det något i det eller är han ute och cyklar? Känns ju logiskt tycker jag.
 
Tack för ditt långa och utförliga svar :) :bow:

Mycket riktigt så har vi självdrag, men det verkar inte funka på övervåningen där det blir väldigt dålig luft. Men om det inte är svårare än att "borra hår i väggen" och inte kostar mer än 10-15 lax så kan jag nog avfärda det som ett problem.

Vi har vattenburet värmesystem med ackumulatortank. Funkar bra när pannan är på, funkar ganska dåligt när vi värmer med elpatron. Då räcker varmvattnet knappt till en dusch. Jag har funderat lite på luftvärmepump, men inte tagit tanken vidare. Vi har skorsten (såklart) men ingen eldstad i huset. Jag har kikat lite på att sätta in en kamin, men tyvärr löper murstocken inte genom vardagsrum/matsal utan genom hall, trappa och sonens sovrum. Känns inte som att en kamin gör sig riktigt på något av de ställena :D

Taket är betongpannor som i sig inte är problemet, utan problemet är att de när de bytte taket inte bytte pappen. Så den håller inte riktigt tätt. Han som besiktigade huset rekommenderade oss att byta både papp, läkt, rännor och pannor när vi ändå gör det, så att allt hamnar i synk med varandra. Han sa att risken annars är att vi kommer få greja med taket mer ofta än vad som behövs för nästa gång blir det pannorna men inte pappen som behöver fixas. Dessutom sa han att det tar längre tid och blir dyrare om byggarna måste vara rädda om pannorna som skall tas bort och återanvändas. Ligger det något i det eller är han ute och cyklar? Känns ju logiskt tycker jag.

Om inte pappen är bytt och släpper igenom vatten å skulle jag tänka mig för både en och sju gånger. Risken är ni fått in fukt i isoleringsskiktet / bjälklaget under taket.

Kan det kanske förklara den dåliga lukten och fukten på övervåningen? Fukt? Mögel?

Det skulle i så fall för takarbetet innebära att nu förrutom att plocka av pannor, läkt, och lägga på ny papp måste riva bort den gamla pappen, trätaket, riva ur skadad isolering och evt bjälklag samt bygga upp allt detta igen innan ni lägger på papp, läkt och pannor.

Vi pratar om ett takbyte för 150-200 000 på ett tak av ungefärlig storlek 150 m2.
 
Om inte pappen är bytt och släpper igenom vatten å skulle jag tänka mig för både en och sju gånger. Risken är ni fått in fukt i isoleringsskiktet / bjälklaget under taket.

Kan det kanske förklara den dåliga lukten och fukten på övervåningen? Fukt? Mögel?

Det skulle i så fall för takarbetet innebära att nu förrutom att plocka av pannor, läkt, och lägga på ny papp måste riva bort den gamla pappen, trätaket, riva ur skadad isolering och evt bjälklag samt bygga upp allt detta igen innan ni lägger på papp, läkt och pannor.

Vi pratar om ett takbyte för 150-200 000 på ett tak av ungefärlig storlek 150 m2.

Vi har haft en besiktningsman här som har mätt fukt i hela huset, på kattvindarna och i källaren. Det finns ingen fukt någonstans. Pappen är dålig men pannorna är bra, jag uttryckte mig dumt när jag skrev att det inte håller tätt. Det gör det, än såläne iaf. Tills pannorna ger med sig. Och då känner vi att vi hellre vill byta taket innan det händer, alltså direkt när vi köper huset om vi köper det. Besiktningsmannen sa att det skulle kosta runt 120.000kr. Jag har ingen aning om hur stort vårt tak är, men det är ett ganska litet hus med vanligt snedtak.
 
Vi har haft en besiktningsman här som har mätt fukt i hela huset, på kattvindarna och i källaren. Det finns ingen fukt någonstans. Pappen är dålig men pannorna är bra, jag uttryckte mig dumt när jag skrev att det inte håller tätt. Det gör det, än såläne iaf. Tills pannorna ger med sig. Och då känner vi att vi hellre vill byta taket innan det händer, alltså direkt när vi köper huset om vi köper det. Besiktningsmannen sa att det skulle kosta runt 120.000kr. Jag har ingen aning om hur stort vårt tak är, men det är ett ganska litet hus med vanligt snedtak.

Det låter ju bra, för går det ner vatten i isolering och mot innertak så har du ett litet HELVETE att tampas med. Blir trött bara jag tänker på det.
 
Det låter ju bra, för går det ner vatten i isolering och mot innertak så har du ett litet HELVETE att tampas med. Blir trött bara jag tänker på det.

Han gick som sagt runt med en sån där fuktmätare som man håller mot väggen och mätte i alla väggar, i snedtaken och han var även inne på alla kattvindar och mätte. Det var inte fukt ens vid takfönstret (som vi kommer sätta igen när vi lägger om taket). So far so good.

Om huset är på 80kvm ungefär i 1 1/2 plan och har vanligt snedtak, kan 120.000kr vara en rimlig prisuppgift då?
 
Han gick som sagt runt med en sån där fuktmätare som man håller mot väggen och mätte i alla väggar, i snedtaken och han var även inne på alla kattvindar och mätte. Det var inte fukt ens vid takfönstret (som vi kommer sätta igen när vi lägger om taket). So far so good.

Om huset är på 80kvm ungefär i 1 1/2 plan och har vanligt snedtak, kan 120.000kr vara en rimlig prisuppgift då?
Det är svårt att sia om framtiden, men du och din sambo har enligt nuvarande skatteregler 50 000 kr vardera att lägga i ROT om det finns utrymme skattemässigt. ROT gäller inte för material utan enbart arbete, men det är ändå en bit på väg. :)
 
Tack för ditt långa och utförliga svar :) :bow:

Mycket riktigt så har vi självdrag, men det verkar inte funka på övervåningen där det blir väldigt dålig luft. Men om det inte är svårare än att "borra hår i väggen" och inte kostar mer än 10-15 lax så kan jag nog avfärda det som ett problem.

Vi har vattenburet värmesystem med ackumulatortank. Funkar bra när pannan är på, funkar ganska dåligt när vi värmer med elpatron. Då räcker varmvattnet knappt till en dusch. Jag har funderat lite på luftvärmepump, men inte tagit tanken vidare. Vi har skorsten (såklart) men ingen eldstad i huset. Jag har kikat lite på att sätta in en kamin, men tyvärr löper murstocken inte genom vardagsrum/matsal utan genom hall, trappa och sonens sovrum. Känns inte som att en kamin gör sig riktigt på något av de ställena :D

Taket är betongpannor som i sig inte är problemet, utan problemet är att de när de bytte taket inte bytte pappen. Så den håller inte riktigt tätt. Han som besiktigade huset rekommenderade oss att byta både papp, läkt, rännor och pannor när vi ändå gör det, så att allt hamnar i synk med varandra. Han sa att risken annars är att vi kommer få greja med taket mer ofta än vad som behövs för nästa gång blir det pannorna men inte pappen som behöver fixas. Dessutom sa han att det tar längre tid och blir dyrare om byggarna måste vara rädda om pannorna som skall tas bort och återanvändas. Ligger det något i det eller är han ute och cyklar? Känns ju logiskt tycker jag.

Om vi börjar med taket:

Inga akuta problem alltså?
Då har ni ju tid att studera olika lösningar, läsa på om takkonstruktioner, titta på andra hus i trakten, ta fram kostnadsförslag för olika alternativ, och dessutom leta efter en "rätt" hantverkare för ett långsiktigt samarbete. Sådana finns att hitta på landet, i storstan är de mycket sällsynta... Kanske finns det någon som bor riktigt nära?

Duktiga hantverkare krossar inte tegel/batongpannor om man vill återanvända pannorna, man gör en enkel rutschbana från taket till marken, eller så kan det räcka med att stapla dem på ställningens övervåning, men det beror på tyngden och ställningens kvalitet. Merkostnaden för hantering av pannorna blir på det hela taget försumbar. Nya pannor kostar i frakt, och sedan kan man behöva betala för att bli av med skrotpannorna, både frakt och deponiavgift. Man brukar "göra" en sida i taget av taket. Är du säker på att det ligger papp under alls? Är det råspont + papp under? Är betongpannorna av rimligt modern typ? Har andra hus i trakten av samma ålder betongpannor? Är betongpannor det material ni vill ha på huset?
Tegelpannor kan som sagt köpas begagnade, och om utseende på taket är mindre viktigt, så kan "tegelformad" plåt vara ett ekonomiskt alternativ.
Ja, man måste byta läkten, eftersom den sitter ovanpå takpappen, den går sönder när man bryter loss den, men inte nödvändigtvis 100 % av den. Om man vill eller behöver byta hängrännor och stuprör är inte säkert, det beror på om de är friska och fina, och vad de har för inverkan på husets karaktär. Om huset har en äldre karaktär exteriört, och det sitter äldre typer av hängrännor och stuprör, så kan huset börja se "konstigt" ut om man byter till hängrännor och stuprör från byggmarknadens standardsortiment. Därför kan man behöva fundera hur man vill att slutresultatet ska se ut.

Klokt att sätta igen takfönstret! Takfönster brukar, förr eller senare, alltid orsaka problem med läckage av olika slag.

Så uppvärmningen:

Det finns alltså ackumulatortank! Bra, det gör det mycket billigare och enklare att upprusta.

Finns det också ett någorlunda modernt styr-och reglersystem, alltså en massa manicker/vred som mäter temperatur ute, och på vattnet i systemet, och skjutsar ut "lagom" varmt vatten till radiatorerna beroende på omständigheterna? Finns det moderna termostater på radiatorerna? Hur gammalt är systemet i år räknat ungefär? Finns det plats för fler ackumulatortankar om man skulle vilja?

Om det inte går att "ladda" ack-tanken och få ordentligt varmt med elpatron, så kan det endera bero på att elpatron har för låg effekt, eller att det saknas "något" för att den ska kunna värma vattnet för laddning optimalt. Det kan t.ex. vara så att man behöver ställa om cirkulationspumpen/pumparna när man värmer med el istället för att elda. När man eldar, så är det oftast så att man måste cirkulera vattnet fortare än när man använder el (regel med undantag), och om vattnet då går för fort förbi elpatronen (som är en stor doppvärmare), så hinner helt enkelt inte vattnet bli varmt innan det skjutsas vidare.
Det här behöver studeras på plats, leta reda på en lokal rörfirma med gott rykte, och be om en konsultation. De tar i regel inte betalt för att komma och titta, de hoppas ju på att få ett jobb med att "fixa" något i framtiden.

Har ni ackumulatortank, så har ni goda förutsättningar för att skaffa solpaneler för värme och varmvatten. Det finns färdiga "solpanelspaket" att köpa, både för den som har en s.k. solslinga i tanken, och för några extra tusenlappar (inte så många) så kan man komplettera systemet för den utan solslinga. Solpanelspaket för ert lilla hus kostar kanske 30-40 tusen kronor.
Luft/vattenvärmepump, som kan ge värme även på vintern blir också möjligt för er till rimligt totelpris, tack vare att en ackumulatortank redan finns.

Kom ihåg att det finns en energirådgivare hos kommunen (i nästan alla kommuner i varje fall). Det är oberoende tjänstemän, som är kunniga i husvärme och kostnader, och som kan komma ut till er och titta på ert system och vilka förutsättningar just ni har för en energisnål (och därmed billig) uppvärmning.

Jag har genom åren träffat på en del besiktningsmän, som är okunniga om "byggnadsvård" (betydelse ungefär: vård av äldre byggnader i samklang med husets ålder och karaktär, men så att modernt boende ändå fungerar bra), de ger ibland råd om åtgärder, eller hur åtgärder borde utföras, som visserligen finns i handboken, men som är till för mer nybyggda hus. Det kan handla om materialval t.ex., eller att "skaffa mekanisk ventilation" för det ska alla (moderna) hus ha...
 
Jag ger inte mycket för "fuktmätare". Och har hela golvet varit översvämmat finns det en stor risk för att det växer lite roliga grejer i isoleringen. Om det dessutom luktar, och inte finns ventilation så... Det enda sättet att få veta ifall man har mögel är att göra borrprover. Överallt. Och det kostar och tar tid.

Nej, jag hade sprungit åt andra hållet, faktiskt.
 
Jag ger inte mycket för "fuktmätare". Och har hela golvet varit översvämmat finns det en stor risk för att det växer lite roliga grejer i isoleringen. Om det dessutom luktar, och inte finns ventilation så... Det enda sättet att få veta ifall man har mögel är att göra borrprover. Överallt. Och det kostar och tar tid.

Nej, jag hade sprungit åt andra hållet, faktiskt.
"fuktmätare" från Clas i sjön, i händerna på en person från gatan fungerar nog inget vidare. Men professionellt använda proffsverktyg fungerar faktiskt...
 
Nja, det kan diskuteras... Själva mätern stämmer ju säkert, men ett ok resultat garanterar inte att det är mögelfritt.
 
Jag måste ändå fråga - vad är det som du GILLAR med huset @ztsu? Skulle gissa att 80-90% av de personer som svarat dig i tråden har lite halvdåliga vibbar pga

1) Det är ett hus med ett relativt stort KÄNT renoveringsbehov
2) Det är ett hus med en överhängande risk för ännu ej kända brister
3) Ni verkar inte vara superhändiga någon av er
4) Jag får känslan av att era marginaler är relativt tighta

Du verkar ändå vara väldigt fäst vid huset. Skriv gärna lite om alla uppsidor med huset också. :)
 
Jag måste ändå fråga - vad är det som du GILLAR med huset @ztsu? Skulle gissa att 80-90% av de personer som svarat dig i tråden har lite halvdåliga vibbar pga

1) Det är ett hus med ett relativt stort KÄNT renoveringsbehov
2) Det är ett hus med en överhängande risk för ännu ej kända brister
3) Ni verkar inte vara superhändiga någon av er
4) Jag får känslan av att era marginaler är relativt tighta

Du verkar ändå vara väldigt fäst vid huset. Skriv gärna lite om alla uppsidor med huset också. :)

Jag älskar gatan som huset ligger på och dess läge i samhället och jag älskar att mina barn trivs så himla bra. Vi röck upp dem ur deras trygga tillvaro så vi kan liksom inte bara flytta någon annanstans nu. Som tur är trivs de som fiskar i vattnet och har blommat ut båda två. Det har visserligen inte med huset i sig att göra, men ja du fattar.

När vi började titta på hus hade vi några krav, och huset uppfyller dessa;
Kommunalt vatten + avlopp
Modern el (alltså "svitschar" och inte proppar)
Renoverat badrum
Möjligheten att hyra innan köp
Lättskött trädgård

Men det som får mig att älska huset är dess enorma charm. Både jag och min man är intresserade av byggnadsvård och i det här huset från 1954 finns originalköket kvar, det har vackra golv och tidstypiska innertak. Dessutom finns det vinklar och vrår, knarriga trappor och kattvindar där barnen kan leka kurragömma. Jag har en tvättstuga, ett torkrum och en matkällare. Jag älskar helt enkelt husets invändiga utformning.

Våra marginaler är goda. Min man är höginkomsttagare och jag själv tjänar över snittet. Vi tycker bara inte om att ha lån. Jag får ont i magen av dem. När vi hade bostadsrätt i stan med lån på över 2 mille kunde jag aldrig slappna av. Nu har vi inga lån alls. Bilen är köpt kontant, hästen är köpt kontant, allt vi äger är köpt kontant. Så ju färre lån desto bättre, resonerar vi. Just därför känner jag att detta med att vi måste anlita hantverkare inte är något egentligt problem. Med ett billigt hus med nästan inga lån alls (helt kontant kan vi inte köpa det) blir det liksom pengar över till det..

Priset på huset är inte ett problem för oss, det handlar bara om att rätt skall vara rätt. Och om priset är satt utifrån vissa förutsättningar och dessa ändras så tycker jag att priset bör anpassas därefter. Men det är ju jag, jag skulle inte tro att säljaren tycker likadant. ;)
 
Jag älskar gatan som huset ligger på och dess läge i samhället och jag älskar att mina barn trivs så himla bra. Vi röck upp dem ur deras trygga tillvaro så vi kan liksom inte bara flytta någon annanstans nu. Som tur är trivs de som fiskar i vattnet och har blommat ut båda två. Det har visserligen inte med huset i sig att göra, men ja du fattar.

När vi började titta på hus hade vi några krav, och huset uppfyller dessa;
Kommunalt vatten + avlopp
Modern el (alltså "svitschar" och inte proppar)
Renoverat badrum
Möjligheten att hyra innan köp
Lättskött trädgård

Men det som får mig att älska huset är dess enorma charm. Både jag och min man är intresserade av byggnadsvård och i det här huset från 1954 finns originalköket kvar, det har vackra golv och tidstypiska innertak. Dessutom finns det vinklar och vrår, knarriga trappor och kattvindar där barnen kan leka kurragömma. Jag har en tvättstuga, ett torkrum och en matkällare. Jag älskar helt enkelt husets invändiga utformning.

Våra marginaler är goda. Min man är höginkomsttagare och jag själv tjänar över snittet. Vi tycker bara inte om att ha lån. Jag får ont i magen av dem. När vi hade bostadsrätt i stan med lån på över 2 mille kunde jag aldrig slappna av. Nu har vi inga lån alls. Bilen är köpt kontant, hästen är köpt kontant, allt vi äger är köpt kontant. Så ju färre lån desto bättre, resonerar vi. Just därför känner jag att detta med att vi måste anlita hantverkare inte är något egentligt problem. Med ett billigt hus med nästan inga lån alls (helt kontant kan vi inte köpa det) blir det liksom pengar över till det..

Priset på huset är inte ett problem för oss, det handlar bara om att rätt skall vara rätt. Och om priset är satt utifrån vissa förutsättningar och dessa ändras så tycker jag att priset bör anpassas därefter. Men det är ju jag, jag skulle inte tro att säljaren tycker likadant. ;)

Det var ju inte jag som frågade, men jag tycker att ditt svar är bra och klargörande.

Ni gillar huset, och det passar er familj...

Och intresset för byggnadsvård gör ju att ni kanske ändå vill ta er an huset, på husets villkor.

Jag har inte läst några stoppers i det du skriver, bara en del jobb som göras. Jämfört med ett och annat hus vi har köpt och renoverat i familjen (inklusive föräldrar och vuxna barn med familjer), så låter det ju som om huset är beboeligt åtminstone.
Det svåraste fallet vi tagit oss an, hade läckande tak, rötskadade syllstockar, mögligt badrum, kök där skåpen liksom föll isär av sig själva, saknade fungerande värmesystem (det hade frusit sönder), och elen var riktigt läskig...
Men vilket läge huset hade, och vilken själ! Sedan sålde vi det välrenoverade huset efter 10 år, och flyttade för att få mer mark till hästarna, men det var en lärorik och intressant resa att få till det huset.

Det finns inga äldre hus, som helt saknar renoverings, eller underhållsbehov. Det blir liksom bara pauser ett tag då och då, något år ibland, bortåt 10 år i andra fall. Det är fönster som behöver målas, eller grunden som behöver fixas, eller fasaden som ska målas, och när det är gjort så är det paus ett tag, och så är det dags för något igen, kanske trägolvet i stora rummet som behöver göras i ordning, eller kökstaket som borde målas, eller något barn som tycker att tapeten i sitt rum har blivit barnslig eller omodern...

Som jag sade tidigare, taket måste inte fixas den närmaste månaden, utan ni har tid på er att fundera hur ni ska göra, och vilket slutresultat ni önskar: ska taket läggas om på ett byggnadsvårdsmässigt sätt, kanske t.o.m. "återställas" till hur det såg ut när huset byggdes, eller ska det göras på något annat sätt.

Låt den sorts projekt som involverar husets utseende ta tid, man ändrar sig gärna flera gånger medan man tänker. Titta noga på andra hus i närheten som är byggda ungefär samtidigt, ta kontakt med Byggnadsvårdsföreningens länsombud, och diskutera projektet. Om ni nu ändå bor i huset, så visst är det besvärligt med en takomläggning, men det är ju inte så överhängande, och långt ifrån så jobbigt att bo i som en total köksrenovering...Det är ju på utsidan, inte inne.

Men värme och varmvatten behöver man varje vinter, och den här vintern är definitivt på gång. Men det tråkiga är ju att man behöver tänka igenom hur mycket jobb man vill ha med värmesystemet i framtiden, och då också lägga en del miljöaspekter på sitt uppvärmningssystem.

Vill man slippa allt jobb och ha små driftskostnader de närmaste 15-20 åren, så är antagligen bergvärme eller en luft/vattenvärmepump, kombinerat med en upprustning (eller justeringar) av reglersystem, termostater, elpatron det allra enklaste, men också dyrast vad avser investeringar. "Dom" brukar säga att det kostar mellan 100-150 tusen innan bergvärme är på plats och fungerar, ibland mera.

Om ni ska köpa huset, och "göra något åt" värmesystemet, så kanske det vore bättre att ni funderar igenom hur ni vill göra, och hejdar hyresvärden lite? På din beskrivning får jag lite känslan av att det som görs av denne är att lappa och smålaga, snarare än att lösa problem i grunden?

Tråkigt att murstocken inte är tillgänglig, går den i köket bakom något skåp kanske? Kanske går det att byta ut ett skåp mot en kamin eller vedspis?

Var nu inte så skraja, det är faktiskt roligt med gamla hus, med renoveringsbehov. I synnerhet om man ekonomiska möjligheter att ta hand om dem...
 
Vad gäller taket så är det ju rätt intressant att veta om priset ni fick var med eller utan rotavdrag?

Om jag begriper rätt är taket dessutom inte alls akut. Ni kan låta det vara 5-10 år innan ni gör något åt det.
 
Många betongpannor är falsade och ger ett ganska tätt tak jämfört med gammaldags tegelpannor, flera nya hus jag sett byggas har inte ens haft takpapp och spontade bräder under utan bara enkla masonitskivor. Jag hade konsulterat andra innan jag gjort något åt taket.
 
@tanten och @AndersB

I protokollet från besiktningen står det såhär:
1:1 TAKPAPP: Sliten takpapp (bubblig) och taktegelläkt. Risk finns för rötskador i
takkonstruktionen under takpappen pga. att takpappen är sliten. Man räknar med en
livslängd på ca 20 år.
(mitt tillägg: 1994 gjordes takbytet och då byttes alltså inte pappen)

Vi hade tänkt byta taket till våren/sommaren och då även byta söderfasaden och måla om huset. Och möjligtvis resa bort under tiden, eller iaf en vecka eller två. Arbetet kanske tar längre tid?
 

Liknande trådar

Hemmet Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input. Jag och min make hyr...
2
Svar
29
· Visningar
2 823
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp