Sadel, latex eller ull?

Bukefalos 30 år!

Teilani

Trådstartare
Jag är pinsamt dålig på sadlar, men det har löst sig med hjälp från kunniga. Nu är jag åter på jakt efter en sadel, då unghästen börjar bli redo för en egen förhoppningsvis mer permanent.

Hur tänker ni kring latex vs ull?
Ull är ju käckt för den kan stoppas om och bli fräsch igen. Latex går ju inte det med, men det ska inte behövas, hur länge håller det egentligen? Kan det bli snett med åren?

Jag har permanentpaneler i dressyrsadeln och hade det även i förra dressyrsadeln. Jag tycker det funkar bra och problemfritt. Så småningom slits ju panelerna men jag vet faktiskt inte hur många år man får räkna med, gissningsvis varierar det mellan sadelmärken. Sneda brukar de nog inte bli utan mer att de blir utslitna. Då får man byta ut panelerna och det är såklart dyrare än att stoppa om en ullstoppad sadel, å andra sådan så har man hunnit betala för ganska många omstoppningar innan det är dags så rent ekonomiskt är det nog inga konstigheter.

Det man får tänka kring är väl hur man känner kring att sadeln inte går att justera enkelt. Om man vill kunna göra justeringar i passformen vid regelbundna kollar så ska man nog välja ull och ändringsbart. Är man ok med att justeringar görs främst med annan utrustning såsom paddar mm, och att man helt enkelt kanske får byta sadel (eller skicka till fabrik) om det krävs större förändringar, funkar permanenta paneler.

Jag föredrar paneler så länge sadeln passar hästen väl. Man kan inte snedsitta latex och precis som @MiniLi beskrivit så är kostnaden för att byta paneler inte högre än x års omstoppningar varje år.

Dock om man har en knepig häst eller en häst man förväntar sig ska förändra sig så är ull enklare att finjustera

Sen finns ju kombinationen med, där det både är t ex latex och så ull ytterst. Det blir lite mitt emellan.

Jag föredrar ull, just för möjligheterna att finjustera om behov finns. Jag upplever även att ullstoppade sadlar är lite lättare att sälja begagnat men det kan vara så att det bara gäller i min lilla hörna av världen.

Haft bägge delarna. Föredrar ull. Det jag inte tycker om med latexsadlarna (iaf till islandshäst) är att de har så skarpa kanter på sina paneler. Ullsadlarnas är mer rundade.

Haft bägge delarna. Föredrar ull. Det jag inte tycker om med latexsadlarna (iaf till islandshäst) är att de har så skarpa kanter på sina paneler. Ullsadlarnas är mer rundade.
Skarpa kanter? Hur menar du?😅
Har aldrig haft några skarpa kanter på panelerna..

Är så olika vad hästen föredrar. Vill den ha en sadel som ligger stilla kan latex vara att föredra. Jag har både och och varierar.

Är så olika vad hästen föredrar. Vill den ha en sadel som ligger stilla kan latex vara att föredra. Jag har både och och varierar.

Hur menar du att latexpanel ska göra att en sadel ligger still? Ligger inte en sadel still så passar inte den, oavsett om den är stoppad med ull, latex eller luft.

Hur menar du att latexpanel ska göra att en sadel ligger still? Ligger inte en sadel still så passar inte den, oavsett om den är stoppad med ull, latex eller luft.
Är så enligt min sadelutprovare. Tänker att det blir mer luft och "svikt" i en med ull. Jag menar inte så att det blir rörelse i sidled om du förstår hur jag menar. Oavsett så kan hästen föredra olika.

Är så enligt min sadelutprovare. Tänker att det blir mer luft och "svikt" i en med ull. Jag menar inte så att det blir rörelse i sidled om du förstår hur jag menar. Oavsett så kan hästen föredra olika.

Ah, ok! Ja det är så olika vad hästar föredrar 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka