Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

logiken är bara att folk tror ej på spöken och tycker det är bara trams

och vi som. tror på det har varit med om ett och annat som inte går att förklara

men dom tror ju inte hellre på att en tavla vinklar sig rakt ut från väggen i en lgh som ska hänga
Haha alltså han bara "din pappa går bakom dig". Fast han inte visste att han var död, och hade därför inte träffat honom heller.

Jep.
 
Då har du inte varit med om något än då måste du tycka djur är knäppa som fryser till och vägrar gå åt de hållet du vill

Här är pudelns kärna. Du tror att djurets vägran måste bero på något övernaturligt, och vi andra är intresserade av att veta vad det egentligen berodde på. Eller så är det inte alltid så himla intressant att ha en förklaring heller.

Men det verkar dumt att ta till en förklaring som är helt osannolik och som genom årtusenden försökt påvisas existensen av och misslyckats. Det finns säkert hundra andra förklaringar som är extremt mycket mer sannolika. På gränsen till lika dumt som att tro att homeopatiska läkemedel har någon verkan.
 
VÄCK mig när ni som ej tror har varit med om övernaturliga än att dra in allt annat skit ni drar in just nu med att Vi som tror är dumma i huvudet ju !
 
Då har du inte varit med om något än då måste du tycka djur är knäppa som fryser till och vägrar gå åt de hållet du vill
Absolut inte. Jag är medveten om att djur hör/ser/har bättre luktsinne än jag och därför kan de se och höra helt naturliga saker som jag inte märker av.

En sen kväll för en herrans massa år sen så var jag och syrran ute och red. Helt plötsligt tvärnitar min ponny mellan två stora granar. Hon är spänd som en fjäder och lyssnar på nåt. Jag ser inget. Efter en liten stund rör hon sig framåt igen. Jag fattade aldrig vad det var och hade jag varit lagd åt det hållet så hade jag sagt "spöke!!!". Eftersom jag inte tror på sånt så tänkte jag "förmodligen ett djur".
Nu såg min syster som stod en bit bakom mig med sin häst och inte var innesluten av granar att det stod en älg längre bort på stigen. Helt naturlig förklaring alltså.
 
Och det här är vad jag tycker är intressant med "övernaturliga" upplevelser! :up:

Hjärnan är verktyget vi använder för att uppfatta världen (och oss själva), ibland - eller ganska ofta :D - glitchar den. Hur, när och varför är genuint intressant.

Själv är jag dock inte avundsjuk på de som tror, vill jag lägga till. Jag tycker världen är mycket mer fantastisk och underbar när man söker förklaringar än när man nöjer sig med "woowoo, inte meningen vi ska förstå"...
Så sant, till exempel deja vu upplevelser. Man känner bara så starkt att man visst upplevt exakt samma situation förut, och det har hänt mig några gånger. Jag har läst en förklaring (i KP :p) om att det skulle vara en liten "blackout", alltså hjärnan liksom svimmar i en minisekund så det märks inte. Men man får en sån där känsla då man upplever samma situation som innan "blackouten", därför känns det så välbekant.
Fast om det var en teori eller bevisat minns jag tyvärr inte. Men fascinerande!
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 968
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Happimess
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
722
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 377
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp