Bukefalos 28 år!

Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Samma natt som mannens mormor gick bort drömde jag om henne, hon berättade att vi nu kunde sova i hennes del av sommarstugan, för hon behövde den inte mera. Berättade de åt mannen och 10 min sedan ringer hans mamma och meddelar att mormodern somnat in under natten. Hon låg på sjukhus för övervakning då hon trillat hemma, men var inte dålig, mera bara att de ville kolla ev infektioner, blodsocker osv
 
Används energi från människor??
Bara av ren nyfikenhet av ämnet - finns det inte energi (beroende på vad man menar med ordet :crazy:) i jord? Tex en del jord är ju fattigare/rikare än annan, är inte det energin som får växter att växa?
Och onekligen blir ju våra kroppar jord till slut, så omvandlas inte våra kroppars energi till något annat efter döden?
Så om man brände våra kroppar och använde värmen till något eller helt enkelt utnyttjade begravningsplatser som odlingsmark så skulle energin säkert kunna användas, men det ligger nog för mycket tabu i det.

Med det sagt så vet jag inte om jag tror på energi på platser efter någon, man kan nog läsa ordet energi på olika sätt - vetenskapligt eller spirituellt. Jag tänker mera på den vetenskapliga betydelsen.
 
Skillnaden mellan mig och ni som hade tolkat det som övernaturligt är att när jag såg dörren öppnas framför mig på toa så provade jag mig metodiskt fram tills jag kunde få fram samma effekt igen. Jag började inte tro på spöken

Precis. Med ett öppet sinne, god fantasi samt kunskap/erfarenhet och en metodik för att pröva hypoteserna så kommer man ofta rätt i sina förklaringar.

Det är långt ifrån att vara så fantasilös och stängd i sinnet att man tillskriver det något övernaturligt som spöken bara för att man inte förstår det direkt.
 
Människan genererar värme genom cellförbränning liksom andra levande varelser. När man är död upphör cellförbränningen och därmed värmealstringen. Samma sak som när en bil får slut på bensin, då går motorn inte längre och ingen rörelseenergi skapas.
Förbränningsvärdet antar jag finns kvar, men det blir ju bara värmeenergi om man eldar upp den som är död. Någon annan energi innehåller vi inte när vi är döda.
Nyfiken vetenskaplig fråga - jorden som våra kroppar omvandlas till då? Finns det inte energi i den då det får växter att växa ur den? Eller räknas det som värmeenergi också?
 
Samma natt som mannens mormor gick bort drömde jag om henne, hon berättade att vi nu kunde sova i hennes del av sommarstugan, för hon behövde den inte mera. Berättade de åt mannen och 10 min sedan ringer hans mamma och meddelar att mormodern somnat in under natten. Hon låg på sjukhus för övervakning då hon trillat hemma, men var inte dålig, mera bara att de ville kolla ev infektioner, blodsocker osv

Att ha drömt något är ett jättedåligt bevis för nånting.
 
Det är ju det jag undrar över, jag menar ingenting för övrigt. Jag vet uppenbart inte skillnaden på friskt och sjukt där. Som i ett program med ett medium jag såg som kände röklukt och som menade på att "någon" berättade på det sättet att det hade brunnit där för en väldig massa årsen osv. Jag känner röklukter ofta, men det räknas som sjukt. Vad som är skillnaden där är ju vad jag tycker hade vart intressant att veta.

Vad är vanliga människor då? Dom som hör saker och ting är ju tydligen inte friska enligt dig? Man hör ju ingenting om man är frisk och sund..tydligen.

Dom är ju inte bedragare om dom inte är friska, då gör dom ju bara det dom tror på. Och för dom är det ju verkligt.
Skillnaden verkar ligga i vad du själv tror om det du upplever ... vilket är konstigt O_o
Om två personer upplever en sak och berättar sanningsenligt om detta för en psykiatriker och denna anser det vara en illusion, och kanske i längden anse det vara en psykos (ber om ursäkt för min okunskap). Men så säger den ena att hen är ett medium och att det var "någon annan" medan den andre inte tror på sådant. Därför blir det helt annorlunda för de två trots att de i grunden hade samma upplevelse.
Är det rättvist? O_o:crazy:

Fast frågan är ju om något medium/överkänslig tidigare har fått diagnosen(?), men det känns vara svårt att säkerhetsställa då de flesta vill nog inte utsätta sig för en sådan undersökning. Och det ligger nog fortfarande en del tabu i det tyvärr.

(Ber om ursäkt om jag sagt något dumt, jag har inte mycket kunskap om detta :o)
 
VÄCK mig när ni som ej tror har varit med om övernaturliga än att dra in allt annat skit ni drar in just nu med att Vi som tror är dumma i huvudet ju !

Det är bara du som använder uttryck som "knäpp" och "dum i huvudet".

Jag tror att många av oss har varit med om saker som varit övernaturliga - om man valt att tolka dem så och inte letat efter en mer rimlig förklaring. Relativt ofta händer det att min mamma ringer mig precis när jag skulle ringa henne(eller vice versa). Det skulle man ju kunna tolka som någon slags tankeöverföring. En mycket mer rimlig förklaring är att vi faktiskt pratar i telefon så ofta att det mest är en fråga om vem som ringer först. I perioder då jag inte har tid och ork att prata i telefon så är det nämligen inte alls så att mamma ringer just när jag tänkt ringa henne. Dessutom kommer människor ihåg det ovanliga och inte det vanliga, så det är sannolikt att man överskattar antalet gånger något "övernaturligt händer" och glömmer bort alla gånger det faktiskt inte händer.
Det vore mycket mer intressant om "jag skulle precis ringa dig" gällde personer man inte hade kontakt med - men då är det snarare de tillfällen man ägnat en tanke åt personen som man kommer ihåg och glömmer alla de gånger personer ringt helt oväntat.
 
Välkommen då hem till min chefs hus som har spökat i i många år tror inte du är där inne många timmar


I all välmening nu - någonting om kan orsaka diverse syn- och hörselhallucinationer, känsla av yrsel (och resultera i döden) i gamla hus är läckande gasrör.

Är det så att "alla" som går in i din chefs hus upplever liknande förgiftningssymptom så kan det vara bra att se över pannan med värme- och rörsystemet i huset. Det kan vara verkligt farligt för hälsan, och inte bara en spökgimmick.
 
Skillnaden verkar ligga i vad du själv tror om det du upplever ... vilket är konstigt O_o
Om två personer upplever en sak och berättar sanningsenligt om detta för en psykiatriker och denna anser det vara en illusion, och kanske i längden anse det vara en psykos (ber om ursäkt för min okunskap). Men så säger den ena att hen är ett medium och att det var "någon annan" medan den andre inte tror på sådant. Därför blir det helt annorlunda för de två trots att de i grunden hade samma upplevelse.
Är det rättvist? O_o:crazy:

Fast frågan är ju om något medium/överkänslig tidigare har fått diagnosen(?), men det känns vara svårt att säkerhetsställa då de flesta vill nog inte utsätta sig för en sådan undersökning. Och det ligger nog fortfarande en del tabu i det tyvärr.

(Ber om ursäkt om jag sagt något dumt, jag har inte mycket kunskap om detta :o)
Jag har vårdat personer som påstått sig vara medier och "känsliga" och "mottagliga". Det brukar gå om med lite Zyprexa eller Risperdal.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 222
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Happimess
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 360
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp