Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Fast det behövs inte. Man behöver inte googla. Den där blandningen av fula typsnitt, mängder av text om farligt vaccin, homeopati och botemedel mot cancer samt att den kallar sig "alternativ media" - det kryssar alla rutor. Sådant är ALLTID foliehattssajter.

På sidan finns länkar till ett antal namninsamlingar:

  • 1. Stoppa försök att införa tvångsvaccinering i Sverige. Ge ditt namn
  • 2. Kräv nolltolerans mot vårdmisstag och allvarliga läkemedelsbiverkningar. Ge ditt namn
  • 3. Protestlista mot elchocksbehandling (ECT) på barn Ge ditt namn
  • 4. Protestera mot den ökande användningen av ECT i Sverige! Ge ditt namn
Som lärare måste du ha bättre koll på källkritik än så!
Jag läste bara artikeln. Du tror inte det är skillnad på det man gör i jobbet och det man gör på random forum? Och jag är inte lärare.
 
Flygande spagettimonster hamnar också i kategorin som vi inte kan vare sig bevisa eller motbevisa. Däremot förstår jag fortfarande inte var skönlitteratur kommer in i bilden.

Precis. Gud, Flygande Spaghettimonstret och tekannan i omlopp runt en fjärran planet ingår i saker som inte går att bevisa eller motbevisa. Men som kan visas vara osannolika, om man prövar de påståenden som görs om respektive hypotes, liksom tusentals andra påhittade hypoteser. Om hypotesen hela tiden glider runt och/eller inte innehåller några konkreta påståenden alls, så går det inte att pröva den alls.

Min personliga åsikt är att det verkar mer fruktbart att aktivt förhålla sig till sådant som är sannolikt verkligt än att ägna sitt liv åt sådant som är extremt osannolikt verkligt, helt enkelt därför att jag då som summa summarum har ägnat mig mer åt verkliga existerande saker än rena fantasier som andra människor kommit med. Men jag anser också att det är upp till var och en och forma sitt eget liv, och ägna sig åt vad man vill. Även om jag föredrar att vi som mänsklighet bygger kunskap om omvärlden - snarare än ägnar oss åt att förkasta möjlig kunskap genom att acceptera teser utan bevis.
 
Även om jag föredrar att vi som mänsklighet bygger kunskap om omvärlden - snarare än ägnar oss åt att förkasta möjlig kunskap genom att acceptera teser utan bevis.

Där håller jag verkligen med dig. Skillnaden mellan oss är att jag anser att religion(i form av tro på en högre makt) och vetenskap inte är inkompatibla. Mycket av den kunskap vi har om omvärlden - t ex då grunden för teorin om Big Bang - kommer från personer som är religiösa, men som inte låtit det hindra dem från att bedriva naturvetenskaplig forskning och göra remarkabla upptäckter.
 
Jag läste bara artikeln. Du tror inte det är skillnad på det man gör i jobbet och det man gör på random forum? Och jag är inte lärare.
Skillnad på jobb och Buke, ja. Men vad gäller källkritik borde det inte vara någon skillnad. Jag länkar inte till en text som bevisar att Elvis lever bara för att jag är på Buke och inte på jobbet, eftersom jag vet att den är bluff.
 
varför spökar de på äldreboende? någon som kan förklara de
Gör det? Jag har då inte märkt det på något äldreboende som jag jobbat på. Sen att en del som är mörkrädda och ändå jobbar natt innebär inte att det spökar.

Folk verkar sällan förstå att hus låter. Matrial beter sig olika beroende på temperaturer, fukt och lufttryck.
Jag har en skåpsdörr i badrummet som öppnar sig ibland. Av sig själv.
Det är inget övernaturligt alls utan hänger ihop med vilka andra fönster, ventiler och dörrar som råkar vara öppna just när det blåser åt rätt håll. När"rätt" kombination inträffar ploppar dörren upp på glänt
Även i ett miljonprogrammshus i stadig betong. Gissa hur många varianter som kan inträffa i ett äldre trähus?
 
Gör det? Jag har då inte märkt det på något äldreboende som jag jobbat på. Sen att en del som är mörkrädda och ändå jobbar natt innebär inte att det spökar.

Folk verkar sällan förstå att hus låter. Matrial beter sig olika beroende på temperaturer, fukt och lufttryck.
Jag har en skåpsdörr i badrummet som öppnar sig ibland. Av sig själv.
Det är inget övernaturligt alls utan hänger ihop med vilka andra fönster, ventiler och dörrar som råkar vara öppna just när det blåser åt rätt håll. När"rätt" kombination inträffar ploppar dörren upp på glänt
Även i ett miljonprogrammshus i stadig betong. Gissa hur många varianter som kan inträffa i ett äldre trähus?
Så de som inte märker nåt har tolkningsföreträde?
 
Så de som inte märker nåt har tolkningsföreträde?

Det finns inget tolkningsföreträde - det är fritt fram för var och en att tolka sina upplevelser. Som jag tidigare skrev; jag ser en stark korrelation mellan att ha förvärvat väldigt få förklaringsmodeller och litet intresse för omvärlden och tendensen att ropa "övernaturligt" så fort man inte riktigt förstod hur det hängde ihop.

Fram till för nåt år sedan kunde man dessutom tjäna stort med flis om man bara kunde visa upp tillstymmelse till bevis för något av de påstådda övernaturliga fenomen som diskuterats i tråden. Trots att tusentals försökt - så har de inte lyckats producera det. Och då är det fullt av kändismedium, vattenfinnare och andra "bedragare" som försökt. Med tanke på att de försökt undrar man dock om det är medvetna bedrägerier eller om de själva ingår i bedrägeriet...
 
ställer då frågan varför ser vissa folk andar men inte andra ! ni som inte tror ju kan svara på hur min första kille kunde se min pappa som hade varit död i 7 år gick bakom mig än och då hade vi precis träffats och ingen hade nämnt att pappa var död !

ni som ej tror på spöken kan ju svara på detta
 
ställer då frågan varför ser vissa folk andar men inte andra ! ni som inte tror ju kan svara på hur min första kille kunde se min pappa som hade varit död i 7 år gick bakom mig än och då hade vi precis träffats och ingen hade nämnt att pappa var död !

ni som ej tror på spöken kan ju svara på detta
Ja, alltså, det första som slår mig är att han ljög för dig.
 
ställer då frågan varför ser vissa folk andar men inte andra ! ni som inte tror ju kan svara på hur min första kille kunde se min pappa som hade varit död i 7 år gick bakom mig än och då hade vi precis träffats och ingen hade nämnt att pappa var död !

ni som ej tror på spöken kan ju svara på detta
De vill bara ha sista ordet.
 
Varför skulle han ljuga? Var finns logiken i det?
logiken är bara att folk tror ej på spöken och tycker det är bara trams

och vi som. tror på det har varit med om ett och annat som inte går att förklara

men dom tror ju inte hellre på att en tavla vinklar sig rakt ut från väggen i en lgh som ska hänga
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 967
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Happimess
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
722
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 377
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp