Bukefalos 28 år!

Sadel till shettis.

Sandra -74

Trådstartare
Har en shettis som min dotter rider. Sadeln vi har glider fram och den vill jag byta för den är hal. Har provat en Maxam 14" xw som också gled fram. Nu är frågan om det är ponnyns runda mage som gör att sadel åker fram? Använder svanskappa men sadeln åker fram ändå. Finns det svängda gjordar för så små ponnysar (förstått att det kan hjälpa)? Har sökt men inte hittat någon. Behöver en som är ca 85-90 cm.
 
Att få en sadel att sitta kvar i sadelläget på en shettis är lika knepigt som att få en raket att ta dig till månen.

Dels är ryggen kort.

Dels byggd i nerförsbacke.

Dels ingen manke eller bogfett som kan stoppa upp gravitationen.

Och givetvis en kagge som gör att allt dras framåt/neråt.

:crazy:

Att prova en svängd gjord är en bra tanke, men det gör troligen bara marginell skillnad på en shettis. Ska man få still på framåtåkningen behövs nog antingen en ELT eller dubbla gjordar/H-gjord. (Fast det kostar ju enormt, och föga troligt att det finns så små, men hemmamek går nog att få till).

Att sadeln passar i bomvidd, och passform (gärna rundbossad eller paneler som släpper tidigt för att undvika att den trycks framåt av aktivitet i ländryggen).

Gärna stropp fäst direkt på ortspetsen gör att sadelgjorden påverkar lite mindre.

Eventuellt testa bukgjord fäst i bakre stroppen.

Sen får man nog vara beredd på att man kanske får hoppa av och sadla bak igen efter brantare nedförsbackar vad man än gör. Som sagt, gravitationslagarna uppfanns nog med shettissadeln som orsak :angel:
 
Min gissning är att XW är för smalt för ponnyn. Jag har åtminstone aldrig haft någon shetlandsponny som kunnat ha den bomvidden, utan det brukar oftast behövas minst xxw, i många fall betydligt vidare än så. (jag har haft shetlandsponnyer sedan 1991, varav uppfödning sedan 1995...)
Det finns några maxam-modeller i tillräckligt vid vidd, det är det bästa jag hittat som är "riktig sadel". Själv använder jag ponnyputor, eftersom de ligger bra på hästryggarna och fungerar utmärkt till den ridning vi sysslar med. (och jag har aldrig svanskappa, sadlarna ligger bra ändå)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 623
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 276
Senast: Badger
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 050
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 425
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp