Bukefalos 28 år!

Sa ni ”du” till era föräldrar när ni var barn/unga?

När är du född? Att nia någon är inget fint. Det gjorde man till tjänstefolk och andra som ansågs mindre värda än den som talade innan du reformen kom. I övrigt sa man efternamn, titel, släktskap (faster, moster, farbror, morbror, kusin, mamma, pappa osv.) eller förnamnet beroende på närheten i bekantskapen och ibland spelade också åldern in. Dvs. man talade till någon i tredje person som till exempel "vill faster ha mer kaffe?" trots att frågan var ställd rakt till henne.
Eller tvärtom.

mitt hem och min bygd niade man dem som var äldre eller på något vis stod högre i rang. Det var en gest av respekt.
Som barn och ungdom skulle det varit svårt att dua en påtagligt äldre person.

I min hembygd fanns inga familjer som hade tjänstefolk. Pigor och drängar hörde till en äldre tid.
 
När är du född? Att nia någon är inget fint. Det gjorde man till tjänstefolk och andra som ansågs mindre värda än den som talade innan du reformen kom. I övrigt sa man efternamn, titel, släktskap (faster, moster, farbror, morbror, kusin, mamma, pappa osv.) eller förnamnet beroende på närheten i bekantskapen och ibland spelade också åldern in. Dvs. man talade till någon i tredje person som till exempel "vill faster ha mer kaffe?" trots att frågan var ställd rakt till henne.
Jag är född sent 70-tal. Tror det var mest för att jag såg mina föräldrar som en enhet som jag sa ni. De har aldrig invänt mot att jag sa ni så uppenbarligen ogillade de det inte.
Talade till dem i tredje person gjorde jag också.
 
Jag är född sent 70-tal. Tror det var mest för att jag såg mina föräldrar som en enhet som jag sa ni. De har aldrig invänt mot att jag sa ni så uppenbarligen ogillade de det inte.
Talade till dem i tredje person gjorde jag också.
Hur tänker du här? Att man ser dem som en enhet när man är i samma rum kan jag förstå men om man sitter i en bil med den ena och den andra påtar i trädgården så har jag svårt att se hur det går ihop.
 
Hur tänker du här? Att man ser dem som en enhet när man är i samma rum kan jag förstå men om man sitter i en bil med den ena och den andra påtar i trädgården så har jag svårt att se hur det går ihop.
Inte vet jag. Har varit så sen jag var liten typ. Det är inget jag aktivt analyserat förrän de senaste åren.
Kan ju lägga till att vi hade ett dysfunktionellt förhållande länge och har ingen kontakt nu.
 
Kan en gissning vara åtskillnad mellan självet som privatperson och självet som offentlig person eller ngt?
Viktoria och kronprinsessan kanske har olika åsikter i vissa frågor, vad vet jag? (Den ena lär ju tycka saker om partipolitik tex, den andra får absolut inte göra det)
Det är ju i så fall en åtskillnad som alla offentliga personer behöver göra. Jag tycker inte det är någon skillnad i det avseendet på kungligheterna och t.ex. statsråd, partiledare m.fl. De måste ju alla skilja på sina privata åsikter och de åsikter de skall företräda genom sin offentliga roll. Och där funkar det ju utmärkt utan någon krystad titulering.
 
Det är ju i så fall en åtskillnad som alla offentliga personer behöver göra. Jag tycker inte det är någon skillnad i det avseendet på kungligheterna och t.ex. statsråd, partiledare m.fl. De måste ju alla skilja på sina privata åsikter och de åsikter de skall företräda genom sin offentliga roll. Och där funkar det ju utmärkt utan någon krystad titulering.

Kronsprinssessan säger själv att hon inte skulle kalla stadsministern vid förnamn utan kalla honom för just Statsministern på samma sätt som hon blir kallad Kronprinsessan.
 
Kronsprinssessan säger själv att hon inte skulle kalla stadsministern vid förnamn utan kalla honom för just Statsministern på samma sätt som hon blir kallad Kronprinsessan.
Och så skulle ju inte jag göra, och tycker mig också höra i intervjuer etc. att tilltalet i allmänhet vid intervjuer av statsministern är "du". Vill man understryka att det är personen i egenskap av statsminister som man intervjuar blir det gärna t.ex. "Vad anser du som statsminister om...?" eller "Hur ställer sig regeringen till...?". Jag tror aldrig jag har hört någon journalist fråga "vad har statsministern för kommentarer till...?" och skulle någon göra det skulle jag nog reagera på det som otidsenligt. Personligen skulle jag utan tvekan dua både statsministern och kronprinsessan.
 
Det är ju i så fall en åtskillnad som alla offentliga personer behöver göra. Jag tycker inte det är någon skillnad i det avseendet på kungligheterna och t.ex. statsråd, partiledare m.fl. De måste ju alla skilja på sina privata åsikter och de åsikter de skall företräda genom sin offentliga roll. Och där funkar det ju utmärkt utan någon krystad titulering.

Har du lyssnat på en riksdagsdebatt? Betydligt mer krystad titulering än att att inte dua kronprinsessan...
 
Eller tvärtom.

mitt hem och min bygd niade man dem som var äldre eller på något vis stod högre i rang. Det var en gest av respekt.
Som barn och ungdom skulle det varit svårt att dua en påtagligt äldre person.

I min hembygd fanns inga familjer som hade tjänstefolk. Pigor och drängar hörde till en äldre tid.
Niande är inget som har förekommit generellt i Sverige förutom till de som ansågs vara lägre i rang förr i tiden. Till äldre pratades det i tredje person förr men niade gjorde man inte om man inte ville göra bort sig. Däremot finns det enormt många exempel på när folk har missförstått niandet och sett det som något fint. Oftast handlar det om missförstånd alternativt att någon tagit niandet rakt av från andra språk som t ex tyskan och andra har hängt på.
 
Jag Niade mina ända till 20-årsåldern. Fast det var nog mest för att jag menade ni i plural, vet inte riktigt.
Eller så sa jag ”Mamma” och ”Pappa” även när jag pratade med dem.
Jag har alltid sagt mina föräldrars namn och säger aldrig mamma eller pappa. Älskade mamma kan jag säga någon gång på finska däremot men inte i dagligt tal.

Eller kort och gott DU och inget annat.
Nia folk är bara ett ofog.
 
Eller tvärtom.

mitt hem och min bygd niade man dem som var äldre eller på något vis stod högre i rang. Det var en gest av respekt.
Som barn och ungdom skulle det varit svårt att dua en påtagligt äldre person.

I min hembygd fanns inga familjer som hade tjänstefolk. Pigor och drängar hörde till en äldre tid.
Det finns ett äldre dialektalt I som levt kvar i en del dialekter. Det ska inte jämföras med "niande" i mer allmän mening som det förekom (eller inte förekom) på "riksnivå".
 
Niande är inget som har förekommit generellt i Sverige förutom till de som ansågs vara lägre i rang förr i tiden. Till äldre pratades det i tredje person förr men niade gjorde man inte om man inte ville göra bort sig. Däremot finns det enormt många exempel på när folk har missförstått niandet och sett det som något fint. Oftast handlar det om missförstånd alternativt att någon tagit niandet rakt av från andra språk som t ex tyskan och andra har hängt på.
Det många missar är att svenskt duande är symmetriskt. Lägger man bort titlar så gör man det alltid mellan två parter. Först säger båda titel till varandra, sedan säger båda du. Man är närmare, mer bekanta med varandra (ungefär som att man använder smaknamn bara till de man känner väl, men inte i formellare sammanhang)

Det tyska systemet är hierarkiskt. Om det finns en nivåskillnad ska man använda olika tilltal beroende på vem som tilltalar vem.
När jag läste tyska fick vi lära oss att översätta Sie med Ni, vilket är rätt konstigt. Det var någon sorts sätt för läraren att kunna skilja på att vi använde de tyska pronomenen rätt trots att översättning med allt annat än "du" inte är vettig svenska. Undra hur många som fått för sig att det finns ett högstatusNi i svenskan den vägen?
 
Har du lyssnat på en riksdagsdebatt? Betydligt mer krystad titulering än att att inte dua kronprinsessan...
Ja, det har jag, men har nog i de flesta fall då lyssnat mest på det debatten faktiskt har gällt, så kanske "hört förbi" allt titulerande utöver att den som pratar brukar inleda med "Herr Talman". Så jag kan faktiskt inte säga att jag särskilt tänkt på tituleringen, nej. Däremot kan en del av debatterna verkligen innehålla riktigt bra retorik, och det tycker jag är roligt att lyssna på!

Sedan kan jag tycka att det är skillnad på att hålla ett visst språk och tilltal i riksdagen, där alla debatterar som jämlikar, och att som medborgare i ett land tilltala kungligheter. I det sistnämnda fallet skaver det för mig rejält att använda mig av ett tilltal som markerar att vi INTE skulle vara jämlikar genom att använda titlar som "kronprinsessan", "ers majestät" eller liknande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har du lyssnat på en riksdagsdebatt? Betydligt mer krystad titulering än att att inte dua kronprinsessan...
Jag tror att det kan komma lite med formen där.
Talar de till kammaren eller riktar de svaret till X som ställde en fråga? Behov att vara tydlig med vem man refererar till när parter i debatter och referenser till tidigare yttranden/ageranden av personer/partikollektiv? Och ett visst mått av retorisk effekt? Inte någon normal tilltalssituation på det hela taget.
Och så Talmannen som är en specialare, med särskilda skäl till att det är så.
 
Det många missar är att svenskt duande är symmetriskt. Lägger man bort titlar så gör man det alltid mellan två parter. Först säger båda titel till varandra, sedan säger båda du. Man är närmare, mer bekanta med varandra (ungefär som att man använder smaknamn bara till de man känner väl, men inte i formellare sammanhang)

Det tyska systemet är hierarkiskt. Om det finns en nivåskillnad ska man använda olika tilltal beroende på vem som tilltalar vem.
När jag läste tyska fick vi lära oss att översätta Sie med Ni, vilket är rätt konstigt. Det var någon sorts sätt för läraren att kunna skilja på att vi använde de tyska pronomenen rätt trots att översättning med allt annat än "du" inte är vettig svenska. Undra hur många som fått för sig att det finns ett högstatusNi i svenskan den vägen?
Precis!

Jag tänkte det när jag hörde niande första gången, alltså att någon har översatt tyskans Sie med ni som i niande av en person. Då av en ung tjej som förmodligen trodde hon var artig mot den äldre damen hon niade. Damen gav henne en blick som inte gick av för hackor. Om blickar kunnat döda! Den äldre damen tyckte med all rätt att tjejen var oförskämd även om tjejen bara försökte vara artig. Jag har faktiskt bara hört niande av yngre tjejer som jag med lite fantasi kan tänka läser tyska just då. Så fel det kan bli!
 
Precis!

Jag tänkte det när jag hörde niande första gången, alltså att någon har översatt tyskans Sie med ni som i niande av en person. Då av en ung tjej som förmodligen trodde hon var artig mot den äldre damen hon niade. Damen gav henne en blick som inte gick av för hackor. Om blickar kunnat döda! Den äldre damen tyckte med all rätt att tjejen var oförskämd även om tjejen bara försökte vara artig. Jag har faktiskt bara hört niande av yngre tjejer som jag med lite fantasi kan tänka läser tyska just då. Så fel det kan bli!
Märkligt pedagogiskt sett också, eftersom man brukar vara noga med att översättningar ska vara idiomatisk svenska, inte något direktöversatt mellanspråk. Hur tänker man liksom med ett så grovt avsteg rån det?
 
Alltid du och mamma/pappa. Varken använt förnamn eller mor/far som standard.
Fast som vuxen har både jag och min bror börjat säga mor ibland, med skämtsamt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 271
Senast: soom
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 842
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 218
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp