bettysmatte
Trådstartare
Tänkte bara fråga vad för förslag ni kan tänkas ha ang. sadel till islänning. Har bara haft henne i ca 3 månader och det följde ingen sadel med när jag köpte henne. Ägaren red alltid barbacka, sa hon. När jag provred hade den fd ägaren lånat en av de billiga Börjes islandssadlarna, och jag tyckte att den verkade ligga hyfsat på henne. Jag köpte en sån under de veckor jag väntade på att få hem hästen. Men jag tycker inte alls att den passar nu. Den glider fram och känns stor och klumpig. Jag förstår ju att med det priset kan man nog inte vänta sig jättebra kvalite, men den passar inte heller
. Nu rider jag i en gammal allroundsadel som jag hade liggandes. Den passar hästen rätt bra, faktiskt, men den är inte skön för mig. Som att sitta på en planka! Hur som helst, jag vill gärna ha sadelförslag från er
! Den ska passa till en liten islänning (hon är bara 126 cm i mkh) med svängd rygg (lite grann överbyggd). Hon har väl inte precis överdrivet utpräglad manke. Sadeln behöver inte alls vara en isissadel, men helst dressyr eller allround mot dressyr. Jag har absolut inget mot syntet, snarare tvärtom. Någon som har förslag??