horselover77

Trådstartare
Har en ny syntetsadel som man får in 3 fingrar mellan manke och framvalv på när ingen sitter i sadeln. Min undran är om den kommer att börja ligga emot manken när man rider?

Sv: Sadel

Titta längre in, där framvalvet möter sitsen. Är det trångt i framkant brukar den delen ofta ligga direkt på ryggraden.

Om du får i 3 fingrar utan att den ens är fastspänd kommer den nog ligga farligt nära manken när någon sitter i. Du kan ju prova sadeln med fårskinnspad under och se om den lyfter upp den tillräckligt, annars prova en mindre bomvidd.

När sadeln inte är fastspänd får man dit fler fingrar än 3 men när man drar fast gjorden ordentligt hamnar den 3 fingrar från manken. Blir det inte ännu mindre rum om man lägger dit en padd?

Det beror lite på. Är sadeln för trång och bara ger för dålig mankfrihet (t.ex. om hästen har lite högre manke eller en sadel som är byggd för låg manke) blir det mindre plats om man lägger dit en pad. Om sadeln bara är lite för bred så lyfter paden upp sadeln en bit och hästen kommer inte uppleva något obehag om sadeln ligger bra i övrigt. En syntetsadel brukar dock ligga rätt högt över manken i rätt bomvidd när man inte sitter i och sjunker sen rätt mycket så fort man sätter sig i den.

Det är en globus så den har ju inte så mycket utrymme för någon manke. Hästen har inte så jättehög manke men inte är den låg heller. Sadeln har ett svart järn nu och det finns ett som är smalare (grönt tror jag), vet inte om det lönas att skicka efter det för att prova?

Globus syntet är ju väldigt böjd i bommen, så det kan också vara det som är problemet. En sadel som är för böjd kommer alltid ligga i framvikt även om bomvidden är rätt. Frågan är om du inte ska prova en annan sadel istället...

Förstår inte riktigt, blir det mindre plats för manken om sadeln är för böjd? Vad finns det för andra syntetsadlar som är rakare i bommen än globus syntet och som har plats för manken? Wintec är väl ganska svängda?

Ja, därför att när en sadel är för böjd lägger den sig gärna i framvikt, dvs den kan se ut att vara för bred eller ligga bra i balans för ett otränat öga trots att bommen egentligen är för smal.

Lite bilder för att illustrera:
Här är en sadel som är alldeles för smal för hästen, typ 3-4 bomvidder för smal ungefär. Trots detta ligger den knappt i bakvikt. Hästen har en spikrak rygg och denna sadel är för böjd.

3.jpg

Lägg märke till hur stor skilland det är på hästens vinkel och ortspetsarnas vinkel, man ser att det är helt galet.
1.jpg

12.jpg

Förstår du vad jag menar?

Varför behöver du just syntet? Kan du inte ha en lädersadel?
Griffin har modeller som är rakare än Wintec och GLobus. Jensen Exmoor är delvis syntet och den är riktigt rak.

Tror jag förstår vad du menar. Visst kan jag ha en lädersadel också men syntet är billigare. Min häst har ingen spikrak rygg heller lite svängd men inte mycket. Jag funderar att en richard davison dressyrsadel kanske skulle kunna passa, dom som finns på hööks. Har inte råd med en sån nu men kanske senare.

Det finns många beg kvalitetssadlar i läder som kostar lika mycket som en syntetsadel. Lägger du in bilder på hästen kanske jag kan ge dig några vettiga tips.

*KL*

Ang syntetsadlar och mankfrihet utan ryttare kontra med ryttare. Det här är en wintec wide som vid det här tillfället inte låg bra på nåt vis. För böjd bom och för vid. Den är 'inriden' dvs man behöver inte ta hänsyn till att nya sadlar alltid sjunker en del.

Det är nästan 4 fingrars mankfrihet på bilden. Satte man 50 kg matte i sadeln fick jag in 1½ finger emellan.. Som synes ligger den rätt bra i bakvikt med

wwmanke.jpg

wwprofil.jpg

Samma sadel, samma häst, annat hull. Helt annan passform
4 fingrars mankfrihet utan matte - 3 fingrars mankfrihet med matte i sadeln.
Jmf med profilbilden ovan - samma mankfrihet utan ryttare - dock helt olika passform i övrigt - och HELT olika 'resultat' av ryttare på ryggen.

wwfrr.jpg

Så, enda sättet du eg kan veta är att sätta dig i sadeln och se.

Jag måste ta bilder först så kan jag lägga in dom senare både med sadel och utan sadel. Hästen är också bara 4 år och inte mycket riden alls.

Då är det mycket bättre rent ekonomiskt göra som DK föreslår och köpa en beg lädersadel. Dels kan du hitta en sådan för samma pris eller rent av billigare än en ny syntet - dels håller den värdet MYCKET bättre än om du köper en ny syntet.

Oddsen att man ska kunna ha samma sadel senare som de har som fyraåringar/när de rids in är liten. Dvs man får räkna med att minst en gång få byta sadel när de musklar sig osv. Om du köpt en helt ny sadel, så oavsett material och märke så den RASAR i värde såfort du sätter dig i den. En begagnad rasar knappt alls i värde på 1 år om du håller den i samma skick som du köpte den.

Enda gången jag anser det rent ekonomiskt motiverat (ibland har man inga val, t ex de som är svåra att hitta passande sadel till) att köpa en helt ny sadel till en unghäst är när man köper via stor sadelmakare med stort sortiment och inbytesgaranti. Dvs där du får byta in din sadel och med ett relativt litet prisavdrag om du köper en ny sadel där igen när det är dags att byta.

Annars är det för det mesta närmast ekonomiskt vansinne köpa en helt ny till en unghäst..

Finns också en bild i en av mina tidigare trådar `sadel` men den är lite liten och 1 år gammal.

Ta en ny bild, dels för det är en unghäst och en ett år gammal bild inte säger mkt - det kan hända väldigt mycket med ryggen på den tiden, och dels för det inte går att se om hästen står jämnt på bilden eller ej. Dvs är den sådär bakhög som på den gamla bilden, eller står den inte jämnt och därför upplevs som bakhög? =)

Då gäller det också att hitta en begagnad sadel som passar, enda möjligheten jag har är att köpa från privatperson på nätet via annonser. Köper man från
t. ex hööks vet man att man kan skicka tillbaka den om den inte passar och att man får pengarna tillbaka.

Finns det ingen butik i närheten av dig som även har hand om begagnade sadlar? Jag bor mitt ute i ingenstans och ändå finns det två på nära håll, så jag tvivlar på att det inte finns någon alls.

Har de tillgång till sadelutprovare i butiken är det ju kalas, annars kan du låna hem de sadlar du är intresserad av och själv ta ut en sadelutprovare.

Då gäller det också att hitta en begagnad sadel som passar, enda möjligheten jag har är att köpa från privatperson på nätet via annonser. Köper man från
t. ex hööks vet man att man kan skicka tillbaka den om den inte passar och att man får pengarna tillbaka.

Var bor du någonstans?

Det finns ju företag som har öppet köp på begagnade sadlar.
Du kan ju kika på sadelannoserna här på Buke så ser du företagsnamn och kan gå in och kika på deras hemsidor.
När jag hittar rätt begagnad sadel kommer jag att prova därifrån.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka