Sadel till islänning (behöver ej vara isissadel)?

bettysmatte

Trådstartare
Tänkte bara fråga vad för förslag ni kan tänkas ha ang. sadel till islänning. Har bara haft henne i ca 3 månader och det följde ingen sadel med när jag köpte henne. Ägaren red alltid barbacka, sa hon. När jag provred hade den fd ägaren lånat en av de billiga Börjes islandssadlarna, och jag tyckte att den verkade ligga hyfsat på henne. Jag köpte en sån under de veckor jag väntade på att få hem hästen. Men jag tycker inte alls att den passar nu. Den glider fram och känns stor och klumpig. Jag förstår ju att med det priset kan man nog inte vänta sig jättebra kvalite, men den passar inte heller :( . Nu rider jag i en gammal allroundsadel som jag hade liggandes. Den passar hästen rätt bra, faktiskt, men den är inte skön för mig. Som att sitta på en planka! Hur som helst, jag vill gärna ha sadelförslag från er :D ! Den ska passa till en liten islänning (hon är bara 126 cm i mkh) med svängd rygg (lite grann överbyggd). Hon har väl inte precis överdrivet utpräglad manke. Sadeln behöver inte alls vara en isissadel, men helst dressyr eller allround mot dressyr. Jag har absolut inget mot syntet, snarare tvärtom. Någon som har förslag??

Sv: Sadel till islänning (behöver ej vara isissadel)?

Verkligen INGEN som har något förslag att ge mig??? :confused:

Jag prøvde Griffin Haflinger dressur, Arabian elipse dressur og en bomlös Star-Trekk, gode saler alle tre :) Min islänning er mycket bred, lav manke og överbygd. Wintec er jo også en ok sadel om den passer hesten.

Jag hade först en syntetsadel, Horse Saver - tyckte mycket om den - och nu när han breddat ut en Henri de Rivel.

Tack för svaren - då har jag lite att gå på i alla fall. Någon barbackaryttare är jag INTE. Det konstaterade jag i går, AJ AJ AJ :smirk: ! Så ny sadel måste det bli så småningom.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 665
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur