Sadel till denna hästen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 778
C

Cronis

Är på jakt efter en ny sadel då inget verkar passa. Har nu en äldre stubben, (32 i bom), men de äldre är smalare än dagens så den är smalare än en 32:a man köper i butik idag.

Iaf, den passar inte. Och jag sitter inte alls bra i den. Hamnar i stolsits, men den är rätt skön.
Har en Stubben Lancelot :love: men den är oxå för smal, så den passar inte heller. Och den är svår att hitta begagnad. Annars ligger den super, har ridit med den 2 gånger, och den är en bomvidd för litet, eller om det är shabraket som är för tjockt :p

Nåja, vad kan (utifrån en bild) passa denna häst?
Jag behöver en 18" och vill ha en sadel med halvdjupt fyrkantigt bakvalv, (sadel á lá Stubben Lancelot, men finns det nån likvärdig i lite billigare prisklass så tackar jag).
Hästen kräver en vid/x-vid-bom beroende på märke.

Hur är Globus sadlarna i bommen? Vilka hästar passar dom?
Jag har Globus sadlar hemma, å dom är jätte sköna, å bra kvalité, men vilka ryggar passar dom?

sida.JPG

Har tyvärr inga andra ryggbilder.

http://hem.bredband.net/onkel/hage.JPG
en annan bild, här ser man lite mera hur omusklad i ryggen han är, och runt manken.
Han har säkert haft en dålig sadel innan (jag har bara haft honom i 4 veckor å letat sadel hela tiden), som varit för trång, som tryckt över manke så han har inte kunnat muskla sig där. Lika så över rygg.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel till denna hästen?

jag tycker du ska åka till eller ta hem en sadelutprovare. Jag letar också efter sadlar, ska försöka få tag i en seriös sadelutprovare,dem kan sitt jobb och jag är inget proffs. Då vet man att sadel passar både sig själv och hästen.

*Gotlandsrusset* skrev:
jag tycker du ska åka till eller ta hem en sadelutprovare. Jag letar också efter sadlar, ska försöka få tag i en seriös sadelutprovare,dem kan sitt jobb och jag är inget proffs. Då vet man att sadel passar både sig själv och hästen.

Jag ska.
Jag satt just å skulle skriva ner lite till i mitt föregående inlägg, just om sadelutprovare.
Men det är svårt att hitta någon bra. Jag vet 2 ställen i min närhet som provar sadlar, men det ena stället vill jag inte åka till. Ogillar dom, och är "snorkiga". ... :crazy:
Det andra stället har liiiiiiiiiiitet utbud av sadlar. Jag va där för en liten tid sedan, och dom hade bara små sadlar. Visst kan dom ta hem, men det känns så jobbigt process att ta hem sadlar, sen prova, dom passade inte, ta hem igen, osv...

Jag är inte så duktig på om hästen har rak eller mer svängd rygg men bred.Har för mig du bor i östergötland här är några ställen o breda sadlar du kan kolla om du inte redan visste om alla
www.sharpman.se
www.hooks.se griffin xw-xxw HH dressyr v
www.maddes-ridsport.se prestige,bates, begagnat
www.mantorpstravshop.seglobus,prestige,wintec wide
www.sadelkammaren.nu
www.ridin.se/sadelprovning/p%E5%20v%E4g.htm

Som du säkert redan vet så är det bara sharpman som har sadelutprovning här i kring förutom en av de resande i "ridin", men om du skulle få för dig att inte vilja ha "engelsk sadel" så har ju lindö western utprovning av westernsadlar o så kan man ju även köpa sadel av chez alain.Sen tycker jag personalen på alla ställena med möjligtvis undantag för hööks är väldigt kunniga o viliga att hjälpa till.

Du skrev att du undrade om globus o jag har för mig att folk brukar säga att de passar rakryggade hästar men fråga diabolic_kitten hon verkar ha koll

Globus är för raka för din häst, han ser ut att vara aningens svängd och även lite överbyggd. Det borde inte vara svårt att hitta sadel till honom egt, problemet är att det inte är så många beg. att få tag på i den stl som du behöver..

Har du provat Wintec på honom?

Hej:D Jag tycker du ska ta ut en sadelprovare som kan prova ut en bra sadel som passar både dig o din häst..eller så kan du åka iväg till en sadelutprovare om de inte kommer.. Jag vet också att Wintec är ganska bra för hästar med breda ryggar..själv har jag en Pessoa Amo som också fungerar bra på min ponny som har en musklad rygg! ;) Lycka Till med letandet!!:bump:

Albion style har bred kanal, och passar därför breda hästar. Den är dessutom svängd, vilket din häst ser ut att vara i ryggen.
Finns en 17,5" MW (Vilket med den breda kanalen blir ordentligt brett) för 7.900:- på annonssidorna på Buke. (Försökte att länka, men det gick inte)

Den sadel jag kan tänka mig som inte kostar en förmögenhet är Hubertus Haflinger. Det som inte stämmer är fyrkantigt bakvalv, för det har den inte. Men den är 18" och har lite svängd bom och är vid framtill. Jag har en som jag testade på min häst men den var för svängd i bommen, jag har en ganska rakryggad häst. Men sadeln är vid framtill så rejäla bogar får plats och rörelsefrihet och sadeln är skön och i bra kvalitet. Ett nypris på runt 6.000 är inte heller fel.

Centaur skrev:
Globus är för raka för din häst, han ser ut att vara aningens svängd och även lite överbyggd. Det borde inte vara svårt att hitta sadel till honom egt, problemet är att det inte är så många beg. att få tag på i den stl som du behöver..

Har du provat Wintec på honom?

Misstänkte att Globusen är för rak, tyvärr, jag gillar dom skarpt. Jag vet att det är svårt att få tag i begagnat, jag har letat som en galning. jag vill heller inte lägga ut 15000:- på en ny sadel :crazy:

Wintec har jag inte testat, men jag vill till 99.9999% ha en läder sadel.

EQL skrev:
Dags att tvätta svansen? :angel:

Det va verkligen det tråden handlade om.
Har du inte kunnat kommentera det i mina bildtrådar på Gnägg känns det onödigt att göra det här, om du inte har nått vettigt att tillägga.
Jag hade dessutom ägt hästen i 1½ dygn när bilden togs och har inte kunnat göra precis "allt". Jag är inte så sablars noga med att tvätta+hälla i en flaska glansspray i den heller. :smirk:

freike skrev:
Den sadel jag kan tänka mig som inte kostar en förmögenhet är Hubertus Haflinger. Det som inte stämmer är fyrkantigt bakvalv, för det har den inte. Men den är 18" och har lite svängd bom och är vid framtill. Jag har en som jag testade på min häst men den var för svängd i bommen, jag har en ganska rakryggad häst. Men sadeln är vid framtill så rejäla bogar får plats och rörelsefrihet och sadeln är skön och i bra kvalitet. Ett nypris på runt 6.000 är inte heller fel.

Men dom är så jävla fula :o
Jag vill ha en snygg sadel. :D

Jag håller med om att dom inte är snygga. Men jag passerade det stadie när jag hade krav på utseende på sadeln för länge sedan.:D Nu är det bara passform som gäller. Hoppas du slipper komma dit.;)

jag är absolut ingen sadelexpert men det jag vet är att du har en väldigt fin häst :love:

Har du tittat på Jacson som jag tipsade om i din tidigare sadeltråd?

Har du provat Prestige? De finns i 18", hyfsat vida, men kan ev. vara något för svängda för din häst. Nya kostar 9500-11500 kr beroende på vem som säljer. Finns rätt många begagnade också, men kanske inte i er storlek. Snygga är Prestige-sadlarna också eftersom utseendet tydligen är viktigt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
184
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka