Sadel vid uteritt och dess påverkan (utbruten ur Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det beror på vad hästen gör för skutt.
Om de hoppar och studsar och bockar är det rätt skönt att kunna stå ovanför ryggen i en hoppsadel med korta läder. Gör de såna fulingar som min gör och tvärnitar, duckar och vänder så är det större chans att slippa gå hem själv om man sitter i dressyrsadeln. Jag rider iofs ofta ut i dressyrsadeln, men då rider jag dressyr fast på grusvägarna. När jag ska rida galoppjobb/rida ut på riktigt så blir det hopp/terrängsadeln. Och en halsrem. Men har fått smaka grus rätt många gånger. :rage:

Med min nya tycker jag att jag parerar hennes sidoskutt bättre i dressyrsadeln.

Sen är det ju stor skillnad på sadel och sadel. Jag inbillar mig att balansen är bättre i en hoppsadel som någon har köpt för att träna och tävla hoppning i jämfört med en hoppsadel som en dressyrryttare har för att variera med.

Jag är team hoppryttare där, rider t ex aldrig (hittills) in i dressyrsadel heller. En hoppsadel har många fördelar mot dressyrsadeln på hästar som inte är så ridbara för sitsen ännu 😅

Edit: men med det sagt har jag inte ens en hoppsadel nu (nuvarande hästar är 14 och 21 år och hoppar cavaletti höjd typ). För att en hoppsadel ska vara bra ska den ju passa hästen 😅 och sadlar är svindyra och jag är kräsen så har inte kostat på någon på sista sex åren.

Men jag har ju balansen i de långa benen! I hoppsadel känns det som att jag redan är ovanpå och kan flyga hur som. Ovan vid att ha tyngd i foten på det sättet😅

Nemas problemas med tvära kast eller rodeo bara jag får sitta med långa ben i sadeln snarare än ovanpå🤣😅

Helt klart vanesak. Man har nog bäst balans och följsamhet i den typ av sits man är mest van vid 👍
Jag tror också att det är en vanesak/tekniksak. Jag red ut i min dressyrsadel förr, för att det är lättare att rida dressyr i en dressyrsadel och det är praktiskt att göra det ute också! Sen bockade min häst av mig (och jag bröt ryggen), jag klarade inte av att hålla mig kvar i dressyrsadeln för jag kom inte undan "ryggaktiviteten" och jag har inte balansen i sitsen utan i fötterna. Kan jag stå i fältsits ordentligt så kan de hålla på betydligt mer där under utan att det märks... Sen hade min dressyr säkert mått bra av att jag hade en stadigare sits, men där är jag inte än. :( Bara att träna på! :cool: Men jag rider inte ut i dressyrsadeln längre! :nailbiting:

Mvh,
Lady_S

Just nu kör jag på dressyrsadeln, av den konstiga anledningen att den har stora knästöd och då jag sitter lösast är när Mirre kastar sig plötsligt bakåt, vilket händer titt som tätt. Då får jag hjälp av stöden till viss del. Just igår och idag har han varit oerhört snäll. Från lek med övergångar till långa tyglar i lugn skritt på vår galoppbana. Inga problem! Han tar allt med ro <3.

Rider jag en studsboll föredrar jag hoppsadel, tyngden i fötterna och bara att stå lite lätt och inte bry sig så mycket om när hästen hoppar och håller på. Är hästen mer av en skyggande/snurrande typ, som mitt varmblod, föredrar jag definitivt dressyrsadel. Hon hoppar inte så mycket så finns ingen vidare poäng i att stå upp, där behöver man vara mer runt och stadigt för att parera för skyggningar.

Med det sagt rider jag ändå ofta barbacka, mestadels pga lathet :angel:

Jag rider alltid ut i hoppsadel, håller med de som säger att det är lättare att få upp rumpan och hålla balansen. Men jag har ett kasst knä så har egentligen två hål för långa läder. Skulle jag korta dem skulle ridturen bli väldigt kort innan knät ger upp totalt 🙃

Ja, så är det ju 😄
Är jag ute och galopperar så vill jag ju såklart ha korta läder och stå upp ordentligt för hästens skull.
På banan sitter jag stadigt i dressyrsadeln också men där rider jag ju heller inte så fort. Svårt att komma upp i något 500 meters tempo där 🤣
Ja vi rider definitivt inte lika fort som ni, här rullas det mest balanserat i ganska lugn galopp😁
Men jag står också upp en hel del när jag är ute och galopperar. Inga problem att ge hästen fri rygg även om man har dressyrsadel 😊

Till och med Anna Hassö skrev ganska nyligen i ett FB-inlägg att det går utmärkt att ge sig ut och konditionsträna genom att galoppera i backar med dressyrsadel, när hon skrev om att kombinera olika typer av pass för att få in all träning hästen behöver😁

IMG_3629.webp

Ja vi rider definitivt inte lika fort som ni, här rullas det mest balanserat i ganska lugn galopp😁
Men jag står också upp en hel del när jag är ute och galopperar. Inga problem att ge hästen fri rygg även om man har dressyrsadel 😊

Till och med Anna Hassö skrev ganska nyligen i ett FB-inlägg att det går utmärkt att ge sig ut och konditionsträna genom att galoppera i backar med dressyrsadel, när hon skrev om att kombinera olika typer av pass för att få in all träning hästen behöver😁

Visa bifogad fil 189167

Ja, det är jättebra att hon poängterade det mtp hur många som inte rider ut alls.
Det är ju verkligen inte sadeln som är hindret där 😄
Srn tror jag som @fio att vi har lite olika definitioner av fri rygg och komma upp ur sadeln.

Srn tror jag som @fio att vi har lite olika definitioner av fri rygg och komma upp ur sadeln.
Alla fattar väl att man inte står lika högt i dressyrsadel, men nog kan man stå så pass att ryggen blir helt fri. Jag fattar att man behöver en annan sits på terrängbanan, men om vi pratar om att galoppera i skogen utan att belasta hästens rygg så är det fullt möjligt oavsett sadel. Hästens rygg är lika fri sålänge man faktiskt står upp och har luft mellan sadel och rumpa (och är balanserad så man inte klämmer någonstans)

Däremot kanske det är svårare att hålla balansen när man står upp i dressyrsadel om man som ryttare (tvärt om mot mig) är mest van vid hoppsadel och känner att det är i hoppsadeln man är som mest stadig och balanserad.

Dressyr eller hoppsadel spelar ingen roll för mig längre. Jag har usel balans sen min skada och ramlar av oavsett🙄.
Vi var ju hästvakt i början av sommaren så jag red för första gången på typ 1½ år. Var väldigt glad att det var en quarter med westernsadel och ett sadelhorn att hålla sig i! Kändes tryggt!
Min veterinärkompis (Riihimäki) skulle skritta ut på dotterns d-ponny här om dagen och har nu tre brutna revben, punkterad lunga och misstänkta ryggfrakturer. Hon hann inte ens upp utan olyckan hände vid uppsittning. Det blir fort illa när man som ryttare blivit äldre 🙈

Alla fattar väl att man inte står lika högt i dressyrsadel, men nog kan man stå så pass att ryggen blir helt fri. Jag fattar att man behöver en annan sits på terrängbanan, men om vi pratar om att galoppera i skogen utan att belasta hästens rygg så är det fullt möjligt oavsett sadel. Hästens rygg är lika fri sålänge man faktiskt står upp och har luft mellan sadel och rumpa (och är balanserad så man inte klämmer någonstans)

Däremot kanske det är svårare att hålla balansen när man står upp i dressyrsadel om man som ryttare (tvärt om mot mig) är mest van vid hoppsadel och känner att det är i hoppsadeln man är som mest stadig och balanserad.

Jag upplever att ryggen blir fri på ett helt annat vis i hoppsadel med korta läder. Det jag menar med att definiera det olika, inte att det inte går 😊
Jag galopperar som sagt i lätt sits även i min dressyrsadel.

Visa bifogad fil 189167
Det gör ju hon bara för att spara tid och inget annat :rofl: :rofl: Min medryttare på en av mina hästar tvingas rida ut och galoppera i dressyrsadel oxå för att jag har hoppsadeln :D

Apropå att galoppera i tempo i dressyrsadel så älskar jag att se Lina Dolks filmer när hon galopperar över ängarna! Det är ändå med bra tempo och i dressyrsadel😁. Hon är nog en av väldigt få proffessionella dressyrryttare som rider så. Vi andra är nog betydligt bättre på det! Själv galopperar jag gärna 450-500 meters tempo och rider bara i dressyrsadel.

Jag rider bara ut i dressyrsadel. Sitter bäst i den och det går inte att rida speciellt fort på Bollen i skogen, efter Skrållan kan vi galoppera på men att kalla det speciellt fort kan man ju inte göra. Hans grej är ju att tvärnita utan förvarning och vända så stå med korta läder å köra på med honom i full galopp kommer jag aldrig att ens tänka tanken på

Skrållan fick en dressyrsadel i veckan och Freja blev ju eld och lågor över denna sadel 😅 så nu vill hon ha den hela tiden tom när hon skulle hoppa igår men där sa ja att vi får allt ha hoppsadeln 😅😅😅 men får allt säga att man blev väldigt nöjd över att hon blev så glad och föredrar dressyrsadeln 🥹😅 det blir förhoppningsvis en dressyrtjej det där 💪🏻❤️

Min är ju oxå så att han är väldigt duktig på att tvärnita om han ser något läskigt. Och står jag då i fältsits så har jag inte en chans trots att jag lägger tyglarna omlott över halsen för att få lite stöd..
Åkte ju av förra våren i skogen och skadade vänster hand som aldrig blir återställd och då travade vi bara.. Han är otroligt smidig och jag är inte lika smidig längre..😬

Hur som så lånade jag in en hopperyttare häromdagen för att Mysen skulle få hoppa. Jag förvarnade om att Mysen kan bocka... Men hoppryttaren var orädd och faktiskt jätte duktig, red Mysen jätte bra. Men tyvärr fick stackarn tugga grus ändå. 😱
Jag har ju bara dressyrsadel Men den är ganska öppen i sätet och jag plockade bort knästöden men ändå så blev det fel och hon hamnade lite på sniskan efter ett hinder och då är Mysen inte schysst utan då var det full rodeo och hon åkte av..🫣 Hur pinsamt som helst men hoppryttaren tog det väldigt bra och menade att det absolut inte var Mysens fel. Så hon borstade av sig och hoppade upp igen. Trots missödet så sa hon att hon gillade Mysen jätte mycket och att han hade stor personlighet.😅 Hon ville gärna hoppa fler gånger.😁

Jag hade precis fått höra från en annan att hoppryttaren aldrig åker av.. Men Mysen fixar alltid allas rekord.. Jag hade inte heller åkt av särskilt mycket innan Mysen, 5 ggr på 30 år innan Mys...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka