Sadel i bakvikt?

Matten

Trådstartare
Har letat sadel ett tag nu:devil:, och blev väldigt förvånad när en "vanlig simpel stubben scandica" (ursäkta mig nu alla som älskar dessa sadlar, men men jag har haft lite fördommar + att jag alltid fick skav av dem förr...:angel:) "29 passade, eller rättare sagt vid första anblicken såg ut att passa, Den låg an så himla fint längs ryggen + lagom vid + att gossens rejäla manke fick plats, men när jag tog ett steg bakåt så lutade den ganska mycket bakåt, nu undrar jag bara varför den gjorde det? För smal?, men jag tyckte inte alls att den verkade för smal. Svårt att svara på kan jag förstå, men någon kanske har en ide? Kan säga att Kieffer inzell passade jättebra, men den var ju lite dyrare förstås...
Mvh. Matten

Sv: Sadel i bakvikt?

Är den inte för smal så är den väl inte byggd för hästar med den formen på ryggen helt enkelt. Sadeln ska inte ligga i bakvikt. Gör den det så är den fel.

Det är nog så att den helt enkelt inte passar den ryggen, för jag kan inte få det till att den är för smal, den trycker liksom ingenstans, ja,ja, det ska inte vara billigt att ha häst......
Mvh. Matten

29 är väldigt smalt, så om din häst inte ser ut som ett staket är den för smal.

Du kan göra ett test.
Sätt dig i sadeln med spänd sadelgjord (inga andra tillbehör) och så för du in handen uppe vid manken (du borde få in iaf halva handen) och drar den neråt. Det ska vara ett jämnt tryck hela vägen. Trycker den extra uppe vid manken är den för vid. Trycker den extra något längre ner är den för vid.

29 är som sagt väldigt smalt och jag tror att det endast är ett fåtal hästar som kan ha den vidden när de har normal muskeltillväxt.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 327
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 437
Utrustning Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: lovstedt
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 001
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?