Sadel till häst som ska bygga muskler...

domino

Trådstartare
Vad skulle ni rekomendera då? Luftstoppning, bomlös?
Ge mig lite tips! Har läst här någonstans att man ska välja en som är lite vidare i bommen så hästen får plats att bygga muskler.. :confused:
I slutänden ska jag ta ut en sadelmakare så det blir aldeles rätt.
 
vi har precies köpt en ny, till våran,som ocksåska bygga muskler :)
D blev en stübben artus... skitfin och ganska billig!! :love:
 
Om den förväntas muskla sig väldigt mycket så skull ejag rida barbacka, tömköra och köra en tid så att den musklar sig till en viss del först innan sadelköp.

För köper man en sadel till en häst som ska muskla sig så kan det gå väldigt snabbt och vips så passar inte sadeln längre och det blir ju inödigt dyrt.

Vill man ändå ha en sadel så tycker nog jag att en bomlös är det bästa och mest privärda. Den kan du ju dessutom använda sen oxå som ett komplement till en bomsadel. Fast risken är ju att dy gillar den bomlösa så mycket att du inte köper en bomsadel :)

Annars kanske en Wintec med utbytbart koppjärn kunde funka. Förutsatt att bommens form passar hästen.
 
Hej
Jag hade nog rekomenderat en sadel där du kan byta ut bläcket på sadeln så att du kan vidga och minska efter behov. Samt en också med cair systemet så att den anpassar sig efter hästen. Funderar själv på att skaffa en sån sadel med utbyrt bart bläck och cair systemet har än häst som också ska sätta muskler samt har en nackdel av att gå upp i vikt till sommaren och är trött på att byta sadel en gång om året. Har bytt i ett par år nu. Ska köpa en wintec alla tycker inte om dom men jag har en gammal sådan till nordisen och det är den bästa sadel jag har ridit i och då har jag provat en del. Kolla bara upp för vissa sadlar behöver man skicka iväg för att byta bläcket och det kan ju vara lite krångligare och då kan man få vara utab sadel en vecka eller två. Appalossan vet jag man får skicka iväg tror att man får göra det med de flesta utan wintecen där byter du genom att lossa två skruvar i framvalvet.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 255
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 123
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp