Så många fel på huset vi skall köpa- vad gör man?

Det var ju inte jag som frågade, men jag tycker att ditt svar är bra och klargörande.

Ni gillar huset, och det passar er familj...

Och intresset för byggnadsvård gör ju att ni kanske ändå vill ta er an huset, på husets villkor.

Jag har inte läst några stoppers i det du skriver, bara en del jobb som göras. Jämfört med ett och annat hus vi har köpt och renoverat i familjen (inklusive föräldrar och vuxna barn med familjer), så låter det ju som om huset är beboeligt åtminstone.
Det svåraste fallet vi tagit oss an, hade läckande tak, rötskadade syllstockar, mögligt badrum, kök där skåpen liksom föll isär av sig själva, saknade fungerande värmesystem (det hade frusit sönder), och elen var riktigt läskig...
Men vilket läge huset hade, och vilken själ! Sedan sålde vi det välrenoverade huset efter 10 år, och flyttade för att få mer mark till hästarna, men det var en lärorik och intressant resa att få till det huset.

Det finns inga äldre hus, som helt saknar renoverings, eller underhållsbehov. Det blir liksom bara pauser ett tag då och då, något år ibland, bortåt 10 år i andra fall. Det är fönster som behöver målas, eller grunden som behöver fixas, eller fasaden som ska målas, och när det är gjort så är det paus ett tag, och så är det dags för något igen, kanske trägolvet i stora rummet som behöver göras i ordning, eller kökstaket som borde målas, eller något barn som tycker att tapeten i sitt rum har blivit barnslig eller omodern...

Som jag sade tidigare, taket måste inte fixas den närmaste månaden, utan ni har tid på er att fundera hur ni ska göra, och vilket slutresultat ni önskar: ska taket läggas om på ett byggnadsvårdsmässigt sätt, kanske t.o.m. "återställas" till hur det såg ut när huset byggdes, eller ska det göras på något annat sätt.

Låt den sorts projekt som involverar husets utseende ta tid, man ändrar sig gärna flera gånger medan man tänker. Titta noga på andra hus i närheten som är byggda ungefär samtidigt, ta kontakt med Byggnadsvårdsföreningens länsombud, och diskutera projektet. Om ni nu ändå bor i huset, så visst är det besvärligt med en takomläggning, men det är ju inte så överhängande, och långt ifrån så jobbigt att bo i som en total köksrenovering...Det är ju på utsidan, inte inne.

Men värme och varmvatten behöver man varje vinter, och den här vintern är definitivt på gång. Men det tråkiga är ju att man behöver tänka igenom hur mycket jobb man vill ha med värmesystemet i framtiden, och då också lägga en del miljöaspekter på sitt uppvärmningssystem.

Vill man slippa allt jobb och ha små driftskostnader de närmaste 15-20 åren, så är antagligen bergvärme eller en luft/vattenvärmepump, kombinerat med en upprustning (eller justeringar) av reglersystem, termostater, elpatron det allra enklaste, men också dyrast vad avser investeringar. "Dom" brukar säga att det kostar mellan 100-150 tusen innan bergvärme är på plats och fungerar, ibland mera.

Om ni ska köpa huset, och "göra något åt" värmesystemet, så kanske det vore bättre att ni funderar igenom hur ni vill göra, och hejdar hyresvärden lite? På din beskrivning får jag lite känslan av att det som görs av denne är att lappa och smålaga, snarare än att lösa problem i grunden?

Tråkigt att murstocken inte är tillgänglig, går den i köket bakom något skåp kanske? Kanske går det att byta ut ett skåp mot en kamin eller vedspis?

Var nu inte så skraja, det är faktiskt roligt med gamla hus, med renoveringsbehov. I synnerhet om man ekonomiska möjligheter att ta hand om dem...

Jag är faktiskt inne på att ta fram dokument på hur huset såg ut när det var nybyggt. Skulle vilja veta om det alltid varit rött, eller om vi skall måla det i en annan färg när vi målar om. Vi kommer också på sikt att försöka byta ut några moderna fönster mot äldre eller iaf repro om det går att hitta. Samma sak inne, vi letar på Blo**et efter tidstypiska innerdörrar i rätt mått då de gamla är utbytta mot fula fula nya.

Vi skall verkligen sätta oss in i detta med värmesystemet. Som det är idag har vi en Baxi-panna som är alldeles för stor för vårt hus och därför har gått på snåldrift sedan den installerades för tio år sedan. Baxi-gubben som var ute hos oss när den pajade menade på att den är till för att värma ett hus på runt 500kvm (vårt är under 100kvm) och att det högst troligt är därför den pajade.

Murstocken går i ena sonen sovrum och på ena sidan och i lilla "hallen" mellan hallen och köket samt invid trappan till övervåningen. Jag ser ingen möjlig plats att sätta in kamin på alls. Hade vi haft ett sovrum till på övervåningen hade jag gjort om sonens rum till matsal och då hade det passat perfekt med en kamin där. Men det projektet får nog vänta tills 10-åringen är stor nog att flytta ut i gäststugan (och antagligen är det så lång tid det också kommer krävas för att övertyga min man om idén :laugh: ).
 
Man kan ju installera en kamin i ytterväggen,det behöver inte vara via skorstenen eller genom ett tak.
 
Jag är faktiskt inne på att ta fram dokument på hur huset såg ut när det var nybyggt. Skulle vilja veta om det alltid varit rött, eller om vi skall måla det i en annan färg när vi målar om. Vi kommer också på sikt att försöka byta ut några moderna fönster mot äldre eller iaf repro om det går att hitta. Samma sak inne, vi letar på Blo**et efter tidstypiska innerdörrar i rätt mått då de gamla är utbytta mot fula fula nya.

Vi skall verkligen sätta oss in i detta med värmesystemet. Som det är idag har vi en Baxi-panna som är alldeles för stor för vårt hus och därför har gått på snåldrift sedan den installerades för tio år sedan. Baxi-gubben som var ute hos oss när den pajade menade på att den är till för att värma ett hus på runt 500kvm (vårt är under 100kvm) och att det högst troligt är därför den pajade.

Murstocken går i ena sonen sovrum och på ena sidan och i lilla "hallen" mellan hallen och köket samt invid trappan till övervåningen. Jag ser ingen möjlig plats att sätta in kamin på alls. Hade vi haft ett sovrum till på övervåningen hade jag gjort om sonens rum till matsal och då hade det passat perfekt med en kamin där. Men det projektet får nog vänta tills 10-åringen är stor nog att flytta ut i gäststugan (och antagligen är det så lång tid det också kommer krävas för att övertyga min man om idén :laugh: ).


Det tar mer än en vecka att byta taket, även om det i teorin skulle kunna gå på den tiden... Saker tar alltid längre tid än man tror och räknar med.
Det kan vara bra att vara hemma, åtminstone när de som ska göra jobbet börjar riva i huset, och innan de är färdiga, det uppstår ofta intressanta valsituationer, och beslut kan behöva fattas.
Att låta måla när det finns en ställning på plats för takbytet och fasadbytet kan vara en god ide. Kanske den hantverkare som fixar taket samarbetar med en målare...

Fönster finns att få tag i. Blo**et är nog inte bästa platsen för begagnade fönster man ska ha rejäl tur, om den sortens fönster man behöver skulle dyka upp, och dessutom ha rätt mått, det finns däremot en hel del byggnadsvårdföretag som säljer begagnade fönster, och för den delen dörrar. Nya fönster som passar till huset finns det att köpa, de flesta vanliga varianter finns i det lite dyrare specialsortimenten, och det går att måttbeställa från fönstertillverkare. Lokala snickerier kan också göra fönster åt er.
Det går åt en del googling av det listigare slaget för att hitta det man söker. Lokala hantverkare som är lite inne på byggnadsvård, kan bli till stor hjälp.

Vilken sorts färg är det på huset? Är det någon sorts oljefärg eller falu-rödfärg? Det är inte bara kulören som är intressant, utan även färgtypen. Alla sorters färger fungerar inte att måla ovanpå varandra.
Vad säger protokollet om fasaden som ska bytas? Vilken sorts fasad är det? Liggande bräder/stående brädor, lockläkt eller vadå? Vad är det under fasaden?
 
Det tar mer än en vecka att byta taket, även om det i teorin skulle kunna gå på den tiden... Saker tar alltid längre tid än man tror och räknar med.
Det kan vara bra att vara hemma, åtminstone när de som ska göra jobbet börjar riva i huset, och innan de är färdiga, det uppstår ofta intressanta valsituationer, och beslut kan behöva fattas.
Att låta måla när det finns en ställning på plats för takbytet och fasadbytet kan vara en god ide. Kanske den hantverkare som fixar taket samarbetar med en målare...

Fönster finns att få tag i. Blo**et är nog inte bästa platsen för begagnade fönster man ska ha rejäl tur, om den sortens fönster man behöver skulle dyka upp, och dessutom ha rätt mått, det finns däremot en hel del byggnadsvårdföretag som säljer begagnade fönster, och för den delen dörrar. Nya fönster som passar till huset finns det att köpa, de flesta vanliga varianter finns i det lite dyrare specialsortimenten, och det går att måttbeställa från fönstertillverkare. Lokala snickerier kan också göra fönster åt er.
Det går åt en del googling av det listigare slaget för att hitta det man söker. Lokala hantverkare som är lite inne på byggnadsvård, kan bli till stor hjälp.

Vilken sorts färg är det på huset? Är det någon sorts oljefärg eller falu-rödfärg? Det är inte bara kulören som är intressant, utan även färgtypen. Alla sorters färger fungerar inte att måla ovanpå varandra.
Vad säger protokollet om fasaden som ska bytas? Vilken sorts fasad är det? Liggande bräder/stående brädor, lockläkt eller vadå? Vad är det under fasaden?

Jo, jag vet. Vi tänker väl att vi skall leta mer aktivt när det börjar närma sig. Men faktum är att det finns förvånansvärt mycket från just 50-talet på Blo**et när det kommer till dörrar. Vi har tre olika mått bara, flera dörrar är i olika storlek. :banghead:

Såhär står det om fasaden i protokollet:
Framsida – det är mycket bubblor i färgen.
Gavel med garageinfarten – färgen bubblar sig. Det är påväxt på fasaden.
Baksida – träfasaden är uttorkad.
Gavel – fasaden är uttorkad. Fasaden över fönstren är rötskadad, den här sidan bör bytas framöver.


Huset ligger i vinkel mot söder och den ena söderväggen är bytt för några år sedan, det är där det sitter fula moderna fönster. Den fasad som behöver bytas nu är den andra söderväggen.

Jag vet faktiskt inte svaret på dina frågor. Tror jag? Det är betonggrund "betongplatta på mark" , hel källare. Fasaden är i trä, stående brädor.

bild44_53e91654ddf2b3144649461c.jpg
 
Du lägger en utanpåliggande skorsten, vi kommer att göra det då det skulle kosta betydligt mer att renovera befintlig murstock som inte använts på ett tag.
Fast då missar man en hel del av fördelen med en kamin, den att murstocken hjälper upp inomhusklimatet. Det är väl mer för myseldning än för konkret hjälp med uppvärmningen? :confused:

Kanske funkar det annorlunda om man har ett hus på platta? Det vet jag inget om. Däremot gamla hus med torpargrund är beroende av att ha värme i murstocken som går mitt i huset. den torkar ur trossbotten och håller det friskt.
 
Jag älskar gatan som huset ligger på och dess läge i samhället och jag älskar att mina barn trivs så himla bra. Vi röck upp dem ur deras trygga tillvaro så vi kan liksom inte bara flytta någon annanstans nu. Som tur är trivs de som fiskar i vattnet och har blommat ut båda två. Det har visserligen inte med huset i sig att göra, men ja du fattar.

När vi började titta på hus hade vi några krav, och huset uppfyller dessa;
Kommunalt vatten + avlopp
Modern el (alltså "svitschar" och inte proppar)
Renoverat badrum
Möjligheten att hyra innan köp
Lättskött trädgård

Men det som får mig att älska huset är dess enorma charm. Både jag och min man är intresserade av byggnadsvård och i det här huset från 1954 finns originalköket kvar, det har vackra golv och tidstypiska innertak. Dessutom finns det vinklar och vrår, knarriga trappor och kattvindar där barnen kan leka kurragömma. Jag har en tvättstuga, ett torkrum och en matkällare. Jag älskar helt enkelt husets invändiga utformning.

Våra marginaler är goda. Min man är höginkomsttagare och jag själv tjänar över snittet. Vi tycker bara inte om att ha lån. Jag får ont i magen av dem. När vi hade bostadsrätt i stan med lån på över 2 mille kunde jag aldrig slappna av. Nu har vi inga lån alls. Bilen är köpt kontant, hästen är köpt kontant, allt vi äger är köpt kontant. Så ju färre lån desto bättre, resonerar vi. Just därför känner jag att detta med att vi måste anlita hantverkare inte är något egentligt problem. Med ett billigt hus med nästan inga lån alls (helt kontant kan vi inte köpa det) blir det liksom pengar över till det..

Priset på huset är inte ett problem för oss, det handlar bara om att rätt skall vara rätt. Och om priset är satt utifrån vissa förutsättningar och dessa ändras så tycker jag att priset bör anpassas därefter. Men det är ju jag, jag skulle inte tro att säljaren tycker likadant. ;)

Men då så, slå till på huset. Ni kan alltid ta ett lån och klara er ur knipan om det behövs.
 
Man lägger inte om tegeltak var tjugonde år.

Vi har inte tegel utan betong, men det kanske är samma sak?

Jag tyckte det lät väldigt tätt med var 20e vet jag, så jag minns att jag googlade en del på det då och att en mer rimlig livslängd är 30-50 år beroende på hur nära man har träd som fäller löv på taket. Men pappen är högst troligt original från när huset byggdes, så den lär väl vara läge att byta ut i vilket fall...
 
Fast då missar man en hel del av fördelen med en kamin, den att murstocken hjälper upp inomhusklimatet. Det är väl mer för myseldning än för konkret hjälp med uppvärmningen? :confused:

Kanske funkar det annorlunda om man har ett hus på platta? Det vet jag inget om. Däremot gamla hus med torpargrund är beroende av att ha värme i murstocken som går mitt i huset. den torkar ur trossbotten och håller det friskt.

Ja, men precis. Den skall ju om den installeras vara för uppvärmning och inte för mysfaktor, även om det såklart är en trevlig bonus :)
 
Jag älskar gatan som huset ligger på och dess läge i samhället och jag älskar att mina barn trivs så himla bra. Vi röck upp dem ur deras trygga tillvaro så vi kan liksom inte bara flytta någon annanstans nu. Som tur är trivs de som fiskar i vattnet och har blommat ut båda två. Det har visserligen inte med huset i sig att göra, men ja du fattar.

När vi började titta på hus hade vi några krav, och huset uppfyller dessa;
Kommunalt vatten + avlopp
Modern el (alltså "svitschar" och inte proppar)
Renoverat badrum
Möjligheten att hyra innan köp
Lättskött trädgård

Men det som får mig att älska huset är dess enorma charm. Både jag och min man är intresserade av byggnadsvård och i det här huset från 1954 finns originalköket kvar, det har vackra golv och tidstypiska innertak. Dessutom finns det vinklar och vrår, knarriga trappor och kattvindar där barnen kan leka kurragömma. Jag har en tvättstuga, ett torkrum och en matkällare. Jag älskar helt enkelt husets invändiga utformning.

Våra marginaler är goda. Min man är höginkomsttagare och jag själv tjänar över snittet. Vi tycker bara inte om att ha lån. Jag får ont i magen av dem. När vi hade bostadsrätt i stan med lån på över 2 mille kunde jag aldrig slappna av. Nu har vi inga lån alls. Bilen är köpt kontant, hästen är köpt kontant, allt vi äger är köpt kontant. Så ju färre lån desto bättre, resonerar vi. Just därför känner jag att detta med att vi måste anlita hantverkare inte är något egentligt problem. Med ett billigt hus med nästan inga lån alls (helt kontant kan vi inte köpa det) blir det liksom pengar över till det..

Priset på huset är inte ett problem för oss, det handlar bara om att rätt skall vara rätt. Och om priset är satt utifrån vissa förutsättningar och dessa ändras så tycker jag att priset bör anpassas därefter. Men det är ju jag, jag skulle inte tro att säljaren tycker likadant. ;)


Liten kommentar bara, automatsäkringar är absolut inte bättre än proppar. Det är betydligt enklare att byta ut en trasig propp än automatsäkringar som skall bytas efter en sådär 3ggr när de löst ut.

Så stirra er inte blind på elcentralen utan hur elen ser ut för övrigt istället
 
Va? Källa på det?

Automatsäkringar kan lösa ut hur många gånger som helst utan att det påverkar dem. Det är ju själva vitsen.

/tanten som varit gift med en elekriker

Kanske inte den bästa källan men snabbt googlat

Automatsäkringen finns i många varianter med olika karakteristik. Det finns en-, två- och trepoliga varianter. Finessen med de flerpoliga varianterna är att spakarna sitter ihop med varandra. På så vis kommer den trepoliga brytaren att lösa ut hela trefasgruppen trots att det endast är fel på den ena polen (fasen). Bra att veta är att automatsäkringen har begränsad livslängd. Ju fler kortslutningar den utsätts för, desto mer slits den.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet


/Rubytoo industrielektriker
 
Och jag har fått berättat att de klarar tusentals gånger....

Din källa säger att den slits - och det är väl fullständigt självklart. Något som inte slits existerar inte.

Men tre gånger i ett vanligt hushåll - du är sannolikt ute och cyklar rejält.

Nope det är jag def inte. Det beror helt på vilken storlek på kortslutningen. Att du kan flippa dem upp och ner själv är nog obegränsat antal men vid utlösning pga överström så är det så illa som jag skriver, men det är klart att det vill ju inte försäljarna säga.

Alltid lättast med vanliga proppar
 
Nope det är jag def inte. Det beror helt på vilken storlek på kortslutningen. Att du kan flippa dem upp och ner själv är nog obegränsat antal men vid utlösning pga överström så är det så illa som jag skriver, men det är klart att det vill ju inte försäljarna säga.

Alltid lättast med vanliga proppar
Det är också ganska givet att det är skillnad på belastning i en industri jämfört med ett vanligt hushåll där du säkrat upp till max 16A.

Jag är inte alls övertygad om att det du säger gäller för hushålls el. I en verkstad, industri eller annan elkrävande verksamhet - kanske. Men talar vi hushållsel så är jag synnerligen tveksam.

Varför skulle man över huvud taget välja att installera dvärgbrytare om de behöver bytas efter tre gånger och detta endast ju kan göras av en installatör. Det skulle göra vardagslivet i ett hus oerhört dyrt....
 
Det är också ganska givet att det är skillnad på belastning i en industri jämfört med ett vanligt hushåll där du säkrat upp till max 16A.

Jag är inte alls övertygad om att det du säger gäller för hushålls el. I en verkstad, industri eller annan elkrävande verksamhet - kanske. Men talar vi hushållsel så är jag synnerligen tveksam.

Varför skulle man över huvud taget välja att installera dvärgbrytare om de behöver bytas efter tre gånger och detta endast ju kan göras av en installatör. Det skulle göra vardagslivet i ett hus oerhört dyrt....

Det är inte skillnad på brytarna på jobb och hemma. De är lättare med dvärgbrytare men de är inte bättre än gängsäkringar vilket folk tror. Dvärgbrytare som löser ut några gånger kommer att lösa ut vid betydligt lägre strömstyrka än vad de är klassade för efterhand vilket i sin tur kan orsaka andra problem med maskiner i hushållet. De bör bytas eftersom de blir svagare, men detta pratas det inte om eftersom folk tror att en ny elcentral är ett bevis för att elen är bra.

Det viktigaste är trots allt inte att centralen är bytt utan alla ledningar, kablar och uttag är. Och det var det jag ville belysa. Inte gå in i en diskussion om dvärgbrytares livslängd, som faktiskt är begränsad.

Dessutom så är hushållsel betydligt striktare i regler än i industri, här använder man betydligt trögare säkringar än i hushåll.
 
Vi kommer att värma hela huset med den enda kaminen, och sedan finns alternativ värmning också om så önskas. Att renovera gamla murstockar som är uttjänta och omoderna kan bli en större värmetjuv än tillskott.

T ex kan man ha en vattenmantlad med ackumulatortank, som värmer hela golvvärmesystemet.
 

Liknande trådar

Hemmet Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input. Jag och min make hyr...
2
Svar
29
· Visningar
2 823
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp