Så trött, så trött

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns som om jag snart blir uppsagd från mitt bemanningsjobb. Jag är så galet trött hela tiden och misstänker att chefen märker det. Ja, jag har ett högre tempo än mina kollegor (ganska långsamma med andra ord) trots allt men det ser ju inget vidare ut med någon som hela tiden sitter och nästan somnar. Jag sover/vilar gärna runt 10 timmar, eller, jag lägger mig i tid men sen somnar jag inte. Och det blir en väldigt ond cirkel. Jag behöver min sömn, men jag somnar inte. Veckorna med dagskift är värst, då måste jag ställa klockorna (3 olika) på 04.30 för att hinna. Börjar jobba 06.00. Dricker några koppar kaffe och äter något innan jag ger mig iväg. Fixar en sallad till rasten. Brukar köpa färdiga salladsblandningar och komplettera med lite mer lök, paprika och fetaost/inlagda tomater. Tar med mig dressing i en extraburk. Jag behöver desperat gå ner i vikt men inget händer med vikten. Äter väl för mycket och fel. Orkar liksom inte dra ner mer på maten. Och för detta slit har jag 9,23 € i TIMlön. Det ger en bra bit under 10.000:- efter skatt. Jag betalar knappt skatt eftersom jag har ett barn att försörja.
 

Eller jag blir förvirrad. N pratade om ett jobbcenter som låter mer som AF här i Sverige som är de som är ansvariga för att hjälpa och att hon haft kontakt med de sociala myndigheterna som också är ansvarig för hjälp. Särskilt om du har låg inkomst och barn. Jag vet inte om du är tysk medborgare men det borde inte spela någon roll. Om du är medlem i facket, prata med dem och se om de kan hjälpa. Antar att i Tyskland kan du inte bli uppsagd hur som helst, dvs från bemanningsföretaget inte din nuvarande arbetsplats.
 
Tyvärr är det "lätt" att säja upp folk i Tyskland. Jag blev uppsgd från mitt "fasta jobb" pga av för mycket sjukdom. 3 olika olycksfall var för mycket. Jag ramlade i trappen, jag cyklade omkull när det var halt, jag ramlade av en häst.
 
Eller jag blir förvirrad. N pratade om ett jobbcenter som låter mer som AF här i Sverige som är de som är ansvariga för att hjälpa och att hon haft kontakt med de sociala myndigheterna som också är ansvarig för hjälp. Särskilt om du har låg inkomst och barn. Jag vet inte om du är tysk medborgare men det borde inte spela någon roll. Om du är medlem i facket, prata med dem och se om de kan hjälpa. Antar att i Tyskland kan du inte bli uppsagd hur som helst, dvs från bemanningsföretaget inte din nuvarande arbetsplats.
Jag är svensk medborgare men så länge som man är inom EU så gör det ingen skillnad.
 
Ok, snattrar lite med min kompis. Enligt henne om du blir sjukskriven och det inte anses som cancer dvs permanent kan de inte avskeda dig, det är vad hennes advokat sa - hon blev helt galet uppsagd så fick avgångsvederlag i arbetsdomstolen. Så värt att kolla upp det? Är du med i facket kan det hjälpa dig, bl.a med en advokat. Hon är det inte, men hade en privat försäkring tror jag som gjorde att hon fick advokathjälp. Kolla upp det också, möjligt att det finns även om det är begränsat.
 
Jag tror mycket av dina problem kommer ifrån att du inte ens egentligen vill vara i Tyskland. Det måste ta något hemskt på orken att tvingas bo här mot sin vilja (jag är här högst frivilligt och trivs super). Du offrar hela ditt liv för din dotter och tyvärr så verkar hon inte ge dig något alls tillbaka ( det är i alla fall uppfattningen man får när man läst dina trådar genom åren). Det finns mycket jobb inom vården men där vill du ju inte jobba om jag minns rätt? Själv jobbar jag inom det hos en toppenarbetsgivare och det skulle ge dig mycket att komma bort ifrån dessa Bemmaningsföretag (tyvärr är de så hemska som Alazzi beskriver) men det finns otroligt många bra arbetsgivare också.

Du måste börja tänka mer på dig själv! Snart är din dotter gammal nog att klara sig själv och ska du även då vara kvar här fast du inte trivs?
 
Jag tror mycket av dina problem kommer ifrån att du inte ens egentligen vill vara i Tyskland. Det måste ta något hemskt på orken att tvingas bo här mot sin vilja (jag är här högst frivilligt och trivs super). Du offrar hela ditt liv för din dotter och tyvärr så verkar hon inte ge dig något alls tillbaka ( det är i alla fall uppfattningen man får när man läst dina trådar genom åren). Det finns mycket jobb inom vården men där vill du ju inte jobba om jag minns rätt? Själv jobbar jag inom det hos en toppenarbetsgivare och det skulle ge dig mycket att komma bort ifrån dessa Bemmaningsföretag (tyvärr är de så hemska som Alazzi beskriver) men det finns otroligt många bra arbetsgivare också.

Du måste börja tänka mer på dig själv! Snart är din dotter gammal nog att klara sig själv och ska du även då vara kvar här fast du inte trivs?
En del hänger ju på dottern ålder, jag har ingen aning om hur gammal ts dotter är, at lägga på ett barn att den "ska ge tillbaka" är inte schysst i mitt tycke.
Är dottern i övre tonåren/ myndig hamnar det i annat läge.
 
En del hänger ju på dottern ålder, jag har ingen aning om hur gammal ts dotter är, at lägga på ett barn att den "ska ge tillbaka" är inte schysst i mitt tycke.
Är dottern i övre tonåren/ myndig hamnar det i annat läge.

Med ge tillbaka menar jag att hjälpa till att städa, gå ut med hunden och inte kräva att Alazzi ska laga specialmat för att man inte tycker att man kan äta vanligt mat, inte kräva dyra märkeskläder av sin låginkomst arbetande mamma. Är några av dom ämnen som varit på tapen senaste året. Alazzi stannade i Tyskland bara för att dottern vägrade flytta till Sverige.
 
Med ge tillbaka menar jag att hjälpa till att städa, gå ut med hunden och inte kräva att Alazzi ska laga specialmat för att man inte tycker att man kan äta vanligt mat, inte kräva dyra märkeskläder av sin låginkomst arbetande mamma. Är några av dom ämnen som varit på tapen senaste året. Alazzi stannade i Tyskland bara för att dottern vägrade flytta till Sverige.
Fast det kan man inte lägga på ett barn. Det är trots allt föräldrarna som guidar barnet. Ett barn har aldrig bett om att få komma dit och ska verkligen inte behöva känna att hen ska "ge tillbaka" något. Det är föräldrarna som sätter upp regler för hur familjen ska leva tillsammans, inte barnet. Ett barn är aldrig skyldig sina föräldrar något.
 
Dottern fyller 16 nu i maj. Och hon hjälper till ibland. Ibland kommer jag hem till dukat bord och hon och kompisen har lagat mat till oss. Inte ofta, men det händer. Hon städar sitt eget rum och ibland gör hon mer. Hon tvättar numera sin egen tvätt.
 
Jag tror mycket av dina problem kommer ifrån att du inte ens egentligen vill vara i Tyskland. Det måste ta något hemskt på orken att tvingas bo här mot sin vilja (jag är här högst frivilligt och trivs super). Du offrar hela ditt liv för din dotter och tyvärr så verkar hon inte ge dig något alls tillbaka ( det är i alla fall uppfattningen man får när man läst dina trådar genom åren). Det finns mycket jobb inom vården men där vill du ju inte jobba om jag minns rätt? Själv jobbar jag inom det hos en toppenarbetsgivare och det skulle ge dig mycket att komma bort ifrån dessa Bemmaningsföretag (tyvärr är de så hemska som Alazzi beskriver) men det finns otroligt många bra arbetsgivare också.

Du måste börja tänka mer på dig själv! Snart är din dotter gammal nog att klara sig själv och ska du även då vara kvar här fast du inte trivs?
Nej, jag vill ju till Sverige. Men Sverige är dyrare att leva i än Tyskland så jag vet inte hur jag ska få ihop ekonomin.
 
Ok, snattrar lite med min kompis. Enligt henne om du blir sjukskriven och det inte anses som cancer dvs permanent kan de inte avskeda dig, det är vad hennes advokat sa - hon blev helt galet uppsagd så fick avgångsvederlag i arbetsdomstolen. Så värt att kolla upp det? Är du med i facket kan det hjälpa dig, bl.a med en advokat. Hon är det inte, men hade en privat försäkring tror jag som gjorde att hon fick advokathjälp. Kolla upp det också, möjligt att det finns även om det är begränsat.
Detr är en missuppfattning att man inte kan bli uppsagd när man är sjukskriven.
Der Krankenstand ist im Vergleich zu unseren Nachbarländern zwar nur Mittelfeld, viele Arbeitnehmer unterschätzen jedoch die wirtschaftlichen Auswirkungen, die Ausfallzeiten auf das Unternehmen haben können. Dabei erliegen sie oft dem weitverbreiteten Irrtum, dass man wegen Krankheit nicht gekündigt werden könne.
Seit Anstieg der Krankenzahlen greifen Arbeitgeber immer häufiger zur personenbedingten Kündigung, um sich häufig- oder dauerkranker Arbeitnehmer zu entledigen. Mittlerweile ist dies der häufigste Fall von personenbedingten Kündigungen und grundsätzlich vom Gesetzgeber erlaubt. Es gibt dennoch Grenzen: Soweit das Arbeitsverhältnis bereits sechs Monate bestand und regelmäßig mehr als 10 Vollzeitarbeitnehmer im Betrieb beschäftigt sind, greift der gesetzliche Kündigungsschutz ein.
Eine Kündigung ist dann nur möglich, wenn sie sozial gerechtfertigt werden kann.

Här står det en gräns vid 10 anställda, men jag har blivit uppsagd två gånger från företag som varit större.
 
Fast det kan man inte lägga på ett barn. Det är trots allt föräldrarna som guidar barnet. Ett barn har aldrig bett om att få komma dit och ska verkligen inte behöva känna att hen ska "ge tillbaka" något. Det är föräldrarna som sätter upp regler för hur familjen ska leva tillsammans, inte barnet. Ett barn är aldrig skyldig sina föräldrar något.
Och när barnet skiter i reglerna? De skaffade hund för att hon ville det, hon lovade ta hand om hunden men gör det inte. Alazzi har bett om hjälp hemma då hon inte orkar/hinner med allt, hjälpen ska vara att hon kanske dammsuger en gång i veckan, sätter igång en tvättmaskin så hon har rena träningskläder och Alazzi har förklarat varför hon inte har råd att köpa dyra kläder men då suras det och hon ger mamma dåligt samvete. Alazzi lagar mat men den maten duger inte utan hon kräver annan mat. Ungen är 16 år, det är inget litet barn vi pratar om.
 
Och där jag jobbar nu har flera fått gå efter ytterst små fel. Försovning en gång. Lekt med telefonen och fått gå, företaget låter ingen jobba längre än 8 månader för den 9:e månaden har du rätt till samma lön och villkor som de fast anställda. Alltså får ingen stanna längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp